Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Uskon että markkinoista kiinni myynti ainakin Suomessa. Esim.2011 alkuvuodesta oli edullinen korkotarjous uusiin 93:n ja sitäkään ei juuri mainostettu missään.Mielestäni 93 oli hinnaltaan kilpailukykyinen uusillaTTID moottoreilla,ostin keväällä 2011 93:n ja vertailin useampien merkkien hintoja ja Saab vei voiton.95 on kyllä kallis eikä sen varustetaso ole mikään paras mahdollinen.
Konkurssipesän osalta pitäisi päästä pikaiseen ratkaisuun jos meinaavat pyörittää tuotantoa Ruotsissa ja saada ainakin osan entisistä työntekijöistä pidettyä merkin parissa.
Ilmeisesti Volvo toimii plus-tuloksella niin miksi ei Saab voisi toimia myöskin kun saadaan tuotanto pyörimään ja henkilöstö mukautettua tuotannon mukaa.
Konkurssipesän osalta pitäisi päästä pikaiseen ratkaisuun jos meinaavat pyörittää tuotantoa Ruotsissa ja saada ainakin osan entisistä työntekijöistä pidettyä merkin parissa.
Ilmeisesti Volvo toimii plus-tuloksella niin miksi ei Saab voisi toimia myöskin kun saadaan tuotanto pyörimään ja henkilöstö mukautettua tuotannon mukaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Rafu kirjoitti:Markkinoinnista pitkälti kiinni, kohderyhmä on ollut väärä jos tuntuu ettei ole autoon varaa.
Köyhille on kaikki kallista
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Saabin tulevaisuus II
Parhaimillaan korkotarjous oli oli laakkosella 2011 0 prosettia mutta sitä ei mainostettu.
mikähän oli syy ??,ei visiin sitä provikkaa tarpeeksi liikkeelle.
mikähän oli syy ??,ei visiin sitä provikkaa tarpeeksi liikkeelle.
Re: Saabin tulevaisuus II
Oli siitä lehtimainoksia, minäkin bongasin niitä pari kertaa.veini siekkinen kirjoitti:Parhaimillaan korkotarjous oli oli laakkosella 2011 0 prosettia mutta sitä ei mainostettu.
mikähän oli syy ??,ei visiin sitä provikkaa tarpeeksi liikkeelle.
Markkinointi on sinänsä varmastikin yksi syy ennakoitua vaisumpaan menekkiin, mutta siitä ei voi yksin syyttää jälleenmyyjiä. Se ei ole heidän syynsä sen takia, että nykyisin jokaisella alalla ketju/maahantuoja/valmistaja maksaa yksittäiselle jälleenmyyjälle markkinoinnista. Jollakin alalla he voivat vastata markkinointibudjetista 100%:sti, jollakin muualla 50%:sti mutta heidän osuutensa on joka tapauksessa huomattava. On tunnettu tosiasia, että Saabilla oli vuosina 2010-2011 minimalistinen markkinointibudjetti. Sen tulokset näkyivät siinä, että markkinointia ei ollut. Ei ainakaan tarpeeksi.
Syy minkä takia tehdas näin päätti, ei ole tiedossa. Voi vain arvailla, että uskoivatko he liian sokeasti aiemman markkinoinnin tuloksiin ja merkin entiseen maineeseen, joka kantaisi heidät vaikeuden aikojen yli. Vai oliko kenties taloudelliset resurssit alusta saakka niin niukat, että päätettiin satsata markkinointiin vain ehdoton minimi.
Jälleenmyyjälle, eli tässä tapauksessa automyyjälle ei varmastikaan herunut mitään ruhtinaallista bonusta. Vuoden 2010 keväällä, kun myynti alkoi, suomen maahantuoja julkisti tavoitteekseen myydä loppuvuoden kuluessa 700 uutta Saabia. Näistä 400 olisi ollut 9-3 mallia ja 300 uutta 9-5 mallia. Tämän mallin pohjalta myyjille on luotu palkkiojärjestelmä. Kun myynti ei sitten lähtenyt toivotusti käyntiin(koko vuoden myynti oli 199 autoa ml. alkuvuoden myynti), oli hyvin nopeasti selvää, että myyjillä ei ollut käytännössä mitään toivoa palkkiojärjestelmään pääsemisestä. Jos vaikkapa naapurimerkillä näin oli, niin luonnollisesti panostus siirtyi sen puolelle. Kyse oli ja on myyjän henkilökohtaisista tuloista ja on aivan inhimillistä, että sitä myydään, mistä saa korkeimman palkan samalla vaivalla.
