Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Pakari kirjoitti:Ilmeisesti muitakin on harmittanut tämä GM:n toiminta

http://www.kullin.net/2011/12/gms-faceb ... saab-fans/

Edit: Piti ihan käydä vilkasemassa GM:n facebook seinää, onhan siellä vaikka mitä, saab aiheisia kuvia ja GM:ää pilkkaavia kuvia jo monen päivän ajalta
Tahtoo tuollaisen tarran.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

tsaarela kirjoitti: Kuinka niin? Minustahan tuo näyttää enemmän Kübelwagenilta.
Kuplan esikuva oli Tatran T97, jota Ferdinand Porsche sangen suorasukaisesti imitoi luodessaan Kuplan prototyypin KDF-Wagenin 1935. DKW F9 on taas vuodelta 1939 ja eroaa teknisesti Kuplasta kuin yö päivästä. 92001 taasen on teknisesti ihan eri maata kuin Kupla ja Tatra, joissa on ilmajäähdytteinen 4-sylinterinen ja 4-tahtinenboxer moottori takana, mutta tietyin osin identtinen F9:n kanssa. Kummassakin on etuveto, 2-sylinterin ja 2-tahtinen(luonnollisesti, koska moottori on sama). Ulkonäöllisestikin yhtäläisyys on ilmeinen.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

hz81 kirjoitti:
hz81 kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:Itse en usko, että Saab palaa enää siinä muodossa takaisin mitä se on viimeiset 20-30 vuotta ollut. Takana on kuitenkin useampi yrittäjä, jollain on ollut pohjaton tasku, toisella vähemmän, kolmannella ei yhtään. Toiset ovat luotsanneet yritystä kehdosta saakka, toinen vuosikymmenen, kolmas runsaan vuoden. Kaikille kolmelle on kuitenkin yhteistä se, että he eivät ole saaneet Saabon konseptia toimimaan taloudellisesti. Melkein premium-luokkaan kurkoittava pienelle ostajaryhmälle tarkoitettu auto täyden premiumin hinnalla ei vain toimi. Ostajia ei ole riittävästi, jotta tuotanto olisi kannattavaa. Ymmärrän että GM yritti saada yhtälön toimimaan sillä, että pinnan alla olisi konserniosaa ja näin ollen huomattavasti pienemmät kulut, mutta sekään ei toiminut.

Jos Saabista haluaa kannattavan ja menestyvän, vaatii se kokonaan uuden konseptin. Jos merkki menee Kiinaan, siitä tulee massa-auto. Se on selvää. Volyymiin on pakko pyrkiä oikeastaan keinolla millä hyvänsä.

Länsimaissa on oikeastaan aivan turha koittaa premiummerkkinä läpi ainakaan lähempään 5-8 vuoteen. Merkki on viimeisen kahden vuoden aikana vajonnut niin pohjamutiin, että tie ylös on pakko rakentaa askel kerrallaan. Sillä tavalla kuluttajien ja markkinoiden luottamus voidaan yrittää palauttaa seuraavien vuosien kuluessa. Se taas tarkoittaa konkreettisesti sitä, että kuluttajat saavat enemmän kuin maksavat. Huihain Yhdysvaltojen valloitus on tästä hyvä esimerkki.

Huihain tiessä on vain yksi pieni mutta: se vaatii rahaa. Paljon rahaa. Todella paljon rahaa. Huihai kykeni tekemään sen, koska heillä on hyvät kotimarkkinat, Aasiassa merkki on suosittu ja euroopassakin latu jo auki. Lisäksi KIA tukee heitä konsernitasolla jakaen tuotekhitys- ja tuotantokustannuksia. Saabilla ei ole tälläista ylellisyyttä enää. Henkilökohtaisesti minun on aika vaikea, oikeastaan mahdoton nähdä että jostain tulisi pelastava enkeli Siinain vuoren kokoisen rahasäkin kanssa vuosiksi takaamaan tappioita.

