mike kirjoitti:Tässä vähän sitä suuntaa vanhojen saabien edullisuudesta aikoinaan.
1982 maksoi halvin neliovinen kaasari 900 nelivaihteisena 83 500 mk eli 30 500 euroa nykyrahaksi muutettuna.
1988 maksoi halvin neliovinen kaasari 900 116 900 mk eli 30 800 euroa. Volvon 240 maksoi reilun kymppitonnin enemmän ja 2-litranen Ascona 7 tonnia vähemmän.
1989 maksoi halvin neliovinen i16 malli 153 500 mk eli 37 950 euroa.
Eli ei ne nyt mitään kovin halpoja autoja olleet silloinkaan.
Tuossa tuli muuten hyvä huomio jota en ottanut huomioon, eli markan arvo oli 80-luvulla noin erilainen kuin euroon siirtymistä edeltävänä vuonna. Tässä tulee vastaan se että en ole rahaa merkittävästi käyttänyt vielä markka-aikana (ei sillä että olisin käyttänyt juuri euroaikanakaan ).
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
mike kirjoitti:Eli ei ne nyt mitään kovin halpoja autoja olleet silloinkaan.
Nyt menit puhkaisemaan monen kuplan ja kun vielä miettii kuinka eritasoinen on og900 37950e verrattuna viimeisiin 9-5 38900e voidaan parkuminen hintojen noususta lopettaa.
Kyllä nykyään tosiaan saa "samalla rahalla" huomattavasti enemmän mitä ennen. Kaikki ei sittenkään ollut ennen paremmin vaikka autot olivatkin yksinkertasempia ja niitä pystyi helpommin korjaamaan myös itse.
Saanen tästä hullun leiman mutta jos kaupassa olisi tarjolla vierekkäin OG/NG9-5 ja OG900 (ja olisin uutta autoa ostamassa) ostaisin mieluummin ysisatasen
(ja tämä viesti ei tarkoita että en toivoisi uuden 9-5:n menestymistä ja koko merkin jatkumista, se tarkoittaa sitä että jos jostain saisi uuden ja ruosteettoman OG900:n niin ostaisin vaikka se maksaisi vielä enemmänkin).
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
voi vähän helpommin, ei tarvitse käyttää laskinta...
Oho, tarkkaavaisuus kuumeessa hyvää luokkaa, juuri tuolta katsoin
Luulin ihan linkin perusteella että tuo ylempi oli juuri tuo laskuri (kuumetta 37,4 astetta)...
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Rattivaihde kirjoitti:
Saanen tästä hullun leiman mutta jos kaupassa olisi tarjolla vierekkäin OG/NG9-5 ja OG900 (ja olisin uutta autoa ostamassa) ostaisin mieluummin ysisatasen
(ja tämä viesti ei tarkoita että en toivoisi uuden 9-5:n menestymistä ja koko merkin jatkumista, se tarkoittaa sitä että jos jostain saisi uuden ja ruosteettoman OG900:n niin ostaisin vaikka se maksaisi vielä enemmänkin).
No sitten meitä hulluksi leimattavia on monta , ja uudet vanhat og900 saabit häviäisi varmasti nopeasti autokaupasta. Myytäisiin loppuun äkkiä , kyllä aika moni kaipailee takaisin entistä og900:sta , jos jostakin sellaisen ruosteettomana ja ilman ajan hampaan vaikutusta saisi.
lokis kirjoitti:
No sitten meitä hulluksi leimattavia on monta , ja uudet vanhat og900 saabit häviäisi varmasti nopeasti autokaupasta. Myytäisiin loppuun äkkiä , kyllä aika moni kaipailee takaisin entistä og900:sta , jos jostakin sellaisen ruosteettomana ja ilman ajan hampaan vaikutusta saisi.
Eivät todellakaan häviäisi, asiakkaat koeajaisivat peräkkäin nykyiset mallit ja vanhan 900:n ja tajuaisivat oitis, kuinka paljon autot ovat kehittyneet sitten 900:n kehittämisen 35 vuotta sitten. Taikasana taitaa ollakin tässä kohtaa "saisi, sillä kukaan ei maksaisi siitä uuden auton hintaa.
Lisäksi jo nyt on mahdollisuus saada ruosteeton ja kulumaton 900: entisöi sen itse tai jollakin asiansaosaavalla pajalla. Eikä maksa kuin ehkäpä 20-25ke, eli se olisi huomattavasti halvempaa kuin uuden ostaminen. Jostain kumman syystä näin ei kuitenkaan tavata tehtävän, osaatko arvata miksi?
lokis kirjoitti:
No sitten meitä hulluksi leimattavia on monta , ja uudet vanhat og900 saabit häviäisi varmasti nopeasti autokaupasta. Myytäisiin loppuun äkkiä , kyllä aika moni kaipailee takaisin entistä og900:sta , jos jostakin sellaisen ruosteettomana ja ilman ajan hampaan vaikutusta saisi.
Eivät todellakaan häviäisi, asiakkaat koeajaisivat peräkkäin nykyiset mallit ja vanhan 900:n ja tajuaisivat oitis, kuinka paljon autot ovat kehittyneet sitten 900:n kehittämisen 35 vuotta sitten. Taikasana taitaa ollakin tässä kohtaa "saisi, sillä kukaan ei maksaisi siitä uuden auton hintaa.
Lisäksi jo nyt on mahdollisuus saada ruosteeton ja kulumaton 900: entisöi sen itse tai jollakin asiansaosaavalla pajalla. Eikä maksa kuin ehkäpä 20-25ke, eli se olisi huomattavasti halvempaa kuin uuden ostaminen. Jostain kumman syystä näin ei kuitenkaan tavata tehtävän, osaatko arvata miksi?
