Saabin tulevaisuus
Re: Saabin tulevaisuus
Mikäli kauppa tulee 450:llä millillä, niin ei se vielä riitä.Saappi on tehnyt
tappiota niin kauan, että meenee vielä ainakin tämä vuosi tappiolla,
ja tarvii ainakin 50 milliä lisää. jos eres riittää. Hyvä jos edes 2012
pääsee nollille. Uutta femmaa pitää myydä ainakin 45-60 tuhatta
kappaletta?? plus 9-3:n päivitys. Niin että työ sarkaa riittää.
tappiota niin kauan, että meenee vielä ainakin tämä vuosi tappiolla,
ja tarvii ainakin 50 milliä lisää. jos eres riittää. Hyvä jos edes 2012
pääsee nollille. Uutta femmaa pitää myydä ainakin 45-60 tuhatta
kappaletta?? plus 9-3:n päivitys. Niin että työ sarkaa riittää.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus
Tota, mulla on tosta skenaario...jarkar kirjoitti:Mikäli kauppa tulee 450:llä millillä, niin ei se vielä riitä.Saappi on tehnyt
tappiota niin kauan, että meenee vielä ainakin tämä vuosi tappiolla,
ja tarvii ainakin 50 milliä lisää. jos eres riittää. Hyvä jos edes 2012
pääsee nollille. Uutta femmaa pitää myydä ainakin 45-60 tuhatta
kappaletta?? plus 9-3:n päivitys. Niin että työ sarkaa riittää.
Saabilla on kertynyt vuosien saatossa velkaa, mutta ne ovat, ylläripylläri, suurimmaksi osaksi GM:n tytäryhtiöille. GM hakee saabin konkurssiin ja suurimpana velkojana GM määrää konkurssipesälle hoitajan.
Sieltä pesästä sit muutetaan rahaksi kaikki mitä ikinä irti saadaan, kuten ne vanhojen mallien työkalut ja tekniikat Kiinalaisille.
Lopulta jätetään vain ja ainoastaan riittävä siivu tekniikkaa, tuotantovälineitä jne. jotta jää vielä uutta ostajaa kiinnostava paketti jäljelle. Sitä sitten sitoutetaan ostamaan osia valmistettaviin autoihin ja mahdollisesti vaaditaan jotain osuuksia per myyty yksilö, mutta uusi yhtiö voisi sitten olla aloittaessaan velaton
Joku tuontapainen kuvio on mielestäni ainoa joka vähänkään selittäisi tuota GM:n pelleilyä mitä tässä on saatu seurata...
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Re: Saabin tulevaisuus
Tästä ilmestyy varmaan videokin myöhemmin:
"We have shown Mr. Whitacre the money," said Victor Muller, founder and chief executive of Spyker Cars.
"We are absolutely definitely negotiating in good faith with GM to buy Saab," Muller told a conference hosted by Automotive News in Detroit.
"They are considering offers very, very seriously."
------------
Jos kyse olisi vain rahan latomisesta tiskiin niin hommahan olisi ollut ohi jo ajat sitten vaan kun GM haluaa mahdollisimman uskottavan bisnes-suunnitelman Saabille, että tulee jatkossakin synergiaa ja GM ei joudu maksumieheksi jos tehtaalta sammuu valot. Koita siinä sitten minuuttipelinä rakentaa 10 vuoden suunnitelma mahdollisimman tarkasti, liikoja kuitenkaan paljastamatta.
---------------
Jos(ja jos) Saab vaihtaa omistajaa niin tulevia myyntimääriä on tietysti vaikea arvioida, tälläistä showta tuskin on ennen tapahtunut tälläisessä mittakaavassa. Paljon riippuu siitä kuinka jakeluverkosto ehti vaurioitua ja miten paljon esim. mainontaan käytetään rahaa. Pitkällä aikavälillä tästä showsta on tietysti hyötyä kun nimi on jäänyt ihmisillä muistiin. Aivan kuten sana Buick ei kerro Eurooppalaiselle mitään niin Saabikin on täysin nevahööd monille maailmassa. Edes GM:n pääkonttorin aulavirkailija ei tiennyt mitä sana Saab tarkoittaa tuossa joku aika sitten, se kertoo jotain.
