Vähän niinku turbot vielä 5 vuotta sitten.AZP kirjoitti:Jos siis NEVSillä riittää rahkeet ja rahat saada niitä autoja tehtaalta ulos suunnitelmien mukaan vuodenvaihteessa 2013-2014, voimme jälleen ostaa uusia Saabeja, joissa on eksoottista ja suurimmalle osalle autoilijoita täysin käsittämätöntä ja vierasta tekniikkaa!
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Saabin tulevaisuus II
Eikö NEVS ilmoittanut jo aikaisemmin, että suuntautuvat (täysin?) Kiinan markkinoille. Jos liiketoiminta lähtee pyörimään edes siedettävästi lähitulevaisuudessa, niin eSaabeja ei tulla näkemään vielä pitkään aikaan länsimaissa.AZP kirjoitti: Jos siis NEVSillä riittää rahkeet ja rahat saada niitä autoja tehtaalta ulos suunnitelmien mukaan vuodenvaihteessa 2013-2014, voimme jälleen ostaa uusia Saabeja, joissa on eksoottista ja suurimmalle osalle autoilijoita täysin käsittämätöntä ja vierasta tekniikkaa!
NEVS on myös viikonloppunna maksanut Saabin konkurssipesästä merkittävän osamaksun jo sovituiksi saaduilta osin. Vielä on maksamatta osia, joiden sopparit ovat kesken.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5254727
Re: Saabin tulevaisuus II
Sitten vaan rahaa sukan varteen pikku hiljaa survomaan, että voi tehdä suomessa ensimmäisenä sähkö Saab:in tilauksen Ei bensaa, ei etanolia, ei dieseliä.. kait tuohonkin joskus tottuu, jos laitteet vaan on järkevällä toimintasäteellä.
Koeajolle lähden varmasti jos joskus myyntiin asti saavat autoja aikaiseksi..
Koeajolle lähden varmasti jos joskus myyntiin asti saavat autoja aikaiseksi..
Saab 9-5 Aero
Re: Saabin tulevaisuus II
Kas kas, Kauppalehtikin joutuu kirjottamaan positiivista Saabista
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 3?&ext=rss
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 3?&ext=rss
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saabin tulevaisuus II
Aivan. Kun Saab on kerran ollut ennenkin teknologian edelläkävijä ja persoonallisia voimaratkaisuja tarjoava valmistaja, olenkin vähän ihmetellyt tätä saabistien marinaa siitä, että "en tule koskaan hankkimaan sähköautoa". Mihin se saabimainen ennakkoluulottomuus on hävinnyt?aero kirjoitti:Vähän niinku turbot vielä 5 vuotta sitten.AZP kirjoitti:suurimmalle osalle autoilijoita täysin käsittämätöntä ja vierasta tekniikkaa!
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei Saab ottanut turboakaan käyttöön vielä silloin kun Porsche ja BMW tekivät sillä varustettuja hankalasti hallittavia laitteita, vaan vasta kun se saatiin sovellettua järkevästi normaaliin käyttöön. Vastaavasti sähköauto ei tosiaankaan vielä käy useimpien ihmisten käyttöön niin kuin polttomoottoriauto, ja tähänastisen kehityskaaren pituuden huomioonottaen on epäiltävä tuleeko käymään lähitulevaisuudessakaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Tuossa nettiä kahlatessani törmäsin juttuun vuodelta 2010.
Se käsitteli Saab:in sen aikaista sähkö autoa (9-3 EPower), jonka toimintasäteeksi kerrottiin 200-250km. Enpä tuohon ole aiemmin kiinnittänyt mitään huomiota. Tuollaisella toimintasäteellä auto alkaisi olla jo itselleni aika riittävä. Mutta entäs ne pidemmät reissut
Onko kehitystä tapahtunut tuosta tähän päivään? Tai no, siihen kun ensimmäinen sähkö "vatkain" Saab linjan päästä ulos tulee jäänee nähtäväksi..
Se käsitteli Saab:in sen aikaista sähkö autoa (9-3 EPower), jonka toimintasäteeksi kerrottiin 200-250km. Enpä tuohon ole aiemmin kiinnittänyt mitään huomiota. Tuollaisella toimintasäteellä auto alkaisi olla jo itselleni aika riittävä. Mutta entäs ne pidemmät reissut
Onko kehitystä tapahtunut tuosta tähän päivään? Tai no, siihen kun ensimmäinen sähkö "vatkain" Saab linjan päästä ulos tulee jäänee nähtäväksi..
