Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Sähköllä nuokin kulkee. Kyse on energian varastoinnin eroista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Lehdessä kerrottiin juuri, että Norjassa on tekeillä lossi/autolautta, joka kulkee sähköllä puolen tunnin matkaa rantojen välillä. Latausta saa sitten purku- ja lastausvaiheiden aikoina ja yön hiljaisina tunteina perusteellisemmin. Apumoottori on vain hätävaloja ym varten.
Eli sähkörintamalla tapahtuu.
Eli sähkörintamalla tapahtuu.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Saabin tulevaisuus II
Antaa sen olla vaan vetauto , jos se vaikka pystytään hyväksymään paremmin kuin sähköauto.AZP kirjoitti:Sähköllä nuokin kulkee. Kyse on energian varastoinnin eroista.
Re: Saabin tulevaisuus II
Mistä se vety tulee? Ihanko vaan hups laitetaan tankkiin ja maailma pelastuu? Puhumattakaan riskeistä onnettomuustilanteissa. Olen vähintäänkin yhtä skeptinen vetyauton turvallisuuteen ko. tilanteissa kuin muut esaabin tulevaisuuden suhteen.
Ahdonvoimaa
Re: Saabin tulevaisuus II
Käytännössä kai vedyn tuotanto pitäisi hoitaa elektrolyysillä, eli sähköllä. Joten energian lähteen osalta kysymys on sama kuin jos maailma siirtyy akkukäyttöisiin sähköautoihin: millä se kaikki sähkö (energia) tuotetaan?
Tämä on oikeastaan peruskysymys kaikessa siirtymisessä pois fossiilisista polttoaineista. Fossiilisissa energia on sitoutunut maaperään kivihiilen, kaasun, turpeen, öljyn jne. muodossa, ja siitä energian vapauttaminen aiheuttaa ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvua. Tämä on teorioiden mukaan huono asia, joten siksi fossiilisista pitäisi luopua.
Muu energia onkin sitten joko ydin- tai aurinkoenergiaa. Vesi- ja tuulivoimakin syntyvät auringon säteilemän energian vaikutuksesta. Ydinenergiassa on omat ongelmansa joko ympäristö- ja turvallisuuspuolella (fissiovoima) tai toteuttamiskelpoisuudella nykyisellä teknisellä tietämyksellä (fuusiovoima).
Fossiilisten korvaaminen ei ole siis pelkästään autoilun ja liikenteen suuri dilemma, vaan kaiken energiakäytön. Jos Suomessa siirryttäisiin fossiilisista sähköllä (on se sitten vety-, akku- tai mikä tahansa teknologia, mitä autoissa käytetään) toimivaan liikkumiseen, tulisi sähköntuotantoon lisätä lähes 1,5 kappaletta Olkiluoto 3:n kokoisia ydinvoimaloita. Ja Olkiluoto 3 tulee valmistuessaan olemaan maailman tehokkain ydinvoimala, jos se nyt ikinä valmistuu. Ihan pieni kysymys tämä ei siis ole.
Toisaalta jos sähkö- tai vetyautojen energia tuotettaisiin öljyä polttavissa voimalaitoksissa, saataisiin fossiilisten polttoaineiden kulutus pudotettua alle puoleen.
Joka tapauksessa markkinataloudessa se taitaa mennä niin, että jos kysyntä (esim. sähköautot) lisääntyy, hinta (esim. sähkön) nousee ja jollain aikavälillä tarjonta (esim. voimalaitokset) lisääntyy.
Tämä on oikeastaan peruskysymys kaikessa siirtymisessä pois fossiilisista polttoaineista. Fossiilisissa energia on sitoutunut maaperään kivihiilen, kaasun, turpeen, öljyn jne. muodossa, ja siitä energian vapauttaminen aiheuttaa ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden kasvua. Tämä on teorioiden mukaan huono asia, joten siksi fossiilisista pitäisi luopua.
Muu energia onkin sitten joko ydin- tai aurinkoenergiaa. Vesi- ja tuulivoimakin syntyvät auringon säteilemän energian vaikutuksesta. Ydinenergiassa on omat ongelmansa joko ympäristö- ja turvallisuuspuolella (fissiovoima) tai toteuttamiskelpoisuudella nykyisellä teknisellä tietämyksellä (fuusiovoima).
Fossiilisten korvaaminen ei ole siis pelkästään autoilun ja liikenteen suuri dilemma, vaan kaiken energiakäytön. Jos Suomessa siirryttäisiin fossiilisista sähköllä (on se sitten vety-, akku- tai mikä tahansa teknologia, mitä autoissa käytetään) toimivaan liikkumiseen, tulisi sähköntuotantoon lisätä lähes 1,5 kappaletta Olkiluoto 3:n kokoisia ydinvoimaloita. Ja Olkiluoto 3 tulee valmistuessaan olemaan maailman tehokkain ydinvoimala, jos se nyt ikinä valmistuu. Ihan pieni kysymys tämä ei siis ole.
Toisaalta jos sähkö- tai vetyautojen energia tuotettaisiin öljyä polttavissa voimalaitoksissa, saataisiin fossiilisten polttoaineiden kulutus pudotettua alle puoleen.
Joka tapauksessa markkinataloudessa se taitaa mennä niin, että jos kysyntä (esim. sähköautot) lisääntyy, hinta (esim. sähkön) nousee ja jollain aikavälillä tarjonta (esim. voimalaitokset) lisääntyy.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Kuuluuko tehtaan suunnalta mitään uutta ?? Entäs huhuja Mahintran (meniköhän nimi oikein) kanssa yhteistyöstä??
Kuopiossa myytävänä uusi 93 TTID. Onkohan muualla Suomessa vielä uusia myymättömiä Saabeja ???
Kuopiossa myytävänä uusi 93 TTID. Onkohan muualla Suomessa vielä uusia myymättömiä Saabeja ???
Re: Saabin tulevaisuus II
Kyllähän noita uusia ajamattomia Saabeja vielä löytyy hyvinkin..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Saabin tulevaisuus II
Nettiautossakin on 9kpl max. 5000km ajettuja Saabeja. Hinnat alkaen 31325 euroa.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Re: Saabin tulevaisuus II
Eikö tehtaan suunnalla tapahdu mitään kun Foorumille ei tule mitään uutta tietoa ?
Re: Saabin tulevaisuus II
Taisi olla niin, että NEVSin tiedotuslinja on huomattavasti aikaisempia yrittäjiä niukempi. Voi olla että alkaa kuulua vasta ensi kesänä, kun aloittelevat autojen esimarkkinointia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Ottavat töihin avainhenkilökuntaa koko ajan, tuotannon johtoon ja markkinointipuolelle.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Saabin tulevaisuus II
Näin sen pitääkin kulkea!viggen kirjoitti:Ottavat töihin avainhenkilökuntaa koko ajan, tuotannon johtoon ja markkinointipuolelle.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saabin tulevaisuus II
Tutkimus: Sähköauto voikin saastuttaa tuplasti!f1dtmgp2 kirjoitti:Ei muuta, kun Olkiluotoa tankkiin ja menoksi.
'Muualla kivihiiltä.
Maailma on vain niin sokea kaikelle viherjutuille, ettei me ajatella täällä
nenäämme pitemmälle, kun kaikki p aska on onneksi muiden murheena.
Ps: Tiesittekö, että ns. energialampun valmistus vie enemmän energiaa, kun
se tulee koskaan säästämään vanhaan hehkulamppuun verrattuna.
http://www.bbc.co.uk/news/business-19830232
Saab jo 50 vuotta!
Re: Saabin tulevaisuus II
Parts AB ostaa Saabin tytäryhtiöt Espanjasta ja Italiasta.Ja haluaa varmistaa ja turvata varaosien saannin.Ja kehittää yhtiön tulevaisuutta.
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.17 ... ag-av-saab
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.17 ... ag-av-saab
Re: Saabin tulevaisuus II
Luulen, että nyt tämä Saabin homma pyörii ihan oikeasti! Minusta tämä on vain hyvä asia.jarkar kirjoitti:Parts AB ostaa Saabin tytäryhtiöt Espanjasta ja Italiasta.Ja haluaa varmistaa ja turvata varaosien saannin.Ja kehittää yhtiön tulevaisuutta.
http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.17 ... ag-av-saab
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003