Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Toivottavasti eivät ole tuomassa uutta 9-3:a keskeneräisenä kiinaversiona markkinoille.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Saabin tulevaisuus II
Kävin Scanian Södertäljen tehtaalla vuonna 2005. Kuormureiden koneitahan siellä kokoonpantiin ihan nykyaikaisessa tehtaassa. Taitaa olla erilaiset vehkeet kuin henkilöautojen neloskoneiden valmistamiseen tarvittaisiin.kostape kirjoitti:Saabin Södertäljen moottoritehtaasta en mitään tiedä. Scanian liput siellä isosti näkyvät liehuvan. On moottoreitakin tehty, oli siellä kurssilla vuonna 1978. Komeita moottoreita, iso veekaseja, tekivät niihin kuorma-autoihin ym.
Turha se on kai realistisesti haikailla Saabin oman moottorituotannon tai -suunnittelun perään tässä vaiheessa. Kustannustaso on sellainen, että nykyään pieni persoonallinen automerki tehdään jonkun konsernipohjalevyn ja konsernimoottorin ympärille käyttäen omanlaisia pintapeltejä, sisustaa ja pieniä hienosäätöjä alustaan ja koneeseen. Jos merkki ei kuulu suureen konserniin, nämä komponentit ostetaan jostain, kuten suunniteltu BMW-yhteistyö.
Eli homma toimii kustannusten vuoksi juuri niin kuin Saabilla on viimeisen 10 vuoden aikana tehty. Toimintamallissa ei ollut mitään vikaa (sama malli kuin menestyneillä konserneilla). Toteutus oli se, joka meni pieleen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Itse ymmärsin noista Youngman:in suunnitelmista, että tuotantoon tulisi nimenomaan uusi 9-3, joka pohjautuu Phoenix alustaan ja teknologiaan. Ymmärtääkseni Phoenix alustassa/konseptissa ei ole GM:n lisenssejä kuin 5-10%. (En muista %-tarkasti joku täsmentänee..)
Alustasta olisi tarkoitus luoda uusia malleja myöskin. Tavoiteena täysin GM vapaa
Joka on ajatuksena mielestäni loistava.
Museossa trollikylässä näyttää olevan pari niin mukavan näköistä konseptia, että en voi kuin ihmetellä miksi ne eivät ole päätyneet tuotantoon asti vuosina -03-09.
Osa ihan puhtaasti kori konsepteja, mutta mukana moottori versioitakin kuten e100 jne.
Lähinnä siis tarkoitan tuossa museon Pdf:ssä olevia automalleja vm numerosta VM560-VM570 SUV:et tuossa välissä nyt ei kyllä kiinnosta pätkän vertaa henk.kohtaisesti.
Alustasta olisi tarkoitus luoda uusia malleja myöskin. Tavoiteena täysin GM vapaa
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Museossa trollikylässä näyttää olevan pari niin mukavan näköistä konseptia, että en voi kuin ihmetellä miksi ne eivät ole päätyneet tuotantoon asti vuosina -03-09.
Osa ihan puhtaasti kori konsepteja, mutta mukana moottori versioitakin kuten e100 jne.
Lähinnä siis tarkoitan tuossa museon Pdf:ssä olevia automalleja vm numerosta VM560-VM570 SUV:et tuossa välissä nyt ei kyllä kiinnosta pätkän vertaa henk.kohtaisesti.
Saab 9-5 Aero
Re: Saabin tulevaisuus II
Mitähän GM nyt tarkoittaa? näin kirjoittaa TTELA:
Trollhättan "Vi förhandlar inte med någon om Saab, och vi kommer inte att licensiera tekniken till någon köpare."
Det meddelar General Motors - och den amerikanska biljättens "nej" gäller inte bara kinesiska intressenter.
___________________________________________________________
Trollhättan "emme neuvottele kenenkään kanssa koskien saabia, emme
anna saabin tekniikan lisensseja kenellekkään ostajalle."
Näin ilmoittaa Genaral Motors - ja autojätin "EI" ei koske ainoastaan kinuskien kiinnostuneita vaan kaikkia.
Saab porukan mukaan GM ei omista mitään muuta kuin lisenssi oikeudet edellisiin malleihin ei tulevaan, joten ovela tulkinta heiltä tähän saabin myymiseen jos ei heidän tekniikkaansa edes käytetä.
Trollhättan "Vi förhandlar inte med någon om Saab, och vi kommer inte att licensiera tekniken till någon köpare."
Det meddelar General Motors - och den amerikanska biljättens "nej" gäller inte bara kinesiska intressenter.
___________________________________________________________
Trollhättan "emme neuvottele kenenkään kanssa koskien saabia, emme
anna saabin tekniikan lisensseja kenellekkään ostajalle."
Näin ilmoittaa Genaral Motors - ja autojätin "EI" ei koske ainoastaan kinuskien kiinnostuneita vaan kaikkia.