Re: Saabin tulevaisuus II
Teme100, oletko suomensuomalaisia vaikko ruotsinsuomalaisia? Kysyn, koska tunnut tietävän aika yksityiskohtaista tietoa Saabin hommasta, Ruotsin tehtaalla työskenneillä on yleensä vankempi tietopohja. Täällä foorumilla on jokunen tehtaalla työskentelevä, joka on mielestäni värittänyt mukavasti puoleen taikka toiseen foorumin keskustelua.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Olisko se vaikuttanut mitenkään vaikka tilauksia olisi ollut 50 tuhatta,
Kun ei ollut rahaa tehda 10:tä tuhattakaan autoa.
Rahan puute oli alusta alkaen ongelma.
Kun ei ollut rahaa tehda 10:tä tuhattakaan autoa.
Rahan puute oli alusta alkaen ongelma.
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Re: Saabin tulevaisuus II
Tänään on Kauppalehdessä juttua siitä miten hurjaa on Volvon kasvu:"Yhtiön kokonaismyynti kasvoi 20,3 prosenttia maailmanlaajuisesti. Volvon liukuhihnoilta rullasi ulos yhteensä 449 255 autoa viime vuoden aikana. Yhtiön omien sanojen mukaan se olikin nopeimmin kasvanut luksusautomerkki vuonna 2011. Kiinalaisomistuksessa oleva ruotsalaisyhtiö teki viime vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä voittoa yhteensä 54 miljoonaa euroa."ristoj kirjoitti:Ilmeisesti Volvo toimii plus-tuloksella niin miksi ei Saab voisi toimia myöskin kun saadaan tuotanto pyörimään ja henkilöstö mukautettua tuotannon mukaa.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/inde ... 1201111647
Pari kolme vuotta sitten Volvon tilanne ei ollut alkuunkaan näin ruusuinen..
Re: Saabin tulevaisuus II
Itsekin lueskelin noita Volvon lukuja ja mietin, että tekemällä historiassa asiat toisin, voisi Saab olla ihan yhtä hyvässä tilanteessa.
Ajattellaanpa tilannetta 80-luvulla, kun Saab teki turbomoottorillisia etuvetoautoja ja Volvo Finnjetin muotoisia takavetotankkeja. Jos ei tietäisi mitään mitä tässä välillä on tapahtunut, ja pitäisi veikata, kumpi valmistaja menestyy vuonna 2012 paremmin, niin voisi veikata Saabia.
Ajattellaanpa tilannetta 80-luvulla, kun Saab teki turbomoottorillisia etuvetoautoja ja Volvo Finnjetin muotoisia takavetotankkeja. Jos ei tietäisi mitään mitä tässä välillä on tapahtunut, ja pitäisi veikata, kumpi valmistaja menestyy vuonna 2012 paremmin, niin voisi veikata Saabia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Kauppalehden luksusautomerkki Benley, Rolssi,Jaguar,Bugati,ja Volvo
Viimeksi muokannut jarkar, Ma Tammi 09, 2012 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
En ole ruotsinsuomalainen, enkä ole työskennellyt Saab Automobilella. Tieni ovat toki ristenneet yritysten kanssa, jotka toimivat samalla alalla Saab Automobilen tai ovat toimineet yhteistyössä heidän kanssaan. Mutta sen voin sanoa ihan tietona, että tietyt lainalaisuudet teollisuustuotannossa ja markkinoinnissa pätevät kaikkialla samanlaisina. Ei ole maata tai alaa, jossa asiat toimisivat toisella tapaa tai vaatisivat erilaiset resurssit(itse asiassa toki on, mutta ei tässä asiayhteydessä). Niin Suomessa, ruotsissa, muualla euroopassa tai muualla maailmassa teollisuustuotanto on ihan samanlaista. Samanlaiset koneet toimivat joka paikassa, työt tehdään samalla kaavalla ja lopputuotteet vaativat asiakkaan. Kukaan ei ole keksinyt pyörää uudelleen ja munakasta ei voi edelleenkään tehdä rikkomatta munia. Jos joku keksii pienen uudistuksen, niin käytännössä parissa kuukaudessa sen tuotantoon otosta kaikki kilpailijat tietävät asiasta ja osa on jo ehtinyt analysoida uudistuksen speksit ja mahdollisesti jopa käynnistänyt sen sopeuttamisen omaan tuotantoonsa. Sama pätee itse tuotteisiinkin. Patentit toki suojelevat niiden vierastuotantoa, mutta eivät analysointia.juhokare kirjoitti:Teme100, oletko suomensuomalaisia vaikko ruotsinsuomalaisia? Kysyn, koska tunnut tietävän aika yksityiskohtaista tietoa Saabin hommasta, Ruotsin tehtaalla työskenneillä on yleensä vankempi tietopohja. Täällä foorumilla on jokunen tehtaalla työskentelevä, joka on mielestäni värittänyt mukavasti puoleen taikka toiseen foorumin keskustelua.
