Saabin tulevaisuus
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saabin tulevaisuus
Minua ei vielä tämän vuoden myyntiluvut jaksa hetkauttaa suuntaan tai toiseen. Sen verran yskii Saabin "kone" vielä joka osa-alueella ihan pelkistä käytännön ongelmien aiheuttamista haasteista johtuen, että millään muotoa "normaalista" toiminnasta ei voida vielä puhua. Lisäksi Saabin mallisto on edelleenkin ihan järkyttävän kapea.
Muutenkin auton osto, ainakin Suomessa, on todella hiljaista vuoden viimeisinä kuukausina. Ja tämä EI ole mikään mutu, vaan ihan fakta.
Esim:
Joulukuu 2008: 4474 henkilöautoa ensirekisteröity.
Joulukuu 2009: 4124 ha ensirek.
Verrataanpa tammikuun lukemiin:
Tammikuu 2009: 11540 ha ensirek.
Tammikuu 2010: 12346 ha ensirek.
Tilastot löytyy:
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/
Eli henkilöautojen ensirekisteröintilukemat pomppaa vuoden alussa n. kolminkertaisiksi vuoden loppuun verrattuna.
Tältä pohjalta katsotaan sitten tuossa ensi vuoden puolessa välissä, että miltä näyttää verrattuna esim. 2009 tai mieluummin 2008 lukemiin, ja business-pläniin.
9-3:n MY2011 TTiD moottori 118g/km päästöinen TULEE myymään Euroopassa, se on varma, mutta nämä autot alkaa pikkuhiljaa vasta valumaan jälleenmyyjille. NG-femman myynti Euroopassa piristyy farmarin myötä ja ameriikka 9-4X:n tuella. Sitten jos ensi vuodenkin loppupuolella hilaillaan myyntiennusteita rutkasti alaspäin siitä n. 80000 lukemasta, on ehkä aika alkaa "huolestumaan" siitä, että onko Saab brandina enää elinkelpoinen uusien autojen valmistajana.
Muutenkin auton osto, ainakin Suomessa, on todella hiljaista vuoden viimeisinä kuukausina. Ja tämä EI ole mikään mutu, vaan ihan fakta.
Esim:
Joulukuu 2008: 4474 henkilöautoa ensirekisteröity.
Joulukuu 2009: 4124 ha ensirek.
Verrataanpa tammikuun lukemiin:
Tammikuu 2009: 11540 ha ensirek.
Tammikuu 2010: 12346 ha ensirek.
Tilastot löytyy:
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/
Eli henkilöautojen ensirekisteröintilukemat pomppaa vuoden alussa n. kolminkertaisiksi vuoden loppuun verrattuna.
Tältä pohjalta katsotaan sitten tuossa ensi vuoden puolessa välissä, että miltä näyttää verrattuna esim. 2009 tai mieluummin 2008 lukemiin, ja business-pläniin.
9-3:n MY2011 TTiD moottori 118g/km päästöinen TULEE myymään Euroopassa, se on varma, mutta nämä autot alkaa pikkuhiljaa vasta valumaan jälleenmyyjille. NG-femman myynti Euroopassa piristyy farmarin myötä ja ameriikka 9-4X:n tuella. Sitten jos ensi vuodenkin loppupuolella hilaillaan myyntiennusteita rutkasti alaspäin siitä n. 80000 lukemasta, on ehkä aika alkaa "huolestumaan" siitä, että onko Saab brandina enää elinkelpoinen uusien autojen valmistajana.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saabin tulevaisuus
Ei huolestuta aivan vielä, annetaan nyt saabin hallituksen toimia sen suunnitelman mukaan jonka ovat päättäneet ja kuten J.Å itse sanoi paikallislehden haastattelussa, saabin on tehtävä niin, että kannattavuus saadaan pienemmällä tuotolla, onko tämä mahdollista mene ja tiedä.V.J.S kirjoitti: Sitten jos ensi vuodenkin loppupuolella hilaillaan myyntiennusteita rutkasti alaspäin siitä n. 80000 lukemasta, on ehkä aika alkaa "huolestumaan" siitä, että onko Saab brandina enää elinkelpoinen uusien autojen valmistajana.
Ellei mitenkään olla edistytty vuoden 2013 loppuun mennessä niin silloin saadaan huolestua ja toden teolla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Tuohon mennessä vain pari kotimaista talousalan lehteä on ehtinyt liputtaa/juhlia Saabin kuolemaa moneen kertaan. Vaikka sinänsä onkin ihan mukavaa että media jaksaa huolehtia merkin pysymisestä julkisuudessa, niin tuskin vaikkapa tuo muutaman päivän takainen KL:n "Pelasta Saab blaa blaa"-otsikointi ainakaan kiihdyttää myyntiä. Varmaahan on, että tietyt tahot pitävät huolen siitä, että ihmisten mielikuva tuhon partaalla keikkuvasta merkistä säilyy ainakin niin kauan kuin ei voitollista tulosta ole esittää ja varmaan vielä senkin jälkeen joku loppua enteilevä visio osataan kehittää.V.J.S kirjoitti:Sitten jos ensi vuodenkin loppupuolella hilaillaan myyntiennusteita rutkasti alaspäin siitä n. 80000 lukemasta, on ehkä aika alkaa "huolestumaan" siitä, että onko Saab brandina enää elinkelpoinen uusien autojen valmistajana.
