Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Vaikuttaa siltä, että sähköllä kulkeviin autoihin panostetaan monelta taholta. Esim. Lataus asemia rakennetaan jo Eurooppateiden varsille ¨Green Highway¨.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 489237.ece
Auton koko ei ole este, koska Mercedes Vito E-Cell ja muita malleja on jo käytössä.
http://miljofordonsyd.se/2010/08/merced ... elversion/
http://www.vibilagare.se/nyheter/posten ... ning-36449
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 489237.ece
Auton koko ei ole este, koska Mercedes Vito E-Cell ja muita malleja on jo käytössä.
http://miljofordonsyd.se/2010/08/merced ... elversion/
http://www.vibilagare.se/nyheter/posten ... ning-36449
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus II
Kuten aiemmin mainittu, eihän sähköauton voittokululle maailmalla ole muita teknologisia esteitä kuin latausjärjestelmien ja akkuteknologian kehitys.
Markkinapuolella esteenä voi toimia joku muu vaihtoehtoinen energiamuoto, joka tulisi niin hallitsevaksi, että sähköautot eivät yleistyisi.
Totuushan on, että paikallisesti polttamalla kannattaa tuottaa vain lämpöä. Valaistus ja liikkuminen kannattaa hoitaa sähköllä, koska hyötysuhde on nykytekniikalla moninkertainen.
Markkinapuolella esteenä voi toimia joku muu vaihtoehtoinen energiamuoto, joka tulisi niin hallitsevaksi, että sähköautot eivät yleistyisi.
Totuushan on, että paikallisesti polttamalla kannattaa tuottaa vain lämpöä. Valaistus ja liikkuminen kannattaa hoitaa sähköllä, koska hyötysuhde on nykytekniikalla moninkertainen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saabin tulevaisuus II
Tommonen alkas vaan vituttamaan ku hanskalokerosta lähtee salaa piilopulloa hakemaan ja autonperkele päättää räväyttää kuskin puolen dörtsin auki (ja varmaan hirmu kirkkaan sisävalaistuksen myös ja poppikoneet raikaamaan). Siinähän kasvaa kiinnijäämisen riski huomattavasti, julistan tuon ihan turhaksi ellei jopa vaaralliseksi himmeliksi9000CD23T kirjoitti:Tekniikassa on hauskoja piirteitä, kuten tervetulojärjestelmä, joka avaa kuljettajalle automaattisesti oven.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saabin tulevaisuus II
Mielestäni suurin ongelma on kysymys siitä, että millä sähkö tuotetaan? Mikään uusiutuva energia ei nykyteknologialla yllä kattamaan sähköntarvetta, eteenkään jos sähköautojen määrät kasvaisivat tulevaisuudessa. Eli törmäämme ongelmaan CO2, NOx ja muista päästöistä sähköntuotannon parissa. Ydinvoima tietysti on paras, kustannustehokkain ja paljon energiaa tuottava, mutta sitäkin monet pelkäävät ja vastustavat.AZP kirjoitti:Kuten aiemmin mainittu, eihän sähköauton voittokululle maailmalla ole muita teknologisia esteitä kuin latausjärjestelmien ja akkuteknologian kehitys.
OT:nä, mitenkä niin polttamalla vain lämpöä? CHP-Laitokset (Combined heat and power) toimivat paljon suuremmalla hyötysuhteella kuin pelkkä sähkön- ja lämmöntuotanto tuotettuna erillistuotannossa. Sekä sähköä, että lämpöä kannattaa tuottaa yhteistuotannolla.
Vety, eli polttokennot. Uskon vakaasti vetyteknologian syrjäyttävän sähkön voimalla liikkumisen. Mutta tämäkin tarvitsee paljon energiaa, koska vety erotetaan vedestä elektrolyysin avulla joka on suuri energiasyöppö. Vetyvallankumous tapahtuu, kun sähköä pystytään tuottamaan paljon, edullisesti ja puhtaasti - kuten fuusiovoimalla.. koska se taas on kaupallisessa tuotannossa.. arvioidaan että 2060 luvulla.AZP kirjoitti:Markkinapuolella esteenä voi toimia joku muu vaihtoehtoinen energiamuoto, joka tulisi niin hallitsevaksi, että sähköautot eivät yleistyisi.
Ettei aivan OT:ksi menisi, niin Saab vetyteknologialla, sen voisi hankkiakkin ja siinä olisi tulevaisuutta kerrakseen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saabin tulevaisuus II
^Komppaan. Öljyn korvaamiseen tarvitta tuotantomäärä on mieletön. Samoin siirtotehot kasvavat mielettömästä. Sähköautojenki puhtauden määrää täysin se miten energia tuotetaan. Lisäksi akkujen ja kestomagneettien yms eksoottisen kaman elinkaarivaikutukset päälle. Muuten autoa tankatessa kulkee sellainen 20-40 MW teho, aika rouheeta. Öljyssä on saatu totuteltua melkoisen kompaktiin energian varastointiin ja siirtoon.
Re: Saabin tulevaisuus II
Vastasit itse omaan kysymykseesi. Kirjoitin, että _paikallisesti_ polttamalla kannattaa tuottaa vain lämpöä. Keskitetyssä tuotannossa päästään täysin eri hyötysuhteeseen, jolloin merkittävää energiansäästöä syntyisi jo siitä, että sähköautoissa käytettävä energia tuotetaan voimalaitoksissa polttamalla nykyisin autoissa poltettavaa polttoainetta.Pakari kirjoitti: Mielestäni suurin ongelma on kysymys siitä, että millä sähkö tuotetaan?
CHP-Laitokset (Combined heat and power) toimivat paljon suuremmalla hyötysuhteella kuin pelkkä sähkön- ja lämmöntuotanto tuotettuna erillistuotannossa. Sekä sähköä, että lämpöä kannattaa tuottaa yhteistuotannolla.
Kommenttini tarvittavista teknologioista sähköauton saattamiseksi yleiseen käyttöön koski muuten enemmänkin soveltuvuutta ja järkevyyttä liikkumiseen, kuin ratkaisun vihreyttä. Nykyinen polttomoottoriauto koostuu suurimmaksi osaksi laitteistoista, joilla pyritään korjaamaan polttomoottorin sopimattomuutta auton liikuttamiseen, että siinä ei ole mitään järkeä.
Vetyautoa pidän minäkin merkittävimpänä kilpailijana sähköautolle. Elektrolyysi ei sinänsä ole mikäänenergiasyöppö (hyötysuhde 80-85 %), jos sitä vertaa polttomoottoriin (30-35 %). Kun autoissa käytettävä vety tuotetaan teollisesti sähköä käyttämällä, suunnilleen sama sähkömäärä riittäisi liikuttamaan suunnilleen samaa määrää sähköautoja. Kyse on vain siitä, että sähköenergia muutetaan kuljetusta ja säilöntää varten vedyksi, joka muutetaan auton polttokennossa takaisin sähköksi, jolla auto kulkee. Vetyautoiluun siirryttäessä vältetään mittavat sähkönjakeluun tarvittavat investoinnit, tosin tilalle tulevat vedyn kuljetukseen ja säilöntään liittyvät investoinnit.
Aina tulisi miettiä siis primääri energianlähde (aurinko, tuuli, poltettava polttoaine, uraani), ja energiamuutosten määrä ja hyötysuhde, kun primääri energia muutetaan auton liikuttamiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Minun mielestäni olisi järkevintä korvata öljy toisella nestemäisellä polttoaineella, sellaiselle kun on olemassa valmiiksi infrastruktuuri ja autokanta. Sähköautoa en missään nimessä halua hankkia, sen sijaan esimerkiksi Saabin kehittelemä E100 femma olisi oikein sopiva, järkeenkäypä ja kiinnostava. Polttomoottori voi olla hyötysuhteeltaan suhteessa heikko mutta se on jo pitkälle kehitetty ja yleisesti käytössä. Jos kovin vierastaa vaihteistoa yms. "ylimääräisiä" osia voi sitten vaikka tuottaa pyörissä oleville sähkömoottoreille virtaa pienellä polttomoottorigeneraattorilla joka sijaitsee esim. etulokasuojassa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Eikö ole mitään uutta tehtaan suunnalta???
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei näköjään mitään uutta Saabin tuotemerkistä ainakaan.
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.16 ... -varumarke
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.16 ... -varumarke
Re: Saabin tulevaisuus II
Lomilla ovat varmaanki... ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Saabin tulevaisuus II
http://www.hs.fi/talous/Uudenkaupungin+ ... 5586547346
Vaikka uutinen ei Saabia suoraan kosketakaan, niin hieno nähdä että Pohjoismaisilla autotehtailla on kysyntää isojen tuottajien parissa.
Vaikka uutinen ei Saabia suoraan kosketakaan, niin hieno nähdä että Pohjoismaisilla autotehtailla on kysyntää isojen tuottajien parissa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Eikö ketjun nimi tulisi muuttaa jo Saabin menneisyydeksi? ;)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saabin tulevaisuus II
Merkillepantavaa varsinkin se, että U:ki sai A-sarjan kaltaisen perusauton valmistussopimuksen. Valmet Automotivehan on koittanut keskittyä erikoisempiin pienten sarjojen autoihin, joiden kanssa ketterä pieni valmistaja voi olla kilpailukykyinen Suomenkin hintatasolla.
Toivottavasti pystyvät kannattavaan valmistukseen, ja nyt thety sopimus saa aikanaan jatkoa.
Toivottavasti pystyvät kannattavaan valmistukseen, ja nyt thety sopimus saa aikanaan jatkoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Eikös tuosta Mersusta tule Ukin ensimmäinen "massa-auto" sitten MY03 9-3:sten? Eli siis sellainen joka ei ole kalliimpi avoauto/coupe (tai sähköauto) vaan keskimääräisen ihmisen saatavilla. Toisekseen taitaa olla myös ensimmäinen etuveto sitten 9-3:n, vai missäs päässä Thinkissä on sähkömoottorit?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saabin tulevaisuus II
pitänee siis kohta ostaa mersu.. 100% GM free ja made in finland. ou jee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659