Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja mike »

Risto kirjoitti:
-pete kirjoitti:
Jotenkin tulee kyyniseen mieleeni sellainenkin mahdollisuus, että "on se nyt prhana, että venkoilevat vielä siinä, vaikka ollaan meidän lehdessä ne kuopattu jo moneen kertaan."

Kyllähän tuossa jutussa on "totta toinen puoli", mutta kovin, kovin hanakkaasti käydään tuohon asiaan kiinni. Jopa niin, että sen voisi -joku kyyninen- tulkita itsetarkoitukselliseksi arvosteluksi.
Pari vuotta sitten keskustelin Tuulilasin vanhemman toimittajan kanssa ja tuli puheeksi lehdessä olevat lukuisat asiavirheet, johon toimittaja totesi, että lehden nuoremmat toimittajat eivät ole automiehiä eivätkä myöskään autoista mitään ymmärrä, jolloin karkeitakaan virheitä ei huomata ennen kuin lukijat niistä antavat palautetta eikä välttämättä silloinkaan. :roll:
Tämän oon kans pannu itekkin merkille. Ja muutaman kerran antanu palautettakin sellaisista asioista mitkä olen varmoiksi tiennyt.

Jotenkin ihmetellyt muutenkin Tuulilasin ylimalkaista käsittelyä autojen teknisistä tiedoista. Eihän ne toki kaikkia kiinnosta, mutta minusta ainakin on mukava lukea kattavampi selostus koeajetun auton tekniikasta ja rakenteesta.

Monesta Tuulilasin artikkelista tulee mieleen lähinnä sellainen fiilispohjainen kirjoittelu mitä edustaa pääsääntöisesti kaikkien sanomalehtien autoesittelyt. Mutta jokainen lehti tyylillään ja taidoillaan. Luettua ne tulee kuitenkin kun käsiin sattuvat.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

mike kirjoitti:
Risto kirjoitti:
-pete kirjoitti: Jotenkin tulee kyyniseen mieleeni sellainenkin mahdollisuus, että "on se nyt prhana, että venkoilevat vielä siinä, vaikka ollaan meidän lehdessä ne kuopattu jo moneen kertaan."

Kyllähän tuossa jutussa on "totta toinen puoli", mutta kovin, kovin hanakkaasti käydään tuohon asiaan kiinni. Jopa niin, että sen voisi -joku kyyninen- tulkita itsetarkoitukselliseksi arvosteluksi.
Pari vuotta sitten keskustelin Tuulilasin vanhemman toimittajan kanssa ja tuli puheeksi lehdessä olevat lukuisat asiavirheet, johon toimittaja totesi, että lehden nuoremmat toimittajat eivät ole automiehiä eivätkä myöskään autoista mitään ymmärrä, jolloin karkeitakaan virheitä ei huomata ennen kuin lukijat niistä antavat palautetta eikä välttämättä silloinkaan. :roll:
Tämän oon kans pannu itekkin merkille. Ja muutaman kerran antanu palautettakin sellaisista asioista mitkä olen varmoiksi tiennyt.

Jotenkin ihmetellyt muutenkin Tuulilasin ylimalkaista käsittelyä autojen teknisistä tiedoista. Eihän ne toki kaikkia kiinnosta, mutta minusta ainakin on mukava lukea kattavampi selostus koeajetun auton tekniikasta ja rakenteesta.

Monesta Tuulilasin artikkelista tulee mieleen lähinnä sellainen fiilispohjainen kirjoittelu mitä edustaa pääsääntöisesti kaikkien sanomalehtien autoesittelyt. Mutta jokainen lehti tyylillään ja taidoillaan. Luettua ne tulee kuitenkin kun käsiin sattuvat.
Harmi kun jouduin poistamaan muutaman lainauksen, mutta eiköhän nämäkin riitä tässä.

Tuossa oli ja on montakin eri näkökantaa sekä totuuden sanaa, mutta se oikea totuus on kyllä se, että totuutta Saabin jatkumisesta auto merkkinä ei tiedä edes omistajat tänään, sain niinkin myöhään kuin viime kuussa tietääsen, että.

Saabin päävarasto Nyköpingissä on irtautunut itse Saabista ja perustanut oman yksikön siis kuuluu vielä konserniin, mutta sen pahimman sattuessa ei joudu kuseen mitenkään. Sit kuulin vielä tällä viikolla, että Trollhättan on lisännyt porukkaa ja lisää yhä edelleen. Saabismin henki puhaltaa kovana yhä vieläkin. Ja niin se näkyy tekevän suomessakin. :D
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Maca »

"Parhaimmillaan Saabeja valmistettiin viitisen vuotta sitten noin 130 000 autoa vuodessa. GM:n laskelmien mukaan tuokin määrä jäi alle sen pisteen, jossa tulot ja kustannukset leikkaavat toisensa."

