Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Akut on kierrätettävissä.Pakari kirjoitti: Onkos kukaan miettinyt sitä että maailman litium varannotkin ovat ehtyvät, eikä sekään tule riittämään kun akustoja vaihdellaan n. 5 vuoden välein.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus II
SU:n syväkurkku kertoo, että Saab AB ei tule hyväksymään NEVSiä nykymuodossaan Saabin tuotemerkin haltijaksi, eli ts. se ei saa valmistaa Saab-merkkisiä autoja tai tuotteita.
Re: Saabin tulevaisuus II
Eli yhteistyö Mahindran kanssa voisi olla mahdollinen?Teme100 kirjoitti:SU:n syväkurkku kertoo, että Saab AB ei tule hyväksymään NEVSiä nykymuodossaan Saabin tuotemerkin haltijaksi, eli ts. se ei saa valmistaa Saab-merkkisiä autoja tai tuotteita.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Toivottavasti tuosta tulee virallinen ja julkinen päätös mahdollisimman pian. Saab ansaitsisi jo hautarauhan. NEVS saa keksiä oman tuotemerkin yritelmilleen.Teme100 kirjoitti:SU:n syväkurkku kertoo, että Saab AB ei tule hyväksymään NEVSiä nykymuodossaan Saabin tuotemerkin haltijaksi, eli ts. se ei saa valmistaa Saab-merkkisiä autoja tai tuotteita.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
KL.fi tänään:
Huom. jutun tieto siitä, että tuotemerkki olisi osittain konkurssipesän omaisuutta ei pidä paikkaansa.
Eli NEVSin antamista tiedoista päättelisin, että eivät olisi pelkän tuotemerkin takia tekemässä yhteistyötä kenenkään kanssa. Mutta tässä sirkuksessahan annetut lausunnot ja todellisuus ovat jo pitkään olleet kaksi eri asiaa. NEVSin osalta lausuntojen luotettavuutta ei olla vielä päästy testaamaan.Saabin henkilöautovalmistusta havitteleva Nevs ostaa yhtiön, vaikka ei saisikaan Saabin tuotemerkkiä, kirjoittaa Dagens Industri.
Kiinalais-ruotsalaisen liikemiehen Kai Johan Jiangin johtama sähköautoyhtiö National Electric Vehicle Sweden (Nevs) haluaa myös Saabin tuotemerkin, mutta kauppa toteutuu, vaikka tuotemerkin omaistavat konkurssipesä ja Scania eivät sitä myymään suostuisikaan.
Jiangin mukaan Nevs on tehnyt todella perusteellisen, kahden vuoden mittaisen riskianalyysin ostokohteesta ja tullut siihen tulokseen, että ostos kannattaa, vaikka tuotemerkki jäisikin saamatta.
"Mutta olisi jättipotti saada käyttää Saabin tuotemerkkiä.”
Jiang myöntää, että Saab-kauppa on riskiprojekti.
”Saab on kuitenkin valtavan hieno yhtiö ja sillä on suuri innovaatiokyky. Olemme löytäneet ainutlaatuisen keinon viedä yritystä eteenpäin”, Jiang sanoo.
Kauppaan sisältyvät ainakin Trollhättanin tuotantolaitokset, mutta ei varaosia valmistava Saab Parts. Kauppahintaa ei ole kerrottu, mutta reilun 17 miljoonan euron käsiraha on jo maksettu.
Nevs aikoo valmistaa Saabista sähköautomallia, jolla se tähtää ennen kaikkea Kiinan markkinoille. Uuden mallin suunnittelu on jo pitkällä ja sen on määrä olla valmis vuonna 2014.
Huom. jutun tieto siitä, että tuotemerkki olisi osittain konkurssipesän omaisuutta ei pidä paikkaansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Onkohan Kauppalehti tuossa sortunut väärään olettamaan luulessaan että SAAB AB = konkurssipesä? Eikös tuotemerkin omistus ole Scanialla ja tällä muihin aloihin kuten lentokoneisiin keskittyvällä Saabilla?AZP kirjoitti:KL.fi tänään:
National Electric Vehicle Sweden (Nevs) haluaa myös Saabin tuotemerkin, mutta kauppa toteutuu, vaikka tuotemerkin omaistavat konkurssipesä ja Scania eivät sitä myymään suostuisikaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Juuri näin. DI.se:n jutussa puhutaan Saab AB:stä, konkurssipesä on Kauppalehden kesäharjoittelijoiden sanavalinta.
Eikä tämä kovin ihmeellistä ole. Ei kai voi olettaa, että KL:n toimittajat ymmärtäisivät ruotsalaisten Saab AB:n ja Saab Automobilen eron, kun eivät ymmärrä suomalaisen Sampo Oyj:n ja tanskalaisen Sampo Pankin eroakaan.
Eikä tämä kovin ihmeellistä ole. Ei kai voi olettaa, että KL:n toimittajat ymmärtäisivät ruotsalaisten Saab AB:n ja Saab Automobilen eron, kun eivät ymmärrä suomalaisen Sampo Oyj:n ja tanskalaisen Sampo Pankin eroakaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Ikivanha business-strategia kuului: "Find a need and fill it", ja toinen "If it is profitable and legal, we are interested".
Nämä kai pätevät Saabin projektin nykytilanteessa. Uusien omistajien on suunniteltava jotain mitä markkinoilla tarvitaan. Tavanomaisten henkilöautojen osalta maailmassa lienee nyt merkittävä tuotannon ylikapasiteetti markkinakysyntään verrattuna.
