JiiVee kirjoitti:Esimerkiksi renkaiden vaihdossa mittasin minulla menevän 20 minuuttia / auto. Vaihdan siis tunnissa jokaiseen talviautoon renkaat. Joku firma ilmoitteli vaihtavansa 20 €:lla renkaat. Jos se on yleinen hintataso niin säästän tunnin työssä 60 € verrattuna hienohelmaisempaan lajitoveriini.
Renkaanvaihto ilman kunnon vehkeitä tahtoo tympiä, mutta niinpähän tuo tuli tänäkin syksynä tehtyä itse, kun lumi tuli ja reissuun piti mennä.
JiiVee kirjoitti:Jos mukavuuden halua ja rahaa riittää niin mitä väliä sillä on paljonko auton arvo putoaa? Saattaa tietysti olla siitäkin kiinni, että ajetaan niin kalliilla autolla kuin suinkin on varaa ja arvon säilyminen on tärkeää. Sitä en ymmärrä että pidetään omaan varallisuuteen nähden niin kallista autoa, että joutuu pelkäämään sen arvon alenemaa eikä siksi valita sitä itselle mieluisinta menopeliä.
Tämä onkin hankala juttu. Täkäläisellä verotuksella ja työllä itseään elättäen 60-70 ke:n auto, joka menettää arvonsa parissa vuodessa, on kyllä varsin kallis. Ja vaikka numeroiden valossa siihen olisikin varaa, niin se vähäinen "terve järki" kyllä lausuu joitakin valittuja sanoja.
Tilanne tuntuisi huomattavasti mielekkäämmältä, jos esim. viiden vuoden kohdalla uuteen vaihtaessa entinen kuittaisi edes kolmanneksen uuden hinnasta. Näin olisi viimeksi käynytkin, jos olisin luopunut edellisestä Aerosta. (En tosin tuotakaan mitenkään kehuttavana hyvityksenä pitänyt, kuvittelen että monesta 5-vuotiaasta, reilusti alle 100000 km ajetusta ja hyvin pidetystä toisen merkkisestä autosta saisi hyvitystä paljon enemmänkin kuin vain kolmanneksen ostohinnasta. Pitäisi selata tm:n käytettyjen hintoja tms.)
JiiVee kirjoitti:Uuden Saabin ostoon vain kaikki joilla ei raha tai ideologia ole esteenä.
No mistäs sitä uutta 9-5 Aeroa voi ostaa, mieluiten farkkuna, kiitos? Vieläkö saa toimituksen tälle vuodelle? Jaa ei.. Asiakaskin siirtyi toiseen merkkiin, kun Saabilta ei tullut mitään uutta eikä hän halunnut ostaa "toista samanlaista".
Joo, olen vähän pessimismimoodissa, sori vaan..