Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

SportySedan kirjoitti:Muuten tuo GM 900 sai Euro-NCAPin testeissä vain 2 tähteä ja toisen päällä viiva, mikä tarkoitti että henki on kolarissa plöysällä. No nämäkin asiat paranivat sitten seuraajassa ja nyky 9-3:n tason me kaikki tiedämme. Sellaista GM:n pelleilyä 90-luvulla.
Sinänsä tuo 900:n 2 tähteä viivan kera oli ihan normi suoritus 1990-luvun alussa esitellyille autoille. Joskus -94 tai -95 vuonna kolaritestissä oli C-mersu, mondeo ja 900. Kaikkien tulos oli aika lailla samaa sarjaa muistaakseni sillä erolla että mondeon rakenne oli romahtamispisteessä kun tärkeitä hitsauksia oli pettänyt.

Isot valmistajat reagoivat näihin testeihin vähän nopeammin mitä Saab ja siitä johtuen -97 testin tuloksissa voi olla vähän isompia eroja. Joskaan ei tainnu kovin suuria eroja olla sielläkään, mutta ainakin Mondeon rakennetta vahvistettiin heti tuon ensimmäisen testin jälkeen.

Käytännössähän auto on kolaritestissä sitä parempi mitä myöhemmin se on suunniteltu. Jos valmistajaa on turvallisuus yhtään kiinnostanut.

Tässä suunnilleen saman painoluokan autoja joita voi jollain tasolla vertailla keskenään.

-97 vuoden EuroNCAP tulokset :
auto esittelyvuosi pisteet etu/sivu
A4 1995 7/10
BMW 1991 2/8
Xantia 1993 3/6
Mondeo 1993 5/12
MB C 1993 5/12
Pösö 405 1995 5/10
Laguna 1993 6/11
Vectra 1995 8/10
Saab 900 1993 4/8
Passat 1996 8/11

Ja Saabhan pohjautui hyvin pitkälle A-korimallin Vectraan joka esiteltiin -88


**edit** lisätään tuo C-sarjan mersukin tuonne kun jäi jostain syystä pois.
Viimeksi muokannut mike, Ti Tammi 10, 2012 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Ja sitten taas asiaakin.

Ttela kirjoittaa tänään seuraavaa:

Youngman vahvistaa haluavansa kaiken.

Viikonloppuna mediassa spekuloitiin Youngmanin järjestelevän uutta tapaamista konkurssipesän hoitajien kanssa. Yrityksen ruotsalainen edustaja kertoo Youngmanin johdon jo käyneen ja lähteneen. Tapaamisen tuloksista edustaja ei kerro.

Neuvottelut ovat herkässä vaiheessa mutta töitä jatketaan ja ovat vakavasti kiinnostuneita Saabista.

Kysyttäessä erikseen haluaako Youngman Saabin olevan Trollhättanissa ainakin lähitulevaisuudessa vastaa edustaja asian olevan juuri näin.


Youngman ja turkkilainen Brightwell Holdings ovat selvästi tuoneet esille halunsa säilyttää tuotantoa Trollhättanissa.

Lisäksi artikkelissa mainitaan Mahindran ja muutaman muun ulkomaisen ja ruotsalaisen tahon haluavan Saabin.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1489958- ... ll-ha-allt
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

mike kirjoitti: Sinänsä tuo 900:n 2 tähteä viivan kera oli ihan normi suoritus 1990-luvun alussa esitellyille autoille. Joskus -94 tai -95 vuonna kolaritestissä oli C-mersu, mondeo ja 900. Kaikkien tulos oli aika lailla samaa sarjaa muistaakseni sillä erolla että mondeon rakenne oli romahtamispisteessä kun tärkeitä hitsauksia oli pettänyt.

Isot valmistajat reagoivat näihin testeihin vähän nopeammin mitä Saab ja siitä johtuen -97 testin tuloksissa voi olla vähän isompia eroja. Joskaan ei tainnu kovin suuria eroja olla sielläkään, mutta ainakin Mondeon rakennetta vahvistettiin heti tuon ensimmäisen testin jälkeen.

Käytännössähän auto on kolaritestissä sitä parempi mitä myöhemmin se on suunniteltu. Jos valmistajaa on turvallisuus yhtään kiinnostanut.

Tässä suunnilleen saman painoluokan autoja joita voi jollain tasolla vertailla keskenään.