A) Kuten sanottu, minä maksaisin B) Ei entisöity ole sama asia kuin uusi, entisöidyllä on ollut entisiä omistajia, entisöityä on hitsattu, entisöityyn on etsitty ja vaihdettu mahdollisimman pitkälle alkuperäistä vastaavia sisustan materiaaleja yms mutta se on silti vanha auto.
[ C) Ostaisin 900:n koska se on suunniteltu aikana kun autojen suunnittelussa keskityttiin auton tekemiseen mahdollisimman hyväksi ilman loputonta säästämistä ja sähkön sotkemista jok'ikiseen toimintoon kuten autoissa on tehty käytännössä OG900:n tuotannon lopettamisesta asti (ja jo aiemmin).]
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Juu, olisihan sellainen mahdollista, että tekisivät retromallin ogsatkusta!? Ja uusimmalla tekniikalla, uusi pohja, lähes samanlainen kori, mahdollisuudeksi neliveto, ehkä nykyiset ysiviitosen moottorit lähes tulkoon ja sisustaakin uusiksi. Siinähän se olisi. Hintakin jotain 25-35000 euroa.
juhokare kirjoitti:Juu, olisihan sellainen mahdollista, että tekisivät retromallin ogsatkusta!? Ja uusimmalla tekniikalla, uusi pohja, lähes samanlainen kori, mahdollisuudeksi neliveto, ehkä nykyiset ysiviitosen moottorit lähes tulkoon ja sisustaakin uusiksi. Siinähän se olisi. Hintakin jotain 25-35000 euroa.
Vaihda hinta-arviosi kaksi ensimmäistä numeroa keskenään, niin saat realistisemman retromallin hinnan.
Rattivaihde kirjoitti:
A) Kuten sanottu, minä maksaisin B) Ei entisöity ole sama asia kuin uusi, entisöidyllä on ollut entisiä omistajia, entisöityä on hitsattu, entisöityyn on etsitty ja vaihdettu mahdollisimman pitkälle alkuperäistä vastaavia sisustan materiaaleja yms mutta se on silti vanha auto.
[ C) Ostaisin 900:n koska se on suunniteltu aikana kun autojen suunnittelussa keskityttiin auton tekemiseen mahdollisimman hyväksi ilman loputonta säästämistä ja sähkön sotkemista jok'ikiseen toimintoon kuten autoissa on tehty käytännössä OG900:n tuotannon lopettamisesta asti (ja jo aiemmin).]
Nuo ovat lähinnä tekosyitä. Mitä sitten että autolla on ollut aiemmassa elämässään muita kuskeja, eihän ne vaikuttavat millään tavalla auton uuteen elämään? Ja on sitä uuttakin autoa hitsattu tehtaalla ja täysentisöinnissä vaihdettaisiin kaikki osat, jotka eivät ole uudenveroisia. Kaikki siis tehtäisiin viimeisen päällä ajasta ja rahasta tinkimättä. Sekään ei haittaisi, että satsaus ei nostaisi auton arvoa sijoitetun rahan vertaa, sillä eihän kukaan moista projektia tekisi auton myyntiä varten vaan sitä, että nyt on se kaivattu uusvanha malli alla.
juhokare kirjoitti:Juu, olisihan sellainen mahdollista, että tekisivät retromallin ogsatkusta!? Ja uusimmalla tekniikalla, uusi pohja, lähes samanlainen kori, mahdollisuudeksi neliveto, ehkä nykyiset ysiviitosen moottorit lähes tulkoon ja sisustaakin uusiksi. Siinähän se olisi. Hintakin jotain 25-35000 euroa.
Vaihda hinta-arviosi kaksi ensimmäistä numeroa keskenään, niin saat realistisemman retromallin hinnan.
No, muutetaan realistisemmaksi, koska lukemat jäivät vaillaisiksi, koska luulin jokaisen ymmärtävän mistä on kyse: 25 000 - 35 000 euroa veroineen.
georgahti kirjoitti:
huh - liian vähän single maltia ja liikaa blendediä?
Kestämätön tilanne! Miten sitä blendediä on ylipäänsä viunakaappiin eksynyt? Joku uuvatti sukulainen ostanut jotain J. Walkerin mustaaleimaa nimipäivälahjaksi, koska sen mielestä on hyvääkin viskiä? Vai ootko kokeillut blendediä maalinpoistoaineena tai jotain?
Jos Saabilta joku retromalli tulee, niin se on 98% varmuudella se 92 "retro", josta Myllärin poika jauhaa joka välissä. Hintaahan sille on vaikea arvailla, mutta kokoluokka lienee jossain Minin tienoilla (nimenomaan compact carista on puheet ollut), joten arviolta hintaa on vähän yli Minin verran.
Viimeksi muokannut V.J.S, Ti Syys 14, 2010 05:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare kirjoitti:
No, muutetaan realistisemmaksi, koska lukemat jäivät vaillaisiksi, koska luulin jokaisen ymmärtävän mistä on kyse: 25 000 - 35 000 euroa veroineen.
Dacia 900 voisi irrota tuolla korkeammalla hinnalla. Mallin hinnan olisi pakko olla huomattavan korkea, koska se ei olisi kovinkaan haluttava ja tällöin myyntimäärät jäisivät niin pieniksi. Siitä seuraa se, että tuotekehityksen ja valmistuksen investointien osuus auton myyntihinnassa olisivat normaalia suurempi ja se taas nostaa kokonaishintaa. Autotehtaiden on kuitenkin tarkoitus tehdä bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä.