Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

essal kirjoitti:kohta vissiin porsseltakin pötkähtää kolf-luokan preemiumtötsä skodan tekniikalla.
Johan ne työnsi markkinoille panameran dieselinä, eikö siinä ole jo riittävästi rangaistusta tähän maailmaan? :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

"Joku" oli laskenut että tämä on vähintään 300 000 myytyä autoa vuodessa. Saab:lla on työtä tuonkin luvun saavuttamisessa. "Golf kokoluokan" autoissa se voisi onnistuakkin. Kate tosin ei varmasti ole sama kuin 94X:llä, mutta tällöin firmaa voisi pitää jollain tasolla uskottavana toimijana valitussa markkinassa.
Meinaat että kappalemääräksi riittää tuo sama jos tuote on puolet halvempi? Onko 20000e ja vaikkapa 40000e autoissa yhtä suuri kate?

Jälkikäteen on helppo spekuloida mihin suuntaan olisi pitänyt mennä, mutta kuka osaa sanoa millaiset autot menevät kaupaksi vaikkapa 2024? Tuolloinhan esitellään taas uuden sukupolven 9-5 :mrgreen:

No joo, mallistoa pitäisi ilman muuta päivittää nopeammin, pienenä valmistajana tämä onnistuu ainoastaan tekemällä yhteistyötä jonkin isomman valmistajan kanssa. Itsenäisenä, mutta yhteistyössä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

essal kirjoitti:Jaa mää kun luulin, että porssen osti volkkari velkojen hinnalla. Joku 10 vuotta sitten porsse oli vielä rahoisaan, mutta sitten iski toimariin suuruudenhulluus ja sepä yritti vallata volkkarin porsselle. Ei menny kuin elokuvissa ja kohta vissiin porsseltakin pötkähtää kolf-luokan preemiumtötsä skodan tekniikalla.
Ei se kyllä noin mennyt. Esim edellisen taantuman aikana tilanne oli tämä:

Porsche made most money from markets, not cars. The big news story about Porsche last year of course, was when hedge funds took a pounding betting against it in October. The hedge funds had been short-selling Volkswagen shares that they didn't own, betting that the share price would go down.

When Porsche revealed that it owned, or had positions in more than 74% of VW shares, the hedge funds scrambled to get hold of scarce shares to close their positions, which pushed the share price up more than five-fold, briefly making VW the world's most valuable company.

The hedgies lost between €10bn and €40bn in the scramble, says the BBC. The VW share price has since come back down, and Porsche said it made no profit from the squeeze.

It was an eye-catching story at the time. But what's really interesting about Porsche is the fact that in the year to 31 July, way before all this happened, the car maker actually made six times as much money in the stock market, mainly from trading in VW, as it did from making cars.

Now, Porsche's long-term aim is to take over VW, so it's not just playing around in the markets for fun. But it shows just how deeply entrenched the financial world has become in every part of the modern economy.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

SS kirjoitti:Meinaat että kappalemääräksi riittää tuo sama jos tuote on puolet halvempi? Onko 20000e ja vaikkapa 40000e autoissa yhtä suuri kate?
Missä kohtaa niin sanon? Tuntuu että täällä on useammalla hukassa markkinataluden perusteet.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Täällä niin vihatun VAG-konsernin operatiivinen tulos 1H2011 oli 6.1 Mrd €(!). Odotellaan Saabin lukuja kun ne tänään tulevat. Veikkaan, että Myllerille tuokin vähä kelpaisi.
essal kirjoitti:Jaa mää kun luulin, että porssen osti volkkari velkojen hinnalla. Joku 10 vuotta sitten porsse oli vielä rahoisaan, mutta sitten iski toimariin suuruudenhulluus ja sepä yritti vallata volkkarin porsselle.
Porsche omistaa VAGin osakkeista 32.2% ja ääniosuudesta 50.74%.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Minusta taas ei olis mennyt kovin pahasti metsään jos GM:n aikana olisi mallit uudistettu suunnitellussa aikataulussa samaa tahtia mitä Opelinkin mallit uusiutuivat. Ja samoin suunnitelmat uusien mallisarjojen lanseerauksesta aikanaan olisi pitänyt viedä loppuun asti ja ajoissa.