CLIP taulukko

Ja Saabhan pohjautui hyvin pitkälle A-korimallin Vectraan joka esiteltiin -88
Unohdit taulokostasi tyystin sen, että vuonna 1996 Volvo esitteli 40-sarjansa, joka sai ensimmäisenä autona täydet 4 tähteä vuoden 1997 ncap testissä. Siihen verrattuna samaan aikaan julkistettu Saab 900:n ncap testi, jossa sen 1.5 tähteä oli todella paha isku Saabin turvallisuushenkiselle imagolle. Kumpikin auto oli valmistettu vuoden -96 lopussa, ja testattu seuraavan vuoden alussa sen hetkisellä testikonfiguraatiolla.

Sinun taulukossasi on keskenään eri tavalla arvosteltuja kohteita, kuten kokonaispistemäärä eroista on nähtävissä. Niitä ei voi verrata suoraan toisiinsa, kuten ei nyt testattuakaan vuoden 97-testiin. Lisäksi euroNCAPin testijärjestelyt on aloitettu vasta vuonna 1997 alussa, joten toisten instanssien testejä ei voi verrata heidän testeihinsä. Osa aiemmista törmäystesteistä joita mainitset, ovat tehty Auto, Motor und Sport-lehden kanssa yhteistyössä ja he ovat käyttäneet eri mittausarvoja kuin ncap.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Eihän tuo lista nyt muutenkaan mikään täydellinen vuoden -97 EuroNCAP:n testistä ollut. Tarkoitus oli vain kertoa että eri vuosina suunnitelluissa autoissa on isoja eroja.

Kyllä tuossa taulukossani oli käsittääkseni kaikki vuoden -97 testin autoja. Niitä ainakin katsoin tuolta sivustolta. Missäänhän ei ollut puhetta kokonaispisteistä vaan kyseessä olivat automallin saamat pisteet etutörmäyksestä/sivutörmäyksestä. Maksimipisteistä minulla ei ole hajuakaan. SItä vertaa en ole vielä noihin testeihin perehtynyt.

Tiedän toki varsin hyvin ettei eri testausmenetelmillä testattuja autoja voi suoraan verrata keskenään, kuten ei myöskään omamassaltaan eri suuruisia autoja.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Nopeasti tsekkasin v. 1997 mallien Euro-NCAP -tuloksia tähdissä mitattuna:

Audi A4: 2,5
BMW 3: 1,5
Citroen Xantia: 1,5
Ford Mondeo: 2,5
Mercedes C: 2
Nissan Primera: 3
Opel Vectra: 2,5
Peugeot 406: 2
Renault Laguna: 2,5
SAAB 900: 1,5
Toyota Avensis: 3
VOLVO S40: 4
VW Passat: 3

Olen samaa mieltä Temen kanssa, että tässä keskenään vertailukelpoisessa porukassa Saabin 1,5 tähteä oli isku merkille. Mutta tämä GM 900 laitettiin kiireellä kasaan ja rakenteet, kuten mainittu, perustuivat pitkälti vanhaan Opeliin. Kontrasti on jonkinmoinen tuohon Volvon 4 tähteen, joka oli maksimi siihen aikaan.
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Aiheen otsikko " Saabin tulevaisuus" !!!
Onko tämän otsikon alla tarkoitus keskustella ja tiedottaa Saabin tulevaisuudesta vai vertailla lämmitys- ym.laitteita ?????

Mielestäni vertaillut voisi keskittää omalle osiolle ja "pyhittää" tämä aihealue vain :saab: :n tulevaisuuden seurantaan.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Jep olet oikessa ja tämä on saab foorumi.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tulevaisuuden ongelmista sen verran, että näin eilen pätkän ruotsalaisia tv-uutisia. Uutena ongelmana on, että konkurssipesää hoitaa kaksi osapuolta, jotka ovat hieman riitaisia ja toivovat kolmatta ratkaisijaksi. Yksi epäselvä asia kuulemma on tavaramerkin kohtalo ja tulevaisuus.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

No joo eivät he riidoissa ole vaan nyt on esitetty, että toinen näistä kahdesta olisi jäävi tekemään tätä konkurssipesän hoitamista koska sama taho on ollut aiemmin saabin asioita hoitamassa.
Mitään kinaa ei itse tavaramerkistä ei ole, ei ainakaan täällä ole siitä sen kummemmin mainittu, tämä teami on kokoamassa vasta osia kokoon siitä mitä saab konserni on ja ei ole, laskettu aika tähän on noin kolme kuukautta, vasta senjälkeen voidaan alkaa pohtimaan miten toimitaan tarjouksia satelee tälle ryhmälle kuulemma riittävästi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

TTELA:ssa on juttua, että myös BAIC voi nyt aiheuttaa hankaluuksia. Syynä on se, että jos tehdas lähtisi pyörimään uudelleen nykyisellä 9-3 mallilla, niin sen rakentamiseen tarvittaisiin mahdollisesti myös BAIC:n hyväksyntä. Tämä koska BAIC:n ja Spyker-Saabin soppari (Saab myi pre-2006 9-3 tekniikan BAIC:lle) sanoo, että vain mainitut tahot voivat tehdä nykykorimallin 9-3 autoa. Mahdollinen uusi omistaja muuttaisi tilanteen ja vaatisi myös BAIC:n hyväksynnän. Jos näin todella on, niin ei tarvinne olla ennustaja, jotta uskaltaa veikata luvan olevan tiukassa tai mahdoton.

En lukenut alkuperäistä ruotsinkielistä juttua, mutta täältä bongasin jutun.
http://www.lifewithsaab.com/2012/01/chi ... b-9-3.html
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

Mites sitten uusi 9-3? Eikös sen jo pitäisi olla aika pitkälti valmistusta vaille valmis?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Pessimistisen realistisena voisi ajatella vaikka seuraavasti.
Jos uuden mallin piirustukset, osaluettelot, testaukset ym kehitystyöt olisivatkin valmiina, niin seuraava kysymys on, että lähteekö valmistus käyntiin, ja missä ja koska.
Valmistusta varten tarvitaan osahankkijoiden verkko, jonka sopimukset pitää olla voimassa, uudet maksuehdot ym sovittu, vanhat velat hoidettu, proto-osat tehty ja hyväksytty jne. Edelleen voidaan kysyä onko kokoonpanotehtaan työvälineet ja tietokoneohjelmat päivitetty uutta mallia varten, ja sama moottorien, vaihteistojen ym valmistusosastoilla.
Kun tuotanto on liki vuoden ollut pysähdyksissä, saattaa olla aika paljon päivitettävää ja testattavaa ennenkuin tuotanto käynnistyy.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

kostape kirjoitti:Pessimistisen realistisena voisi ajatella vaikka seuraavasti.
Jos uuden mallin piirustukset, osaluettelot, testaukset ym kehitystyöt olisivatkin valmiina, niin seuraava kysymys on, että lähteekö valmistus käyntiin, ja missä ja koska.
Valmistusta varten tarvitaan osahankkijoiden verkko, jonka sopimukset pitää olla voimassa, uudet maksuehdot ym sovittu, vanhat velat hoidettu, proto-osat tehty ja hyväksytty jne. Edelleen voidaan kysyä onko kokoonpanotehtaan työvälineet ja tietokoneohjelmat päivitetty uutta mallia varten, ja sama moottorien, vaihteistojen ym valmistusosastoilla.
Kun tuotanto on liki vuoden ollut pysähdyksissä, saattaa olla aika paljon päivitettävää ja testattavaa ennenkuin tuotanto käynnistyy.
Aivan, näinhän se on. Se kuinka valmis malli on, niin oma arvelu/veikkaus on se, että se ei ole vielä testivaiheessa. Tämä sen takia, että nykyään käytännössä kaikista malleista on spyshotit näkyvissä useita kuukausia ennen mallin julkistamisesta. 9-3:sta ei ole ollut vielä yhtään tällaista kuvaa liikkeellä. Ainoastaan muutaman muulin kuva, mutta muuta ei. Esimerkiksi 9-5/9-5sc:stä pyöri enemmän tai vähemmän meikattuina kuvia useita kuukausia ennen mallin julkistamista.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Se mitä olen kuullut on, että Phoenix chassi löytyisi, siis alusta, mutta ei muuta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Castriota kertoi konkurssin jälkeisessä haastattelussa heidän lisänneen loppuvuodesta ponnisteluja auton viimeistelyssä. Hänen mukaansa oltiin vaiheessa, jossa prototyypit olisi laitettu tielle testeihin.

Jostain muistan lukeneeni, että protopajan väki olisi ollut normaalisti töissä tuotantoseisokin ajan.

Eli olisiko sittenkin proto(ja) valmiina?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Lukittu