Se, että joku on työskennellyt Saabilla kokoonpanossa, kunnossapidossa, ruokahuollossa, solun liiderinä tai oikeastaan missä vaan operatiivisen johdon ulkopuolella, ei todellakaan tiedä yhtään mitään siitä, mitä vaikkapa markkinoinnin tai tuotannonsuunnittelun pitäisi olla puhumattakaan lopputuotteesta. Ei sillä kokemuksella ole mitään yhteistä nimittäjää näiden kanssa. Toki hän tietää yhtiön sisäisistä asioista toisella tavalla kuin ulkopuolella oleva, mutta ei hän osaa soveltaa niitä kuin äärimmäisen harvoissa tapauksissa, jotta em. kohteita voitaisiin kehittää. Voin ihan omasta kokemuksestani sanoa, että ne jotka ovat tietävinään kaikkein eniten siitä, miten asiat pitäisi tehdä ovat juurikin niitä, jotka ymmärtävät asioista vähiten. Olen kahdesta osoittanut pahimmille urputtajille omaa tuoliani ja sanonut että "näytä sitten mallia miten tehdään, kun kerran tiedät asiat niin hyvin!" kun lopulta on mennyt hermo siihen vinkumiseen ja valittamiseen ja "miksei tehdä näin, miksi tehdään noin tää on ihan perseestä ja tässä ei ole mitään järkeä!" jne. jne. Kummallakaan ei ollut halua vaihtoon, vaikka muutamaa sekuntia aiemmin annettiin ohjeita niin paljon kuin vain suusta ehti sanoja tulla. Kumpikin toki tiesivät erinomaisen hyvin miksi asiaa ei kannata tehdä niin, vaan olisi ollut parempi tehdä asia näin. Ongelma vain on siinä, että kun ns. haalarihemmo yleensä näkee että asia tehdään väärin, on hänen perspektiivinään se oma asema ja sen etu, kun taas johto katsoo isompaa kuvaa eikä yksittäistä työntekijää. Se tilanne, kun kentältä oikeasti tulee harkittua, perusteellista ja hyödyllistä kehittämistietoa on valitettavasti todella harvinaista.
Eikä vaikkapa koneenkäyttäjällä ole mitään hajua siitä, miten myyntipuoli toimii tai mitä se vaatii tai mitä speksejä lopputuotteelta vaaditaan. Samalla tavalla kuin minä en osaa käyttää koneita, mallintaa tai suunnitella tuotteita tai edes maksaa palkkoja.
Pahoittelen avautumista, mutta olen jo tämänkin vuoden puolella saanut kuulla, kuinka asiat voitaisiin tehdä niiiiiiin paljon paremmin. Ja tämä kunnia-arvoisien trukinkuljettajan ja laitoshuoltajan perspektiivistä. Ja aina kun ei vain jaksa, kun joku tulee kirkkain silmin opettamaan vain siltä pohjalta, että kaulassa on firman kuvallinen henkilökortti. Sama pätee Saabiinkin. Jos tuotannosta haettaisiin Maj-Brit, joka kiinnittää renkaita ja hänen eteensä lyötäisiin Pohjois-Amerikan operatiivisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma seuraavalla kuudelle kuukaudelle ja pyydettäisiin Maj-Britiltä analyysiä suunnitelman heikkouksista, niin hän sanoisi "Tack och hej" ja menisi kanttiiniin haukkumaan johdon olevan ihan epätoivoisia, kun pyytävät häneltä apua. Toki hän tietäisi, että suunnitelma on huono "koska se nyt vaan on perseestä" ja perustelisi asiaa "koska se nyt vaan on niin". Samalla tavalla kuin koulussa yksittäisin lapsen vanhempi ei tiedä miten kokonaista luokkaa pitäisi opettaa(muusta kuin oman kultamussukan näkökulmasta) tai kaupassa asiakas ei tiedä mitä tuotetta kannattaisi tilata seuraavaksi sesongiksi.