#2029 Kari Kutuniva
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus
No, eipä sillä Suomen medialla loppujen lopuksi saabeja myydä tai blokata myyntiä, joten sama se mitä tässä mielessä kirjoittelevat. Verenpainetta kirjoittelu kyllä kasvattaa.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Saabin tulevaisuus
Täysin totta. En tarkoittanutkaan varsinaisesti vaikutusta maailmanlaajuiseen myyntiin. Suomi kun on siinä pelissä kuitenkin aika pieni nappula.Raimo Miettinen kirjoitti:No, eipä sillä Suomen medialla loppujen lopuksi saabeja myydä tai blokata myyntiä, joten sama se mitä tässä mielessä kirjoittelevat. Verenpainetta kirjoittelu kyllä kasvattaa.
Silti näin jonkinasteisena saabistina paikalliset markkinat ja myyntimäärät jossakin määrin kiinnostavat ja silloin vain tuo määrätietoinen negatiivisilla aiheilla repostelu jotenkin onnistuu nostattamaan tunteita. Edelleenkään ei minun omasta taloudestani ole pois se, jos roskalehdistö revittelee milloin mitäkin. Eniten tuollaisessa harmittaa se, että Suomen pienillä markkinoilla ei tarvita kummoistakaan lokaanvetokampanjaa siihen, että saadaan muodostettua ihmisille haluttu mielikuva merkin tilanteesta ja tulevaisuudesta.
Mitään kansanautoa ja myyntihittiä nyt ei varmaankaan kukaan ollut uudesta 9-5:sta odottanutkaan, mutta kyllä silti olisi mukava että Suomenkin pienimuotoisen autokaupan muutenkin marginaalisia myyntimääriä nyt ei ainakaan joutavalla ja tuulesta temmatulla "uutisoinnilla" ohjailtaisi.
#2029 Kari Kutuniva
Re: Saabin tulevaisuus
Kyllä tuo yleinen Saab-tietämys on heikoissa kantimissa. Kun ihmiset huomaavat esim. tämän oman autoni, niin eka kysymys on useimmiten: Tehdääks Saabia? Missäs nää tehdään? Nämä ovat selkästi ekat kysymykset, mihin joudun vastaamaan.
Edellä kerrotun johdosta luulenkin, että ihan Saabin yleisestäkin olemisesta kertovat jutut lisäisivät todellisen tilanteen tiedostamista. Samoin mielestäni kaiken satsaaminen tähän uuteen isoon autoon ei yksin pelasta Saabia, vaan tuon enemmän myyvän mallin 9-3 myynnin edistäminen kantaa mielestäni paremmin hommaa eteenpäin. Tulihan tuo aika sekavasti esitettyä, et sillai!
Edellä kerrotun johdosta luulenkin, että ihan Saabin yleisestäkin olemisesta kertovat jutut lisäisivät todellisen tilanteen tiedostamista. Samoin mielestäni kaiken satsaaminen tähän uuteen isoon autoon ei yksin pelasta Saabia, vaan tuon enemmän myyvän mallin 9-3 myynnin edistäminen kantaa mielestäni paremmin hommaa eteenpäin. Tulihan tuo aika sekavasti esitettyä, et sillai!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabin tulevaisuus
Saab laajentaa ja ryhtyy alihankkijaksi näin kirjoittaa ttela.
testata muitakin aloja kuin autoteollisuus, näin sanoo Per Lindberg Saab Engineering services johtaja.
kun Elmia subcontractor messut käynnistyi toissapäivänä on Saab mukana alihankkijana ensimmäistä kertaa koko saabib aikana.
Täällä koko uutinen.
Eli insinöörimme ovat maailman luokkaa ja ovat mielissään sekä iloisia saadessaanttela kirjoitti:– Våra ingenjörer håller världsklass och gillar att få testa sitt kunnande även i andra branscher säger Per Lindberg, chef för Saab Engineering Services.
När Elmia Subcontractor startade i går fanns Saab med för första gången som underleverantör.
testata muitakin aloja kuin autoteollisuus, näin sanoo Per Lindberg Saab Engineering services johtaja.
kun Elmia subcontractor messut käynnistyi toissapäivänä on Saab mukana alihankkijana ensimmäistä kertaa koko saabib aikana.
Täällä koko uutinen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Onkos tästä jossain lisää tietoa?


Re: Saabin tulevaisuus
Niinkutsutun tai sanotun "retro" saab'in konseptiauto on olemassa, mutta puuttuu se tärkein millä sen voisi toteuttaa eli raha.
Joten ainoastaan huhuja kuulee saabin ulkopuolelta, mutta mitään muuta ei ole esiintynyt ja näkynyt saati kuulunut.
