Juha96 kirjoitti:
Eipä ne verohelpotuksetkaan tehneet Saabista mitään halpismerkkiä Suomessa, kyllä 99/900 oli kaasutinmoottorisinakin kalliita autoja verrattuna siihen mikä autokannan taso Suomessa yleisesti 70-80-luvuilla oli. Hieman pienempiä ja hieman edullisempia kuin Volvon 140- ja 240- sarjat, mutta niin ne olivat Ruotsissakin.
Pohjustin tuon halpuuden siihen mitä lehdissä ja netissä yleisesti kirjoitetaan Saabin menestyksestä silloin kun sitä täällä suurissa määrissä tehtiin ja myytiin, ja siihen että muistelin että halvin 900 oli 80-luvun lopun Tuulilaseissa mainittu noin 100 000 markan autoksi, ja muutettuna euroiksi tuo ei ole paljon sen kokoisesta autosta (tässä kirjoittaa ihminen joka on elänyt suurimman osan elämästään eurojen aikakaudella
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
), mutta tarkistinpa tässä Tuulilasin numerosta 3/87 että 900 2D (eli perusmalli) maksoi 101 900 markkaa ja halvin 240 119 400 markkaa. Sitten katsoin mitä Mazda 626:sen halvin versio maksoi: 86 400 markkaa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sivuhuomiona, halvin auto oli Wartburg Sedan hintaan 24 950 markkaa ja kallein (ainakin nopeasti vilkaistuna) Mercedes-Benz 560 SEC 966 500 markkaa.
Saab kävi kaupaksi, koska sen uskottiin olevan vankka, laadukas, ympärivuotista käyttöä kestävä - ja koska Saabin takana oli vahva Scan-Auton ympärille rakentunut organisaatio, jonka autotaloissa Saab oli aina ykkösmerkki, johon todella panostettiin (eikä myyntihallin nurkassa nököttävä kummajainen kuten nykyään tahtoo olla).
Tämähän on tärkeä asia, ei tässä GM-aikana ole Saabia kyllä kovin aktiivisesti markkinoitu tai myyty (lukuunottamatta nyt pieniä uskollisia myyjiä kuten paikallinen Mäkelän Autotalo). On noissa vanhoissa lehdissä hiukkasen enemmän "Talvi-Saab"-mainoksia kuin nyt 2000-luvulla.
Ja itse aiheeseen: vaikka jokainen markkina on omanlaisensa, niin vaikea uskoa, että 9-5 löisi läpi esim. Saksassa, jos se ei täällä menesty. Kyllä se aikaisempi vahva Saab-kanta lisää ihmisten kiinnostusta tutustua uutuuteen.
Henkilökohtaisesti vaikea uskoa että Saksassa menestyisi kovin suuresti vaikka menestyisi kaikkialla muualla, siellä kun aika huonosti myydään ei-saksalaisia autoja (lukuunottamatta nyt romutuskampanjan ansiosta Daciaa yms). Tuo autokanta-asia kyllä kieltämättä vaikuttaa asiaan ja onhan meillä tämä monituhatpäinen Suomen Saab-klubi ry jonka jäsenet ovat ahkerasti jo tässä vaiheessa tukemassa uutta tulemista.
(mainitaan nyt tässä ennen seuraavia vastustavia viestejä että nämä viestit on kirjoittanut ihminen joka ei ollut vielä syntynyt kun Saab oli vielä myyntilistojen kärjen tuntumassa, ja jolla on nenä tukossa, kurkku kipeänä ja näemmä kuumetta, mutta yrittää näistä seikoista huolimatta epätoivoisesti osallistua keskusteluun
)