Saabin tulevaisuus
Re: Saabin tulevaisuus
Niin, tuolla edellä kun väitin eilisen tuloksen olevan olosuhteisiin nähden "loistava", takoitin lähinnä sitä, ettei toimintojen lopetus - uutista vielä tullut. Niin kauan kuin sitä ei ole GM:ltä annettu, on jotain toivoa.
Se, että Saab jatkaisi sellaisena kuin olemme siihen tottuneet, on varmaan turha toive. Sama kuka/mikä sen ostaa niin kovasti tulee muutoksen tuulet puhaltamaan jo lyhyellä tähtäimellä. Olkoonkin sitten, että se voi heti tietää hyvää taikka huonoa meidän fanien ja potentiaalisten ostajien silmissä.
Se, että tuleva omistaja ois vaikka Kiinasta ja ajais raakaa politiikkaa -> hyödyntää SAABin nimeä ja brandia ois pahin skenaario. Mielummin sitten laput luukulle. Niin kauan kuin tuotekehitys tulee ruotsista ja mieluusti myös valmistuskin Trollhättanissa, auto on kiinnostava. Muuten se ei enää nouse tunnetasolla ohi muiden merkkien ja näinollen menettää "fiilis-edun" autovertailussa.
Ja tuo "fiilis-etu" kun näyttelee niii-in suurta osaa auton hankinnoissa.
Se, että Saab jatkaisi sellaisena kuin olemme siihen tottuneet, on varmaan turha toive. Sama kuka/mikä sen ostaa niin kovasti tulee muutoksen tuulet puhaltamaan jo lyhyellä tähtäimellä. Olkoonkin sitten, että se voi heti tietää hyvää taikka huonoa meidän fanien ja potentiaalisten ostajien silmissä.
Se, että tuleva omistaja ois vaikka Kiinasta ja ajais raakaa politiikkaa -> hyödyntää SAABin nimeä ja brandia ois pahin skenaario. Mielummin sitten laput luukulle. Niin kauan kuin tuotekehitys tulee ruotsista ja mieluusti myös valmistuskin Trollhättanissa, auto on kiinnostava. Muuten se ei enää nouse tunnetasolla ohi muiden merkkien ja näinollen menettää "fiilis-edun" autovertailussa.
Ja tuo "fiilis-etu" kun näyttelee niii-in suurta osaa auton hankinnoissa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Saabin tulevaisuus
Ja tunteella autot ostetaan nykyään. Harva meistä vääntää taulukoita ja vertaa kilohintoja autokuumeessa. Teknisesti ylivertaista merkkiä ei enää ole. Sitä paitsi tekniikka alkaa olla niin monimutkaista, että tavis ei konehuoneesta mitään ymmärrä. Ja myyjätkin on pihalla kuin lumiukot jos erehdyt kysymään jotakin mikä ei esitteessä lue.
Itte olen aina jakanut autot niin, että joko niistä tulee hyvät fibat tai sitten ei. Jos ei tule, niin vaihtoon menee ja jotakin muuta tilalle. Saabista tulee vuoden jälkeen vielä hyvät fibat. Älkää kysykö miksi.
Itte olen aina jakanut autot niin, että joko niistä tulee hyvät fibat tai sitten ei. Jos ei tule, niin vaihtoon menee ja jotakin muuta tilalle. Saabista tulee vuoden jälkeen vielä hyvät fibat. Älkää kysykö miksi.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saabin tulevaisuus
Tuo on varmasti omalla kohdallasi totta, mutta kyllä se pääsääntöisesti on elämän realiteetit kun valitsee sen auton. Tai sitten Suomessa on todella paljon tunnevammaisia, kun tiet on täynnä Tojotokorollaa, Kiaa, 1.6litrasia Kolopalloja, jne. jotka ei oikeasti voi herättää kenessäkään mitään vibojaessal kirjoitti:Ja tunteella autot ostetaan nykyään. ...

Miksi?essal kirjoitti: Itte olen aina jakanut autot niin, että joko niistä tulee hyvät fibat tai sitten ei. Jos ei tule, niin vaihtoon menee ja jotakin muuta tilalle. Saabista tulee vuoden jälkeen vielä hyvät fibat. Älkää kysykö miksi.


Re: Saabin tulevaisuus
Voi olla, että tunnevammainen on ihan oikea tulkinta. 
Tunne se on se massaan kuulumisen ja turvallisuuden tunnekin, kun ostaa samanlaisen harmaan korollan tai v70 volvon kuin naapurillakin. Ei ainakaan kukaan vinoile autovalinnasta paitsi joku omituinen autoharrastaja ehkä.

