Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

peukalokeskellä kirjoitti: BMW on myös lykännyt Saab Partsia vastaan nostamaansa oikeuskannetta liittyen Saabille ennen konkurssia toimitettuihin ja maksamatta jääneisiin 1.6T moottoreihin. Lykkäys on tehty ja käsittelylle ei ole määritelty uutta päivää BMW:n pyynnöstä. Lennokkaat huhut tietenkin sanovat, että NEVS:n varmistama moottori olisi juurikin bemarin 1.6T. Saapa nähdä.
Eiköhän tämän päätöksen ajankohta johtunut siitä, että tässä vaiheessa oikeusjutun jatkaminen olisi tiennyt vain lisää kustannuksia eikä menestymisen mahdollisuutta nähty. Ei ollut alun alkaenkaan kovin realistinen ajatus yrittää periä konkurssipesän saatavia toiselta yhtiöltä - eikä myöskään olisi realistista ajatella, että tällaisella kikalla yksi velkoja voisi päästä paremmpaan asemaan kuin muut, isommistakin saatavista näppejään nuolemaan jääneet velkojat.

Ilmeisesti BMW vain päätti kärsiä tappiot nahoissaan ja olla jatkossa tarkempi siitä millaisten firmojen kanssa tekee kauppaa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti: Tämän uuden saabin tyyppäys ei ole voimassa koska siihen tiettävästi tulee aivan eri alusta.
Kolari testit on myös tehtävä plus muut runkkaukset, mutta nämä kaikki tällaiset on saabin äijillä tiedossa.
Puhutko nyt siis NG9-3:een perustuvasta EV1:stä, jonka tuotannon pitäisi suunnitelmien mukaan alkaa vielä tänä vuonna? Eli EV1:n alusta ei perustuisikaan NG9-3:een vaan olisi kokonaan uusi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ihan vaan sitä haastelen, että phoenix alustaa ei ole vielä tyyppikatsastettu, ja Nevs:n uusi 9-3 perustuu huhujen mukaan siihen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jep, mutta tänä vuonna olisi valmistukseen tarkoitus saada vanhaan 9-3:een perustuva auto. Phoenix-alustalle tehtävä EV2 olisi tulossa myöhemmin, ja siitä mallista olisi tulossa viimeisten tietojen mukaan myös hybridi.

Sitä tuossa aiemmin pohdiskelin, että onkohan vanhan 9-3:n mallin hyväksynnät NEVSin hallissa ja vielä siinä kuosissa, että myynnin aloittamiseksi ei tarvitse uusia tyyppihyväksyntää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kyllä tämä Saabin tilanne vaikuttaa tosi hyvälle, jos vertailukohteena olisi, että merkkiä ei enään olisi. Taitaa V.J.S olla eri mieltä tästäkin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
karihai
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karihai »

Merkki saattaa toki jäädä (konepeltiin), vertaa Saab Lancia 600, mutta se ei minun mielestäni vastaa oikeaa Saabia. Toki minäkin toivon, että oikean Saabin tuotanto jatkuisi, ettei se olisi vaan "badge engireering-tuotantoa", mutta jos näin on niin, joutaa loppua, minä olen henkisesti asennoitunut ajamaan aidoilla Saabeilla, ikää on itsellä jo kohta kuuskymmentä, ja kun tiedän että Saabilla ajaa helposti yli 400000 km, ja mulla on muutama varastossa, niin eipä tässä huolta. :D
Viimeksi muokannut karihai, Su Huhti 28, 2013 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

karihai kirjoitti:Merkki saattaa toki jäädä (konepeltiin), vertaa Saaab Lancia 600, mutta se ei minun mielestäni vastaa oikeaa Saabia. Toki minäkin toivon, että oikean Saabin tuotanto jatkuisi, ettei se olisi vaan "badge engireering-tuotantoa", mutta jos näin on niin, joutaa loppua, minä olen henkisesti asennoitunut ajamaan aidoilla Saabeilla, ikää on itsellä jo kohta kuuskymmentä, ja kun tiedän että Saabilla ajaa helposti yli 400000 km, ja mulla on muutama varastossa, niin eipä tässä huolta. :D
Tällaista ajattelua oli jo varmaan 20 vuotta sitten. Niinpä niin ja näinpä näin, mutta kuitenkin ymmärrän.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sinänsä tämä lienee ikuisuuskysymys, mutta kumpi on aidompi Saab: Opelin pohjalle tehty auto GM:n koneella (esim NG9-5 ja NG9-3) vai yhtiön omalle pohjalevylle tehty pirssi omalla ja eksoottisella voimanlähteellä (tuleva EV-2)? Eli suunta ei mielestäni ole välttämättä ihan väärään suuntaan, jos Saabin itsenäisyyttä ja omaperäisyyttä mietitään. Ainakin ollaan menossa kauemmas badge engineeringista kuin aiemmin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

AZP kirjoitti:Sinänsä tämä lienee ikuisuuskysymys, mutta kumpi on aidompi Saab: Opelin pohjalle tehty auto GM:n koneella (esim NG9-5 ja NG9-3) vai yhtiön omalle pohjalevylle tehty pirssi omalla ja eksoottisella voimanlähteellä (tuleva EV-2)? Eli suunta ei mielestäni ole välttämättä ihan väärään suuntaan, jos Saabin itsenäisyyttä ja omaperäisyyttä mietitään. Ainakin ollaan menossa kauemmas badge engineeringista kuin aiemmin.
Samaa mieltä!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Mikään saab ei ole koskaan ollut puhdas saab jo aikojen alussa oli eka moottori DKW:ltä lainattu jota ei kuitenkaan tarvinnut palauttaa.
V4:sessa käytettiin joko saksalaista tai enkkulaista Fordin konetta.
Ja kun siirryttiin ysiysiin alkoi taas enkku kausi Trumpan koneella ja kun Scania alkoi tekemään omia myllyjä niin ne olivat parannettuja kopioita Trumpan moottorista.
Ja sen jälkeen homma jatkui italiaanojen ja sakujen koneilla.

Mutta vaikka tätä kääntelis kuinka hyvään tätä asiaa niin saab on aina saab.
:wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juuri näin. Jos puritaanisesti katsotaan, niin eikös 90 ole puhtain Saab, koska siinä on ollut saatavilla kaikkein vähiten muilta lainattuja tai yhteistyössä suunniteltuja osia? Toisin sanoen koppa ei ole GM:n eikä yhdessä Fiatin kanssa suunniteltu, ja moottorina oli saatavilla vain H-koneita, joka on Saabin koneista kaikkein kauimpana muiden tekeleistä. Olkoonkin Triumphin koneesta monen mutkan kautta kehitelty.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:Jos puritaanisesti katsotaan, niin eikös 90 ole puhtain Saab, koska siinä on ollut saatavilla kaikkein vähiten muilta lainattuja tai yhteistyössä suunniteltuja osia? Toisin sanoen koppa ei ole GM:n eikä yhdessä Fiatin kanssa suunniteltu, ja moottorina oli saatavilla vain H-koneita, joka on Saabin koneista kaikkein kauimpana muiden tekeleistä.
Ööh...mitenkäs tämä nyt eroaa og-ysisatasesta? :D
AZP kirjoitti:Sinänsä tämä lienee ikuisuuskysymys, mutta kumpi on aidompi Saab: Opelin pohjalle tehty auto GM:n koneella (esim NG9-5 ja NG9-3) vai yhtiön omalle pohjalevylle tehty pirssi omalla ja eksoottisella voimanlähteellä (tuleva EV-2)? Eli suunta ei mielestäni ole välttämättä ihan väärään suuntaan, jos Saabin itsenäisyyttä ja omaperäisyyttä mietitään. Ainakin ollaan menossa kauemmas badge engineeringista kuin aiemmin.
Tämähän on periaatteessa hyvä juttu, mutta toisaalta vaikuttaa siltä että hyvin suuri osa Saabin nykyisistä omistajista ei kuulu uuden EV2:n todennäköiseen ostajakuntaan, mikä ei tietenkään välttämättä ole NEVSin (no anteeksi, SAABin) päänsärky mutta on niiden saabistien jotka eivät ole valmiita ostamaan vaikka polkuautoa jos se vain on made in trollhättan by trolls (tai välillä tuntuu että se saa olla tehty vaikka indokiinassa kunhan keulalla lukee SAAB :roll: ).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

OG-satku aloitti B-moottorilla, joka on lähempänä Trumpan konetta kuin H-moottori, joka oli nopan ainoa moottorivaihtoehto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

Mä en ymmärrä, mikä noissa hybridi- ja sähköautoissa saabisteja niin kaihertaa. Jos katsotaan Saabin historiaa, niin pieni valmistaja pystyi ylläpitämään tuotantoa yli 60 vuotta nimenomaan olemalla mahdollisimman innovatiivinen ja tähtäämällä tulevaisuuteen. Nyt kun tilanne on mikä on ja uusi omistaja pyrkii A) herättämään merkin henkiin ja B) tähtäämään tulevaisuuteen, niin porukka manaa että nuo eivät ainakaan ole oikeita Saabeja. Toki reitillä on vastassa paljon kiviä halottavaksi, mutta mikä on oikea Saab, ellei innovatiivinen, tulevaisuuteen tähyävä ja kuljettajan ympärille rakennettu auto?

Kertokaa, mua reilusti pidempään mukana olleet saabistit, oliko samantyyppistä uuden manausta silloin, kun turbosaabit tuotiin markkinoille? Tai silloin, kun 9000:n keulalle tekniikkapaketti käännettiin poikittain? Tai silloin, kun vaihteenvalitsin siirtyi rattitolpasta lattialle? Tai silloin, kun 95:een, 96:een ja Sonettiin tuli tarjolle V4 2-tahtisen sijaan? Tai silloin, kun virtalukko saatiin keskikonsoliin? Toki, nuo ratkaisut olivat jo entuudestaan tuttuja muiden merkkien puolesta (pl. turbo, joka tuohon maailmanaikaan oli melko tuntematonta tekniikkaa, vaikka olemassa olikin ja keskikonsolivirtalukko, joka herättää tunteita tänäkin päivänä), mutta Saabin maailmassa merkittävää kehitystä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joillain on vain aina lasi ennemmin puolityhjä kuin puolitäysi. Jos ei valmisteta pysykeulasatkuja tai kuuppia, niin ollaan väärillä raiteilla jne.

Ihan varmasti sama keskustelu olisi käyty GM:n leiriin siirtyessä, jos interwebbi olisi ollut silloin jo olemassa. Ja siirryttäessä nelitahtisiin.

Onhan toki Saabin tulevaisuus huomattavan epävarma nyt suunnitellun tekniikan kanssa, mutta mikä sitten olisi varmempaa? Takoa päätä seinään taas jonkin suuremman merkin leirissä? Tai koittaa Mullermaisesti ylläpitää liian pientä automerkkiä ilman riittävää erottumista muista ja olla taas konkurssissa muutaman vuoden kuluttua?

Mitä tulee siihen, ovatko tulevat Saabit sopivia nykyisille saabisteille, niin ainahan Saabilla on siirrytty kohtii isompia ja kalliimpia autoja samalla kun pienempiä ja edullisempia on pudotettu pois mallistosta. Samalla vanhoille saabisteille sanottiin käytännössä että pysykää köyhät kuupissanne, me tehdään jatkossa kalliimpaa. Eli jos nyt OG-satkulla päräyttelevä saabisti itkee että ei ole varaa uuteen sähkösaabiin, niin ei siinä ole mitään uutta ja ihmeellistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lukittu