Nytähän kävi niin että Saabin kohdalla jätettiin aina yksi malliuudistus välistä ja elvytettiin vanhaa, mikä ei valitettavasti nykyaikana tahdo enää riittää.

Sisustus ja kojelauta ovat melkein kaikissa saabin malleissa ainakin meikäläisen kaveripiirin mukaan se juttu mikä jakaa mielipiteet jyrkästi. Autojen muotoilusta kyllä pidetään mutta varsinkin kojelauta koetaan vanhana ja rumana. Näin saabistin mielestä on kyllä vain hyvä ettei ole lähdetty massan mukaan.

Mutta josko ne asiat nyt tällä viikolla sitten kääntyis taas parempaan. Onhan nyt valmistunut taas pari autoakin pitkästä aikaa!
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

SS kirjoitti:Meinaat että kappalemääräksi riittää tuo sama jos tuote on puolet halvempi? Onko 20000e ja vaikkapa 40000e autoissa yhtä suuri kate?
Muistan lukeneeni jostain, että suurissa autoissa on paitsi euromääräinen, niin myös suhteellinen kate korkeampi kuin pienissä. Eli suuri auto ei ole niin paljoa kalliimpi valmistaa kuin mitä myyntihinnoissa on eroa. Mutta (Huom!) tämä edellyttää sitä, että on olemassa riittävä volyymi myös siellä pienten autojen puolella, jotta kiinteät kustannukset (tilat, markkinointi, mainonta, ...) saadaan jaettua suuremmalle valmistusmäärälle, voidaan neuvotella alihankkijoiden kanssa paremmat sopimukset, samoin jälleenmyyjien kanssa, etc. Eli pelkästään muutaman helvetin kalliin auton valmistaminen vuodessa ei oikein riitä elättämään firmaa. Ferrari taitaa olla ainoa, valmistusmäärät n. 6000 autoa vuodessa, mutta on Saabilla Ferrariin kuitenkin hieman matkaa.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Jottei nyt menisi ihan vanhojen muisteluksi niin tässä uudempaa höpinää Porssesta ja Volkkarista:

Wiedekingin väistyminen toi esiin Porschen omistajien (Porschen jälkeläisten ja Porschen tyttärenpojan Ferdinand Piëchin) välisen jännitteen, joka johti avoinmeen valtataisteluun. Piëch toimi ennen eläkkeelle jäämistään Volkswagen AG:n pääjohtajana. Hänen kantansa oli, että Volkswagenin tulee hallita, ja Porschen on sopeuduttava tilanteeseen. Porschen pääjohtaja Wendelin Wiedeking ajoi vastakkaista näkemystä. Hänen tukenaan oli Porschen toinen sukuhaara.

Prosessi päättyi Piëchin ja Volkswagenin voittoon, jossa Porschen omistajat suostuivat myymään merkittävän osan Porschen osakkeista Volkswagenille. Prosessin lopputulokseen vaikutti sekä Volkswagenin hurja osakekurssin nousu että Porschen halukkuus ostaa velkarahaa käyttäen Volkswagenin myynnissä olevia osakkeita. Maailman kannattavin valmistaja Porsche ajautui valtaviin velkoihin ja finanssikriisin iskiessä konkurssin partaalle.

Winterkornin akuutein tehtävä on saattaa loppuun Volkswagenin ja Porschen yhdistymisprosessi, jossa Volkswagen on valtaa pitävä ja Porsche yksi Volkswagenin merkeistä. Pidemmän aikavälin strategian mukaan Winterkornin tulee johtaa Volkswagen maailman suurimmaksi autojen valmistajaksi.

