Olen tästä eri mieltä, sillä Q3 Saabin tulos oli 50M€ tappiota 7430 auton myynnillä =>6729€ tappio myyty autoTuuSaR kirjoitti:
Näin vertailuna GM Eurooppa teki 600 miljoonaa dollaria tappiota Q3:lla. Kun verrataan Saabin tappiota ja huikeasti pienempää myyntiä, on selvää, että Saab on hyvin kustannustehokas yritys. Suora kokovertailu suhteessa tuottomahdollisuuksiin ei siis päde. Esim. Trollhattan on ilmeisesti ainoa tuotantolinja maailmassa, jossa voidaan tehdä niin suuri määrä erilaisia autojen korimalleja samalla tuotantolinjalla.
GM Europe teki tappiota Q3:lla 408M€ 391000 auton myynnillään
=> 1043€ tappio/myyty auto
On noissa luvuissa niin hurja ero, eikä sitä voi selittää pelkästään edullisemmilla alihankintakustannuksilla. Tehdas on varmastikin kustannustehokas, mutta se on mitoitettu maksimituotantoa ajatellen. Näin vahvalla alikapasiteetilla toimiessaan mikään autotehdas ei toimi tehokkaasti.
Alihankinnan kustannustehokkuuden tärkeyden tietävät proffien lisäksi autotehtaat. Ei ole pitkää aikaa, kun uutisoitiin että BMW ja Daimler Benz yhdistävät voimansa etsiessään edullisempia alihankintakanavia ja suuremmilla tilausvolyymeillä saavat edullisempia komponenttihintoja.