Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Optimus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Syys 03, 2011 16:30

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Optimus »

Saabin kompastuskiveksi sai mielestäni, automarkkinoiden uudistuminen, mihin GM ei halunnut/pystynyt tarpeeksi nopeasti reagoimaan. :( (henkilökohtainen näkemys)
"Uudistuksilla" tarkoitan, katumaastureiden suosioon nousua, sekä pieniä kaupunkin autoja "kauppakassit". Mikä nostii esim Nissanin myyntiluvut taivaiseen (murano, uusi micra jms), sekä Bmw pystyi 2008v talouskriisinaikana jopa tulokseen, X1, x3 ....maleilla.
...Opel on uuden Insignia ja Astra malliston kautta noussut taas jaloilleen.
Saabilla / GM olisi pitäny jo vähintä 4 v sitten esitellä 9-4x tyypistä autoa, sekä sillon kun tuli markkinoille uudella 9-5 sedanilla, olisi pitänyt olla samalla valmina myös combi/wagon mallisto.
Nyt jos nyt spekuloidaan että Saab totanto siirtyisi Kiinan, niin uskoisin, että aika pian Saab malliston lisätään "kauppakassikin", ja mihin suuntaan Saab senjälkeen kehittyy ....halpa muovia, ohutta peltiä? tai MAN bussien tyyppistä luksusta? WHO KNOWS...

http://www.just-auto.com/news/youngman- ... 14247.aspx

http://www.just-auto.com/news/salary-ca ... 14232.aspx

uusia muudoksia odotellessa....siihen asti nautitaan :saab: in kyydistä 8)
Saab is a lifestyle!
Saab 9-5 Estate 2002
225kw 306hV Hirsch Performance
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Käsiin vanhentunut lippulaiva ja malliston kapeus muutenkin. Siinä aika helppojakin syitä miksi on käynyt kuin on käynyt. Ei loputtomalla faceliftaamisella tänä päivänä pärjätä. Ja 9-3 on myös jo huomattavan yli-ikäinen. Olkoon sitten jonkun mieestä kuinka kilpailukykyinen tahansa, moinen peli ei tänä päivänä vetele.

Ja tämä 9-4X euroopan osalta olisi aivan ehdottomasti vaatinut dieselkoneen, jos meinataan myydä suurempia määriä. Siinäkään ei paljoa auta se, jos muutama fani pitää isoa bensakonetta ainoana "oikeana" koneena. Niin ne on joutuneet nöyrtymään isommatkin, kuten Porsche ja Jaguar.

Mutta nähtävästi taistelu jatkuu....
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Optimus kirjoitti:Saabin kompastuskiveksi sai mielestäni, automarkkinoiden uudistuminen, mihin GM ei halunnut/pystynyt tarpeeksi nopeasti reagoimaan. :( (henkilökohtainen näkemys)
"Uudistuksilla" tarkoitan, katumaastureiden suosioon nousua, sekä pieniä kaupunkin autoja "kauppakassit".
Oli siellä jääriä omastakin takaa. Nämä toitottivat, että ikinä ei tule dieseliä eikä farmaria ja miten sitten kävikään.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Teme100 kirjoitti: Kolmas huomioitava seikka on autokanta: 75:ia on 19 myynnissä. 9-5 on yli kolmesataa ja 9-3ia liki 500. Se toimii kumpaakin suuntaan, hintaa laskee se, että osa omistajista(yksityiset ja liikkeet)haluavat päästä autostaan äkkiä eroon heikommallakin hinnalla, mutta vastaavasti iso kanta luo vakautta ja isomman volyymin.

Rover on suomessa sen verran marginaalimerkki, että suoraa yhtäläisyyttä ei niiden välille voi vetää.

Kylmä tosiasia kuitenkin on, että konkurssi laskisi haluttavuutta, lisäisi epävarmuutta ja uuden kannan puuttuminen em. seikkojen kanssa laskisi hintoja.
Tuostahan ei ole epäselvyyttä etteikö kysyntä ja hinnat laskisi, mutta aivan täydelliseen romahdukseen en usko.

Tottahan se on että Roveria on myynnissä kovin vähän, mutta ei kait sitä ehditty tuoda maahankaan kun vuoden päivät. 75 esiteltiin -98 ja maahantuonti loppui käsittääkseni ennen vuosituhannen vaihdetta. Eikä tuo mitenkään erityisen haluttu auto ollut uutenakaan, vaikka minusta ihan mukavan näkönen britti onkin. Ajokokemuksetkaan ei muistin mukaan olleet negatiivisia, mutta viimeistelyn heikohko taso jäi aikoinaan koeajolla mieleen.


Mitäs mieltä sitten täällä ollaan siitä olisiko nykyiseen 9-3:een pitänyt tuoda 1,6 litrainen bensaturbo? Minusta olisi, mutta oliko moottori/vaihteistopaketin sovittaminen ja tyypittäminen liian kallis operaatio parin mallivuoden vuoksi.

