Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ :lol:
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

No jaa, olipa KIA nyt kenenkä tahansa pelastama tai ei, olisi sieltä saatavilla perus varmaa tekniikkaa. Toisaalta, olisiko se Saabin imagon mukaista? Olemmehan hemmotelleet itsemme pilalle turbotekniikalla :wink:

Ensi keskiviikkona pitäisi jotain kuulua...
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ehkäpä kuitenkin ennemmin PSA:n kuin KIA: tekniikkaa...
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Persaukinen PSA ei välttämättä enää montaa vuotta pystyssä pysy, että mieluummin joku yhtiö joka osaa tehdä autoilla tulostakin. Tosin tässä tilanteessa ei kai auta ruveta liian nirsoksi sen pelastajan kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Tässä on oiva paikka villiin ajatusleikkiin... GM dumppasi Saabin ja laittoi niitä panoksia Opeliin. Samoihin aikoihin PSA on (seuraa hlökoht. mielipide: mielikuvituksettomalla tusinamallistolla) ajanut itsensä suohon ja on ajautumassa jonkin suuremman syliin...

...ja kukapa muu siellä nurkan takan lymyää kuin GM, jolla on jo jalka PSA:n oven välissä ja ennakkotietojen (huhujen?) mukaan seuraavaa C5/508/Insignia -kokoluokan autoa tehtäisiin samalle pohjalevylle sekä Ranskassa, että Saksassa...

...PSA olisi henkisesti oiva koti Saabille mielestäni, mutta en näe mitään järkevää syytä miksi he olisivat kiinnostuneet Saabista. Ainoa annettava olisi ollut kohtalainen tuotemerkki, mutta sekin on sukeltanut arvomarkkinoilla viime vuosien "vaiheiden" takia sen verran ettei taida kannattaa. Teknisesti PSA on Saabia niin paljon edellä, ettei siltäkään puolen löydy oikein oljenkortta. Turbotekniikka joo, mutta kun niitä osataan nykyään pultata koneen kylkeen muuallakin kuin Trollhättänissa. Harmi.

...Mutta olishan se hienoo, jos GM nielaisisi PSA:n, joka olisi juuri ehtinyt hankkia oikeudet Saabiin. John Fogertyn sanoin; "It's like deja vu, all over again..." :lol:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Aika tabuissa saa olla että näkee tuossa skenaariossa jotain positiivista :D
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ttela skrivaa:
Lisää nevsiltä:

Går inte affären med de två asiatiska fordonstillverkarna i lås försvåras möjligheten till en helt egen bilproduktion. Men Nevs har en plan B – att arbeta på uppdrag av andra fordonstillverkare. Det framgår av rekonstruktionsplanen som presenteras nästa vecka.

********************************************************************************

Ellei kaupat mene lukkoon näiden kahden aasialaisten autonvalmistajien kanssa niin oman auton valmistaminen vaikeutuu.
Nevs'illä on kuitenkin B-suunnitelma joka tarkoittaa, että he valmistaisivat toisten autonvalmistajien ajoneuvoja.
Tämä ilmenee yrityssaneeraus suunnitelmasta joka esitetään ensi viikolla.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.3478552- ... a-at-andra
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eli Trolli rupeaisi Ukiksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

tsaarela kirjoitti:Eli Trolli rupeaisi Ukiksi.
Heh, heh, jees niin tässä voi käydä, tämän toiminnon on saneeraus asianajaja hyväksynyt B-suunnitelmana.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Täällä on nähtävissä NEVS:n suunnitelma. Suurimmilta osin ruotsiksi, mutta myös englanninkielinen osuus (Master Plan ja Complementary Plan) on mukana.

Rekonstruktionsplan

http://www.saabsunited.com/2014/10/nevs ... more-57160
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täältä löytyy koko reorganisation plan englanniksi: http://hamilton.sidvisning.se/reorganis ... locale=SVE
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Edelleenkin suosittelisin NEVS:ille Saab-merkkisten moottorisahojen tuotannon aloittamista mitä pikimmin. Vaikka olisivat tuottaneet tehtaallaan tämänkin "luppoajan" pelkästään lapioita tai kuokkia, olisi tehtaan taloustilanne paljon parempi kuin nyt. Kuinkahan paljon Jonköping-moottorisahan lisenssiluvat maksaisivat? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

ng900aero kirjoitti:Edelleenkin suosittelisin NEVS:ille Saab-merkkisten moottorisahojen tuotannon aloittamista mitä pikimmin. Vaikka olisivat tuottaneet tehtaallaan tämänkin "luppoajan" pelkästään lapioita tai kuokkia, olisi tehtaan taloustilanne paljon parempi kuin nyt. Kuinkahan paljon Jonköping-moottorisahan lisenssiluvat maksaisivat? :D
Kyllä, olen arvioinnut tuota entistä Saabin patarautaa. Se on mahtava moottori! Kyllä ruotsalaiset, jos suomalaiset auttaisivat, saisivat aikaiseksi hienon moottorin. Toisaalta muistakaa, että moottorisuunnitellu ja -testaus on järjettömän kallista. Kumpi halvempi: ostaa muilta vai tehdä itse?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse tehtynä tulisi varmasti parempi moottori, tai ainakin näin luulen. Mutta toisaalta, aika moni muukin osaa tehdä moottoreita oikeasti hyvin. Joo.o, en tiedä, tähän tarvitaan besserwisseriä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ènpä muista että NEVS olisi aiemmin julkistanut suunnittelemiensa uusien Saab-mallien tietoja. Saneeraussuunnitelmassa mainitaan, että jos ensisijainen liiketoimintasuunnitelma (uusi omistaja ja yhteistyö aasialaisten kanssa) toteutuu, suunnitelmissa on "esitellä neljä uutta mallia". Samalla sivulla on listattuna viisi mallinimeä: 9-2, 9-2×, 9-3, 9-4× ja 9-5. Kuvaajassa on kuvituksena vanhoja malleja ja konsepteja, joilla ei kai ole lopulta tekemistä toteutuvan muotoilun kanssa.

Ymmärtääkseni nämä kaikki siis perustuisivat Phoenix-pohjalevyyn.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin