Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

Asiassa on vielä sekin, että vaikka tuotantoa voitaisiinkin jatkaa (rahaa tulisi), niin uusia ostajia Saabin on tällaisen sirkuksen jälkeen todella vaikea saada. Koko sotku on aiheuttanut niin paljon negatiivista julkisuutta Saabille, että vähänkin harkitseva asiakas pysyy kaukana Saabista varsinkaan kun ei voi olla varmoja siitä, mikä on Saabin tulevaisuus. Jos Saabin taru loppuu niin samalla häviää jälleenmyyjän tuki. Jotain huoltopalveluja ehkä saa jonkun toisen merkin ohessa, mutta siihen se sitten jääkin. Vuosien kuluessa huollotkin siirtyvät yleisiin huoltoliikkeisiin.

Mahdollisessa konkurssissa Saabin kaikki omaisuus koneita myöten myydään halukkaille ostajille. Käytännössä mitään ei jää konkurssipesään. Varaosien saatavuus saataneen turvattua, mutta kaikki muu menee myyntiin. Lohdutuksena lisävarusteita saa varmasti konkurssipesästä halvalla.

Toivotaan tietenkin, että Saabin taru jatkuu, mutta huonolta näyttää. Nykyiset saabistit toki seisovat Saabin rinnalla, mutta se uusi autonvaihtaja esim. Englannissa tai Saksassa suuntaa askeleensa BMW:n tai Audin liikkeeseen.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Samaa mieltä HMK:n kanssa. Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään. Eipä tässä taida mikään muu auttaa, kuin että joku tunnettu autonvalmistaja ostaisi koko paskan. Esim. bemari olisi tältä kantilta ihanteellinen omistaja. Mutta se taitaa olla vaan saabistin märkä uni. Kyllähän se nyt vaan siltä näyttää, että me ollaan hävitty tää peli.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja HMK »

t.t.j kirjoitti:Samaa mieltä HMK:n kanssa. Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään. Eipä tässä taida mikään muu auttaa, kuin että joku tunnettu autonvalmistaja ostaisi koko paskan. Esim. bemari olisi tältä kantilta ihanteellinen omistaja. Mutta se taitaa olla vaan saabistin märkä uni. Kyllähän se nyt vaan siltä näyttää, että me ollaan hävitty tää peli.
JOs Bemari ostaisi Saabin niin Saabista pitäisi kehittää joku BMW:n erikoismerkki. Eivät varmasti halua nykyisiä Saabin malleja omiensa kilpailijaksi. Ja mitä Saabilla lisäksi on sellaista, mitä Bemarilla ei jo ole? (no muotoilu on Saabilla ainakin parempaa, mutta se ei pitkään lämmitä).
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

HMK kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Samaa mieltä HMK:n kanssa. Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään. Eipä tässä taida mikään muu auttaa, kuin että joku tunnettu autonvalmistaja ostaisi koko paskan. Esim. bemari olisi tältä kantilta ihanteellinen omistaja. Mutta se taitaa olla vaan saabistin märkä uni. Kyllähän se nyt vaan siltä näyttää, että me ollaan hävitty tää peli.
JOs Bemari ostaisi Saabin niin Saabista pitäisi kehittää joku BMW:n erikoismerkki. Eivät varmasti halua nykyisiä Saabin malleja omiensa kilpailijaksi. Ja mitä Saabilla lisäksi on sellaista, mitä Bemarilla ei jo ole? (no muotoilu on Saabilla ainakin parempaa, mutta se ei pitkään lämmitä).
Lähinnä on sellainen ajatus pyörinyt mielessä, että tekisivät Saabista esim volkkarin kilpailijan. Nythän niillä ei ole mitään edullisempaa mallistoa (vrt Audi ja vw).
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

En ole lukenut vähään aikaan tätä topickia. Onko siis näin, että Saabin tehdas on edelleen mykkä? Kauanko se on ollut sitä? Toivottavasti tähän saataisiin joku ratkaisu.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

t.t.j kirjoitti:Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään.
Tuohon kommentoisen sen verran, että kuinka moni nykyään vieroksuu V***oa sen takia, että sen omistaa kiinalaiset. Itse en edes koko asiaa muistanut ennen kuin tuon kommentin luin. Samalta laadukkaalta länsiautolta se vieläkin vaikuttaa vaikka omistussuhteet ovat muuttuneet.
Ahdonvoimaa
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eiköhän se ryssä korjaa potin jos konkurssiin päätyy.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Wagonisti kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään.
Tuohon kommentoisen sen verran, että kuinka moni nykyään vieroksuu V***oa sen takia, että sen omistaa kiinalaiset. Itse en edes koko asiaa muistanut ennen kuin tuon kommentin luin. Samalta laadukkaalta länsiautolta se vieläkin vaikuttaa vaikka omistussuhteet ovat muuttuneet.
Volvon tapauksessa asiaan vaikuttanee sekin, ettei hommaa ryssitty Saabin tapaan. Omistajanvaihdos toteutui melko huomaamattomasti.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