Viimeksi muokannut Teme100, Ma Tammi 09, 2012 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Hieno kirjoitus Teme 100. On mukava lukea analyysiasi Saabin tilanteesta ja sen käsittelystä. Saabin tilanne ja tulevaisuus on haastava, saa nähdä kuinka lopulta käy. Jos jatkoa seuraa, kuvittelen seuraavan Saabin kyllä olevan hyvin erilainen kuin se mihin me olemme tottuneet. Ajattelen näin koska maailma ja sen ajattelu autosta on erilainen, kuin se mihin nämä hienot ja vahemmän hienot "saabismit " aikoinaan luotiin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus II
ristoj kirjoitti:Uskon että markkinoista kiinni myynti ainakin Suomessa. Esim.2011 alkuvuodesta oli edullinen korkotarjous uusiin 93:n ja sitäkään ei juuri mainostettu missään.Mielestäni 93 oli hinnaltaan kilpailukykyinen uusillaTTID moottoreilla,ostin keväällä 2011 93:n ja vertailin useampien merkkien hintoja ja Saab vei voiton.95 on kyllä kallis eikä sen varustetaso ole mikään paras mahdollinen.
Konkurssipesän osalta pitäisi päästä pikaiseen ratkaisuun jos meinaavat pyörittää tuotantoa Ruotsissa ja saada ainakin osan entisistä työntekijöistä pidettyä merkin parissa.
Ilmeisesti Volvo toimii plus-tuloksella niin miksi ei Saab voisi toimia myöskin kun saadaan tuotanto pyörimään ja henkilöstö mukautettua tuotannon mukaa.
NG 9-3:nen on vanha auto ja muutama facelift vuosien varrella ei siitä enää tehnyt uutta autoa ja vaikka moottoripuoli saatiin paremmaksi (aivan liian myöhään ) niin juna meni jo.
Ng9-5:sella olisi pitänyt saada rahaa firmaan mutta siinä hommassa epäonnistuttiin niin laadun kun hinnan osalta.
Autohan on hyvä ajaa ja mielästäni ihan hyvän näköinen mutta sisusta ja sen materiaalit on samaa laatua kun Opel Astrassa ja hintaluokka on vähän eri.
Rahallahan sai parempaa laatua mm.sisustaan mutta silloin hinta karkasi jo yli 60.000 euron
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Minä en kyllä jaksa uskoa että Saabin vanha malli siitä millainen auton tulisi olla olisi nykymaailmaan niin toivottoman käyttökelvoton että siitä olisi pakko luopua vaikka merkki muuten jatkaisikin. Edelleen en jaksa uskoa että saksalaiset autot ovat niin kaikkivoipia kuin tällä hetkellä yleisenä käsityksenä on (Huom. tässä en viittaa Riston autonvaihtoon joka oli taloudellisesti erittäin hyvin perusteltu). Haluaisin aikanaan uutta autoa ostaessani ostaa nimenomaan uuden Saabin, sillä muilta merkeiltä ei Suomen talvessa ja kesässä arvostamiani ominaisuuksia yksinkertaisesti löydy.ristos kirjoitti:Hieno kirjoitus Teme 100. On mukava lukea analyysiasi Saabin tilanteesta ja sen käsittelystä. Saabin tilanne ja tulevaisuus on haastava, saa nähdä kuinka lopulta käy. Jos jatkoa seuraa, kuvittelen seuraavan Saabin kyllä olevan hyvin erilainen kuin se mihin me olemme tottuneet. Ajattelen näin koska maailma ja sen ajattelu autosta on erilainen, kuin se mihin nämä hienot ja vahemmän hienot "saabismit " aikoinaan luotiin.