Saab 9-5 Aero
Re: Saabin tulevaisuus II
^ Taitaa aika harva oikeasti kulkea tuon matkan sähköllä. Luvata voidaan tietenkin, mutta toteutunut kulutus on sitten jotain muuta ja toimintamatka jää lyhyemmäksi. Toisaalta akkua on aivan turhaa ahnehtia kyytiin tarvittua enempää. Se on niin painavaa tavaraa vielä, että itsessään syö toimintamatka. Lyhyt toimintamatka ja range extender lienee järkevin vaihtoehto, ellei akuissa keksitä aivan mullistavia. Eli hybridit tulevat ensin.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ainahan ne jäärät löytyy joka porukasta. Vois kuvitella että närää on aikoinaan aiheuttanut sekin kun siirryttiin nelitahtikoneisiin.AZP kirjoitti:Mihin se saabimainen ennakkoluulottomuus on hävinnyt?
No, mulla ei varmaan koskaan eläessäni tule olemaan varaa uuden auton ostamiseen joten paljon on vielä eja jäljellä meikälle ajettavaksi.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Saabin tulevaisuus II
Sanoisin, että Saab oli se, joka sai luotua sen sovelluksen, jossa turbo sopi järkevästi normaaliin käyttöön. Miksei sama voisi seurata sähköautojen kohdalla?Rattivaihde kirjoitti:Ei Saab ottanut turboakaan käyttöön vielä silloin kun Porsche ja BMW tekivät sillä varustettuja hankalasti hallittavia laitteita, vaan vasta kun se saatiin sovellettua järkevästi normaaliin käyttöön.
Mielestäni on hauska lukea kirjoituksia, miten sähköautoa ei voi hankkia koskaan, koska vuoden 2012 sähköautoilla on toimintasäde luokkaa 100 km eikä latausasemia ole kovin montaa. Kovin moni hevosmies ajatteli varmasti 1900-luvun alussa, ettei voisi koskaan hankkia autoa, koska polttoainetta sai vain apteekista ja auto oli hevosta hitaampi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Mielestäni on vieläkin hauskempaa, suorastaan hilpeätä lukea höpöttäjien unelmia sähköautoista. Vertaus on lapsellisen kömpelö ja pötyä. Takapakki auton (ja nyt puhutaan todellakin Autoista, ei hevosista) käyttöominaisuuksissa ei ole kehitystä.AZP kirjoitti:
Mielestäni on hauska lukea kirjoituksia, miten sähköautoa ei voi hankkia koskaan, koska vuoden 2012 sähköautoilla on toimintasäde luokkaa 100 km eikä latausasemia ole kovin montaa. Kovin moni hevosmies ajatteli varmasti 1900-luvun alussa, ettei voisi koskaan hankkia autoa, koska polttoainetta sai vain apteekista ja auto oli hevosta hitaampi.
Henkilöauton täytyy täyttää ihmisen tarpeet, eikä ihmisen auton tarpeita. Henkilöautolla täytyy päästä liikkumaan juuri silloin kun on tarpeen ja se itselle ja tarpeille sopii. Individualistista ja nykyään oikein syntistä mutta tavallisen ihmisen ja kuluttajan kannalta totta. Sähköautosta rajoitteineen ei tähän ole. Se että joku idealisti myöntää autolle oikeuden rajoittaa päivittäisen käyttömatkan ja samalla oman henkilökohtaisen liikkuvuutensa sillä perusteella "ettenhän minä enempää tarvitse", antaa samalla oikeutuksen kaikille henkilökohtaisen liikkuvuuden rajoittajille.
Minulla on tuossa oman oveni edessä auto (Saab) jolla voin taittaa koska tahansa, silloin kun minusta itsestäni siltä tuntuu, n. 900 Km joko heti tai yhdellä n. 5 min. kestävällä "latauksella". Ei tarvitse odottaa sekuntiakaan sopivaa liikkeellelähtöaikaa, ei miettiä sopivaa lämpötilaa liikkeellelähdön mahdollistamiseksi.
Sähköautosta ei näihin Henkilöautolle perustavaa laatua oleviin ominaisuuksiin ole.
-Sähköautojen toimintasäde on olematon. Asiaan ei ole tullut parannusta lukuisista "huomattavista läpimurroista" huolimatta akkuteknologian osalta viimeiseen kahteen kymmeneen vuoteen. Ja ihan siitä Hypestä huolimatta.
-Sähkön lataamiseksi koko esim. Suomen autokantaan, vaatisi se koko sähköverkolta huomattavia uudistuksia, Defatolpista EI koko- tai edes osittaista autokantaa latailla noin vain valtakunnanverkosta.
-Sähköä ei voida varastoida siinä määrin ja yhtä pysyvästi kuin kemiallisia polttoaineita esim. varmuusvarastoihin sekä autojen tankkeihin, joissa perinteisiä polttoaineita käyttävillä autoilla toimintasäde täyden tankin tapauksessa on n. 7-800 Km vähimmillään. Tarvitseeko mainita sanoja "Kriisitilanne" tai "Huoltovarmuus"?
-Jos koko valtakunnan liikenne on riippuvainen yhdestä sähköverkosta, ja henkilökohtaisten ajoneuvojen toimintasäde on parhaimmillaankin n. 2-300Km, niin yksi asiansa osaava henkilö voi tarvittaessa lamauttaa koko maan huomattavan lyhyessä ajassa verrattuna paremmin varastoitaviin ja jaettaviin polttoaineisiin.
Re: Saabin tulevaisuus II
Haaste on valtava, muutkin kehittävät sähköautoja, mutta jos on riittävästi rahaa ja joitakin teknologisia oivalluksia mitä muilla ei ole niin siinä on pieni rako mistä voi livahtaa takaisin menestyväksi autovalmistajaksi.
Seuraava 18kk sujuu Saabittain tutun turvallisesti, uutta mallia odotellessa...
--------
http://www.saabsunited.com/2012/09/meet ... -nevs.html
Seuraava 18kk sujuu Saabittain tutun turvallisesti, uutta mallia odotellessa...
--------
http://www.saabsunited.com/2012/09/meet ... -nevs.html
Re: Saabin tulevaisuus II
Komppaan Minutemania. Helvetin hyvin kirjoitettu.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Saabin tulevaisuus II
Nyt vähän karkasi käsistä. Ei edes kaikkien kerholaisten sähköauton osto heilauta huoltovarmuutta. Tulevaisuudessa tuskin nähdään yhtä bensan korvaajaa. Osa ajaa töpselillä, osa viinalla yms. bioaineilla, osa ehkä jollain muulla. Joka tapauksessa en usko minkään voimanlähteen saavan enää yksin hallita liikkumista, sitten kun öljy hupenee.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Saabin tulevaisuus II
Minutemanin kommentti perustuu mielestäni jälleen nykyiseen teknologian tuntemukseen, sekä kahteen oletukseen: (1) sähköautossa energia tulee varastoida nykyisen tekniikan kaltaisiin akkuihin, ja (2) sähkö tulee johtaa näihin akkuihin kaapelia pitkin sähköverkosta.
Ehkä hevos-auto-vertaus on liian kaukana historiassa. IBM:n perustaja John Watson lausui vuonna 1943: "I think there is a world market for maybe five computers". Ja Watson oli varmasti oikeassa siinä, että vuoden 1943 tietokoneille markkinaa tuskin oli tuota viittä enempää.
Varmasti moni on 1980-luvulla todennut matkapuhelimista samaa. Eivät ne voi koskaan syrjäyttää lankapuhelimia, koska äänenlaatu on surkea ja yhteyden saa vain suurien kaupunkien keskustoissa. Ja totta tosiaan, NMT:stä ei tullutkaan lankapuhelimen tappajaa!
En itse ole sähköautouskovainen, on täysin mahdollista, että ajoneuvot eivät tule koskaan käyttämään sähköä liikkumiseen. Mutta iso osa täälläkin esitetyistä kommenteista perustuu polttomoottorilaatikossa hääräämiseen, ei sen ulkopuolella ajattelemiseen.
Ehkä hevos-auto-vertaus on liian kaukana historiassa. IBM:n perustaja John Watson lausui vuonna 1943: "I think there is a world market for maybe five computers". Ja Watson oli varmasti oikeassa siinä, että vuoden 1943 tietokoneille markkinaa tuskin oli tuota viittä enempää.
Varmasti moni on 1980-luvulla todennut matkapuhelimista samaa. Eivät ne voi koskaan syrjäyttää lankapuhelimia, koska äänenlaatu on surkea ja yhteyden saa vain suurien kaupunkien keskustoissa. Ja totta tosiaan, NMT:stä ei tullutkaan lankapuhelimen tappajaa!
En itse ole sähköautouskovainen, on täysin mahdollista, että ajoneuvot eivät tule koskaan käyttämään sähköä liikkumiseen. Mutta iso osa täälläkin esitetyistä kommenteista perustuu polttomoottorilaatikossa hääräämiseen, ei sen ulkopuolella ajattelemiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K