Tunne se on se massaan kuulumisen ja turvallisuuden tunnekin, kun ostaa samanlaisen harmaan korollan tai v70 volvon kuin naapurillakin. Ei ainakaan kukaan vinoile autovalinnasta paitsi joku omituinen autoharrastaja ehkä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saabin tulevaisuus
... niin ja järkevinkin ostos viimeistellään tunteella. Oli se sitten mikä-lie-subaru-japsi jne. Jos ei muuten niin ainakin värin osalta tunteillaan.
Tottakai se ostos pääsääntöisesti lähtee tarpeesta - eli onko se sedan / farkku / iso / pieni jne. mutta kun kriteerit on tiedossa astuu kuvaa tunne.
Ja täällä on yks pahasti tunnevammainen SAABin suuntaan kallellaan. Vaikka nykyinen kulkine täyttää tarpeet hyvin ja on miellyttävä ajaa, siitä huolimatta mieli mielii Saabin rattiin, oli miten oli.
Tottakai se ostos pääsääntöisesti lähtee tarpeesta - eli onko se sedan / farkku / iso / pieni jne. mutta kun kriteerit on tiedossa astuu kuvaa tunne.
Ja täällä on yks pahasti tunnevammainen SAABin suuntaan kallellaan. Vaikka nykyinen kulkine täyttää tarpeet hyvin ja on miellyttävä ajaa, siitä huolimatta mieli mielii Saabin rattiin, oli miten oli.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Saabin tulevaisuus
Tältä paikalta voisi olla mahdoolisuus vaikuttaa. Ei kun CV:t sisään.
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 0924850/12
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 0924850/12
Re: Saabin tulevaisuus
No tunnetta siinä toyotankin ostossa on: "Musta tuntuu, että tää on luotettava auto ja naapurillakin on sellainen, kun emmää näistä mitään ymmärrä."
Oli mullakin tollanen Golf Variant. Ei mitään muuta vikaa kuin se, että alkoi vaan ottaa pattiin koko vehje. Mutta autokauppa onneksi auttaa näissä murheissa.
Sitten semmoinen asia, mikä on mietityttänyt tässä autoalan lehdistön kirjoittelussa: pitkät mallisarjat ovat huono asia. Niin kenen näkökulmasta? Testattu tekniikka ja hyvä varaosien saatavuusko on omistajan kannalta huono asia?
Oli mullakin tollanen Golf Variant. Ei mitään muuta vikaa kuin se, että alkoi vaan ottaa pattiin koko vehje. Mutta autokauppa onneksi auttaa näissä murheissa.
Sitten semmoinen asia, mikä on mietityttänyt tässä autoalan lehdistön kirjoittelussa: pitkät mallisarjat ovat huono asia. Niin kenen näkökulmasta? Testattu tekniikka ja hyvä varaosien saatavuusko on omistajan kannalta huono asia?
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Saabin tulevaisuus
No ei mielestäni Saabikuski ole yhtään sen eksentrisempi kuin V70 tai Corolla-kuskikaan, viimeksi eilen oli kolme Saabia peräkkäin liikennevaloissa, en muista koska olisin nähnyt esim. kolme V70:stä peräkkäin paitsi taksitolpalla. Saabin valitessaan sulautuu ihan mukavasti harmaaseen massaanjcarlson kirjoitti:Voi olla, että tunnevammainen on ihan oikea tulkinta.
Tunne se on se massaan kuulumisen ja turvallisuuden tunnekin, kun ostaa samanlaisen harmaan korollan tai v70 volvon kuin naapurillakin. Ei ainakaan kukaan vinoile autovalinnasta paitsi joku omituinen autoharrastaja ehkä.

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saabin tulevaisuus

Viimeksi muokannut Risto, Ti Maalis 01, 2011 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saabin tulevaisuus
OT: Tuo kyseinen mainoshan on jonkun minkälie Maan Ystävät -järjestön. http://www.junttiauto.com/georgahti kirjoitti: seinälle oli jäänyt riisitautien rokotusohjelman jälkeen esite, jossa sanottiin:" ILMASTONMUUTOS ON KIINALAISTEN SYY - isi nyt vaan tykkää ajaa isolla autolla"
tein sillä hetkellä (mm.) päätöksen, että eukon jaris katoa ASAP!
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabin tulevaisuus
Ilmastonmuutos?
Hyvin on muuten kuvaan valittu kiinanlainen landwind tai vastaava...
http://junttiauto.com/tuotteet/SUV-im-FIN.pdf
Hyvin on muuten kuvaan valittu kiinanlainen landwind tai vastaava...
http://junttiauto.com/tuotteet/SUV-im-FIN.pdf
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Saabin tulevaisuus
Niin, no lähinnä tuota kirjoitettaessa oli mielessä GM:n tekniikasta uusi 9-5. Moottorit ja vaihteistot lienevät kaikki samoja kuin Opel Insigniassa. Ja sitten akselistot (Hiperstruts ym), joiden kehitykseen lienee satsattu paljon: samat löytyvät ainakin Insigniasta ja Buick Lacrossesta.kaseva kirjoitti:Heh, sarkasmi puskee pintaan ja niinpä on pakko todeta, että mitäs GM-tekniikkaa esim. og9-5:sta olisi irrotettavissa... paska taka-akselisto á la Opel, samoin kuin vähintäänkin epäilyttävät dieselpadat, puhumattakaan Isuzulta perintönä tulleista vinkkelikutosista... Huoh.Juha96 kirjoitti:hankalin kysymys sekä myyjän että ostajaehdokkaan kannalta on autoissa oleva GM-tekniikka ja GM-komponentit.
GM ei haluaisi potentiaalisen kilpailijan hyötyvän niistä, eikä ostaja haluaisi olla GM:stä ja sen komponenteista riippuvainen
Jos ovat hyvää tavaraa, ostaja hyötyy saadessaan ne pienellä satsauksella käyttöönsä. Jos niissä on ongelmia (laadussa, kustannuksissa tai missä hyvänsä), niin silloinkin ostaja tavallaan hyötyy saadessaan GM:n ongelmat tietoonsa suoraan oman organisaationsa kautta yhtä nopeasti ja pikkutarkasti kuin GM itsekin. Jollekin Volkkarille tuo voisi olla jopa herkullinen tilanne kilpaillessaan samalla omilla tuotteillaan Insigniaa vastaan! (eivät silti liene harkinneet Saabin hankintaa eikä GM niille varmasti myisikään.)
Ja niidenkin palikoiden kohdalla, jotka eivät mitään korkeampaa teknologiaa edusta, mutta jotka silti pitäisi ainakin alkuvaiheessa ostaa GM:ltä, hinnoittelusta sopiminen on iso savotta jota ei yhdessä yössä setvitä, eikä kuukausikaan ehkä riittäisi, ellei Koenigseggin kanssa jo tehtyjä luonnoksia voisi käyttää pohjana myös mahdollisten uusien ostajaehdokkaiden kanssa.
Nykyisillä komponenttihinnoilla Saabia ei ole pystytty pyörittämään kannattavasti, joten pyrkiessään kannattavaan liiketoimintaan uuden ostajan pitäisi kyetä ostamaan komponentit nykyistä halvemmalla. Mutta miksi GM myisi niitä ulkopuoliselle halvemmalla kuin omalle tytäryhtiölleen? (ok, komponenttihintoihin on saattanut sisältyä myös peiteltyä osingonjakoa, mutta siltikin...)
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saabin tulevaisuus
Joo ihan mielenkiintoinen kysymys tämä komponenttien hinnoittelu. Varmaan tossa uudessa 95:sessa GM:n komponenttien osuus on aika suuri joten ei liene se ja sama maksetaanko jostain osasta 10 vai 100 euroa.
Perinteisesti konsernin sisäinen kauppa on matalakatteista, mistä voi sitten seurata omia hauskoja yhteensattumia. Saabin suhteen muistan jossa lukeneeni, että GM:llä olisi sisäiset katteet kohdallaan ja ainakin osa tappioista selittyisi sillä. Toisaalta jos Saabbi pannaan kiinni, eipähän päästä myymään niitäkään osia ylikatteella?
Mutta mene ja tiedä, näistä ei paljoa julkisesti huudella.
Sit semmonen tuli mieleen, kun katseli noitten fritzien sun muiden johtajien naamankuvia, niin eläkeläissakkihan tuolla GM:ssa touhuaa. No ei ihme, että kaikki ameriikanautot näyttää rollaattoreilta.
Perinteisesti konsernin sisäinen kauppa on matalakatteista, mistä voi sitten seurata omia hauskoja yhteensattumia. Saabin suhteen muistan jossa lukeneeni, että GM:llä olisi sisäiset katteet kohdallaan ja ainakin osa tappioista selittyisi sillä. Toisaalta jos Saabbi pannaan kiinni, eipähän päästä myymään niitäkään osia ylikatteella?
Mutta mene ja tiedä, näistä ei paljoa julkisesti huudella.
Sit semmonen tuli mieleen, kun katseli noitten fritzien sun muiden johtajien naamankuvia, niin eläkeläissakkihan tuolla GM:ssa touhuaa. No ei ihme, että kaikki ameriikanautot näyttää rollaattoreilta.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Saabin tulevaisuus
Kiinan yleisempi tapa ei ole ostaa merkkiä tai lisenssiä, vaan tekee ilman lupaa vaikkapa Saabin. Eri asia on se, miten sellainen menestyy kolaritestissä.
Re: Saabin tulevaisuus
Ei taida jenkeissäkään vielä viisikymppisenä päästä eläkkeelle, vaikka naama siltä näyttäisikin... http://en.wikipedia.org/wiki/Frederick_Hendersonessal kirjoitti: Sit semmonen tuli mieleen, kun katseli noitten fritzien sun muiden johtajien naamankuvia, niin eläkeläissakkihan tuolla GM:ssa touhuaa. No ei ihme, että kaikki ameriikanautot näyttää rollaattoreilta.
Eski