Saabin tulevaisuus

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

TuuSaR kirjoitti:
Näin vertailuna GM Eurooppa teki 600 miljoonaa dollaria tappiota Q3:lla. Kun verrataan Saabin tappiota ja huikeasti pienempää myyntiä, on selvää, että Saab on hyvin kustannustehokas yritys. Suora kokovertailu suhteessa tuottomahdollisuuksiin ei siis päde. Esim. Trollhattan on ilmeisesti ainoa tuotantolinja maailmassa, jossa voidaan tehdä niin suuri määrä erilaisia autojen korimalleja samalla tuotantolinjalla.
Olen tästä eri mieltä, sillä Q3 Saabin tulos oli 50M€ tappiota 7430 auton myynnillä =>6729€ tappio myyty auto

GM Europe teki tappiota Q3:lla 408M€ 391000 auton myynnillään
=> 1043€ tappio/myyty auto

On noissa luvuissa niin hurja ero, eikä sitä voi selittää pelkästään edullisemmilla alihankintakustannuksilla. Tehdas on varmastikin kustannustehokas, mutta se on mitoitettu maksimituotantoa ajatellen. Näin vahvalla alikapasiteetilla toimiessaan mikään autotehdas ei toimi tehokkaasti.

Alihankinnan kustannustehokkuuden tärkeyden tietävät proffien lisäksi autotehtaat. Ei ole pitkää aikaa, kun uutisoitiin että BMW ja Daimler Benz yhdistävät voimansa etsiessään edullisempia alihankintakanavia ja suuremmilla tilausvolyymeillä saavat edullisempia komponenttihintoja.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja valtteri »

ristos kirjoitti:Kyllä vaikeuksia on varmasti edessä, jos ostajat eivät Saabia osta. Saab on meistä "hurahtaneista" loistava auto, mutta monet auton todelliset ostajat ovat nykyään eri mieltä. :wink:
Ihan turha laulaa samaa virttä.

Uusi 9-5 on hyvä ja kaunis auto mutta aivan liian kallis hinnaltaan jopa Ruotsisssa.

Kesällä Ruotsissa käymissäni keskusteluissa Ruotsalaiset myyjät sanoivat että auto
on Ok , mutta hintaa on liikaa.

He myös kauhistelivat Suomen hintoja kun heille niitä kerroin ja ihmettelivät jos niitä saadaan myytyä merkittäviä määriä Suomessa.

Ng 9-3:sen uudet hinnat on jo ihan ok, mutta mutta auto on jo vanha ja :saab::in vaikeudet vuosi sitten haittaavat myyntiä.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja ristos »

En minä Valtteri laula enkä veisaa samoja virsiä taikka lauluja. Ja vaikka minä kuinka veisaisin, ei sillä mitään merkitystä ole. Olemme näköjään tosiasioista samaa mieltä. Suomi on Suomi ja Suomessa Suomen hinnat, sillä on omat vaikutuksensa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

saab tarvitsisi kipeästi uuden "aitosaab" mallin, jotta ei pääsisi media joka uutisessa kertomaan miten paljon on kalliimpi kuin insignia..
Autohan ei insignian pohjalevystä huolimatta ole insignian kilpailija, vaan premium luokan ajokki... tähän ainakin on pyritty.. lisäksi tuo edullinen 1,6 litrainen on kyllä syntisen kallis. ekoajattelu sinänsä on ihan ok juttu, mutta jos autoa yritetään myydä ennemminkin eGo kuin eko miehille, en jotenkin usko 1,6 litrasen suosioon. perusmallinahan se olisi hyvä jossain insigniassa, mutta bemun ja mersun kilpailijalle se ei vaan jotenkin sovi.
yleinen mielipide tuntuu mediassa olevan, että mikään mikä on GM suunnittelua, ei ole hyvää, kun se on saabissa. samaa GM-osuutta taas kehutaan avoimesti opelissa.. ei oikein ymmärrä..

tää on nyt vaan yksinkertasen haihattelua, tulevaisuudessahan sen näkee, että miten homma lähtee luistamaan..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja core2 »

Minuteman kirjoitti: Vai että sellaisia herra raskaansarjan Dildonhilffer tuumailee itsekseen.
Jep näin sen oltava jotta ääneen ittekseen höpisee ukkorohvessoori, kun ei mitään siitä mistä svt-txt oli tiedon napannut. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, kun kerran Tehdas itsekin on todennut sen että lähivuodet tullaan tekemään melko varmasti tappiota, niin tarvitaan oikein Proffessooriluokan korkeasti koulutettu ihminen tuumailemaan jotta lähivuosina tullaan tekemään tappiota eikä kukaan tiedä sitä että kuinka tulevaisuudessa tulee käymään.