HMK kirjoitti:Toivotaan tietenkin, että Saabin taru jatkuu, mutta huonolta näyttää. Nykyiset saabistit toki seisovat Saabin rinnalla, mutta se uusi autonvaihtaja esim. Englannissa tai Saksassa suuntaa askeleensa BMW:n tai Audin liikkeeseen.
Niinpä niin, toivotaan, toivotaan? Tätä itsekin ole yrittänyt ajatella positiivisesti. Nyt täytyy kyllä todeta, että tälläisen kauan Saabin kanssa eläneelläkin alkaa olla usko koetuksella. Minne sitä sitten askeleitaan kohdistaa, siinäpä kysymys? No, oliskohan isän ohjeet nyt parhaat koska näyttää siltä, että noita tähdellisiä ainakin vielä valmistetaan. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

t.t.j kirjoitti:
HMK kirjoitti:
t.t.j kirjoitti:Samaa mieltä HMK:n kanssa. Vähän myös tuntuu siltä, ettei kiinalaisilta mahdollisesti tulevat rahat kauaa lämmitä, koska se kolhii imagoa entisestään. Eipä tässä taida mikään muu auttaa, kuin että joku tunnettu autonvalmistaja ostaisi koko paskan. Esim. bemari olisi tältä kantilta ihanteellinen omistaja. Mutta se taitaa olla vaan saabistin märkä uni. Kyllähän se nyt vaan siltä näyttää, että me ollaan hävitty tää peli.
JOs Bemari ostaisi Saabin niin Saabista pitäisi kehittää joku BMW:n erikoismerkki. Eivät varmasti halua nykyisiä Saabin malleja omiensa kilpailijaksi. Ja mitä Saabilla lisäksi on sellaista, mitä Bemarilla ei jo ole? (no muotoilu on Saabilla ainakin parempaa, mutta se ei pitkään lämmitä).
Lähinnä on sellainen ajatus pyörinyt mielessä, että tekisivät Saabista esim volkkarin kilpailijan. Nythän niillä ei ole mitään edullisempaa mallistoa (vrt Audi ja vw).
Aivan, mutta BMW sai pahasti näpeilleen hankkiessaan huonokuntoisen Roverin ja yrittäessään nostaa sitä jaloilleen. He tuskin lähtevät enää toista kertaa vastaavaan jumppaan ongelmamerkin kanssa.

Minin he loivat tavallaan tyhjästä, vanha tehdasalue tuhottiin lähes täysin ja rakennettiin uudelleen uuden Minin valmistusta varten.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

t.t.j kirjoitti: Volvon tapauksessa asiaan vaikuttanee sekin, ettei hommaa ryssitty Saabin tapaan. Omistajanvaihdos toteutui melko huomaamattomasti.
Toki itse merkkikin oli ihan toisessa kunnossa Volvon tapauksessa, liki 400k myytyä autoa ja vahvasti voitollinen tulos antavat ihan erilaisen lähtökohdan tulevaisuutta ajatellen.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

t.t.j kirjoitti: Volvon tapauksessa asiaan vaikuttanee sekin, ettei hommaa ryssitty Saabin tapaan. Omistajanvaihdos toteutui melko huomaamattomasti.
Aivan eikä Volvoa oltu lopettamassa kuten oli asia saabin kanssa, GM:ä oli väkisin lakkauttamassa saabin valmistamista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ei huolta, kyllä Saab tästä nousee vielä jaloilleen, hieman vaan on nyt alkukankeutta matkassa vain.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minullakin on usko Saabiin, mutta hieman arvelluttaa tämä tilanne mitä täällä kerrotaan. Onko pienoista turhaa karrikointia ja spekulointia vai todellista realiteettia. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Esim. Aston Martin oli samassa tilanteessa 70-luvun puolivälissä. Toivon tietysti että Saabille käy hyvin, mutta en usko...
Lukittu