Kenties tuolla konstilla mallit alkaen hintaa olisi saatu painettua tonnin kaksi alemmas nykytasosta. Joskin 9-3:n kohdalla diesel on käsittämättömän paljon halvempi ja vielä paremmin varusteltu mitä halvin bensakone. 9-5:n puolellahan tilanne on taas aivan päinvastoin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Optimus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Syys 03, 2011 16:30

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Optimus »

[quote="Komppaaja"]Käsiin vanhentunut lippulaiva ja malliston kapeus muutenkin. Siinä aika helppojakin syitä miksi on käynyt kuin on käynyt. Ei loputtomalla faceliftaamisella tänä päivänä pärjätä.

.. joo näin se on vaikkakin 2005/06 malli uudistus oli mielestäni aika onnistunut "hopeiset luomet" antaa autolle erittäin coolin katsen, mutta tosiaan olisi pitänyt uudista mallistoa myös. :roll:
Myös se 70/80 luvun koelauta(vsm 1998-2005), on varmasti see mihin 2000 luvun ihmisen silmä ihan heti ei totu, eikä kutsuu heti koeajolle(henk. koht kokemus) verrattuna esim 2001 v, V70 Volvot, mitkä tekivät sisältäkin ison muutoksen ja askelen eteenpäin ja minkä takia varmaan savuttivat, ison suosioon, mutta sitten taas kun uskallat Saabia siitä huolimatta koeajaa, sairastut helposti Saabismiin.... :D ja ylättävän äkkiä sen jälkeen silma tottukin siihen 80 luvun koelaudan ulkonäköön. 8)
varuusteiltä on ollut Saab hyvällä tasolla aina, ei usella saman luokan kilpalijalla ole Saabin taolla varustelua perushintaan, esim. Harman Kardon audiojärjestelmä, tiettyissä yksilöissä 4x penkinlämmittimet, 2 vaihteinen ilmast.yms yms... Saab on panostanut aikalailla laatuun näiden vuosien aikanaan, mutta disaini puoli on ollut heikko.

Yhessä vaiheessa, liikkui mediassa huhuja, että Saab oilsi halunnut liittyä F1 (sillon kun Spyker tuli kuvioihin) niin nyt on ne puheet hilentyneet...
Mutta :saab: i kun tavaramerkin pelastamiseksi on pakko suunitella täysin uusi mallisto, ja onko kellään sellaisia rahoja tällaiseen projektiin sijoittaa se jää nähtväksi....

...............
Saab is a lifestyle!
Saab 9-5 Estate 2002
225kw 306hV Hirsch Performance
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

TuuSaR kirjoitti:http://www.just-auto.com/news/salary-ca ... 14232.aspx

Reliable sources in the Far East have confirmed to just-auto Saab received a cash injection yesterday (1 September) sufficient to cover employees' August salaries.
Ei palkkoja tänään(kään).

http://di.se/Artiklar/2011/9/5/244186/A ... 2573&rlt=0
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Toivottavasti saabilla tulevaisuus venäläisten ja kiinalaisten käsissä ja suunnitelu/valmistus osittain vain ruotsiin.
sieltä löytyy auton tarvitsijoita joilla on rahaa ostaa kalliimpia kärryjä.
suomen ja ruotsin markinoille ei kannata paljon perustaa.(ruotsissa taas kannatetaan omaa merkiä joka hyvä asia mutta se ei vielä riitä tehtaan yllä pitoon).

voi ottaa kantaa jos omistaa esim.10 kpl saabeja ja ajanut niillä yli miljoona kilometriä ja rasailut vähän muitakin merkkejä.
Viimeksi muokannut veini siekkinen, Ma Syys 05, 2011 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Nooh... kyllä se tuo Komppaajakin taitaa pohjimmiltaan olla saabisti. Ei se muuten täällä roikkuis.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Joskus porukoita täällä ruotsissa ihmetyttää ettei ruotsinvaltio osallistu aktiivisemmin Saabin pelastamiseen! Kuten muualla on pulassa olevien yhtiöiden kanssa tehty ja tehdään.

Esimerkiksi Jenkkihallitus pelasti General Motorsin konkurssilta 350 miljardin lainalla
ja tuli samalla GM:n omistajaksi 60 prosentilla yhtiöstä.
Tänään pyörii GM voitolla ja on alkanut maksamaan takaisin lainaansa tässä vaiheessa hallituksen osuus onkin enään 30 prosentin luokkaa.

Myös Chrysler sai valtion avustusta ja näin valmistettiin mahdollisuus Italialaiselle
Fiatille ostaa Chrysler joka on jo maksanut takaisin avustus lainansa.

Amerikan valtio on myös GM:n kautta osallisena korealaisessa Daewoo’ssa, Australian
Holden’issa, saksalaisessa Opel’issa ja Brittiläisessä Vauxhall’issa.

