Pieniä infopalasia on taas tihkunut julkisuuteen.
Saabsunitedin mukaan NEVS on saanut sähkö-Saabin pohjalevykehityksen valmiiksi. Tavoiteena on ollut sellainen akkujen asennustapa, että auton ajo-ominaisuudet eivät häiriinny, vaan auto tarjoaa muista sähköautoista poiketen ajamisen iloa. Huhtikuuhun mennessä pitäisi valmistua luvatut 200 sähköautoa Kiinaan testikäyttöön ja muutama auto jää myös Ruotsiin testailtavaksi. Akut tehdään Pekingissä ja myös asennetaan tuotantoautoihin rahtaamisen jälkeen Kiinassa.
Aftonbladetissa julkaistiin kolumni Saabin tehtaasta ja tulevaisuuden suunnitelmista sähköautoineen (
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 8321476.ab) Tästä löytyy englanninkielinen kännös Saabsunitedin sivuilta. Sen mukaan työntekijöitä on nyt 571 henkilöä sekä 130 täysipäiväistä konsulttia. Ja lisää palkataa samaan aikaan kun Volvo potkii pihalle 4400 työntekijää.
Tällä hetkellä tehtaalla valmistetaan kolme autoa päivässä.
Jutussa NEVSin johto toisti näkemyksensä siitä, että öljypohjaisiin polttoaineisiin perustuva liikenne tulee lähivuosikymmeninä tiensä päähän. Sähkösaabin mainitaan tulevan myyntiin Ruotsissa syksyn 2014 ja alkuvuoden 2015 välillä. Kysyttäessä miksi Saab onnistuisi sähköautoprojektissaan, kun samaan aikaan kaikki suuret autovalmistajat kehittävät sähköautojaan, ei NEVSin johdolla ollut suoraa tyhjentävää vastausta.
Itseäni kiinnostaisi edelleen tietää, miten paljon NEVSillä on kaapissaan rahaa poltettavaksi, ennen kuin autojen myynnillä pitää alkaa saamaan aikaan kunnollista kassavirtaa. Rahoituksesta NEVS on kuitenkin pysynyt hyvin hiljaa, antaen vain sellaisen kuvan että "on sitä".