Saab porukan mukaan GM ei omista mitään muuta kuin lisenssi oikeudet edellisiin malleihin ei tulevaan, joten ovela tulkinta heiltä tähän saabin myymiseen jos ei heidän tekniikkaansa edes käytetä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Kuinka ollakkaan GM:n *aska pulju hyppii taas
:in silmille..
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1501345- ... till-alla-
Eli kaikille ja jokaiselle joka aikoo/haluaa ostaa Saabin jäämistön ja valmistaa autoja (9-5 ja 9-4). Olkoon valmistaja mistä tahansa maasta/ryhmittymästä, niin GM ei aio myydä lisenssejään kenellekään. Uutisessa ei ole mainittu miten suhtautuvat uuteen 9-3:een. Youngman haluaa tehdä uuden 9-3 ilman GM:n lisenssejä.
Tämän uutisen myötä varmistunee se, että ne muutamat sata NG 9-5 jäänevät siis niihin kappaleisiin joita on valmistettu. Yhtään lisää ei tule.
Samoin varmistunee se, että ostaja ehdokkaita taisi juuri pudota muutama kpl pois. Jäikö yhtään Youngmanin lisäksi jäänee nähtäväksi.
Jaahas Core2 kerkesi samasta aiheesta samaan aikaan..
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1501345- ... till-alla-
Eli kaikille ja jokaiselle joka aikoo/haluaa ostaa Saabin jäämistön ja valmistaa autoja (9-5 ja 9-4). Olkoon valmistaja mistä tahansa maasta/ryhmittymästä, niin GM ei aio myydä lisenssejään kenellekään. Uutisessa ei ole mainittu miten suhtautuvat uuteen 9-3:een. Youngman haluaa tehdä uuden 9-3 ilman GM:n lisenssejä.
Tämän uutisen myötä varmistunee se, että ne muutamat sata NG 9-5 jäänevät siis niihin kappaleisiin joita on valmistettu. Yhtään lisää ei tule.
Samoin varmistunee se, että ostaja ehdokkaita taisi juuri pudota muutama kpl pois. Jäikö yhtään Youngmanin lisäksi jäänee nähtäväksi.
Jaahas Core2 kerkesi samasta aiheesta samaan aikaan..
Saab 9-5 Aero
Re: Saabin tulevaisuus II
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Saabin tulevaisuus II
Ja samaan aikaan kun edellistä kirjoitin, niin Ttela pullautti uuden uutisen.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1501422- ... -att-kopa-
Eli Youngman:lla on selkeät tavoitteet ostaa Saab. Heillä on kirjoituksen mukaan paras tieto Saabin tilasta ja selkeät suunnitelmat miten jatkaa eteenpäin tehtaan kanssa.
Youngmanilta olisi tulossa konkreettinen tarjous kaupasta.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1501422- ... -att-kopa-
Eli Youngman:lla on selkeät tavoitteet ostaa Saab. Heillä on kirjoituksen mukaan paras tieto Saabin tilasta ja selkeät suunnitelmat miten jatkaa eteenpäin tehtaan kanssa.
Youngmanilta olisi tulossa konkreettinen tarjous kaupasta.
Saab 9-5 Aero
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Saabin tulevaisuus II
Miten tuon ng 9-5:n kori ja pohjalevy, onko Saabilla niihin oikeuksia?
Re: Saabin tulevaisuus II
Ehkä Youngmanilla on suunnitteilla tehdä Trollhättanissa jotain Lotus malleja euroopan markkinoille samaan aikaan kuin tekevät nykyistä 9-3:sta ilman GM osia.
Tällä konstilla ainakin saataisiin homma pyörimään jollain mallilla siihen saakka että uusi 9-3 tai mikä nyt onkaan olisi valmis joskus rapian vuoden päästä. Toisaalta jos Saabin oli alunperin tarkoitus esitellä 9-3 ensi vuonna ja suunnittelua jatkettiin konrkussihakemukseen saakka niin ei tuotantoon saattamiseen välttämättä hirveän kauaa mene. Titetenkin osa jutuista menee uusiksi jos on ollut GM-tekniikkaan perustuvaa hommaa.
GM se vain nakuttelee tasaiseen tahtiin nauloja Saabin arkkuun. Aina kun jostain pulpahtaa uutinen ostajaehdokkaasta tai tarjouksesta, niin Detroitissa kiirehditään julistamaan sanomaa millä saadaan ostajat vetäytymään.
Sääli että NG 9-5 valmistusmäärät jäivät noin pieniksi. Onhan niitä nyt sentään kuitenkin tuhansia tehty eikä vain satoja. Ja estääkö mikään tekemästä tuota autoa ilman GM-teknologiaa? Kiinalaisista ei koskaan tiedä.