Mitä ne vielä julkaisee noita GM:n "laskelmia", kun käsittääkseni nykyään on todistettu puolueettomalta taholta, että Saab oli todellisuudessa voittoa tuottava yritys lähes koko ajan?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Maca kirjoitti:
"Parhaimmillaan Saabeja valmistettiin viitisen vuotta sitten noin 130 000 autoa vuodessa. GM:n laskelmien mukaan tuokin määrä jäi alle sen pisteen, jossa tulot ja kustannukset leikkaavat toisensa."

Mitä ne vielä julkaisee noita GM:n "laskelmia", kun käsittääkseni nykyään on todistettu puolueettomalta taholta, että Saab oli todellisuudessa voittoa tuottava yritys lähes koko ajan?
Olet oikeassa eniten Saabeja on valmistettu 2006 133'000 kpl.
Mutta tässä toisessa asiassa on jotain mikä ei stemmaa.
Se viimeinen vuosi kokonaan ruotsalaisten omistuksessa 1989 hävisi Saab-Scania joka omisti henkilö-auto puolen koko sen viimeisen vuoden. SS:än tappio oli 2 miljardia kruunua ainoastaan henkilö-autojen valmistuksessa, ja tämä tapahtui korkea suhdanteen alla. Tämän jälkeen sanoi Wallenberg stop. Ja GM tuli kuvioihin mukaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

core2 kirjoitti: Se viimeinen vuosi kokonaan ruotsalaisten omistuksessa 1989 hävisi Saab-Scania joka omisti henkilö-auto puolen koko sen viimeisen vuoden. SS:än tappio oli 2 miljardia kruunua ainoastaan henkilö-autojen valmistuksessa, ja tämä tapahtui korkea suhdanteen alla. Tämän jälkeen sanoi Wallenberg stop. Ja GM tuli kuvioihin mukaan.
...ja GM:n panosti Trollhättanin tehtaaseen sen verran, että se on nykyisin yksi maailman tehokkaimmin toimivista tuotantolaitoksista autonvalmistuksessa. Potkivat silloin väkeä pihalle sen verran, että jäljelle jäi n. kymmenesosa "huippuaikojen" työntekijämäärästä. Ruotsalaiset vatuloitsijat eivät olisi ikipäivänä saaneet tehtyä noin radikaaleja muutoksia, joten siinä ainakin jotain plussaa mitä GM mukanaan toi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Maca »

core2 kirjoitti:
Maca kirjoitti:
"Parhaimmillaan Saabeja valmistettiin viitisen vuotta sitten noin 130 000 autoa vuodessa. GM:n laskelmien mukaan tuokin määrä jäi alle sen pisteen, jossa tulot ja kustannukset leikkaavat toisensa."

Mitä ne vielä julkaisee noita GM:n "laskelmia", kun käsittääkseni nykyään on todistettu puolueettomalta taholta, että Saab oli todellisuudessa voittoa tuottava yritys lähes koko ajan?
Olet oikeassa eniten Saabeja on valmistettu 2006 133'000 kpl.
Mutta tässä toisessa asiassa on jotain mikä ei stemmaa.
Se viimeinen vuosi kokonaan ruotsalaisten omistuksessa 1989 hävisi Saab-Scania joka omisti henkilö-auto puolen koko sen viimeisen vuoden. SS:än tappio oli 2 miljardia kruunua ainoastaan henkilö-autojen valmistuksessa, ja tämä tapahtui korkea suhdanteen alla. Tämän jälkeen sanoi Wallenberg stop. Ja GM tuli kuvioihin mukaan.
Tarkoitin tämän vuosituhannen lukuja, kun sitä tuli lainattuakin.

GM harrasti luovaa tilinpitoa. Silti: http://www.thetruthaboutcars.com/swedis ... re-cooked/

.. reports that GM had lost $ 5.100,- on each Saab-car sold during the last 8 years. Now, as commentator dlfcohn and others at ttac, as well as several commentators at di.se have pointed out, creative accounting can be useful in major corporates i.e to avoid taxes in tax-heavy countries. This, apparently (at least according to Swed.gov’t/KPMG) was the case with GM/Saab.

Consulting firm KPMG has been commisioned by the Swedish Government to go through Saab’s finances, and examine the cash-flow and sales. The consolidated report, from which the government has produced an 80-page document to the EU, concludes that Saab was not in any financial trouble during summer of 2008..
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jep, ajattelin vaan pistää kun sanoit, että todistettu puolueettomalta taholta saabin olleen jopa tuottoisa yritys GM:n omistuksessa.
Tässä on sen verran perää, että jos GM olisi tehnyt vain ja ainoastaan kirjanpidon eikä siirrellyt saabin tuottoja konserniin, vaan olisi jättänyt varat saabille, mutta ei saabilta imettiin kaikki mahdollinen, teknologiaa myöten.

