Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

MRe kirjoitti:Tästä vielä, tällä kertaa ilman sarvia ja hampaita.

Yleinen "totuushan" on se, että suuri ja ilkeä GM esti Saabin kehittymisen ja on syynä nykyiseen tilaan, josta VM on sen pelastanut. Entäs jos VM:n tilalle olisi aikanaan tullut joku toinen? Joku jolla olisi ollut oikeasti ansioita ja suhteita auto- ja rahoitusalalla. Samaan tapaan kuin Lee Iacocca pelasti Chryslerin aikanaan, Steve Jobs Applen, Ollila Nokian (taisi olla mukana tosin ylä- ja alamäessä). VM:n track record ei nyt varsinaisesti ole mitenkään häikäisevä.

Comments?
Jossittelua, joka on täysin turhaa. Jos tädillä ois munat, se ois setä.

Tilanne on se mikä on, menneitä virheitä on turha muistella. Nyt pitää katsoa eteenpäin.....eli Kiinaan. :P Tai sitten heittää lusikka nurkkaan.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Mullerin vois heittää nurkkaan.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Arcer »

alkaas nyt, ilman mulleria yhtaan ng9-5 ei olisi liikenteessä. Saabin alasajo meni liian pitkälle ennen myyntiä spykerille. Lisäksi spyker joutui maksamaan liian kovan hinnan. Koskaan ei puhuttu rahasta vaan fully funded businessplänistä, joten koko ajan on tiedetty että rahat eitule riittämään. Muller laski varmasti sen päälle että antonov saadaan ajoissa mukaan ja sitä kautta vähän lisäaikaa. Kiinalaisten kanssa on neuvoteltu jo viime syksystä lähtien. Paljon on vuodessa rahaa poltettu ja varmasti ylilyöntejäkin on ollut kuten itsenäisyysjuhlat, castriotan palkkaaminen, phoenix konsepti joihin ei oikeasti ole ollut varaa. Pikkuisen tarkemmalla rahan käytöllä homma olisi pysynut podempään kasassa. Ja myynti oli taas lupaavassa kasvussa vähän hiljaisemman tammi ja helmikuun jälkeen. Lisäksi rahaa on ihan liikaa sidottuna jenkeissä olevaan monen tuhannen auton stockkiin. Anyway, ei muller niin tyhmäole ettei tiennyt ettärahat ei riitä, mutta uskoi korjaavansa tiöanteen ajoissa antonovilla ja kiinalaisilla. Tietenkin mullerin pitää olla positiivinn ja antaa optimistisia lausuntoja ja uskoa valoisaan tulevaisuuteen. Toki onhan sitä vuodettu julkisuuteen lähes varmoista diileistä ja yritetty ostaa aikaa... Saab alkaa olla aika pahassa sillassa, mutta ei peliä vielä ole pelattu. Eikä sitä ole välttämättä pelattu vielä konkurssissakaan jos konkurssipesä myydään yhtenä kokonaisuutena uudelle omistajalle,mutta vaikeaksi menee vauhdinhaku konkan kautta kun uuden omistajan pitäisi saada gmlta osia yms. Gmlle ei ihan mikätahansa ostaja kelpaa.
Viimeksi muokannut Arcer, Pe Syys 09, 2011 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja oliko se näin, vielä toistan, että GMn sopimukset/vaatimukset ja EIBn vaatimukset loppuvat tämän vuoden lopulla? Jos näin on, niin kaikki on vielä mahdollista mielestäni tai ainakin mahdollisuudet rahoituksen saamiseen olisivat selvästi paremmat kuin nytten. Ostakoon Antonov Saabin, minulle kyllä kelpaa, jotta homma pyörisi ja Ruotsissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

juhokare kirjoitti:Ja oliko se näin, vielä toistan, että GMn sopimukset/vaatimukset ja EIBn vaatimukset loppuvat tämän vuoden lopulla?
Ei.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Teme100 kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Ja oliko se näin, vielä toistan, että GMn sopimukset/vaatimukset ja EIBn vaatimukset loppuvat tämän vuoden lopulla?
Ei.
Jaha, ovatko ne sitten purkautuneet jo vai onko niitä edes olemassa? Tai ollut edes olemassa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

juhokare kirjoitti: Jaha, ovatko ne sitten purkautuneet jo vai onko niitä edes olemassa? Tai ollut edes olemassa?
GM:n sopimus on voimassa vuoteen 2016 ja EIB:n kohdalla asia on ajankohtainen nykyisellä sopimuksella niin kauan kuin Saabilla on lainaa heiltä.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Mikäli nyt oikein ymmärsin DI:n artikkelia, niin Mulleri ei nyt varsinaisesti ole jäänyt ihan osattomaksi Saabin "menestyksestä". Laskutavasta riippuen Mullerille tai hänen hallinnassaan oleville yrityksille on siirtynyt miljoonia kruunuja. Ja duunarit hakee lainaa, että saa lapsille ruokaa.

http://di.se/Artiklar/2011/9/9/244741/D ... 2851&rlt=0

Alkaa ruotsalaisessa lehdistössä nuotti mennä kriittisempään suuntaan. Hyvä että täällä riittää uskoa ja luottamusta Mullerin tarkoitusperiin.

