Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rattivaihde kirjoitti:Suomen myynti ei ole Saabille kovin merkittävää edes indikaattorina, koska Saabia aikanaan täällä myytiin täysin eri perusteilla ja eri malleja kuin muualla. Yhdysvalloissa Saab tunnetaan avo- ja turboautoista, Englannissa taas arkkitehtien, hammaslääkärien yms nice peoplen autona.
Kyse onkin vuodesta 2010, eikä ajasta 20-30 vuotta sitten. Sen jälkeen on moni asia muuttunut myös Suomessa ja maailmalla Saabin osalta, eivät 900-mallit ole enää Saabin kulmakivi tai Valmetin alennukset. Nykyistä Saabia myydään eri tavalla ja eri ihmisille, he vastaavat 2000-luvun Saabista. Kaasari Saabejakaan ei ole valmistettu kahteenkymmeneen vuoteen. Se on menneisyyttä ja nyt on kyse otsikon mukaisesti Saabin tulevaisuudesta.

Yhtä relevanttia on pohtia Volvon omistajan vaihtumisen vaikutusta Volvon tulevaisuuteen sillä, että 240 mallia ei enää löydy merkkiliikkeiden paraatipaikoilta, vaan verkkohäkeistä. Olihan 240 mallikini USA:ssa suosittu yliopistoväen keskuudessa vuonna miekka&kypärä, mutta ei sen varaan voi asettua. Pitää katsoa eteenpäin.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Teme100 kirjoitti:
Kyse onkin vuodesta 2010, eikä ajasta 20-30 vuotta sitten. Sen jälkeen on moni asia muuttunut myös Suomessa ja maailmalla Saabin osalta, eivät 900-mallit ole enää Saabin kulmakivi tai Valmetin alennukset. Nykyistä Saabia myydään eri tavalla ja eri ihmisille, he vastaavat 2000-luvun Saabista. Kaasari Saabejakaan ei ole valmistettu kahteenkymmeneen vuoteen. Se on menneisyyttä ja nyt on kyse otsikon mukaisesti Saabin tulevaisuudesta.

Yhtä relevanttia on pohtia Volvon omistajan vaihtumisen vaikutusta Volvon tulevaisuuteen sillä, että 240 mallia ei enää löydy merkkiliikkeiden paraatipaikoilta, vaan verkkohäkeistä. Olihan 240 mallikini USA:ssa suosittu yliopistoväen keskuudessa vuonna miekka&kypärä, mutta ei sen varaan voi asettua. Pitää katsoa eteenpäin.
Meinasinkin että näissä muissa maissa on huomattavasti enemmän tätä ennenkin isompia ja kalliimpia malleja (myös 90- ja 00-luvuilla) ostaneita ja uskollisia asiakkaitakin varsin runsaasti. Toki täälläkin voi hyvällä tuurilla ruveta kauppa käymään oikein hyvin mutta silti sanoisin että Suomi ei ole yhtään yhtä merkittävä kuin esimerkiksi Englanti, USA saatika sitten Ruotsi (Saksassa ei ole myyty Saabeja koskaan juuri yhtään).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Rattivaihde kirjoitti:Suomessa taas kotimaista tuotetta tuettiin verohelpotuksilla yms. ja niitä myytiin varsin halvalla, ja toisin kuin muualla missä myytiin Aeroja ja convertibleja täällä myytiin kaasariperusmalleja, ja sitten kun GM osti Saabin ja valmistaminen täällä lopetettiin, hinnat nousivat normaalitasolle ja perussuomalaiset (ei viittaa puolueeseen) valittivat miten Saabbi on niin kallis...
Eipä ne verohelpotuksetkaan tehneet Saabista mitään halpismerkkiä Suomessa, kyllä 99/900 oli kaasutinmoottorisinakin kalliita autoja verrattuna siihen mikä autokannan taso Suomessa yleisesti 70-80-luvuilla oli. Hieman pienempiä ja hieman edullisempia kuin Volvon 140- ja 240- sarjat, mutta niin ne olivat Ruotsissakin.

Jopa 96 V4 oli 70-luvun Suomessa suhteellisen kallis auto erityisesti suhteessa tiloihinsa ja kaksiovisuuteen. Neliovisen itäauton sai huomattavasti halvemmalla ja myöskin monia nykyaikaisia neliovisia japsi- ja euroautoja sai edullisemmin kuin kuupan.

Saab kävi kaupaksi, koska sen uskottiin olevan vankka, laadukas, ympärivuotista käyttöä kestävä - ja koska Saabin takana oli vahva Scan-Auton ympärille rakentunut organisaatio, jonka autotaloissa Saab oli aina ykkösmerkki, johon todella panostettiin (eikä myyntihallin nurkassa nököttävä kummajainen kuten nykyään tahtoo olla).

---
Ja itse aiheeseen: vaikka jokainen markkina on omanlaisensa, niin vaikea uskoa, että 9-5 löisi läpi esim. Saksassa, jos se ei täällä menesty. Kyllä se aikaisempi vahva Saab-kanta lisää ihmisten kiinnostusta tutustua uutuuteen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juha96 kirjoitti: Eipä ne verohelpotuksetkaan tehneet Saabista mitään halpismerkkiä Suomessa, kyllä 99/900 oli kaasutinmoottorisinakin kalliita autoja verrattuna siihen mikä autokannan taso Suomessa yleisesti 70-80-luvuilla oli. Hieman pienempiä ja hieman edullisempia kuin Volvon 140- ja 240- sarjat, mutta niin ne olivat Ruotsissakin.
Pohjustin tuon halpuuden siihen mitä lehdissä ja netissä yleisesti kirjoitetaan Saabin menestyksestä silloin kun sitä täällä suurissa määrissä tehtiin ja myytiin, ja siihen että muistelin että halvin 900 oli 80-luvun lopun Tuulilaseissa mainittu noin 100 000 markan autoksi, ja muutettuna euroiksi tuo ei ole paljon sen kokoisesta autosta (tässä kirjoittaa ihminen joka on elänyt suurimman osan elämästään eurojen aikakaudella :) ), mutta tarkistinpa tässä Tuulilasin numerosta 3/87 että 900 2D (eli perusmalli) maksoi 101 900 markkaa ja halvin 240 119 400 markkaa. Sitten katsoin mitä Mazda 626:sen halvin versio maksoi: 86 400 markkaa :D Sivuhuomiona, halvin auto oli Wartburg Sedan hintaan 24 950 markkaa ja kallein (ainakin nopeasti vilkaistuna) Mercedes-Benz 560 SEC 966 500 markkaa.
Saab kävi kaupaksi, koska sen uskottiin olevan vankka, laadukas, ympärivuotista käyttöä kestävä - ja koska Saabin takana oli vahva Scan-Auton ympärille rakentunut organisaatio, jonka autotaloissa Saab oli aina ykkösmerkki, johon todella panostettiin (eikä myyntihallin nurkassa nököttävä kummajainen kuten nykyään tahtoo olla).
Tämähän on tärkeä asia, ei tässä GM-aikana ole Saabia kyllä kovin aktiivisesti markkinoitu tai myyty (lukuunottamatta nyt pieniä uskollisia myyjiä kuten paikallinen Mäkelän Autotalo). On noissa vanhoissa lehdissä hiukkasen enemmän "Talvi-Saab"-mainoksia kuin nyt 2000-luvulla.
Ja itse aiheeseen: vaikka jokainen markkina on omanlaisensa, niin vaikea uskoa, että 9-5 löisi läpi esim. Saksassa, jos se ei täällä menesty. Kyllä se aikaisempi vahva Saab-kanta lisää ihmisten kiinnostusta tutustua uutuuteen.
Henkilökohtaisesti vaikea uskoa että Saksassa menestyisi kovin suuresti vaikka menestyisi kaikkialla muualla, siellä kun aika huonosti myydään ei-saksalaisia autoja (lukuunottamatta nyt romutuskampanjan ansiosta Daciaa yms). Tuo autokanta-asia kyllä kieltämättä vaikuttaa asiaan ja onhan meillä tämä monituhatpäinen Suomen Saab-klubi ry jonka jäsenet ovat ahkerasti jo tässä vaiheessa tukemassa uutta tulemista.
(mainitaan nyt tässä ennen seuraavia vastustavia viestejä että nämä viestit on kirjoittanut ihminen joka ei ollut vielä syntynyt kun Saab oli vielä myyntilistojen kärjen tuntumassa, ja jolla on nenä tukossa, kurkku kipeänä ja näemmä kuumetta, mutta yrittää näistä seikoista huolimatta epätoivoisesti osallistua keskusteluun :mrgreen: )
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9-5T kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Nyt kun 2011 9-3:kin esitellään, jossa mm. 118 g/km CO2 diesel tarjolla,.
Saab 9-3. Now from 119 g/km.
Saab EcoPower Technology(TM) is the power of efficiency. Proof of that? The fine-tuned Saab 9-3 Sport Sedan with 180 hp TTiD engine provides a very favourable 119 g/km CO2 figure. So you don't have to compromise between power, lower emissions and reduced fuel consumption
Nöyrimmät anteeksipyytöni. Virheeni oli kardinaaliluokkaa ja kaipasi välitöntä oikaisua. Vetäydyn viikoksi maakellariin häpeämään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Älä unohda ripotella tuhkaa päälle
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

V.J.S kirjoitti:Nöyrimmät anteeksipyytöni. Virheeni oli kardinaaliluokkaa ja kaipasi välitöntä oikaisua. Vetäydyn viikoksi maakellariin häpeämään.
Tuo oli kyllä erittäin karkea virhe noinkin kokeneelta fooruminkäyttäjältä. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Jos mä olisin mode, alkaisin jo punnitsemaan banniperusteita.

Ajattele, kaveri levittää väärää tietoa?!?!? Varmaan joku trolli!
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Ainakin mainonta on tuntunut piristyvän, sillä tänään ostin hetken mielijohteesta AutoBildin jossa oli jotain juttua uudesta 9-5:sta (kera og-satkun) ja lehdestähän hyppäsi heti silmille aukeaman kokoinen 9-5-mainos. Sama jatkui myöhemmin pizzanhakureissulla kun selailin päivän iltahöpöläpyskät ja kummassakin oli kokonainen sivu uhrattu uuden 9-5:n mainostamiseen.

Niin ja onhan tuo töllössä pyöriväkin mainos osunut muutamaan kertaan kohalle, joten kyllähän tämä nyt ainakin hetkellisesti näyttää kohtalaisen pirteältä meiningiltä näkyvyyden kannalta.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja sero »

Iskariot kirjoitti:Ainakin mainonta on tuntunut piristyvän, sillä tänään ostin hetken mielijohteesta AutoBildin jossa oli jotain juttua uudesta 9-5:sta (kera og-satkun) ja lehdestähän hyppäsi heti silmille aukeaman kokoinen 9-5-mainos. Sama jatkui myöhemmin pizzanhakureissulla kun selailin päivän iltahöpöläpyskät ja kummassakin oli kokonainen sivu uhrattu uuden 9-5:n mainostamiseen.

Niin ja onhan tuo töllössä pyöriväkin mainos osunut muutamaan kertaan kohalle, joten kyllähän tämä nyt ainakin hetkellisesti näyttää kohtalaisen pirteältä meiningiltä näkyvyyden kannalta.
Saman olen huomannut itsekkin, hieno juttu. Femma on kyllä todella edukseen esim. iltalehden mainoksissa.

Junamatkalla luin samaisen AutoBildin lehden, jäi vähän ristiriitainen maku suuhun. Vitutti kun opel tai sen synonyymit (Insignia ja Vectra) oli mainittu artikkelissa melkein kymmenen kertaa eri asiayhteyksissä. Tuli sellainen fiilis et koko auton arvo yritetään ryöstää leimaamalla se pelkäks meikatuks ooppeliks. Esille nostettiin muun muassa yhteinen tekniikka, saabimaiseksi mainittu 2.0t 220hp moottori joka piti vielä mainita löytyväksi myös insigniasta sekä "Ajonvakautuksen osalta Saab noudattelee Opelin turvallisuutta korostavaa ajattelutapaa". Artikkelin mukaan auto jopa tuoksuu :?: ooppelilta :lol:

Kuitenkin autoa oli kehuttu melko runsaasti, vaikka ei ne artikkelin latteaa fiilistä nosta kuitenkaan. Onhan noita yhteyksiä muillakin autopuljuilla, ni miks Saab on ainut, jolla se on kauheaa ja "kiellettyä".
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja siiseli »

sero kirjoitti:
Iskariot kirjoitti:Ainakin mainonta on tuntunut piristyvän, sillä tänään ostin hetken mielijohteesta AutoBildin jossa oli jotain juttua uudesta 9-5:sta (kera og-satkun) ja lehdestähän hyppäsi heti silmille aukeaman kokoinen 9-5-mainos. Sama jatkui myöhemmin pizzanhakureissulla kun selailin päivän iltahöpöläpyskät ja kummassakin oli kokonainen sivu uhrattu uuden 9-5:n mainostamiseen.

Niin ja onhan tuo töllössä pyöriväkin mainos osunut muutamaan kertaan kohalle, joten kyllähän tämä nyt ainakin hetkellisesti näyttää kohtalaisen pirteältä meiningiltä näkyvyyden kannalta.
Saman olen huomannut itsekkin, hieno juttu. Femma on kyllä todella edukseen esim. iltalehden mainoksissa.

Junamatkalla luin samaisen AutoBildin lehden, jäi vähän ristiriitainen maku suuhun. Vitutti kun opel tai sen synonyymit (Insignia ja Vectra) oli mainittu artikkelissa melkein kymmenen kertaa eri asiayhteyksissä. Tuli sellainen fiilis et koko auton arvo yritetään ryöstää leimaamalla se pelkäks meikatuks ooppeliks. Esille nostettiin muun muassa yhteinen tekniikka, saabimaiseksi mainittu 2.0t 220hp moottori joka piti vielä mainita löytyväksi myös insigniasta sekä "Ajonvakautuksen osalta Saab noudattelee Opelin turvallisuutta korostavaa ajattelutapaa". Artikkelin mukaan auto jopa tuoksuu :?: ooppelilta :lol:

Kuitenkin autoa oli kehuttu melko runsaasti, vaikka ei ne artikkelin latteaa fiilistä nosta kuitenkaan. Onhan noita yhteyksiä muillakin autopuljuilla, ni miks Saab on ainut, jolla se on kauheaa ja "kiellettyä".
Suomessa tuo voi kuulostaa melko kuralta, mutta mietippä mitä saksalaiset ajattelevat lukiessaan samaa juttua.