Roverihan ei muistaakseni suoranaisesti kaatunut ostojen vähyyteen vaan siihen, että alihankkijat halusivat heille turvallisemman maksutavan johon taas Roverin rahkeet eivät riittäneet. Sitä en tiedä kuinka antiikkia tuotteet olivat, tuotepuolihan Saabilla on kunnossa paitsi suorakytkentä automaatti puuttuu.
"We have shown Mr. Whitacre the money," said Victor Muller, founder and chief executive of Spyker Cars.
"We are absolutely definitely negotiating in good faith with GM to buy Saab," Muller told a conference hosted by Automotive News in Detroit.
"They are considering offers very, very seriously."
------------
Jos kyse olisi vain rahan latomisesta tiskiin niin hommahan olisi ollut ohi jo ajat sitten vaan kun GM haluaa mahdollisimman uskottavan bisnes-suunnitelman Saabille, että tulee jatkossakin synergiaa ja GM ei joudu maksumieheksi jos tehtaalta sammuu valot. Koita siinä sitten minuuttipelinä rakentaa 10 vuoden suunnitelma mahdollisimman tarkasti, liikoja kuitenkaan paljastamatta.
---------------
Jos(ja jos) Saab vaihtaa omistajaa niin tulevia myyntimääriä on tietysti vaikea arvioida, tälläistä showta tuskin on ennen tapahtunut tälläisessä mittakaavassa. Paljon riippuu siitä kuinka jakeluverkosto ehti vaurioitua ja miten paljon esim. mainontaan käytetään rahaa. Pitkällä aikavälillä tästä showsta on tietysti hyötyä kun nimi on jäänyt ihmisillä muistiin. Aivan kuten sana Buick ei kerro Eurooppalaiselle mitään niin Saabikin on täysin nevahööd monille maailmassa. Edes GM:n pääkonttorin aulavirkailija ei tiennyt mitä sana Saab tarkoittaa tuossa joku aika sitten, se kertoo jotain.
Roverihan ei muistaakseni suoranaisesti kaatunut ostojen vähyyteen vaan siihen, että alihankkijat halusivat heille turvallisemman maksutavan johon taas Roverin rahkeet eivät riittäneet. Sitä en tiedä kuinka antiikkia tuotteet olivat, tuotepuolihan Saabilla on kunnossa paitsi suorakytkentä automaatti puuttuu.
Viimeksi muokannut TuuSaR, Ke Tammi 13, 2010 00:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Saabin tulevaisuus
Saab oli viime vuonna velkasaneerauksessa eli tuonkaltainen skenaario ei liene enää mahdollinen.2,3T sport kirjoitti: Saabilla on kertynyt vuosien saatossa velkaa, mutta ne ovat, ylläripylläri, suurimmaksi osaksi GM:n tytäryhtiöille. GM hakee saabin konkurssiin ja suurimpana velkojana GM määrää konkurssipesälle hoitajan.
Sieltä pesästä sit muutetaan rahaksi kaikki mitä ikinä irti saadaan, kuten ne
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Saabin tulevaisuus
Suurin osa tarjoajista taitaa käyttää sitä Königseggin bisnessplania (Spyker ainakin). Sehän oli käsittääkseni GM:n hyväksymä, joten mikä on muuttunut jottei se enää kelpaa ?TuuSaR kirjoitti: Jos kyse olisi vain rahan latomisesta tiskiin niin hommahan olisi ollut ohi jo ajat sitten vaan kun GM haluaa mahdollisimman uskottavan bisnes-suunnitelman Saabille, että tulee jatkossakin synergiaa ja GM ei joudu maksumieheksi jos tehtaalta sammuu valot.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Saabin tulevaisuus
Jostain luin, että mikään tähän astisista suunnitelmista ei ole yhtä hyvin tehty, joten kaipa se toimii lähinnä "runkona". Ja tietysti GM on nostanut rimaa. CJ kommentoi, että sillä tarjouksella minkä he viimeksi jättivät GM:lle, olisi aikaisemmin tehty kaupat hetimiten, nyt ei näköjään pääse edes kärkikahinoihin.
-------------------
http://www.reuters.com/article/idUSN1211833320100112
-------------------
http://www.reuters.com/article/idUSN1211833320100112
Tuliskohan tässä sittenkin vielä mustetta paperille tällä viikolla. Kaksi eri aikavyöhykettä tietysti rassaa ja sopimus pitää varmaan hyväksyä GM:n johtokunnan kokouksessa.Dutch sports car maker Spyker is working "around the clock" to clinch a deal to buy Sweden's Saab and has a deadline of "days not weeks"
Re: Saabin tulevaisuus
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saabin tulevaisuus
Tai sitten GM:n vitkuttelu ja vatkaaminen saa loputkin kiinnostuneet heittämään pyyhkeen kehään. Kohta ei ole enää mitään ostamisen arvoista... alasajotoimenpiteet ei ainakaan nosta kauppatavaran arvoa Tuo VM:n kommentti ei vaikuta hyvältä jos GM:n puolelta on vihjattu, että asian käsittely saattaa venyä helmikuun puolelle. GM:n kommentteja on tosin nähty laidasta laitaan, joten tiedäppä sitten niistä...TuuSaR kirjoitti:Tuliskohan tässä sittenkin vielä mustetta paperille tällä viikolla. Kaksi eri aikavyöhykettä tietysti rassaa ja sopimus pitää varmaan hyväksyä GM:n johtokunnan kokouksessa.Dutch sports car maker Spyker is working "around the clock" to clinch a deal to buy Sweden's Saab and has a deadline of "days not weeks"
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Saabin tulevaisuus
Mikäli Ruotsissa menettely on lähelläkään Suomen vastaavaa, ei siinä häviä läheskään kaikki velat. Normaalisti 60-70% veloista jätetään maksettavaksi, ne vain jaksotetaan maksuun myöhemmin.koistha kirjoitti: Saab oli viime vuonna velkasaneerauksessa eli tuonkaltainen skenaario ei liene enää mahdollinen.
Konkurssin kautta vauhdin hakeminen kaataa hyvin todennäköisesti myös alihankkijoita, joten en usko sen olevan vaihtoehto.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Saabin tulevaisuus
Kyllä syksyllä infottiin (kun vielä neuvotteluja käytiin Koenigseggin kanssa), että Saab on nyt käytännössä lähes velaton yhtiö. Eli vaikka GM julkisuudessa esiintyy kuin villiintynyt pässilauma, taustalla on tehty paljon hyvääkin Saabin jatkon mahdollistamiseksi. Esim. velat alihankkijoille on kai maksettu lähes kokonaan pois.
Tässä on nyt kai kyse parista ongelmasta: ensinnäkin Koenigsegg-diili kaatui kai erityisesti siihen, että kiinalaisten motiivit olivat aivan puhtaasti Saabin teknologian imemisessä kaukoitään päin. Muutenkin sitä kautta GM heräsi laskemaan riskejä siitä, mitä tekniikan joutuminen vääriin käsiin aiheuttaisi. Sen lisäksi sitten on huolestuttu siitä, että jos ostajaehdokas epäonnistuu ja Saab kaatuu kuitenkin esim. jo parin vuoden sisällä, GM joutuu myynnistä huolimatta vielä maksumieheksi monissa takuu- ym. asioissa.
Ja sitten on vielä puhdas amerikkalainen ahneus. Kun on huomattu, että Saabista vieläkin voi saada rahaa, rimaa on nostettu ihan vedätysmielessä.
Onneksi Trollhättanissa tuotanto ajettiin joulutauon jälkeen käyntiin suunnitellusti ja oikeastaan mitään käytännön toimia toiminnan alasajoksi ei ole vielä aloitettu. Jos tehdas jo nyt seisoisi, toivoa olisi paljon paljon vähemmän.
Minä yritän siis vielä jaksaa uskoa, että se diili kuitenkin syntyy... Ihan vielä ei ole aika liimata FUGM-tarroja Saabin takaluukkuun!
Tässä on nyt kai kyse parista ongelmasta: ensinnäkin Koenigsegg-diili kaatui kai erityisesti siihen, että kiinalaisten motiivit olivat aivan puhtaasti Saabin teknologian imemisessä kaukoitään päin. Muutenkin sitä kautta GM heräsi laskemaan riskejä siitä, mitä tekniikan joutuminen vääriin käsiin aiheuttaisi. Sen lisäksi sitten on huolestuttu siitä, että jos ostajaehdokas epäonnistuu ja Saab kaatuu kuitenkin esim. jo parin vuoden sisällä, GM joutuu myynnistä huolimatta vielä maksumieheksi monissa takuu- ym. asioissa.
Ja sitten on vielä puhdas amerikkalainen ahneus. Kun on huomattu, että Saabista vieläkin voi saada rahaa, rimaa on nostettu ihan vedätysmielessä.
Onneksi Trollhättanissa tuotanto ajettiin joulutauon jälkeen käyntiin suunnitellusti ja oikeastaan mitään käytännön toimia toiminnan alasajoksi ei ole vielä aloitettu. Jos tehdas jo nyt seisoisi, toivoa olisi paljon paljon vähemmän.
Minä yritän siis vielä jaksaa uskoa, että se diili kuitenkin syntyy... Ihan vielä ei ole aika liimata FUGM-tarroja Saabin takaluukkuun!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Re: Saabin tulevaisuus
Näin on. Kyllä sitä tuhkaa ehtii heitellä päälleen sittenkin, jos/kun Trollhättanin tehtaassa viimeinen sammuttaa valot.Toby kirjoitti:Minä yritän siis vielä jaksaa uskoa, että se diili kuitenkin syntyy... Ihan vielä ei ole aika liimata FUGM-tarroja Saabin takaluukkuun!
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus
^^komppaan täysin tuota Tobyn näkemystä asiasta
Kai tähän mennessä ainoa tuotantoa haitannut toimenpide on työntekijöiden itsensä eilinen mielenilmaus Ei GM ole tehtaaseen alasajotoimintoja kohdistanut.
Autojahan puskee linjalta parhaillaan ja eilen esim. valmistui ensimmäinen Ruotsalainen avo-Saab koskaan
(joo, protoja löytyy kasarilta alkaen, mut linjalta valmistuneesta on kyse)
Jos GM tosissaan haluaisi tehtaan toimintaa haitata niin kyllä sillä olisi siihen paljon keinoja jo nyt.
Kai tähän mennessä ainoa tuotantoa haitannut toimenpide on työntekijöiden itsensä eilinen mielenilmaus Ei GM ole tehtaaseen alasajotoimintoja kohdistanut.
Autojahan puskee linjalta parhaillaan ja eilen esim. valmistui ensimmäinen Ruotsalainen avo-Saab koskaan
(joo, protoja löytyy kasarilta alkaen, mut linjalta valmistuneesta on kyse)
Jos GM tosissaan haluaisi tehtaan toimintaa haitata niin kyllä sillä olisi siihen paljon keinoja jo nyt.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Re: Saabin tulevaisuus
Sorvaakohan ne uusia vai vanhoja tilattuja femmoja?? Ainakin 9-3:sia,
tulee linjalta.
tulee linjalta.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: Saabin tulevaisuus
Molempia femmoja pukkaajarkar kirjoitti:Sorvaakohan ne uusia vai vanhoja tilattuja femmoja?? Ainakin 9-3:sia,
tulee linjalta.
Tämän viikon alusta, työntekijän kännykkäkameralla otettuja kuvia linjalta löytyy tuosta linkissä
http://www.saabhistory.com/2010/01/11/t ... otographs/
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Re: Saabin tulevaisuus
Niin ja nythän pukkaa avojakin.
Ja jotakin myönteistäkin väliin:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 010464/139
Ja jotakin myönteistäkin väliin:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 010464/139
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"