Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Numba »

Olihan sitä litiumia melkein meilläkin.

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/p ... ja/a332961
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Pakari kirjoitti: Onkos kukaan miettinyt sitä että maailman litium varannotkin ovat ehtyvät, eikä sekään tule riittämään kun akustoja vaihdellaan n. 5 vuoden välein.
Akut on kierrätettävissä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

SU:n syväkurkku kertoo, että Saab AB ei tule hyväksymään NEVSiä nykymuodossaan Saabin tuotemerkin haltijaksi, eli ts. se ei saa valmistaa Saab-merkkisiä autoja tai tuotteita.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Teme100 kirjoitti:SU:n syväkurkku kertoo, että Saab AB ei tule hyväksymään NEVSiä nykymuodossaan Saabin tuotemerkin haltijaksi, eli ts. se ei saa valmistaa Saab-merkkisiä autoja tai tuotteita.
Eli yhteistyö Mahindran kanssa voisi olla mahdollinen?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Teme100 kirjoitti:SU:n syväkurkku kertoo, että Saab AB ei tule hyväksymään NEVSiä nykymuodossaan Saabin tuotemerkin haltijaksi, eli ts. se ei saa valmistaa Saab-merkkisiä autoja tai tuotteita.
Toivottavasti tuosta tulee virallinen ja julkinen päätös mahdollisimman pian. Saab ansaitsisi jo hautarauhan. NEVS saa keksiä oman tuotemerkin yritelmilleen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

KL.fi tänään:
Saabin henkilöautovalmistusta havitteleva Nevs ostaa yhtiön, vaikka ei saisikaan Saabin tuotemerkkiä, kirjoittaa Dagens Industri.

Kiinalais-ruotsalaisen liikemiehen Kai Johan Jiangin johtama sähköautoyhtiö National Electric Vehicle Sweden (Nevs) haluaa myös Saabin tuotemerkin, mutta kauppa toteutuu, vaikka tuotemerkin omaistavat konkurssipesä ja Scania eivät sitä myymään suostuisikaan.

Jiangin mukaan Nevs on tehnyt todella perusteellisen, kahden vuoden mittaisen riskianalyysin ostokohteesta ja tullut siihen tulokseen, että ostos kannattaa, vaikka tuotemerkki jäisikin saamatta.

"Mutta olisi jättipotti saada käyttää Saabin tuotemerkkiä.”

Jiang myöntää, että Saab-kauppa on riskiprojekti.

”Saab on kuitenkin valtavan hieno yhtiö ja sillä on suuri innovaatiokyky. Olemme löytäneet ainutlaatuisen keinon viedä yritystä eteenpäin”, Jiang sanoo.

Kauppaan sisältyvät ainakin Trollhättanin tuotantolaitokset, mutta ei varaosia valmistava Saab Parts. Kauppahintaa ei ole kerrottu, mutta reilun 17 miljoonan euron käsiraha on jo maksettu.

Nevs aikoo valmistaa Saabista sähköautomallia, jolla se tähtää ennen kaikkea Kiinan markkinoille. Uuden mallin suunnittelu on jo pitkällä ja sen on määrä olla valmis vuonna 2014.
Eli NEVSin antamista tiedoista päättelisin, että eivät olisi pelkän tuotemerkin takia tekemässä yhteistyötä kenenkään kanssa. Mutta tässä sirkuksessahan annetut lausunnot ja todellisuus ovat jo pitkään olleet kaksi eri asiaa. NEVSin osalta lausuntojen luotettavuutta ei olla vielä päästy testaamaan.

Huom. jutun tieto siitä, että tuotemerkki olisi osittain konkurssipesän omaisuutta ei pidä paikkaansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:KL.fi tänään:
National Electric Vehicle Sweden (Nevs) haluaa myös Saabin tuotemerkin, mutta kauppa toteutuu, vaikka tuotemerkin omaistavat konkurssipesä ja Scania eivät sitä myymään suostuisikaan.
Onkohan Kauppalehti tuossa sortunut väärään olettamaan luulessaan että SAAB AB = konkurssipesä? Eikös tuotemerkin omistus ole Scanialla ja tällä muihin aloihin kuten lentokoneisiin keskittyvällä Saabilla?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juuri näin. DI.se:n jutussa puhutaan Saab AB:stä, konkurssipesä on Kauppalehden kesäharjoittelijoiden sanavalinta.

Eikä tämä kovin ihmeellistä ole. Ei kai voi olettaa, että KL:n toimittajat ymmärtäisivät ruotsalaisten Saab AB:n ja Saab Automobilen eron, kun eivät ymmärrä suomalaisen Sampo Oyj:n ja tanskalaisen Sampo Pankin eroakaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ikivanha business-strategia kuului: "Find a need and fill it", ja toinen "If it is profitable and legal, we are interested".
Nämä kai pätevät Saabin projektin nykytilanteessa. Uusien omistajien on suunniteltava jotain mitä markkinoilla tarvitaan. Tavanomaisten henkilöautojen osalta maailmassa lienee nyt merkittävä tuotannon ylikapasiteetti markkinakysyntään verrattuna.
Ja markkina-asioissa Suomella ei liene mitään merkitystä, myynti voisi parhaimmillaan olla prosentti tai kaksi noin 100 000 auton vuosimyynnistä, eli ehkä 1000 autoa tai hieman enemmän. Ruotsissa sentään voisi olettaa 5-numeroista myyntilukua.
Tarve olisi tehdä yli 100 000 autoa vuodessa, joten jossakin muualla se piilevä "tarve" pitää löytyä, ei sitä ole tarpeeksi täällä kotimarkkinoilla kuten menneet vuosikymmenet osoittavat.
Markkinatutkijat ovat varmaankin kiinnostuneita suurkaupunkien saastepilvissä liikkuvista ostajista, jotka voisivat ostaa esim. sähköautoja.
Itse olin sähkötrukkien myyntihommissa jo vuonna 1964, sisällä teollisuustiloissa kun ei silloinkaan saanut pakokaasuja pöllytellä. Kyllä trukit isojen akkujen voimalla kulkivat ja raskas akku oli nostettaessa hyvä vastapaino.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ihmeitten aika ei ole ohi. Ei ole Trollassa Saabin johtajat asuneet sitten Wheelhousen jälkeen, mutta nyt muuttaa Kai Johan Trollaan asumaan tervetuloa vaan.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1680079- ... rollhattan

Monet Saabilaiset vain ihmettelee mitä Nevs oikein tekee noin suurella tehtaalla?
Ne tuotanto määrät mitä on tähän mennessä kuultu voi rakenella missä hallissa tahansa.
Esim. Nödingessä (60km Trollhättanista) tehdään Fiateista sähköautoja, halli vajaan 1000 neliön kokoinen.
Ja miksi ostaa Saab, jos merkillä ei ole niin väliä? Silloin ois voinut rakenella mihin koriin tahansa sähkö biilejä paljon edullisemmin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja wesku »

essal kirjoitti:Tulin vaan poikkeen ja katsomaan joko tosisaabistit on toipunu sähköshokista....

Näemmä vielä pikkusen nykii....
Joo sama täällä. Nyt näyttää jo olevan tosisaabistit vähissä. Ja edelleen olis kiva saada se 2010 sensuroitu aloittamani "lopettakaa Saab" ketju takaisin, ihan kiva olisi nyt jälkeenpäin katsoa olisko ketjun kommentit kuitenkin olleet ihan realistisia :)
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja torque »

btw, palasin juuri Singaporesta ja siellä vaikuttaa siltä kun kyselin että osa
autoilevista ei tiedä SAABin nykytilanteesta. SAAB sg'n oma verkkosivu
myy 9-3 ja ng 9-5 päivän hintaan. Pikku ongelma on että ohjaus väärältä puolelta.
Showroomissakin näitä esillä.

http://www.saab.com.sg/#/home/
Viimeksi muokannut torque, Ti Heinä 03, 2012 07:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Komppaaja kirjoitti:http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/viim ... okaupataan

Nyt huutamaan !
Tietääkö joku, mitä kaikkia muutoksia ja todistuksia tarvittaisiin että us-vientimalli 9-5:n saisi Suomessa kilpiin?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Eikös Suomi ole vähän kuuluisa siitä että kaikki autoon liittyvä muutoshomma on yhtä pilkunn*ssimista jos sitä yrittää ? 8)
Lukittu