Saman olisi voinut aivan hyvin todeta vaikkapa Kaikkien Junttien Kuningas Frederik, kaikki kunnia Reetulle toki. 8)

Sitä vain ihmettelen että kuka ja mistä näitä lööppejä ja yleensä järjestään kielteisiä huhuja yleensäkin medioissa repii, ja millä intressillä?
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minuteman ihmetteli? Re: Saabin tulevaisuus  

Sitä vain ihmettelen että kuka ja mistä näitä lööppejä ja yleensä järjestään kielteisiä huhuja yleensäkin medioissa repii, ja millä intressillä?[/quote]

Et ihmettele yksin?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

No toki täytyy muistaa, että negatiivisilla uutisilla saadaan enemmän julkisuutta kuin positiivisilla. Mutta :

onhan tuossa toki se juttu, että jos lähivuodetkin meinataan tehdä tappiota, niin ei se kovin hyvää lupaa tulevaisuudelle, kun sitä tappiota on tehty jo aika helvetin monta vuotta. Eli kelkka pitää saada kääntymään ja suht nopeasti. Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Mutta ei siihen tosiaan rohvessooria tarvita kommentoimaan... :D
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuo "tittelien" esille tuonti on edelleen käytössä Saksan maalla. Mitä komeampi titteli sitä parempi, vai kuinka se meni?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Komppaaja kirjoitti:No toki täytyy muistaa, että negatiivisilla uutisilla saadaan enemmän julkisuutta kuin positiivisilla. Mutta :

onhan tuossa toki se juttu, että jos lähivuodetkin meinataan tehdä tappiota, niin ei se kovin hyvää lupaa tulevaisuudelle, kun sitä tappiota on tehty jo aika helvetin monta vuotta. Eli kelkka pitää saada kääntymään ja suht nopeasti. Näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Mutta ei siihen tosiaan rohvessooria tarvita kommentoimaan... :D
No jos koko Spykerin Saabin osto perustui siihen, että ensimmäisen kerran tehdään voittoa aikaisintaan vuonna 2012, siihen asti tappiota (nollatulosta 2011), niin ihmetellä täytyy sitä tuomiopäivän pasuunan pärinän määrää, minkä Saabin tappiollinen tulos jollain vuoden 2010 neljänneksellä lehdistössä ja muissa synkistelijöissä aiheuttaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

turkkaki kirjoitti:saab tarvitsisi kipeästi uuden "aitosaab" mallin, jotta ei pääsisi media joka uutisessa kertomaan miten paljon on kalliimpi kuin insignia..
Autohan ei insignian pohjalevystä huolimatta ole insignian kilpailija, vaan premium luokan ajokki... tähän ainakin on pyritty.. lisäksi tuo edullinen 1,6 litrainen on kyllä syntisen kallis. ekoajattelu sinänsä on ihan ok juttu, mutta jos autoa yritetään myydä ennemminkin eGo kuin eko miehille, en jotenkin usko 1,6 litrasen suosioon. perusmallinahan se olisi hyvä jossain insigniassa, mutta bemun ja mersun kilpailijalle se ei vaan jotenkin sovi.
yleinen mielipide tuntuu mediassa olevan, että mikään mikä on GM suunnittelua, ei ole hyvää, kun se on saabissa. samaa GM-osuutta taas kehutaan avoimesti opelissa.. ei oikein ymmärrä..

tää on nyt vaan yksinkertasen haihattelua, tulevaisuudessahan sen näkee, että miten homma lähtee luistamaan..

E Mersun aloitusmoottori on tällä hetkellä 1.8-litrainen ja bmw on huhujen mukaan korvaamassa omaa aloitusmoottoriaan, 2.0 vaparia, 1.6T-moottorilla. Audilla on nyt 2.TFSI aloitusmoottorina ja uusi malli tullee saamaan 1.6/1.8-koneen aloitusmalliin. Volvolta tulee juuri uusi S80 1.6T(180hv/270Nm/kulutus manuaalina ja tomaattina6.5L/100km), joten kyllä aiempaa pienemmät ahdetut moottorit ovat tulleet/tulevat kaikkiin merkkeihin.