Saksan osavaltio Niedersachsen omistaa 13% Volkswagen’ista sekä 20 prosenttia
äänistä myös öljyemiraatti Qatar omistaa 17 prosenttia. Ja Volkkarin kautta Niedersachen sekä Qatar ovat osakkaina Audi’ssa, Seat’issa, Skoda’ssa, Lamborghini’ssa, Bugatti’ssa Suzuki’ssa sekä Ruotsalaisessa Scaniassa.

Ranskan valtio omistaa 15 prosenttia Renault’ista ja on näin myös osaomistajana Volvo kuorma-auto konsernissa, sekä Japanilaisessa Nissan’issa, Saksalaisessa Daimler/Mercedes konsernissa, Romanialaisessa Dacia tehtaassa ja Venälaisessä Avto/Vaz’issa niinikään myös Korealaisessa Samsung konsernissa.

Joten miksei Ruotsinvaltio voisi olla osakkaana Saab konsernissa?? Yksi syyhän saattaisi olla Venäjältä kotoisin oleva rahoittaja nimeltä Vladimir Antonov.

Mene ja tiedä sitten onko se näin vai mikä ruotsin hallituksen touhuissa mättää?
Viimeksi muokannut core2, Ma Syys 05, 2011 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Me (Ruotsi ja Suomi) ollaan kuitenkin aika pieniä kansakuntia verrattaesa Saksaan, Ranskaan, Italiaan, Espanjaan tai USA:han.

Suomessa on paperiteollisuudesta laitettu (tai ollaan laittamassa) yhden Saabin verran porukkaa pihalle. Eikä valtio ole pannut tikkua ristiin alkaakseen valmistaa paperia täällä. Nokiakin on tainnut kohta panna yhden Saabillisen porukkaa uusiin hommiin.

Tiukoille pojat pelin kuitenkin siellä Ruotsissa vetää:
http://di.se/Artiklar/2011/9/5/244203/I ... 2577&rlt=0

Eli IF Metall harkitsee konkurssihakemuksen jättämistä huomenna, jos palkat eivät ole tilillä tiistai-aamuun mennessä. Jää nähtäväksi, uskaltavatko tehdä näin dramaattisen liikeen.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

No kyllä Suomi ja svedu tällä hetkellä jos verrataan Italiaan ja Espanjaan näin rahakysymyksissä niin kyllä nämä kaksi pohjoiseuroopan maata kuuluu vielä euroopan eliittiin sillä saralla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Niin, no ehkä siksi juuri meillä on raha-asiat kunnossa... Kun ei ole investoitu kaiken maailman hullutuksiin.
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

mike kirjoitti:Nooh... kyllä se tuo Komppaajakin taitaa pohjimmiltaan olla saabisti. Ei se muuten täällä roikkuis.

Saabillakin on tullut ajettua....ei siinä mittään. En ole minkään merkin fani, eli olen siinä suhteessa "onnellisessa" asemassa. Autot yleensäkin kiinnostaa. 8)
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Optimus kirjoitti:
Yhessä vaiheessa, liikkui mediassa huhuja, että Saab oilsi halunnut liittyä F1 (sillon kun Spyker tuli kuvioihin) niin nyt on ne puheet hilentyneet...
Spyker kävi 2007 kokeilemassa ykkösissä vajaan kauden verran silloisen pääomistajansa Michiel Molin johdolla. Rahoitus ei riittänyt edes kokonaiseksi kaudeksi ja Mol oli pakotettu myymään enemmistöosuutensa Vijay Mallyalle, joka nimesi tallin Force Indiaksi. Mol jäi talliin osaomistajaksi ja kilpailutoimenjohtajaksi.
Molin lähdön jälkene Muller palasi Spyker Carsin toimariksi ja etsi uuden rahoittajan. Tällä kertaa haaviin tarttui Vladimir Antonov.

Eli todellisuudessa kyseessä ei ollut kuin huhu, heillä ei ollut taloudellisia mahdollisuuksia vakavasti otettavaksi talliksi edes nyt, kun kuluja on laskettu ja pieniä tiimejä otettu mukaan.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, luulis ruotsalaisia kohta harmittavan, jos huhut pitävät paikkansa. Tai eipä tuo ole paljon päättäjiä hetkauttanut tähänkään asti, jos Ruotsissa syntyy about 7tuhatta työtöntä. Hmmm, mielenkiintoinen ajatus, jos Saabilla alkaa uusi elämä Kiinassa. Luulis markkinoita olevan pikkisen enemmän kuin täällä pohjolanperukoilla. Ja mitä laatuun tulee, niin tänä päivänä Kiinassa kyllä osataan tehdä hyvää jälkea. Kauko-Idän laadusta kertokoon merkki KIA (vaikkei olekkaan Kiinalainen tuote).

Toivotaan nyt kuitenkin, että Ruotsiinkin jäisi jotain tuotantoa. Kaiken tämän kauhean odottelun keskellä uskon, että kohta elämä alkaa uusiksi ja väkevänä !

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Lukittu