Tosin en tiedä kuinka paljon suomen ja saksan julkaisut eroaa toisistaan...
#3834
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

siiseli kirjoitti: Suomessa tuo voi kuulostaa melko kuralta, mutta mietippä mitä saksalaiset ajattelevat lukiessaan samaa juttua.
Tarkan markan Helmutit ja Jörgenit katsovat hinnastoja ja ostavat opelin, koska se on sama auto ja paljon halvempi :lol:

Volkswagen johdossa ollaan syystä pettyneitä VAG:n johtoon, sillä he antoivat Skodalle luvan rakentaa nykyisen kaltaisia autoja, joista on tullut Volkkarin pahin kilpailija. Samalla tekniikalla Skoda tekee yhtä hyvän tai vielä paremman auton ja hintalappu on halvempi. Sen perusteella kansa hakee kaupasta melkein saksalaista Skodaa jättäen aitosaksalaisen konsernisisarensa kauppaan.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja mike »

Tässä vähän sitä suuntaa vanhojen saabien edullisuudesta aikoinaan.

1982 maksoi halvin neliovinen kaasari 900 nelivaihteisena 83 500 mk eli 30 500 euroa nykyrahaksi muutettuna.

1988 maksoi halvin neliovinen kaasari 900 116 900 mk eli 30 800 euroa. Volvon 240 maksoi reilun kymppitonnin enemmän ja 2-litranen Ascona 7 tonnia vähemmän.


1989 maksoi halvin neliovinen i16 malli 153 500 mk eli 37 950 euroa.

Eli ei ne nyt mitään kovin halpoja autoja olleet silloinkaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja mike »

9-5T kirjoitti:
mike kirjoitti:Eli ei ne nyt mitään kovin halpoja autoja olleet silloinkaan.
Nyt menit puhkaisemaan monen kuplan ja kun vielä miettii kuinka eritasoinen on og900 37950e verrattuna viimeisiin 9-5 38900e voidaan parkuminen hintojen noususta lopettaa.
Kyllä nykyään tosiaan saa "samalla rahalla" huomattavasti enemmän mitä ennen. Kaikki ei sittenkään ollut ennen paremmin vaikka autot olivatkin yksinkertasempia ja niitä pystyi helpommin korjaamaan myös itse.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

mike kirjoitti:Tässä vähän sitä suuntaa vanhojen saabien edullisuudesta aikoinaan.

1982 maksoi halvin neliovinen kaasari 900 nelivaihteisena 83 500 mk eli 30 500 euroa nykyrahaksi muutettuna.

1988 maksoi halvin neliovinen kaasari 900 116 900 mk eli 30 800 euroa. Volvon 240 maksoi reilun kymppitonnin enemmän ja 2-litranen Ascona 7 tonnia vähemmän.


1989 maksoi halvin neliovinen i16 malli 153 500 mk eli 37 950 euroa.

Eli ei ne nyt mitään kovin halpoja autoja olleet silloinkaan.
Katsoin itsekin TM:n sivuilta vuoden 1982 hinnastoa(valitettavasti sieltä ei löydy aiempaa) ja vertasin halvimman Saabin, eli 99 GL 2.0:n hintaa 65900mk (käyttämälläsi kaavalla eurohinta olisi 24000e) muihin. Eli mitä sai silloin samalla rahalla:

Audi Audi 80 LC 1.3 69900mk
BMW 316 65900mk
Datsun Bluebird 1.8 4-ov. 64780mk
Fiat Ritmo Diesel L 1.7 3-ov. 64900mk
Ford Taunus 2,0 GX 4-ov. 61300mk
Honda Accord 3-ov. 1.6 65950mk
Mazda 626/2,0 DX 61900mk
Mitsubishi Galant 2000 GLX 69800mk
Opel Ascona 1,6 S 5-ov. 64550mk
Peugeot 305 SR 1.5maksoi 65900mk
Talbot Solara GLS 1.4 65400mk
Toyota Carina DX 4d 1.6 59970mk
Volkswagen Passat CL 1.3 72500mk
Volvo 343 DL 1.4 59200mk

Lista on kaikkea muuta kuin suoraan vertailukelpoinen, mutta osoittaa ainakin sen että Saab oli silloin suomen halvimpia 2-litraisia autoja.
Lukittu