Tällä konstilla ainakin saataisiin homma pyörimään jollain mallilla siihen saakka että uusi 9-3 tai mikä nyt onkaan olisi valmis joskus rapian vuoden päästä. Toisaalta jos Saabin oli alunperin tarkoitus esitellä 9-3 ensi vuonna ja suunnittelua jatkettiin konrkussihakemukseen saakka niin ei tuotantoon saattamiseen välttämättä hirveän kauaa mene. Titetenkin osa jutuista menee uusiksi jos on ollut GM-tekniikkaan perustuvaa hommaa.
GM se vain nakuttelee tasaiseen tahtiin nauloja Saabin arkkuun. Aina kun jostain pulpahtaa uutinen ostajaehdokkaasta tai tarjouksesta, niin Detroitissa kiirehditään julistamaan sanomaa millä saadaan ostajat vetäytymään.
Sääli että NG 9-5 valmistusmäärät jäivät noin pieniksi. Onhan niitä nyt sentään kuitenkin tuhansia tehty eikä vain satoja. Ja estääkö mikään tekemästä tuota autoa ilman GM-teknologiaa? Kiinalaisista ei koskaan tiedä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Keskustelu erään saab jengiläisen kanssa valoitti näin:
GM ei omista mitään muuta kuin lisenssit 9-5, 9-3 ja 9-4X nykyisiin mallaihin joiden valmistusta ei hänen tietääkseen ole edes suunniteltu youngmanin kertoman mukaan vaan kysymyksessä on puhdas phoenix alustalle tehtävä 9-3 joka ei sisällä GM:än osia. Kaveri oli yllättynyt tästä GM:n tiedoituksesta.
GM ei omista mitään muuta kuin lisenssit 9-5, 9-3 ja 9-4X nykyisiin mallaihin joiden valmistusta ei hänen tietääkseen ole edes suunniteltu youngmanin kertoman mukaan vaan kysymyksessä on puhdas phoenix alustalle tehtävä 9-3 joka ei sisällä GM:än osia. Kaveri oli yllättynyt tästä GM:n tiedoituksesta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
GM:n Epsilon II pohjalevyyn perustuva auto.Fred Scuttle kirjoitti:Miten tuon ng 9-5:n kori ja pohjalevy, onko Saabilla niihin oikeuksia?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Aina on se mahdollisuus olemassa että youngman bagenegineeringillä tuo jonkun "Saabin" markkinoille siihen asti että saa omaa mallia tuotantoon..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus II
Yep, kiiressä kirjoittaessa jäi tuo lukumäärä varmasti liian pieneksimike kirjoitti: Sääli että NG 9-5 valmistusmäärät jäivät noin pieniksi. Onhan niitä nyt sentään kuitenkin tuhansia tehty eikä vain satoja. Ja estääkö mikään tekemästä tuota autoa ilman GM-teknologiaa? Kiinalaisista ei koskaan tiedä.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 Aero
Re: Saabin tulevaisuus II
"Youngman har klar ambition att köpa"
Hittills har de saknat uppgifter, men nu är de redo för ett konkret bud.
– Youngman har klar ambition att köpa Saab, säger Trollhättans stadsdirektör Annika Wennerblom, som är på väg hem från ett besök hos det kinesiska bolaget.
_____________________________________________________________________
"Youngman'illa on selvät aikeet ja kunnianhimo ostaa."
Tähän mennessä heiltä on puuttunut tietoja, mutta nyt he ovat valmiita jättämään konkreettisen tarjouksen.
- Youngman'illa on kunnianhimoinen aikomus ostaa Saab, sanoo Trollhättan'in kaupunginjohtaja Annika Wennerblom, hän on matkalla kotiin vierailultaan kiinalaisen yhtiön luota.
Hittills har de saknat uppgifter, men nu är de redo för ett konkret bud.
– Youngman har klar ambition att köpa Saab, säger Trollhättans stadsdirektör Annika Wennerblom, som är på väg hem från ett besök hos det kinesiska bolaget.
_____________________________________________________________________
"Youngman'illa on selvät aikeet ja kunnianhimo ostaa."
Tähän mennessä heiltä on puuttunut tietoja, mutta nyt he ovat valmiita jättämään konkreettisen tarjouksen.
- Youngman'illa on kunnianhimoinen aikomus ostaa Saab, sanoo Trollhättan'in kaupunginjohtaja Annika Wennerblom, hän on matkalla kotiin vierailultaan kiinalaisen yhtiön luota.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Saabin tulevaisuus II
Niin on, mutta eikö ole myöskin ng 9-3:n, ja senkin oikeudet on jo myyty BAICille. Jospa Youngman ja Baic rupeavat kimppaan?mike kirjoitti:GM:n Epsilon II pohjalevyyn perustuva auto.Fred Scuttle kirjoitti:Miten tuon ng 9-5:n kori ja pohjalevy, onko Saabilla niihin oikeuksia?
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)