Sinänsä tuo 900:n 2 tähteä viivan kera oli ihan normi suoritus 1990-luvun alussa esitellyille autoille. Joskus -94 tai -95 vuonna kolaritestissä oli C-mersu, mondeo ja 900. Kaikkien tulos oli aika lailla samaa sarjaa muistaakseni sillä erolla että mondeon rakenne oli romahtamispisteessä kun tärkeitä hitsauksia oli pettänyt.SportySedan kirjoitti:Muuten tuo GM 900 sai Euro-NCAPin testeissä vain 2 tähteä ja toisen päällä viiva, mikä tarkoitti että henki on kolarissa plöysällä. No nämäkin asiat paranivat sitten seuraajassa ja nyky 9-3:n tason me kaikki tiedämme. Sellaista GM:n pelleilyä 90-luvulla.
Isot valmistajat reagoivat näihin testeihin vähän nopeammin mitä Saab ja siitä johtuen -97 testin tuloksissa voi olla vähän isompia eroja. Joskaan ei tainnu kovin suuria eroja olla sielläkään, mutta ainakin Mondeon rakennetta vahvistettiin heti tuon ensimmäisen testin jälkeen.
Käytännössähän auto on kolaritestissä sitä parempi mitä myöhemmin se on suunniteltu. Jos valmistajaa on turvallisuus yhtään kiinnostanut.
Tässä suunnilleen saman painoluokan autoja joita voi jollain tasolla vertailla keskenään.
-97 vuoden EuroNCAP tulokset :
auto esittelyvuosi pisteet etu/sivu
A4 1995 7/10
BMW 1991 2/8
Xantia 1993 3/6
Mondeo 1993 5/12
MB C 1993 5/12
Pösö 405 1995 5/10
Laguna 1993 6/11
Vectra 1995 8/10
Saab 900 1993 4/8
Passat 1996 8/11
Ja Saabhan pohjautui hyvin pitkälle A-korimallin Vectraan joka esiteltiin -88
**edit** lisätään tuo C-sarjan mersukin tuonne kun jäi jostain syystä pois.