Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sähköllä nuokin kulkee. Kyse on energian varastoinnin eroista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Lehdessä kerrottiin juuri, että Norjassa on tekeillä lossi/autolautta, joka kulkee sähköllä puolen tunnin matkaa rantojen välillä. Latausta saa sitten purku- ja lastausvaiheiden aikoina ja yön hiljaisina tunteina perusteellisemmin. Apumoottori on vain hätävaloja ym varten.
Eli sähkörintamalla tapahtuu.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

AZP kirjoitti:Sähköllä nuokin kulkee. Kyse on energian varastoinnin eroista.
Antaa sen olla vaan vetauto :wink: :wink: , jos se vaikka pystytään hyväksymään paremmin kuin sähköauto.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Mistä se vety tulee? Ihanko vaan hups laitetaan tankkiin ja maailma pelastuu? Puhumattakaan riskeistä onnettomuustilanteissa. Olen vähintäänkin yhtä skeptinen vetyauton turvallisuuteen ko. tilanteissa kuin muut esaabin tulevaisuuden suhteen.
Ahdonvoimaa
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Käytännössä kai vedyn tuotanto pitäisi hoitaa elektrolyysillä, eli sähköllä. Joten energian lähteen osalta kysymys on sama kuin jos maailma siirtyy akkukäyttöisiin sähköautoihin: millä se kaikki sähkö (energia) tuotetaan?

Tämä on oikeastaan peruskysymys kaikessa siirtymisessä pois fossiilisista polttoaineista. Fossiilisissa energia on sitoutunut maaperään kivihiilen, kaasun, turpeen, öljyn jne. muodossa, ja siitä energian vapauttaminen aiheuttaa ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvua. Tämä on teorioiden mukaan huono asia, joten siksi fossiilisista pitäisi luopua.

Muu energia onkin sitten joko ydin- tai aurinkoenergiaa. Vesi- ja tuulivoimakin syntyvät auringon säteilemän energian vaikutuksesta. Ydinenergiassa on omat ongelmansa joko ympäristö- ja turvallisuuspuolella (fissiovoima) tai toteuttamiskelpoisuudella nykyisellä teknisellä tietämyksellä (fuusiovoima).

Fossiilisten korvaaminen ei ole siis pelkästään autoilun ja liikenteen suuri dilemma, vaan kaiken energiakäytön. Jos Suomessa siirryttäisiin fossiilisista sähköllä (on se sitten vety-, akku- tai mikä tahansa teknologia, mitä autoissa käytetään) toimivaan liikkumiseen, tulisi sähköntuotantoon lisätä lähes 1,5 kappaletta Olkiluoto 3:n kokoisia ydinvoimaloita. Ja Olkiluoto 3 tulee valmistuessaan olemaan maailman tehokkain ydinvoimala, jos se nyt ikinä valmistuu. Ihan pieni kysymys tämä ei siis ole.

Toisaalta jos sähkö- tai vetyautojen energia tuotettaisiin öljyä polttavissa voimalaitoksissa, saataisiin fossiilisten polttoaineiden kulutus pudotettua alle puoleen.

Joka tapauksessa markkinataloudessa se taitaa mennä niin, että jos kysyntä (esim. sähköautot) lisääntyy, hinta (esim. sähkön) nousee ja jollain aikavälillä tarjonta (esim. voimalaitokset) lisääntyy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Kuuluuko tehtaan suunnalta mitään uutta ?? Entäs huhuja Mahintran (meniköhän nimi oikein) kanssa yhteistyöstä??
Kuopiossa myytävänä uusi 93 TTID. Onkohan muualla Suomessa vielä uusia myymättömiä Saabeja ???
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kyllähän noita uusia ajamattomia Saabeja vielä löytyy hyvinkin..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

Nettiautossakin on 9kpl max. 5000km ajettuja Saabeja. Hinnat alkaen 31325 euroa.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Eikö tehtaan suunnalla tapahdu mitään kun Foorumille ei tule mitään uutta tietoa ?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taisi olla niin, että NEVSin tiedotuslinja on huomattavasti aikaisempia yrittäjiä niukempi. Voi olla että alkaa kuulua vasta ensi kesänä, kun aloittelevat autojen esimarkkinointia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ottavat töihin avainhenkilökuntaa koko ajan, tuotannon johtoon ja markkinointipuolelle.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

viggen kirjoitti:Ottavat töihin avainhenkilökuntaa koko ajan, tuotannon johtoon ja markkinointipuolelle.
Näin sen pitääkin kulkea!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

f1dtmgp2 kirjoitti:Ei muuta, kun Olkiluotoa tankkiin ja menoksi.
'Muualla kivihiiltä.
Maailma on vain niin sokea kaikelle viherjutuille, ettei me ajatella täällä
nenäämme pitemmälle, kun kaikki p aska on onneksi muiden murheena.

Ps: Tiesittekö, että ns. energialampun valmistus vie enemmän energiaa, kun
se tulee koskaan säästämään vanhaan hehkulamppuun verrattuna.
Tutkimus: Sähköauto voikin saastuttaa tuplasti!

http://www.bbc.co.uk/news/business-19830232
:lol:
Saab jo 50 vuotta!
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Parts AB ostaa Saabin tytäryhtiöt Espanjasta ja Italiasta.Ja haluaa varmistaa ja turvata varaosien saannin.Ja kehittää yhtiön tulevaisuutta.
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.17 ... ag-av-saab
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

jarkar kirjoitti:Parts AB ostaa Saabin tytäryhtiöt Espanjasta ja Italiasta.Ja haluaa varmistaa ja turvata varaosien saannin.Ja kehittää yhtiön tulevaisuutta.
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.17 ... ag-av-saab
Luulen, että nyt tämä Saabin homma pyörii ihan oikeasti! Minusta tämä on vain hyvä asia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Lukittu