Oikea toimintatapa Saabin jatkon varmistuessa olisi laaja mainostuskampanja, ainakin osittain myös puskaradion kautta, jolla ihmisille tulisi tutuksi Saabin hyvät ominaisuudet samaan tapaan kuin ihmiset nykään tuntevat Volvon. Mielestäni on melko kuvaavaa että melko harva enää luulee Volvoja takavetoisiksi tai legopalikkamuotoilluiksi mutta 70-80-luvulta peräisin olevat legendat Saabista (etukäsijarru, kova kulutus, kajakkikaksikko ja sitä rataa) ovat ja pysyvät.
Myönnettäköön että näin kovia ennakkoluuloja ei niinkään löydy Suomen ulkopuolelta mutta sielläkin merkin tunnetuksi tekeminen ja hyväksi todistaminen olisi luultavasti erittäin hyödyllistä jatkon kannalta. Tärkeätä olisi kyllä korjata Saabin suuntaa sekä mielikuvissa että todellisuudessa GM:n lanseeraamalta premium-linjalta, jota ei monien mielestä koskaan saavutettu, yksilöllisempään suuntaan, niin että Saab ei olisi Audin hieman halvemman oloinen vastine vaan erilainen, virkistävä vaihtoehto perinteisille ja tylsille premium-autoille.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuo linkkaamasi 9-3 Griffin lienee tehty kesäkuun alussa, muistaakseni siihen viittaavia papereita auton hanskalokerossa on. Tehdashan pyöri touko-kesäkuun vaihteessa hetken aikaa. Eekoon myyjä kertoi muistaakseni yhden diesel-Griffinin myyneensä. Pari kuukautta sitten hän selvitti, että 130 heppaisia diesel-Griffineitä olisi ollut SC:nä maassa (minua kiinnosti SC). Tuo linkattukaan Griffin ei silloin näkynyt nettiautossa ym. ilmeisesti liikkeet ei sitten näitä uusia ei ajettavia esitteiyautoja laita näkyviin. Eekoon Griffin lienee harvoja uudella bensakoneella varustettuja Suomessa. Ruotsista nettihauilla löysin vähän aikaa sitten muutama 220 heppaisenkin.AZP kirjoitti:Paljonkohan näitä 2012-mallisia kolkkeja mahtoi ehtiä valmistumaan, ja montakohan niitä ehdittiin laivata Suomeen:
http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4498935
Tuossahan on erona 2011-malliin ainakin etupuskuri ja takapäässä Saabin logo on vaihtunut isoon -tekstiin takaluukussa.
Itse olin siinä luulossa, että 2012-mallisia ei olisi ehtinyt valmistua laisinkaan, tai ainakaan esisarjaa enempää.
Pisti silmään sekin, että autotalli.comin uusien autojen haussa vain nelivetomallin osalta kuvat ovat uudesta mallista, muiden kuvat on 2011-mallisia, eikä nimeä Griffin näy missään. Käytetyistä tuo ylläoleva näyttäisi olevan ainoa 2012-yksilö myynnissä (ja sekin on tekstien mukaan uusi ajamaton auto).
9-5 2,0t Wagon -05
Re: Saabin tulevaisuus II
Nää on todella mukavia, nämä varmat mielipiteet. Kuinkahan paljon täällä näitä "varmoja mielipiteitä lasketelevat" todella tietävät esim, tämän NG-95:sen laadusta ja todellisista ominaisuuksista.valtteri kirjoitti:Ng9-5:sella olisi pitänyt saada rahaa firmaan mutta siinä hommassa epäonnistuttiin niin laadun kun hinnan osalta.
Voin varmasti sanoa, että tiedän siitä jotakin. Olen perustellut tämän mallin ominaisuuksia hyvin perusteellisesti ja myös sen puutteita olen käsitellyt täällä ihan avoimesti.
Minusta on epäreilua haukkua jatkuvasti autoa, mistä ei todellisuudessa tiedä "oikein mitään tai ei mitään."
Kun olemme nyt nyt nähneet, ettei autosta myyntimenestystä tullut kuten ei muistakaan Saabin malleistakaan. Mielestäni Saabin viimeisen mallin fyysinen koko oli yksi suurimmista kompastuskivistä tähän aikaan. Autona tien päällä NG-95 on todellakin paljon parempi auto, mitä täällä luulotellaan.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen