Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Aloitetaan uudelleen valmiiksi toistakymmentä vuotta vanhan automallin valmistus ? Ei siinä nyt hirveesti ole riemun repimistä.....olisipa merkki mikä tahansa.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Pessimisti ei pety?
Eiköhän se ole kuitenkin parempi tehdä autoja, jos niille on kerran kysyntääkin?
Eivät kai ne Nevs:llä kuitenkaan niin tyhmiä ole, ettei raha kelpaisi kassaan jo aiemminkin..
Saab 9-5 Aero
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Risto »

rimpula kirjoitti:Pessimisti ei pety?
Ei, vaan trollaaja ei tokene.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ei se tuotannon käynnistäminen ole vain tekninen kysymys.

Pitäisi kuitenkin jokaisesta autosta saada sellainen hinta, että välttämättömät kulut peittyvät, ja osakkeenomistajatkin jossain vaiheessa odottavat osinkoja.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juuri eilen mietin, miten hienoa olisi, jos joku sisäpiiriläinen (lue: Saabin työntekijä) kirjoittaisi kirjan vuosista 2009-2012, siitä miten mentiin vuoristorataa ja miksi tarkalleen tuotanto jouduttiin keskeyttämään 2011, ja mitä talon sisällä muuten tapahtui.

Ei nyt ihan ajatusteni mukaan, mutta TTELAn mukaan Saabista ja Mullerista on tulossa hollantilainen kirja: http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1848593- ... r-och-saab

Muller näyttää kuvassa muuten ihan Donald Trumpilta. :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Yksi aika kiinnostava historiaakin valottava kirja on vuodelta 1993. Se on englanniksi ja sen nimi on yksinkertaisesti: Saab 900.
En ole sitä vielä kokonaan läpikäynyt enkä muista mistä sen olen saanut, mutta siinä tulee ilmi se innostus, jolla töihin tartuttiin kun GM oli tullut osakkaaksi ja rahoituspohja parani ja oli taas varaa tehdä huolella ja harkiten uusi automalli NG900.
Perusteema tuntuu olevan, että vanhojen Saab-perinteiden mukaan vanha porukka teki uuden samahenkisen Saabin, eikä ooppelista puhuta mitään. Itse olen sellaisella 1996-mallin sekarotuisella nyt ajellut pari vuotta ja kyllähän siinä Saabin piirteitä on.
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

rimpula kirjoitti:Pessimisti ei pety?
Eiköhän se ole kuitenkin parempi tehdä autoja, jos niille on kerran kysyntääkin?
Eivät kai ne Nevs:llä kuitenkaan niin tyhmiä ole, ettei raha kelpaisi kassaan jo aiemminkin..
Millä perusteella on kysyntää ? Se ei oikein riitä jos täällä joku sanoo heti ostavansa....vai liekö facebookissa kysytty, että tykkääkö vaiko eikö tykkää.....niillä ei vielä tilauskirjoja täytellä......
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikös ne viimeiset avot, jotka kokoonpanolinjalta otettiin keskeneräisenä ja koottiin kuntoon, menneet kuin kuumille kiville?

Tavallisen 1.8t sport sedanin/combin myynti on sitten eri asia, vaikea nähdä että niille olisi kovin kuumaa kysyntää. Ei se sen tason klassikko ole.

Mutta valmistettiinhan sitä vanhaa kunnon Miniäkin 2000-luvulle puhtaasti klassikkostatuksen avulla. Mallihan oli vuodelta 1959, joten avo-Saabilla voisi olla vielä n. 30 vuotta myyntaikaa :lol:

Jos NEVS ryhtyy jotain autoja valmistamaan, on siellä tehty jonkinnäköiset laskelmat ja analyysit siitä, että touhussa on järkeä. Jos menee taloudellisesti tapion puolelle, on syynä esim. aikaisemmin mainittu tuotantokoneiston käynnistely ja tuotantohenkilökunnan koulutus. Mutta en usko että NEVSillä ollaan suorastaan tyhmiä ja elettäisiin jossain marxilaisessa utopiassa kuvitellen että autoja voidaan tehdä vain työnteon vuoksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä 9-3SS/SC pärjää oikein hyvin tämän päivän automalleille, mutta nyt pitää olla uutta mallia tai vähintään faceliftiä muutaman vuoden välein. Kävin itse juuri istumassa aika monen eri merkin kuskin paikalla autoliikkeissä ja enpä erityisemmin innostunut. VAG-tuotteisiin en edes vilkaissut, Insignian nelivedon kävin koeajamassa. Muutama muukin piti testata, mutta kun kävin kokeilemassa 9-3TTiD:iä, niin eipä enää tarvinnut... Minun puolesta voivat vielä jatkaa 9-3:n tekemistä, niin voin ostaa vielä toisenkin tuollaisen. Tuon TTiD:n kaveriksi kun saisi vielä nelivedon. Se vaikutti insigniassa varsin hyvältä paketilta.

Eski
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Eski kirjoitti:...

Ihan suht kovilla voimakkuuksilla saab-lasit päässä..... :wink:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Komppaaja kirjoitti:Ihan suht kovilla voimakkuuksilla saab-lasit päässä..... :wink:
Onneksi meillä on täällä muiden merkkien ylivoimaisesta paremmuudesta saarnaamassa periksiantamaton ja puolueeton asiantuntija.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Komppaaja kirjoitti:Aloitetaan uudelleen valmiiksi toistakymmentä vuotta vanhan automallin valmistus ? Ei siinä nyt hirveesti ole riemun repimistä.....olisipa merkki mikä tahansa.
Missä vaiheessa mahtoi olla my2013 9-3:n suunnittelu ja toteus, jos kirjoitus tarkottaisi sen valmistusta... ( ok, ei tarkoittanut... :oops: )
Itselle kyllä kelpaisi my2011 9-3. Biopowerina tietty.
Auton vaihto tulee vaan eteen ens vuonna ja silloin olis saumat ostaa uus saab...
Ei toi griffin-mallisto ihan antiikkiselta tuntunut...

Edit. Korjattu oletus :oops:
Viimeksi muokannut Red Dragon, Su Marras 25, 2012 00:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

^Müller tais joskus aikoinaan luvata sen syksyyn 2012 eli autot pitäis olla kaupoissa nyt.

Mutta kun suunnittelijatkin joutui konkurssin myötä pellossa niin taitaa olla aika vaiheessa sen tulo, jos aikataulu alunperinkään oli realistinen...

Ja kyllä jossain lehtijutussa (oiskohan ollut TTELA) luki ihan selkeällä toisella kotimaisella, että vanhasta 9-3:sta olisi näissä tuotantokaavailuissa kyse. Uusi 93 ansaitsisikin ihan toisenkokoiset otsikot...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Aika vähästä täällä näkyy saavan trollaajan maineen, jos sen pelkällä faktoista muistuttamisella saa. Itseäni ei kahdeksan Saab-auton ja muutaman Spyker-osakkeen omistajana voine uskonpuutteesta syyttää, mutta kyllä faktatkin pitäisi tunnustaa, samoin historiaan on hyvä vähän perehtyä vaikkei se aina suoraan tulevaisuutta ennustakaan. Olen myös lukenut tuon kostapen mainitseman Saab 900-kirjan, lisäksi mm. Jonas Fröbergin, Jan Hökerbergin ja Björn-Eric Lindhin kirjoja Saabin eri aikakausista. Mielestäni ihan ok tapa laajentaa omia näkemyksiä ja pitää toisen kotimaisen kielen taitoa edes auttavan tasoisesti yllä. AZP:n linkkaama kirja kiinnostaisi myös, mutta pitänee toivoa (turhaan?) että siitä tulisi käännös jollekin ymmärrettävämmälle kielelle kuin hollanti.

Uskoin jossain määrin Müllerin yritykseen aikanaan, mutta reisille meni kun järkevää toiminta-astetta ei ehditty saavuttaa. Nevsin menestykseen uskominen edellyttäisi että edellytykset olisivat oleellisesti paremmat kuin Müllerin aikana. Aika lailla on kiviä kuormassa, valitettavasti.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Joo, aika vaikealta olis aloittaa saabin myynti uudestaan, kun jälleenmyyntiverkosto on ajettu alas. Kiviä on paljon reessä ja aika kivinen on maa.

Mutta oliskos sittenkin järkevämpää tuoda "kuopattu" malli, hyväksi todettu, markkinoille jolla voisi olla markkinoita jo ennestään...?
Saatika sitten tuoda täysin uusi patteriauto v.2014 markkinoille, ilman kunnolista jälleenmyyntiorganisaatiota.

Onhan nevsillä oikeasti hyvin pullat uunissa: löytyy naku, bensa, biopower ja akkukonetta ( tulevaisuudessa). Ihan mitä markkinat vaativat milloinkin...

Strategiaa, tragediaa vai toiveajattelua - sen aika näyttää.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Lukittu