Se, miksi opelissa hyvä ei ole hyvä saabissa on yksinkertainen: vastaavalla tekniikalla 9-5 on 15ke kalliimpi. Kalliimmalta autolta vaaditaan enemmän. Keskiluokan hyvä on yläluokan keskiverto.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Teme100 kirjoitti: Se, miksi opelissa hyvä ei ole hyvä saabissa on yksinkertainen: vastaavalla tekniikalla 9-5 on 15ke kalliimpi. Kalliimmalta autolta vaaditaan enemmän. Keskiluokan hyvä on yläluokan keskiverto.
Mites tää teoria istuu sanotaanko nyt vaikka Skodaan ja Audiin? Audihan on ihan parhautta kaikilta osiltaan, samoin Skoda. Audi on pirusti kalliimpi, mutta käyttänee leijonan osalta samoja komponentteja mitä Skodillakkikin, mutta Audissa ne konsernikatkaisimet sun muut on vaan kiistämätöntä Premiumia. :)
Miksei siis Saab voisi olla yhtälailla hyvä, samoin kun Opel. Siis luokassaan.

Vastaus on yksinkertainen: ennakkoasenteet estää.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

turkkaki kirjoitti: insignian pohjalevystä huolimatta
Niin mikä oli? En ole kuullutkaan. Onko se jotain uusinta uutta teknologiaa?
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

V.J.S kirjoitti:
Teme100 kirjoitti: Se, miksi opelissa hyvä ei ole hyvä saabissa on yksinkertainen: vastaavalla tekniikalla 9-5 on 15ke kalliimpi. Kalliimmalta autolta vaaditaan enemmän. Keskiluokan hyvä on yläluokan keskiverto.
Mites tää teoria istuu sanotaanko nyt vaikka Skodaan ja Audiin? Audihan on ihan parhautta kaikilta osiltaan, samoin Skoda. Audi on pirusti kalliimpi, mutta käyttänee leijonan osalta samoja komponentteja mitä Skodillakkikin, mutta Audissa ne konsernikatkaisimet sun muut on vaan kiistämätöntä Premiumia. :)
Miksei siis Saab voisi olla yhtälailla hyvä, samoin kun Opel. Siis luokassaan.

Vastaus on yksinkertainen: ennakkoasenteet estää.
Ei se ole pelkkää ennakkoasennetta, kyllä niissä autoissa on oikeasti eroa ominaisuuksissa ja tunnussa. Jos vaikka istut peräkkäin A4/A6:een ja Octaviaan/Superbiin, huomaat oitis että ne ovat sisustaltaan ihan eri maata. Audissa on paremmat materiaalit ja se on teknisesti toiminnoiltaan edellä. Ratti ja ensisijaisesti erottuvat muut näkyvät osat ovat erilaiset. Autoissa on toki sisäisesti paljon samaa(poikittaismoottoriset mallit), mutta se fiilis ei välity läpi. Lisäksi kallein ja edustavin Skoda jää Audin mallistossa halvimpaan neljännekseen. Audi tavallaan alkaa siitä, mihin Skoda loppuu

Lisäksi VAG:lla se fiksu tapa, että he lanseeraavat kaiken uuden aina Audissa, ei Skodassa. Eli Skoda saa Audin osat eikä toisinpäin. Porras on luonnollinen, kun se toimii tässä järjestyksessä.

GM toimi toisella tavalla. Ensin on Opel ja sen jälkeen Saab sai oman mallinsa ulos 2-3 vuoden kuluttua, jolloin se kirjaimellisesta saa Opelin osat ja keksinnöt. Lisäksi Saab on reilusti kalliimpi kuin "samanlainen" Opel, eikä erotu riittävästi tästä. Niillä pitää olla selvä ero, hajurako voisi joku sanoa. Kalliimpi hinta on siinäkin mielessä huono, että sen myötä arvostelu on paljon rankempaa kuin halvemmissa malleissa.

Saab toki voi/saa/pitää olla luokassaan hyvä kuten Opel on omassaan, mutta se ei vaan onnistu samoilla aineksilla. Premium merkin pitää tarjota teknisesti enemmän ja parempaa, jotta korkeampi hinta toisi vastinetta. Sen takia Audikaan ei kilpaile suoraan Skodan kanssa mallistonsa kanssa.

Luonnollisesti ennakkoasenne on syynä siihen, että näitä eroja etsitään ja haistellaan koko ajan. Ja se ei lopu ennen kuin valmistaja näyttää, että epäilyille ei ole syytä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

GM- aika on ohi. Ja lisäksi kannattaa muistaa, nimenomaan kun otettiin puheeksi "fiilikset" noiden surkeampien merkkien ihmisyksilöille tuottamien erilaisten tuntemuksien osalta, että nyt kirjoitellaan :saab: - Foorumilla. :wink:
Lukittu