Jälkiviisas on helppo olla, mutta paras olisi ehkä ollut rehellinen MBO (Management Buy Out) ja sitten jonkun autoalan kovan nimen palkkaaminen kruunulla / vuosi. Eihän Jobskaan ole nostanut Applesta kuin taalan vuodessa. Iacocca teki saman. Molemmat olivat (ovat) toki miljonäärejä, mutta niin Mullerinkin pitäisi olla.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Arcer kirjoitti:alkaas nyt, ilman mulleria yhtaan ng9-5 ei olisi liikenteessä. Saabin alasajo meni liian pitkälle ennen myyntiä spykerille. Lisäksi spyker joutui maksamaan liian kovan hinnan. Koskaan ei puhuttu rahasta vaan fully funded businessplänistä, joten koko ajan on tiedetty että rahat eitule riittämään. Muller laski varmasti sen päälle että antonov saadaan ajoissa mukaan ja sitä kautta vähän lisäaikaa. Kiinalaisten kanssa on neuvoteltu jo viime syksystä lähtien. Paljon on vuodessa rahaa poltettu ja varmasti ylilyöntejäkin on ollut kuten itsenäisyysjuhlat, castriotan palkkaaminen, phoenix konsepti joihin ei oikeasti ole ollut varaa. Pikkuisen tarkemmalla rahan käytöllä homma olisi pysynut podempään kasassa. Ja myynti oli taas lupaavassa kasvussa vähän hiljaisemman tammi ja helmikuun jälkeen. Lisäksi rahaa on ihan liikaa sidottuna jenkeissä olevaan monen tuhannen auton stockkiin. Anyway, ei muller niin tyhmäole ettei tiennyt ettärahat ei riitä, mutta uskoi korjaavansa tiöanteen ajoissa antonovilla ja kiinalaisilla. Tietenkin mullerin pitää olla positiivinn ja antaa optimistisia lausuntoja ja uskoa valoisaan tulevaisuuteen. Toki onhan sitä kerrottu julkisuuteen suoranaisia valheita ja yritetty ostaa aikaa... Saab alkaa olla aika pahassa sillassa, mutta ei peliä vielä ole pelattu. Eikä sitä ole välttämättä pelattu vielä konkurssissakaan jos konkurssipesä myydään yhtenä kokonaisuutena uudelle omistajalle,mutta vaikeaksi menee vauhdinhaku konkan kautta kun uuden omistajan pitäisi saada gmlta osia yms. Gmlle ei ihan mikätahansa ostaja kelpaa.
+1 (eli samoilla linjoilla kanssasi)
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

MRe kirjoitti:
Jälkiviisas on helppo olla, mutta paras olisi ehkä ollut rehellinen MBO (Management Buy Out) ja sitten jonkun autoalan kovan nimen palkkaaminen kruunulla / vuosi. Eihän Jobskaan ole nostanut Applesta kuin taalan vuodessa. Iacocca teki saman. Molemmat olivat (ovat) toki miljonäärejä, mutta niin Mullerinkin pitäisi olla.
Iacocca ja Jobs eroavat siinä mielessä Mullerista, että kun Victorilla on takanaan (ja edessä) iso joukko epäonnistuneita diilejä ja vääriä arvioita, niin Jobs ja Iacocca ovat olleet alansa numero ykkösiä. Iacocca oli ennen Chryslerin ostoa Fordin pääjohtaja ja Jobs on perustanut Pixarin ollessaan Applelta evakossa. Jobs on Pixarin myynnin ansiosta Disneyn suurin yksityinen omistaja ja hallintoneuvoston jäsen. Em. herrojen kyvyt näkyvät heidän varallisuudessaan. Ja toki myös Mullerin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3600
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Pahasti näyttää siltä, että ketju pitää nimetä pikapuoliin uudelleen. On tää ollut sellaista pelleilyä jo kuukausia, että alta pois.

Melkein itkettää kun muistelen lukuisia OG-ysisatasiani ja niitten kanssa pörrättyjä kilometrejä. Ne oli aikoja ne. Näihin nykyisiin tuulettimiin ei uskalla kajota, varsinkaan, kun matto näyttää katoavan jalkojen alta lopullisesti.

Hengessä mukana silti ikuisesti, vaikka leiriä on käyttöautojen suhteen jo vaihdettukin. Omat 50v synttärit ovat 8½ vuoden päästä, jos silloin ostais itelle lahjaksi harrasteSaabin ?
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

IC1970 kirjoitti: Hengessä mukana silti ikuisesti, vaikka leiriä on käyttöautojen suhteen jo vaihdettukin. Omat 50v synttärit ovat 8½ vuoden päästä, jos silloin ostais itelle lahjaksi harrasteSaabin ?
Ehdottomasti, miksei vaikka 45v synttäreille jo :wink:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tai 42-synttäreille, ennen kuin hinnat karkaa pilviin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

No ny sitä rahaa sitten onkin tulossa:
http://di.se/Artiklar/2011/9/10/244789/ ... de-i-Kina/

Eli ensimmäinen hyväksyntä rahoitukselle on saatu. Vielä tarvitaan kaksi porrasta, ennen kuin rahat on Saabin tilillä. Saas nähdä mitä ensi tiistaina käy.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

MRe kirjoitti:No ny sitä rahaa sitten onkin tulossa:
http://di.se/Artiklar/2011/9/10/244789/ ... de-i-Kina/

Eli ensimmäinen hyväksyntä rahoitukselle on saatu. Vielä tarvitaan kaksi porrasta, ennen kuin rahat on Saabin tilillä. Saas nähdä mitä ensi tiistaina käy.
Hieno homma, loppuun asti vain!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Lukittu