Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tässä hässäkässä muistuu mieleen yksi legenda Saabeista parin vuosikymmenen takaa.
Kaliforniassa keksittiin ja vaadittiin uudenlaisia ratkaisuja ilman saastumisen vähentämiseksi. Esim. omassa 1971 mallin 99:ssä, 1,7 litran ruisku mallia USA, on mm. bensatankin tuuletusputki johdettu jonkinlaisen hiilirasian kautta ulkoilmaan tai imusarjaan.
Varsinainen Saabin juttu oli turbomoottori, jonka ansiosta kerrottiin, että pakokaasut olivat puhtaampia kuin imuilma. Sen ajan amerikkalaiset autot kun puhaltelivat ilmoille runsaasti häkää ja muita palamattomia hiilivetyjä.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

kostape kirjoitti:...
Niin, tässä Saabin NEVS-tilanteessa voi olla mahdollisuudetkin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

NEVSin sivuilla on ladattavissa pdf:nä kohtalaisen kompakti esitys, josta ilmenee mitä ovat ostaneet ja mitä eivät, ja mikä on heidän visionsa ja mitä aikovat tehdä.

http://www.national-ev.se/en/press/

Lyhyesti:
- ostivat Trollin tuotantolaitoksen koneineen ja kiinteistöineen
- samoin ostivat oikeudet NG9-3:n tekniikkaan sekä Phoenix-alustaan
- eivät ostaneet Saab Partsia eivätkä oikeuksia NG9-5:een eikä 9-4X:ään
- keskustelut tavaramerkin käytöstä Saab AB:n kanssa ovat käynnissä
- jos Kiinan autotiheys nousisi USA:n tasolle, yksin Kiinan öljyn kysyntä ylittäisi tämän hetkisen globaalin öljyntuotannon
- tämän seurauksena uskovat, että Kiinassa autoistumisen edellytys on jonkin muun kuin fossiilisten polttoaineiden käyttö
- Tavoitteena on tuoda NG9-3:een perustuva sähköauto markkinoille 2013/2014 vuodenvaihteessa
- Toinen malli olisi Phoenixiin ja japanilaiseen sähköautoteknologiaan perustuva sähköauto, aikataulusta ei kerrota mitään
- rahoituksesta kertovat vain, että pitkän ajan rahoitus on omistajien turvaamaa, omistajat ovat Sun Investment LLC (Japani, 49 % omistus) sekä National Modern Energy Holdings Ltd (Hong Kong/Britt. Neitsytsaaret, 51 % omistus).
- Hybrideistä ei puhuta mitään, ainoastaan sähköautoista (Electric Vehicle, EV)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No niin, se siitä sitten. MY11 9-3:n jälkeen tuleekin autonvalinnasta erittäin, erittäin "hauskaa". Voi v*tun v**tu.

Edit: Mistä kautta pääsisin vetoamaan Saab-nimen omistajiin niin etteivät vain antaisi sitä noille saatanan tunareille?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Toivottavasti eivät kuitenkaan jättäisi noita NG9-3:n olemassa olevia motteja hyödyntämättä. Tuo viimeisimmän sukupolven bensakone oli jo lupaava. Kuvittelisi, että NG9-3:n oikeuksien mukana olisi siirtyneet myös nykyiset voimalinjat.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Hämäränoloinen firma. Vai että rekisteröity 5 viikkoa sitten, ettei tekisi Spykerit... Enempää perehtymättä, onko koko NEVS ikinä valmistanut yhtäkään sähköautoa? Mitkä taustat?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja pjv »

tsaarela kirjoitti:Kuvittelisi, että NG9-3:n oikeuksien mukana olisi siirtyneet myös nykyiset voimalinjat.
Lehdistötilaisuudessa NEVS kertoi ostaneensa ne oikeudet nimenomaan ilman voimalinjaa.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Että sitten pelkästään sähkövatkaimia... Mihinkähän se uutinen jossa mainittiin hybridit katosi? Ilmeisesti oli sitten vain "huhu" tuo hybridi..
Onnea ja menestystä. : :cry:
On nimittäin vielä piiiiiiitkä matka siihen, että sähköllä heitetään 700 km lenkki ilman 12 tunnin letkuissa lepoa. Tosin omiin ajoihinikin tuollainen n. 100km kertalatauksella riittäisi n.90% ajoista. Mutta millä loput?
Riittää tiepalvelulla tulevaisuudessa hommia.. Rekkalavallinen ladattuja vaihto akkuja, että saadaan sähkö"autot" liikkeelle tienposkesta..

Muutama ydinvoimala lisää maailmaan täyttämään kasvava sähköntarve. Kiinassahan sähköstä tuotetaan ties kuinka monta %:ia *askaa kivihiiltä polttaen. Todellinen ECOympäristö teko siis tulossa sähköautosta kiinassa ja koko maailmassa.
Ensin pitäisi löytää 100% puhdas, uusiutuva ja riittävä energia, jota voidaan hyödyntää. Vasta sen jälkeen on vuorossa sähköllä kulkeminen.
Jäänee nähtäväksi kuinka tämän yrityksen käy..
Saab 9-5 Aero
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

On nimittäin vielä piiiiiiitkä matka siihen, että sähköllä heitetään 700 km lenkki ilman 12 tunnin letkuissa lepoa. Tosin omiin ajoihinikin tuollainen n. 100km kertalatauksella riittäisi n.90% ajoista. Mutta millä loput?
Niinpä, tuo on se suurin ongelma, pitäisi olla se polttomoottoriauto kakkosautona…

Pistokehybridi olisi hyvä kompromissi. Tuollaisen kun saisi 9-3:een ja vielä nelivetona sähköisellä taka-akselilla. Mutta kun ei… ei oikein vaikuta lupaavalta nuo suunnitelmat. Ja jos tavoitteena on pääasiassa kiinan markkinat, niin miksi lähteä näin kauas kalaan?

Ehkä on syytä odotella hetki rauhassa ja katsoa mitä kauppa oikeasti tuo tullessaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Sähköturbosaabeja! :lol:
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Nevsin kalvosetti oli turhan ympäripyöreä. Herätti ehkä enemmän kysymyksiä kuin antoi vastauksia.

Japanilaista toimijaa tai teknologiaa ei kerrottu. Onko siellä oikeasti jotain? Akkualalla sattuu jo olemaan sellaisia "pikkutoimijoita" kuin Sony, Samsung, Sanyo. Nämä ovat muistaakseni kaikki liittoutuneet jonkin suuren autovalmistajan kanssa ja käyttänevät T&K:hon pienen maan liikevaihdon verran. Esim. VW:n ja Suomen T&K-budjetti ovat samansuuruisia.

Kiinalais-ruotsalainen kaveri omistaa Kiinassa uusiutuvan energian tuotantoa. Tulee mieleen, että tässä tavoitellaan energiayhtiön, akkuvalmistajan ja autotehtaan kompusta, joka sitten olisi jollain tapaa parempi/tehokkaampi kuin muut. Tämänkin tyylistä viritelllään, esim. Tanskassa vaihdettaviin akkuihin perustuva konsortio (Renault - Better Place - tuulimylly-yhtiöt).

Hybrideistä ei puhuttu. Tuli kyllä mieleen, että EV:ssä voi olla range extender, elikkä aggregaatti, tarvittava keskiteho on aika pieni, kun antaa aggregaatin rätkyttää koko ajan pidemmillä matkoilla. Kalvosetti ei kyllä sanonut, että voimalinja ei kuuluisi kauppaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

rimpula kirjoitti: Muutama ydinvoimala lisää maailmaan täyttämään kasvava sähköntarve. Kiinassahan sähköstä tuotetaan ties kuinka monta %:ia *askaa kivihiiltä polttaen.
Suuressa mittakaavassa omasta mielestäni tämä on se suurin ongelma. Eli kyllä akkutekniikalla ja oikeanlaisilla viranomaistoimilla (niitä Kiinassa osataan) saadaan sähköautoja myytyä, mutta mistä energia? NEVS lähtee siitä, että maailman öljyntuotanto ei riittäisi kiinalaisten tankkauksiin, jos autoja olisi kuin Amerikassa. Mutta mistä sähkö kiinalaisten latauksiin? Eikä riitä, että sähkö tuotetaan, mutta minkälaisella verkolla se siirretään latausasemille?

Kaksi olettamaa, joihin tietyt tahot usein kompastuvat sähkön vihreyttä ja helppoutta painottaessaan:
1. sähkö tulee pistorasiasta
2. sähkö kulkee johdossa

Tosiasiassa sähkö tulee voimalaitoksesta, joka pilaa ilmaston (fossiiliset), aiheuttaa uhkakuvia suuronettomuudesta (ydinvoima) tai vähintään pilaa maisemaa (tuuli- ja vesivoima). Ja sähkö ei kulje missä tahansa johdossa, vaan verkko pitää mitoittaa.

Itse en usko, että sähköautoa pitää kuopata vain siksi, että siitä ei ole sadassa vuodessa saatu menestystä, tai siksi että vuonna 2012 ei ole vielä olemassa ratkaisuja, jotka eivät sovi suomalaisen autoilijan tarpeisiin. Uskon, että maailmassa on paljon ihmisiä, joille sähköauto olisi toimiva ratkaisu jo nyt, ja että teknologian kehitys saattaa tehdä sähköautosta kilpailukykyisen.

Polttomoottoriautossa on insinöörinäkökulmasta lukuisia puutteita, joita sähköautossa ei ole, edes nykyisellä EV-tekniikalla.

Tässä kysymyksessä on oikeastaan kaksi osaa: miten energia tuotetaan (oikeammin muunnetaan) sellaiseen muotoon, että se on siirrettävissä ja varastoitavissa autoihin (ja muihin liikkuviin sovelluksiin), ja toisaalta miten tämä energia saadaan tehokkaasti hyödynnettyä auton liikkumiseen ja muuhun toimimiseen.

Sähköauton heikkoudet ja polttomoottoriauton vahvuudet ovat ensimmäisessä osassa: sähkön varastoiminen on vaikeaa ja lataaminen kestää liian kauan. Polttomoottoriauton polttoaine taas jalostetaan vielä nykyisin pääasiassa fossiilisista polttoaineista, ja se on siirrettävissä kohtalaisen helposti tankeissa ja putkistoissa auton tankkiin, jossa varastoiminen on yksinkertaista.

Toisaalta toisessa kysymyksen osassa sähköauto pieksee polttomoottoriauton: sähkömoottorin hyötysuhde on n. kolminkertainen polttomoottoriin verrattuna. Lisäksi sähkömoottorin vääntömomentti on sellainen, että auto ei käytännössä tarvitse vaihteistoa. Sähkömoottori ei myöskään vaadi monimutkaisia pakokaasun puhdistuslaitteistoja, vastaavaa jäähdytystä jne tukijärjestelmiä. Sähkömoottorit voidaan asentaa vaikka jokaiselle pyörälle erikseen, jolloin voimansiirto on lyhyempi. Sähkömoottori mahdollistaa jarrutusenergian talteenoton, mikä lisää hyötysuhdetta entisestään. Polttomoottorin etu on pohjoisen oloissa sivutuotteena saatava lämmitys, mutta eikö olisi energiatehokkuuden kannalta järkevämpää tuottaa lämpöä vain silloin kun sitä tarvitaan, esim Webastolla?

Kysymys on lähinnä energian muuttamisesta sellaiseen muotoon, että se on siirrettävissä ja varastoitavissa. Onhan näitä visioita siitäkin, miten Saharassa käytettäisiin aurinkoenergiaa tuottamaan synteettistä polttoainetta, joka imee hiilen ilman hiilidioksidista ja ottaa vedyn vedestä (vapauttaen ilmakehään happea), tuloksena syntyy hiilivetyjä, esim etanolia. Tätä on sitten taas helppo kuskata ja tankata autoihin, jotka vastaavasti imevät saman määrän happea ilmasta, ja vapauttavat pakoputken kautta hiilidioksidia ja vettä. Käytännössä autot kulkisivat tällöina aurinkoenergialla, hiilivety toimii tässä mallissa vain energian siirtäjänä ja varastoijana.

Tämä malli varmasti tyydyttäisi perinteisiä automiehiä surisevaa sähköautoa enemmän. Saadaan pitää pärinät, pakoputket ja turboahtimet. :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No jos tarrgetti on suoltaa Kiinaan miljuuna sähkösaappia, niin mikä jottei. Siellä on iso osa mopoistakin ollu sähkötoimisia jo pitkään, eiköhän autokanta seuraa samaa rataa pienellä viiveellä. Se jos joku ei ole yleistä / sopivaa Härmässä, ei tee siitä vielä varmaa floppia.

Fakta on kuitenkin se, että ylioptimistisaabistien odotus ja toiveikkaat skenaariospekulaatiot jatkuu seuraavat pari vuotta kun NEVS koittaa saada palettiaan kasaan. Eiköhän 2014 tiedetä sitten enemmän että mimmosta tuotetta Trollista alkaa pukkaamaan vai alkaako sieltä pukkaamaan mitään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Dagens Industri ei tyydy eiliseen "päätökseen", vaan jatkaa spekulointia (KL.fi tänään):

-------------------------
Saabin brändikiista voi ratketa – Intiassa

Saabin konkurssipesän kiinalais-japanilainen ostaja Nevs voi saada oikeuden käyttää Saabin tuotemerkkiä tekemällä yhteistyötä intialaisen Mahindra & Mahindran kanssa.

Näin kirjoittaa ruotsalainen talouslehti Dagens Industri.

Lehti muistuttaa, että Intia on tärkeä asiakas Saabin tuotemerkin toiselle haltijalle, puolustusvälinekonserni Saab AB:lle. Saab-merkin toinen haltija on kuormurikonserni Scania – eli käytännössä Volkswagen.

Intialaisyhteistyön avulla Nevs voisi täyttää Saabin jättimäiset tuotantotilat Trollhättanissa perinteisellä autonvalmistuksella. Kyse olisi autoista, joiden moottorien hiilidioksidipäästöt olisivat erittäin alhaiset.

Intialaisyrityksen olisi myös määrä saattaa valmiiksi Saab Automobilen Phoenix-niminen alusta, jota on tarkoitus käyttää uuden Saab 9-3:n valmistuksessa. Ruotsalaislehden mukaan Phoenix-investointi olisi noin kaksi miljardia kruunua, noin 220 miljoonaa euroa.
----------------------------------
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:Dagens Industri ei tyydy eiliseen "päätökseen", vaan jatkaa spekulointia (KL.fi tänään)
No juuri kuten yllä kirjoitin, eli spehilointi ja haikailu "wanhanmalliseen" valmistusohjelmaan (=polttomoottoriautoja Trollissa tehtynä) jatkuu niin kauan kun NEVSsin tuoteportfolio (mikä se ikinä sitten onkaan) on tuotantovalmis.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Lukittu