Hagrid kirjoitti:No niin... Edelleen voimassa tilaus, jota kukaan ei ole virallisesesti perunut - tämähän on siis tehty tuossa vapun kohdilla... Oikeasti, käytettyjäkin löytyy, mutta onko jollain kokemusta Subarusta, esim. http://www.subaru.fi/lineup/legacy/lega ... _stw_sport
Katellaan...
Joskohan se sinun auto vielä tulis. Linjalla pitäisi olla noin 100 autoa jotka tehdään valmiiksi. Näin ainakin uutisoi saabsunited.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Turkkilainen sijoitusyhtiö Brightwell Holdings uskoo mahdollisuuksiinsa saada ostettua Saab.
Heidän mukaansa GM tulee olemaan "hyvin avoin ehdotuksellemme".
Yhtiöstä on oltu viimeisen puolen vuoden aikana yhteydessä Saabin ja GM:n suuntaan ja GM on suhtautunut heihin positiivisesti. Turkin maalla uskotaan, että Saab voi elää ja nähdä valoisan tulevaisuuden oikean johdon alla.
Vakuuttelevat pitävänsä tuotantoa ainakin jossain määrin Trollhättanissakin mikäli saavat ostettua Saabin.
Tällä hetkellä odottelevat konkurssipesänhoitajien yhteydenottoa ja tarkempia neuvotteluja.
ng900aero kirjoitti:^ Ja ilmeisesti markkinointikin on jo alkanut http://kebabsaab.com/
Hehee
Oishan tuossa vielä sekin hyvä puoli että suomipoika sais varmaan Saabinsa halvalla turkkilaisilta: "special price only for you - because you are my friend" Näin minullle ainakin on siellä vakuuteltu sama mitä tarvaraa olen katellu...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
kukkuluru mita kulu, osta huva saabi
Niin ja kaupankäynti pitää aloittaa juomalla lasilliset kylmää teetä jossain Saabin basaarikojussa. Loukkaantuvat jos ostaja ei tingi vähintään 25% lähtöhinnasta
Onhan Turkissa muitakin tunnettuja autonvalmistajia kuten vaikkapa Murat, ehkä voisivat yhdistää voimavaransa, kun tavallaan sukulaisia ovat (ainakin 90-luvun lopulla Murat valmisti mm. Mirafioreja). Saab on tunnetusti läheistä sukua Fiatille mm. dieselkoneidensa ja Tipo4-projektin osalta
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No itse asiassa meillä olisi tarvetta pizzataxin kokoiselle Saabille. Nyt alkaa vaikuttamaan siltä että sellaisia ruvetaan hyvin todennäköisesti valmistamaan
(vai vielä turkkilainen Saab, anna mun kaikkki kestää )
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jos turkkilaiset ostavat Saabin niin en usko että tuotanto jatkuu Ruotsissa.Jos kiinalaiset ostaa Saabin kokonaan niin uskon että tuotannolla paremmat mahdollisuudet pysyä Ruotsissa vrt.Volvo.
Pakko tässä on todeta, että miten intialaiset, kiinalaiset tai turkkilaiset voisivat saada Trollhättanin tuotannon elinvoimaiseksi kun se ei onnistunut ruotsalaisilta eikä amerikkalaisiltakaan.
- myyntihintoja nostamalla ja valmistusmäärää lisäämällä?
- palkkoja alentamalla ja henkilökuntaa irtisanomalla?
- kehityskustannuksia leikkaamalla, luopumalla uusien mallien piirtelemisestä?
- ostamalla jostakin paljon halvemmalla osia kokoonpanoon?
vai miten??
Voisi mm. koittaa sitä että mallisarjoja uudistettaisiin hieman useammin, eikä ainakaan faceliftattaisi päin mäntyä. Mielestäni, huom. omasta mielestäni(ilmeisesti myös monen muun) metsään mentiin siinä kun tuli viirusilmä femma, tiedän todella monta tapausta jotka ovat jättäneet uuden saabin tilaamatta kun viirusilmä tuli, koska keulan ilme ei miellytä.
Saabille pitäisi antaa vapaus tehdä "saabismeja" niitä uusia innovaatioita joita tehtiin ennen täyttä GM omistusta. Pitäisi siis kehittää tekniikkaa joka on aikaansa edellä.. Esimerkkeinä menneistä mainittakoon Turboahtaminen, ja SVC moottorikonsepti.. (joka tosin lakkautettiin..) Uskon että jos saabille olisi annettu resurssit ja mahdollisuus, Saab olisi pärjännyt erittäin hyvin tässä viimeaikaisessa "mitä alhaisempi kulutus sen parempi" kilpailussa, kuten TTiD moottori osoittaa, valitettavasti se tuli hieman liian myöhässä.. Itse kaipaan hieman myös CombiCoupe korimallia. Samaten aerodynamiikalla on erittäin suuri vaikutus kulutuskilvassa, ja saabihan on aina ollut aerodynamiikassa edelläkävijä pienine ilmanvastuskertoimineen(suhteessa muihin).
Sitten mielestäni olisi myös hyvä pysähtyä miettimään, mitä Saabin kulta-aikana tehtiin oikein jotta autoja myytiin enemmän. Oliko se "kansanläheisempi" ysikutonen? Pitäisikö nykyisen mallien rinnalle saada kansanläheisempi, pienempi "kauppakassi".
Fakta kuitenkin on se, että ne joilla on rahaa laittaa uuteen autoon 50-60k euroa, ovat merkittävässä vähemmistössä, ja vielä vähemmistössä ovat he, jotka vaihtavat autonsa uuteen 2-3vuoden välein. "Porkkanaa" s.e saabin uuteen saabiin vaihtava saisi paremman vaihtohyvityksen?
Todentotta, jotain pitäisi keksiä.. Ehkä Ruotsalais-Kiinalais yhteistyö toimisi paremmin kuin Ruotsalais-Ameriikkalainen..