TTELAn jutun otsikossa kyllä sanotaan Forsterin todenneen, että GM ei ollut investoinut Saabin tuotteisiin kahteentoista vuoteen. Ja itse ainakin käsitän kommentin tarkoittamaan 12 vuotta ennen Forsterin tuloa Saabille vuonna 2005.Teme100 kirjoitti:Ei tuossa artikkelissä kylläkään sanota, että GM ei investoinut Saabiin yhtään mitään, vaan ettei uusien mallien suunnitteluun oltu investoitu Forsterin haluamalla tavalla.
Samaa mieltä, tosin sen 12 vuoden investoimattomuuden aikana kehitettiin täysin uusina malleina NG9-3 ja OG9-5. Jotain siis on oikeasti investoitu, eli Forster liioittelee "hieman".Teme100 kirjoitti:Jos GM ei olisi investoinut latin latia viimeisen 12 vuoden aikana, niin miten tappiollinen tehdas sitten loi 3(9-3, 9-4x, ng9-5) uutta mallia ja uudisti tuotantotehdastaan tänä aikana?
Omaan ymmärrykseen ei oikein ole mahtunut että mitä GM:llä oikein odotettiin Saabista. Oliko emon tarkoitus puristaa ruotsalaiset ensin voitolle ja vasta sitten antaa lapsillensa taskurahoja uusien mallien kehittämiseen? Kahdella henkilöautomallilla premiummerkin ylläpitäminen ei oikein ole mahdollista, mutta GM:llä ei oikein tunnuttu ymmärtävän sitä. Samaan aikaan vuosituhannen vaihteessa Volvolla oli mallistossaan kolme henkilöautoa (S/V40, S60/V70 ja S80) joista V70:stä oli olemassa jo maasturimalli ja tulossa oli iso maasturi. Bemarilla suunilleen saman kokoinen mallisto, mitä nyt urheilupuolelta löytyi Z3 normaalien mallien päälle. Saabin olisi pitänyt saada laajempi mallisto heti, ja se olisi vaatinut investointeja. Siis enemmän investointeja, kuin mitä GM:ltä tuli vain vanhentuneiden tonnarin ja OG9-3:n uusimiseen. Varsinkin kun edes sitä NG9-3:a ei saatu täyteen mallistoon (SportCombi) ennen kuin kolme vuotta sedanin esittelyn jälkeen.
Kuten Forster toteaa, investoinnit kyllä saatiin jossain määrin käyntiin hänen tultua taloon, mutta se oli liian myöhäistä. Myöhäistä pääasiassa siksi, että GM:lle jäi luu omaan käteen ihan kaikessa muussakin toiminnassa kuin Saabin kanssa, ja yhtiö ajautui konkurssiin. Ei siinä Saabiin enää mitään investoida kun koko konserni on kuppi nurin.
Jos ostetaan pieni, tappiollinen, liian pientä mallistoa myyvä autovalmistaja, ja halutaan tehdä siitä maailmalla premiummerkki, pitää firmaan laittaa rahaa ja paljon. Tämän nyt ymmärtää perusmerkonomikin, mutta ilmeisesti niitä ei ollut GM:n johdossa 20 vuotta sitten, kun Saab päätyi kokonaan GM:lle?
GM:n lähihistoria on täynnä sellaista liikkeenjohdon mokailua, että siitä voisi varmaan kirjoittaa oppikirjasarjan.