Ja markkina-asioissa Suomella ei liene mitään merkitystä, myynti voisi parhaimmillaan olla prosentti tai kaksi noin 100 000 auton vuosimyynnistä, eli ehkä 1000 autoa tai hieman enemmän. Ruotsissa sentään voisi olettaa 5-numeroista myyntilukua.
Tarve olisi tehdä yli 100 000 autoa vuodessa, joten jossakin muualla se piilevä "tarve" pitää löytyä, ei sitä ole tarpeeksi täällä kotimarkkinoilla kuten menneet vuosikymmenet osoittavat.
Markkinatutkijat ovat varmaankin kiinnostuneita suurkaupunkien saastepilvissä liikkuvista ostajista, jotka voisivat ostaa esim. sähköautoja.
Itse olin sähkötrukkien myyntihommissa jo vuonna 1964, sisällä teollisuustiloissa kun ei silloinkaan saanut pakokaasuja pöllytellä. Kyllä trukit isojen akkujen voimalla kulkivat ja raskas akku oli nostettaessa hyvä vastapaino.
Nämä kai pätevät Saabin projektin nykytilanteessa. Uusien omistajien on suunniteltava jotain mitä markkinoilla tarvitaan. Tavanomaisten henkilöautojen osalta maailmassa lienee nyt merkittävä tuotannon ylikapasiteetti markkinakysyntään verrattuna.
Ja markkina-asioissa Suomella ei liene mitään merkitystä, myynti voisi parhaimmillaan olla prosentti tai kaksi noin 100 000 auton vuosimyynnistä, eli ehkä 1000 autoa tai hieman enemmän. Ruotsissa sentään voisi olettaa 5-numeroista myyntilukua.
Tarve olisi tehdä yli 100 000 autoa vuodessa, joten jossakin muualla se piilevä "tarve" pitää löytyä, ei sitä ole tarpeeksi täällä kotimarkkinoilla kuten menneet vuosikymmenet osoittavat.
Markkinatutkijat ovat varmaankin kiinnostuneita suurkaupunkien saastepilvissä liikkuvista ostajista, jotka voisivat ostaa esim. sähköautoja.
Itse olin sähkötrukkien myyntihommissa jo vuonna 1964, sisällä teollisuustiloissa kun ei silloinkaan saanut pakokaasuja pöllytellä. Kyllä trukit isojen akkujen voimalla kulkivat ja raskas akku oli nostettaessa hyvä vastapaino.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ihmeitten aika ei ole ohi. Ei ole Trollassa Saabin johtajat asuneet sitten Wheelhousen jälkeen, mutta nyt muuttaa Kai Johan Trollaan asumaan tervetuloa vaan.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1680079- ... rollhattan
Monet Saabilaiset vain ihmettelee mitä Nevs oikein tekee noin suurella tehtaalla?
Ne tuotanto määrät mitä on tähän mennessä kuultu voi rakenella missä hallissa tahansa.
Esim. Nödingessä (60km Trollhättanista) tehdään Fiateista sähköautoja, halli vajaan 1000 neliön kokoinen.
Ja miksi ostaa Saab, jos merkillä ei ole niin väliä? Silloin ois voinut rakenella mihin koriin tahansa sähkö biilejä paljon edullisemmin.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1680079- ... rollhattan
Monet Saabilaiset vain ihmettelee mitä Nevs oikein tekee noin suurella tehtaalla?
Ne tuotanto määrät mitä on tähän mennessä kuultu voi rakenella missä hallissa tahansa.
Esim. Nödingessä (60km Trollhättanista) tehdään Fiateista sähköautoja, halli vajaan 1000 neliön kokoinen.
Ja miksi ostaa Saab, jos merkillä ei ole niin väliä? Silloin ois voinut rakenella mihin koriin tahansa sähkö biilejä paljon edullisemmin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus II
Joo sama täällä. Nyt näyttää jo olevan tosisaabistit vähissä. Ja edelleen olis kiva saada se 2010 sensuroitu aloittamani "lopettakaa Saab" ketju takaisin, ihan kiva olisi nyt jälkeenpäin katsoa olisko ketjun kommentit kuitenkin olleet ihan realistisiaessal kirjoitti:Tulin vaan poikkeen ja katsomaan joko tosisaabistit on toipunu sähköshokista....
Näemmä vielä pikkusen nykii....
Re: Saabin tulevaisuus II
btw, palasin juuri Singaporesta ja siellä vaikuttaa siltä kun kyselin että osa
autoilevista ei tiedä SAABin nykytilanteesta. SAAB sg'n oma verkkosivu
myy 9-3 ja ng 9-5 päivän hintaan. Pikku ongelma on että ohjaus väärältä puolelta.
Showroomissakin näitä esillä.
http://www.saab.com.sg/#/home/
autoilevista ei tiedä SAABin nykytilanteesta. SAAB sg'n oma verkkosivu
myy 9-3 ja ng 9-5 päivän hintaan. Pikku ongelma on että ohjaus väärältä puolelta.
Showroomissakin näitä esillä.
http://www.saab.com.sg/#/home/
Viimeksi muokannut torque, Ti Heinä 03, 2012 07:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Saabin tulevaisuus II
Tietääkö joku, mitä kaikkia muutoksia ja todistuksia tarvittaisiin että us-vientimalli 9-5:n saisi Suomessa kilpiin?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus II
Eikös Suomi ole vähän kuuluisa siitä että kaikki autoon liittyvä muutoshomma on yhtä pilkunn*ssimista jos sitä yrittää ?