Ruotsissa ollaan kuitenkin tietoisia ettei saab ole ollut tuottoisa yritys sitten vuoden 1988, 1989 oli tappio jo 2miljardia ruotsin kruunua jonka jälkeen Wallenberg konsortsio yhdessä muiden suurosakkeiden omistajien kanssa sanoi stop. Tätä myyntiäkään ei olisi tullut tuolloin ellei isoherra Wallenberg olisi ollut niin arkajalka. Eikä muista veljistä ollut juuri mihinkään kaiken vähiten antamaan apuaan. Siinä ei auttanut, että Curt Nicolin työnantajapuolen ylimpänä johtajana yritti rauhoittaa ruotsin markkinoita, vaan saab myytiin optiolla GM:lle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mites Saabin myynti on nyt lähtenyt käyntiin esim. Ruotsissa? TM:sta juuri katsoin 30 eniten myytyä merkkiä Suomessa Huhtikuussa, eikä Saabia siinä ollut. Eli ei edes 14 kpl/kk! Eikö kauppa täällä todellakaan ole yhtään vilkastunut sitten vuodenvaihteen, vai onko saatavuus jostain syystä heikkoa? Ainakin Turun seudulla mainonta tuntuu olevan täysin olematonta. 400 9-3:sta piti tänä vuonna saada kaupaksi...
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

KN/Lieto kirjoitti:Mites Saabin myynti on nyt lähtenyt käyntiin esim. Ruotsissa? TM:sta juuri katsoin 30 eniten myytyä merkkiä Suomessa Huhtikuussa, eikä Saabia siinä ollut. Eli ei edes 14 kpl/kk! Eikö kauppa täällä todellakaan ole yhtään vilkastunut sitten vuodenvaihteen, vai onko saatavuus jostain syystä heikkoa? Ainakin Turun seudulla mainonta tuntuu olevan täysin olematonta. 400 9-3:sta piti tänä vuonna saada kaupaksi...
Joo surkeelta tää näyttää, mutta odotellaan nyt hetki, eilen saatiin ulos ensimmäinen 9-5 koulutuksen puolelle. Teknikot ovat koulutuksessa täällä ruotsissa juuri nyt ja asentajat alkavat juhannus viikolla.

Juttelin myyjän kanssa ku oltiin kahvilla kahestaan niin sanoi et on yks uutuus jo myyty ja toimitus on pika puoliin tän ekan hinnaksi tuli 600'000 kr.
Tilauksia Trollhättanissa on 600-700 välimailla.

EDIT: Vilkaisin myös netille ja sielläkin oli maininta tästä ekasta uudesta Saab'ista se on kyllä ruotsiksi mutta numerot suomea :)
Vi har faktiskt sålt en bil för 600 000 kronor. Det är all-time-high för oss, säger Joachim Lind och konstaterar att den nya Saab 9-5 med sin lyxigare framtoning och prissättning inte är en bil som alla kan köpa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja mike »

Eihän tuo myynnin lasku nyt oikeastaan ihme ole. Tuotantolinjathan käynnistyivät seisokin jälkeen vasta maaliskuun lopussa joten kovin paljoa ei ole asiakastilauksia ainakaan saatu valmiiksi huhtikuun myyntiin.

Varastothan olivat jo aika ohkaset tuossa vaiheessa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

KN/Lieto kirjoitti:Mites Saabin myynti on nyt lähtenyt käyntiin esim. Ruotsissa?
http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskan ... =1.1672251
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tri-Lo kirjoitti:
KN/Lieto kirjoitti:Mites Saabin myynti on nyt lähtenyt käyntiin esim. Ruotsissa?
http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskan ... =1.1672251
Joo näin noi nelosen uutiset. Näistä jälleenmyyjien tilaamista noin 2000 pirssistä noin 700:lle on jo orderi kirjoitettuna ostajan kanssa.
Tietääkseni on vain yksi 62-63'000 euron hintainen 9-5 toimitettu ostajalle juhannukseen mennessä. Eiköhän se siitä nytkähdä liikkeelle tää myynti.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Toby »

Saabsunited nostaa esiin jo aiemminkin jossain vilahtaneen huhun, jonka mukaan Saab virittelee teknologiayhteistyötä BMW:n kanssa. Yhteistyö koskisi nimenomaan moottoreita ja vaihteistoja. Niissä aiemmissa huhuissa muistelen puhutun yhteistyöstä nimenomaan Bimmerin Mini-yksikön kanssa ja nimenomaan uuden entistä pienemmän Saabin osalta (9-1 / 9-2), mutta kai se on loogista että jos jotain yhteistyötä syntyy, sitä voidaan tehdä laajemminkin.

Kun asia ei itselleni ollut enää aivan uusi, pidän sitä oikeastaan melkoisenkin hyvänä uutisena! Joka tapauksessa on jatkossa tosi tärkeää, että Saab voi myös käytännössä tehdä komponenttivalintoja muualtakin kuin entisen emon eli GM:n valikoimista.

http://www.saabsunited.com/2010/06/rumo ... sions.html
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

BMW kuulostaa ainakin näin äkkiseltään hyvältä ja sopivan kokoiselta yhteistyökumppanilta, mutta en oikein jaksa uskoa siihen. Mitä hyötyä tästä olisi BMW:lle lopultakaan? Siellä taitaa olla katteet sen verran kohdallaan, ettei Saabin rahoja tarvita. No, saa nähdä.
Lukittu