Se selittää myös sen, miksi mikään oikea taho(autotehdas, vakavaasti otettava pääomasijoittaja jne.) ei ole ollut kiinnostunut toiminnan jatkamisesta. Kukaan ei ole valmis satsaamaan miljardea hankkeeseen, joka ei ole tuottanut vuosikymmeniin. Senpä takia uskonkin, että jos Saab vielä palaa, palaa se kehittyville markkinoille.
Puhutko uskosta vai toivosta? :lol:
Kummasta??
Uskon Toivoa.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Volvo on palkannut 40 insinööriä saabilta, ja aikoo palkata 100 lisää.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Auto Union ei muuten ole Audin entinen nimi, vaan Auto Union koostui Audista, DKW:stä, Horchista(tämä on itseasiassa entinen Audi) ja Wandererista. Audi on perustettu jo 1909, Horch 1904 saman miehen, August Horchin toimesta. Horch on saksaa ja tarkoittaa verbia kuuntele. Audi on taas on latinaa ja tarkoittaa samaa.
Unohdit nsu:n pois tuosta tietopaketistasi.
audi 100 malliin
melkolailla ahkerasti, olihan kyseessä malli joka ratkaisee audin kohtalon.
Tarkoitin tällä sitä, että jos tämä homma olisi mennyt reisille.
Niin eipä taitaisi olla audia nykyään maailmankartalla.
Kun tätä edeltävien mallien myynnillä ei paljoa päässyt kehumaan.
*siis en kehu ko..merkkiä, vaan yritän selittää että se on melkolailla onnen kauppaa
tämä auton valmistaminen*
eikö mitä saabhan on siis sukua Audinkin kanssa.
Sodan päätyttyä Auto Unionin tehtaat jäivät Itä-Saksan puolelle, ja 17. elokuuta 1948 Auto Union AG Chemnitz poistettiin kaupparekisteristä.

DDR keskitti autotuotannon IFA-nimelle. Kun tehdas aukesi Zwickaussa vuonna 1949, vanhat tutut autot rullasivat tehtaalta yksinkertaisilla nimimuutoksilla: IFA F8 ja IFA F9.
Niiden pohjalta DDR:n autokehitys tuotti Trabantin ja Wartburgin.

Auto Unionin omistajuus vaihtui muutamaan kertaan, ensin Daimler-Benzille vuonna 1957, kunnes sen lopulta osti Volkswagen Group vuonna 1964.
Lähde:http://fi.wikipedia.org/wiki/DKW

Edellisistä voi miettiä tätä kaukaista sukulaisuus suhdetta.. :o

Pikkasen jännittää nämä tulevat sukulaisuus suhteet, vuonna 2012.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9-5-Aero
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 09:19

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9-5-Aero »

veini siekkinen kirjoitti:Tyypilstä bmw ilmoitusta että etsii aina muilta valmistajilta tehottomiman version.
eli ei kuitenkaan tehoissa bmw pärjää vaikka 2.0 tilavuus saabin 1.9 180hv/400 1750 rpm ja nolasta sataan 8.5 s malli sedan ja sipattuna 6.9 s nollasta sataan.vakio teho.
kaverilla 163 hv bmw ei käytännössä pärjää edes tulle vanhalle 150 hv.joka kiihtyy 9.5 nollasta sataan on nimittäin testattu.
Laitoin tämän viestin tänne jo kertaalleen, ymmärrän jos provoja poistetaan mutta kun oikaistaan vääriä tietoja.

BMW:n tehokkain 2.0 diesel 218hv/450nm (525d) co2 126g/km ja faktat löytyy täältä:
http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/5se ... index.html
exät 9-5 Aero 2002 2.3T , SS 2003 1.8t BSR , 99GL 1981
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hessu »

9000CD23T kirjoitti:
Auto Union ei muuten ole Audin entinen nimi, vaan Auto Union koostui Audista, DKW:stä, Horchista(tämä on itseasiassa entinen Audi) ja Wandererista. Audi on perustettu jo 1909, Horch 1904 saman miehen, August Horchin toimesta. Horch on saksaa ja tarkoittaa verbia kuuntele. Audi on taas on latinaa ja tarkoittaa samaa.
Unohdit nsu:n pois tuosta tietopaketistasi.
Auto Union osti käsittääkseni NSU:n vasta paljon myöhemmin, kun Auto Unionin omistus oli siirtynyt Mersulta Volkswagenille. Hienoimmat Audit tehdään toki edelleen NSU:n nurkissa quattro GmbH:lla Neckarsulmissa :) Nimi roikkui mukana aika pitkään, minulla oli aikoinaan -84 Audi 100 jonka käyttöohjekirjan oli laatinut Audi NSU Auto-Union AG.
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja smerch »

Taisi mennä tarkemmin NSU-kytkös niin, että nimenomaan VW osti kriisiin ajautuneen NSU:n (olikohan -69), kaappasi K70:sen omiin nimiinsä typ 4:sen viivästyessä tms. Nordhoff ei ollut sallinut etuveto- tai vesijäähdytyshömpötysten kehittämistä omilla resursseilla.

Konsernissa sitten NSU liitettiin aiemmin ostettuun Auto-Unioniin, josta juontuu aiemmin kuvattu jäänne 80-luvulle.

Mielipidejuttuja, mutta jossakin määrin kaukaa haetulta tuntuu DKW F9:n ja Ur-Saabin niputtaminen muotoilullisesti. Toki aerodynamiikka ymmärrettiin (jo tuolloin) saman suuntaisesti pajassa kuin pajassa, joten samantyyppisiä linjoja voi jälkikäteen olla löytävinään...jos haluaa...
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Eikös nuo ole niintä pimmerin koneita josta tippuu imusarjanläpät moottorin.

googleta netistä imusarjan läpät bmw alkaa löyty juttua mukavasti ja korvaukset moottoririkoista nihkeitä.kulut 4000e yli 20 000e.
9-5-Aero
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2011 09:19

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 9-5-Aero »

veini siekkinen kirjoitti:Eikös nuo ole niintä pimmerin koneita josta tippuu imusarjanläpät moottorin.

googleta netistä imusarjan läpät bmw alkaa löyty juttua mukavasti ja korvaukset moottoririkoista nihkeitä.kulut 4000e yli 20 000e.
Ongelma on erittäin harvinainen mutta tietysti korpeaa jos omalle kohdalle sattuu, läpät voi poistattaa halutessaan parilla sadalla eurolla.

Saabisti aikoina minäkin näin punaista aina kun puhuttiin BMW:stä, nyt on toinen uutena ostettu 5-sarjalainen menossa ... ruoho on välillä vihreämpää siellä aidan toisella puolella.
exät 9-5 Aero 2002 2.3T , SS 2003 1.8t BSR , 99GL 1981
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

9000CD23T kirjoitti:
Unohdit nsu:n pois tuosta tietopaketistasi.

Totta, NSU on on myös osa Auto Unionia. En maininnut NSU:ta äsken, koska se ei kuulunut Auto Unioniin, kun se perustettiin 1932. NSU yhdistettiin siihen vastan 60/70-luvun vaihteessa Volkswagen ostettua sen tämän jouduttua taloudellisiin vaikeuksiin Wankel-kokeiluidensa kanssa, kuten tuossa parissa aiemmassa postauksessa jo mainittiin. Audi 100 C3 muuten jakaa aika selviä yhtäläisyyksiä korissaan NSU:n R080:n kanssa.

Mutta jotta tähän postaukseen saataisiin jotain Saabiikin kuuluvaa, niin luitko uusimmasta Mobilistista vertailun, jossa oli kaksi upeaa Saab 96:sta? 1966 vuoden mallissa oli 2-tahtinen moottori ja vuoden 1967 mallissa silloin upouusi V4.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

ei v**tu tätä offtopicin määrää,onko mitään uutta kuulunut saabin tilanteesta?
Joku kipotin.
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Jos Volvo palkkaa Saabin insinöörit niin sittten pitää seuraavaksi mennä Volvo kauppaan kun Volvot pikku hiljaa muuttuvat Saabin suuntaan. Alla puoli vuotta ajettu Saab ja sillä joutuu varmaan ajamaan pitkään kun kukaan ei huoli sitä vaihdossa tai ei ainakaan maksa siitä juuri mitään.
Nyt maailmalla vietetään joulua ja :saab: :n tilanteesta kuullaan ehkä ensi vuoden alussa miten tilanne kehittyy.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

bmw imusarjan läpistä ei ole juttua kun vasta 130 sivua eli harvinainen vika.
kahella kaverilla seisoo suht uudet bmw diselit koneet paskana.

kyllä alkaa tehdä sellaista varmaan mieli jos tykkää alkaa koneen kanssa taistella jo 40 tkm ajettuna.muutenkin auto vetää väärästä päästä.kavereitten mukaan ruoho tosi :( ruskeaa aidan toisella puollella.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

moilanen88 kirjoitti:ei v**tu tätä offtopicin määrää,onko mitään uutta kuulunut saabin tilanteesta?
www.saabsunited.com
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Lukittu