Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kyllähän Bernt Åke tietää tämän asian, että aikoinaan saabin sisäinen keskustelu koski sitä kuinka hulluja jenkit olivat saabin perään juuri saabin erilaisuuden takia. Se on varmaan tätä muistellen hän tästä haastattelussa mainitsee.

Ja mielestäni ajatuksen CC:tä olisi hyvin voinut toteuttaa ennen Saabin Opeloitumista, mutta eipä se vaan GM pampuille kelvannut vaikka tiedän ehdotuksiakin olleen siihen suuntaan, siis erikoisuus oli silloin joskus tapetilla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

karitammi kirjoitti:
Esim. Toyota ja Lamborghini olivat melko yksin katumaasturiensa kanssa 1990-luvulla. Muut totesivat, ettei siinä ole järkeä... ja olivat/ovat oikeassa, mutta nyt katumaaturi myy hyvin.
Katumaasturit ovat peräisin 1990-luvun lopun Yhdysvalloista, jolloin ne nousivat suosioon. Potin räjäyttäjänä pidetään ensimmäisen sukupolven Lincoln Navigatoria(omaa sukuaan Ford Expedition), joka yhdisti maasturin korin, pick-upin rungon ja luxus sedanin sisustan yhteen malliin. Lisäksi silloiset lait antoivat kymmenientuhansien taalojen verohelpotukset autonvalmistajille ja lisäksi niillä ei ollut lainkaan kulutus- tai päästörajoituksia. Cadillac seurasi Escaladellaan(aka Chevy suburban/GMC Yukon Denali) muutaman vuoden kuluttua ja se viimeistään polkaisi genren lopulliseen nousuun.

LM002 oli pienen piirin lelu 80-luvulta lähtien. Niitä ei ole tehtykään kuin muutama sata ja yhden LM:n hinnalla sai 4 Range Roveria, joka itsekin oli todella kallis aikanaan. Land Cruiserin 80-sarjalainen taas oli enemmänkin oikea maasturi kuin suv, se ei ollut lainkaan niin hienostunut ja omasi enemmän työkalun leiman.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Teme100 kirjoitti:LM002 oli pienen piirin lelu 80-luvulta lähtien. Niitä ei ole tehtykään kuin muutama sata ja yhden LM:n hinnalla sai 4 Range Roveria, joka itsekin oli todella kallis aikanaan. Land Cruiserin 80-sarjalainen taas oli enemmänkin oikea maasturi kuin suv, se ei ollut lainkaan niin hienostunut ja omasi enemmän työkalun leiman.
Veikkaan että Toyotalla viitattiin ennemmin Rav4:ään joka taisi olla ensimmäisiä jenkkilän ulkopuolisia katumaastureita siinä mielessä missä ne täällä nykyään tunnetaan (ja sama mallinimihän jatkaa edelleen). Englanninkielisen Wikipedian määritelmä Rav4:lle: "It was the first compact crossover SUV,[1] introduced in Japan and Europe in 1994 and beginning sales in North America in 1996."
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Teme100 kirjoitti:
Katumaasturit ovat peräisin 1990-luvun lopun Yhdysvalloista, jolloin ne nousivat suosioon. Potin räjäyttäjänä pidetään ensimmäisen sukupolven Lincoln Navigatoria(omaa sukuaan Ford Expedition), joka yhdisti maasturin korin, pick-upin rungon ja luxus sedanin sisustan yhteen malliin. Lisäksi silloiset lait antoivat kymmenientuhansien taalojen verohelpotukset autonvalmistajille ja lisäksi niillä ei ollut lainkaan kulutus- tai päästörajoituksia. Cadillac seurasi Escaladellaan(aka Chevy suburban/GMC Yukon Denali) muutaman vuoden kuluttua ja se viimeistään polkaisi genren lopulliseen nousuun.

LM002 oli pienen piirin lelu 80-luvulta lähtien. Niitä ei ole tehtykään kuin muutama sata ja yhden LM:n hinnalla sai 4 Range Roveria, joka itsekin oli todella kallis aikanaan. Land Cruiserin 80-sarjalainen taas oli enemmänkin oikea maasturi kuin suv, se ei ollut lainkaan niin hienostunut ja omasi enemmän työkalun leiman.
Luulisin edellisen kirjoittajan tarkoittaneen näitä pienemmän pään katumaastureita, ja viitanneen Toyotan osalta RAV4:ään, jonka perässä ovat tulleet Korealaiset, Eurooppalaiset ja vähän joka perheauton valmistaja. Mitä tulee Navigatoriin, niin siinähän keksintö oli vain luksusluokan varustelun lisääminen iät ja ajat käytössä ollut GM:n konseptiin (Chevy Suburban). Tätä sitten seurasivat muut luksusluokan valmistajat. Lambo koitti yhdistää luksuksen, urheiluauton ja maasturin jo 80-luvulla.

Kansankielessähän nämä ovat kaikki katumaastureita, vaikka kisaavatkin vähän eri sarjoissa.

---
Ja Rattivaihdehan ehti jo saman sanoa minuuttia aikaisemmin...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Nimim. AZP ja Rattivaihde tiesivät ihan oikein RAV USA:ssa ja sitä aiemmin LM002 Euroopassa yrittivät luoda uutta autoluokkaa. Läpilyönti oli tuolloin vielä kaukana. Koko viestin pointti oli se, että se että Saab oli yksin CombiCoupensa kanssa ei takaa, että sillä olisi menestytty.

Toinen osa viestiäni oli kysmys mikä olisi Saabin rooli BMW:llä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

karitammi kirjoitti: Koko viestin pointti oli se, että se että Saab oli yksin CombiCoupensa kanssa ei takaa, että sillä olisi menestytty.

Toinen osa viestiäni oli kysmys mikä olisi Saabin rooli BMW:llä.
Niin eihän sillä takeita ollut, mutta se aika josta Bernt Åke puhuu oli CC:lle erittäin hot jenkeissä.
Vaikea se on näin jälkeenpäin tuomita niin tai näin vaan ehkä, ehkä ei.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

core2 kirjoitti:Niin eihän sillä takeita ollut, mutta se aika josta Bernt Åke puhuu oli CC:lle erittäin hot jenkeissä.
Vaikea se on näin jälkeenpäin tuomita niin tai näin vaan ehkä, ehkä ei.
Jep. Ei ole tarkoitus nollata/mollata Saabin mahdollisuuksia. Käsitykseni mukaan sekä katumaasturi- että hybridiesimerkissä pioneerinä toiminut otti melko lailla takkiin ensiksi. En tiedä onko se sitten satanut pioneerien laariin. Muistelen myös, että aika oli myös erittäin hot avo-Saabille USA:ssa 1980-luvulla. Ilmeisesti yksikkökystannukset karkasivat tällöin. Muistelen lukeneeni jostain, että avo-autoja toimitettiin "hinnalla millä hyvänsä". Tämä on nyt tälläista muistelun ja mutun yhdistelmää.

Edit: kirjoitusvirheitä.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Saab tarjoaisi BMW:lle pienillä tehokkailla turbomoottoreilla varustetun ison kokoluokan premium etuvedon sekä etanolitekniikkaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja olisipa Mercedes myös joukossa, joita lienee yli 10!? :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

BMW olisi siinä mielessä hyvä kandidaatti, etteivät Saab ja BMW ole oikeastaan koskaan kilpailleet ihan samasta ostajakunnasta. Lisäksi BMW saisi Saabin kautta Miniä suuremman etuvetomalliston menettämättä takavetoisuuttaan (joka on kuitenkin aika iso osa puimurin imagoa).
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eihän se Bmw olisi huono vaihtoehto, päinvastoin! Ei muuta kuin ostaisi koko Saabin poes ja alkaisi valmistamaan uusia Saabbeja. :) Toisaalta, Mercedes olisi myös mielenkiintoinen ja osaamista olisi, mutta sitä en tiedä, olisiko sillä tilaa Saabille missään kohdassa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Tuskin BMW ja Mercedes ovat oikeesti kiinnostuneita Saabista, taitaapi olla vaan meidän Saabistien turhia haaveita.KUmpikaan ei saisi mitään mitä heillä ei ennestään olisi.Kiinalaisiin uskon enemmän.Mielenkiinnolla odotan tuleeko ratkaisua helmikuun loppuun mennessä ?????
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Olivathan Top Gearissakin Saabin jälkeen tyrkyttä,mässä arkkitehdille autoksi BMW:tä. Entäs jos se haluaakin väkisin etuvedon..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Rafu kirjoitti:Saab tarjoaisi BMW:lle pienillä tehokkailla turbomoottoreilla varustetun ison kokoluokan premium etuvedon sekä etanolitekniikkaa.
Tuo etanolitekniikka on varmaanki hyvä pointti. Samoin ehkä keskikokoinen etuveto. Saabin turbotekniikka tuskin on enää BMW:lle kovin kiinnostavaa, koska talossa on jo kaasuläpätön suorasuihkuturbo ja lisäksi Peugeotin kanssa tehtyjä pienempiä turboja. Luulisin, että premium hoituu BMW:llä omasta takaa. Veikkaisin, että Saab laitettaisiin kilpailemaan Opelin, Skodan ja aasialaisten kanssa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Rafu kirjoitti:Olivathan Top Gearissakin Saabin jälkeen tyrkyttä,mässä arkkitehdille autoksi BMW:tä. Entäs jos se haluaakin väkisin etuvedon..
Sitten täytynee toivoa Saabin jatkoa tai pysyä vanhoissa Saabeissa, näytettiinhän siinä loistavassa kuski-auto jonossa myös tyypillinen Audi-kuski jollaiseksi arkkitehti ei välttämättä halua muuttua edes/varsinkaan mielikuvissa. :D

Jännä sinänsä että vielä muutama vuosi sitten ko. liikemieshenkilö olisi lähes 100% varmuudella esitelty BMW-kuskiksi, mutta nyt BMW onkin se sivistynyt vaihtoehto ja nousukkaat ajaa Audilla...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Lukittu