Joten ainoastaan huhuja kuulee saabin ulkopuolelta, mutta mitään muuta ei ole esiintynyt ja näkynyt saati kuulunut.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Hieno ysikolmonen tuossa!Jani O kirjoitti:Onkos tästä jossain lisää tietoa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saabin tulevaisuus
No jos tuota ylempää Auto, Motor & Sport lehden kantta kommentillasi tarkoitit, niin ei siinä puhuta tästä Mullerin lempilapsesta, eli 9-2 "retro" mallista. Kyseessä on lehden photoshop-näkemys uudesta Saab 9-3:sta, joka tulee vuonna 2012, ja samassa yhteydessä on haastateltu Saabin uutta muotoilujohtajaa Jason Castriotaa. Minä en ainakaan tuosta lehden kannesta löydä mitään osviittaa retro-saabista, ellei sitten itse jutussa ole mainittu.core2 kirjoitti:Niinkutsutun tai sanotun "retro" saab'in konseptiauto on olemassa, mutta puuttuu se tärkein millä sen voisi toteuttaa eli raha.
Joten ainoastaan huhuja kuulee saabin ulkopuolelta, mutta mitään muuta ei ole esiintynyt ja näkynyt saati kuulunut.
Re: Saabin tulevaisuus
Joo jep uuden ysikolmosen valmistushan on jo päätetty ja esityöt aloitettu, mutta sen myyntiin tulo on vielä auki ja rahaa nielee sekin.
9-3 rinnalla piti "retron" myös alkaa hahmottua valmistukseen, mutta näin ei luultavasti käy.
Ps. tuo kuva ei tee oikeutta uudelle 9-3:selle.

9-3 rinnalla piti "retron" myös alkaa hahmottua valmistukseen, mutta näin ei luultavasti käy.
Ps. tuo kuva ei tee oikeutta uudelle 9-3:selle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus
Johto on monesti sanonut, etteivät he tee minkään sortin retroa ja lehden 9-3 on artistin mielikuvitusta.
------------
http://di.se/Default.aspx?pid=220618__A ... anguage=sv
Tehtaan 2. työvuoro saa odottaa, pyhät lähestyvät ja autokauppa hiljenee. Noh on sentään koulutettu väki valmiina odottamassa, tuskin kovin moni lähtee hakemaan uutta työtä, vaan odottelevat kevät-sesonkia.
Niin ja di:n kommentteissa varmaan taas juhlitaan, saa nähdä nappaako esim. talous-seiska juttua.
------------
http://di.se/Default.aspx?pid=220618__A ... anguage=sv
Tehtaan 2. työvuoro saa odottaa, pyhät lähestyvät ja autokauppa hiljenee. Noh on sentään koulutettu väki valmiina odottamassa, tuskin kovin moni lähtee hakemaan uutta työtä, vaan odottelevat kevät-sesonkia.
Niin ja di:n kommentteissa varmaan taas juhlitaan, saa nähdä nappaako esim. talous-seiska juttua.
Re: Saabin tulevaisuus
Moi, nyt sieltä "peikkolandiasta" kuuluu huonoja uutisia
Drygt 200 jobb bort från Saab
Drygt 200 bilbyggare på Saab Automo-
bile som återanställts på visstids-
jobb får lämna företaget när deras
kontrakt går ut den 22 december.
Orsaken är dålig försäljning och ned-
skrivna prognoser för framtiden,
rapporterar Sveriges Radio Väst.
De visstidsanställda hade hoppats få
nya jobb på Saab när kontrakten gick
ut.
Det negativa beskedet i dag möttes
med stor besvikelse. Flera av de
berörda bröt ihop och grät öppet.
Tämä on nyt kopsattu SVT:n tekstitv:n sivulta, taisi tällä hetkellä olla s. 112, mutta taitaa sivut muuttua, jos vanhat merkit paikkaansa pitää
http://svt.se/svttext/tv/pages/112.html
Vapaasti suomennettuna; 200 työntekijää joutuvat vähentämään, koska myynti onkin ollut huonompaa, kuin on ennustettu
Ari
PS. toivottavsti nyt meni oikein
Drygt 200 jobb bort från Saab
Drygt 200 bilbyggare på Saab Automo-
bile som återanställts på visstids-
jobb får lämna företaget när deras
kontrakt går ut den 22 december.
Orsaken är dålig försäljning och ned-
skrivna prognoser för framtiden,
rapporterar Sveriges Radio Väst.
De visstidsanställda hade hoppats få
nya jobb på Saab när kontrakten gick
ut.
Det negativa beskedet i dag möttes
med stor besvikelse. Flera av de
berörda bröt ihop och grät öppet.
Tämä on nyt kopsattu SVT:n tekstitv:n sivulta, taisi tällä hetkellä olla s. 112, mutta taitaa sivut muuttua, jos vanhat merkit paikkaansa pitää
http://svt.se/svttext/tv/pages/112.html
Vapaasti suomennettuna; 200 työntekijää joutuvat vähentämään, koska myynti onkin ollut huonompaa, kuin on ennustettu
Ari
PS. toivottavsti nyt meni oikein
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saabin tulevaisuus
Pientä säätöä tuohon henkilöstön vähentämiseen: 200 henkilön määräaikaisia sopimuksia ei jatketa, suurin osa näistä sopimuksista loppuu 22. joulukuuta.