Tämä oli Tuulilasin nettisivuilta nypättyä: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volk ... 5-vuodella

Joo toi Panamera diesel osoittaa vaan suunnan mihin toikin merkki on menossa. Tosin ihan kuin sillä noin loppujen lopuksi olisi mulle merkitystä näillä tuloilla.....
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

mike kirjoitti:Onhan nyt valmistunut taas pari autoakin pitkästä aikaa!
?? Onko?

Enivei, di.se uutisoi, että rahaa tulisi "eurooppalaiselta suurpankilta".
http://di.se/Artiklar/2011/8/30/243839/ ... 2396&rlt=0

Tänään on tapahtumarikas päivä Saabin kohdalla, koska myös osavuosikatsauksen pitäisi tulla ulos.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

MRe kirjoitti:Porsche omistaa VAGin osakkeista 32.2% ja ääniosuudesta 50.74%.
Itseäni korjaten essalin jälkeen: Volkkari omistaa itseään Porsche Holding Companyn kautta (sama johto).

En tiennytkään, että Volkkari omistaa myös Scanian. Tästäkö johtuu tämä pohjaton viha VAG-konsernia kohtaan: volkkari omistaa myös osan Griffinistä ja SAAB-merkistä :lol: Pitäiskö lyödä Audiin griffin-tarra, kun samaa konsernia ollaan? Perään siihen Geckon viereen.
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Tobbana kirjoitti:
essal kirjoitti:kohta vissiin porsseltakin pötkähtää kolf-luokan preemiumtötsä skodan tekniikalla.
Johan ne työnsi markkinoille panameran dieselinä, eikö siinä ole jo riittävästi rangaistusta tähän maailmaan? :)

-Sami

Kovasti nyt etsitään niitä "mokia" muilta valmistajilta, kun saabilla menee huonosti. Totuus vaan on se, että muut valmistrajat on osanneet muuttua ajan saatossa ja tarjoavat sellaisia tuotteita joita kansalaiset ostaa, ja JOISTA TULEE RAHAA. Ei se mitään hyödytä jos tehdään uusi malli kerran 15 vuodessa eikä sitäkään saada liukuhihnalta ulos.....sori. Toivon että hihna pian pyörii..... :|
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MRe kirjoitti:
mike kirjoitti:Onhan nyt valmistunut taas pari autoakin pitkästä aikaa!
?? Onko?
Kyllä, kokonaista kaksi autoa valmistui linjojen testauksen tuloksena :)
http://www.saabsunited.com/2011/08/prod ... leted.html
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja SS »

eklunto1 kirjoitti:Missä kohtaa niin sanon? Tuntuu että täällä on useammalla hukassa markkinataluden perusteet.
Kerroit että kannattavuuden rajaksi oli laskettu 300000 autoa ja että halvemmilla autoilla tämä voisi onnistuakin. Saatoin toki ymmärtää jotain väärinkin.

Kommenttini perustui siihen, että jos kannattavuusrajaksi on nykytuotteilla laskettu 300000kpl niin "Golf-luokan" autoilla se on jotain ihan muuta. Jos tuote on halvempi niin valmistusmäärien pitää olla huomattavasti isompia. Ellei se kate sitten ole molemmilla sama…

Asiaan: Enää ei voi puhua että linja on jo monta kuukautta seissyt :D
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

MRe kirjoitti: Enivei, di.se uutisoi, että rahaa tulisi "eurooppalaiselta suurpankilta".
http://di.se/Artiklar/2011/8/30/243839/ ... 2396&rlt=0

.
Lisäisin tuohon etuliitteen "itä-".
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Teme100 kirjoitti:
MRe kirjoitti: Enivei, di.se uutisoi, että rahaa tulisi "eurooppalaiselta suurpankilta".
http://di.se/Artiklar/2011/8/30/243839/ ... 2396&rlt=0

.
Lisäisin tuohon etuliitteen "itä-".
Ja Saabisti antoi tuon kommentin,
Kun pelkäs jotain positiiivistä olevan tulossa. :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Lukittu