Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Silloin kun Saabilla alettiin 9-3:n asentaa 2.8v6t konetta, kilpailijat väsäsi jo kovaa vauhtia tupla-ahdettuja ja downsizing oli kiivaasti aluillaan. Miten tässä sitten kävi näiden koneiden suosion kanssa? Monta väärää päätöstä, mutta kun ei tiedä tarkemmin taustoja niin ei pidä hirveästi lähteä arvostelemaan. Näin meikäläiseltä kantilta vain näyttää, että Jenkkimarkkinat painoi vaakakupissa ehkä turhan paljon ja ratkaisut tehtiin sen mukaisesti. SVC konsepti oli tismalleen oikeaan aikaan ja se mun mielestä näytti mihin Saabilla oltaisiin pyritty. Siis suuntaviiva oli selkeä. Samaten 9-3X Top Gearin mukaan oli valmiina jo joskus 2003 mutta pääpajalta vedettiin henkselit. 9-7X ja 9-2X "projektit" oli paljon tärkeämpiä tuolloin.

Mun mielestä malliston ei tarvisi olla yhtään laajempi, jos näillä vähillä voitaisiin tehdä tulosta. Mutta se tietää massasta poikkeavampia autoja ja korkeampia hintoja. Mikä taas ei välttämättä sovi Saabin imagoon. :roll:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3031
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristos »

Taitaa olla aika jo pohtia enemmän saabistin tulevaisuutta kuin Saabin tulevaisuutta.

En haluaisi olla pessimisti saabisti, koska oman autoiluajan Saab on ollut aina suosikkini. Nyt kun 40 vuotta tätä arkiautoilua on harrastanut Saabilla, alkaa tuntua tällaisen Saab-jahkailun jälkeen, että on jo aika melko kypsä myös saabistin tulevaisuuden pohdinnalle. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1675
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Nytkö tämä epävarmuus jatkuu ja pahenee juuri kun piti rauhoittua.

Youngmanin rahat ovat reilun viikon myöhässä eikä ole tietoa milloin tulevat. Dagens Nyheter kirjoittaa youngmanin mahdollisesti vetäytyvän kaupasta ja Geelyn olevan kiinnostunut Saabista.

Lähdehän ei ole luotettavin mahdollinen, mutta silti ärsyttävä huhu/uutinen. Mutta jos totta niin toivottavasti Geely on oikeasti kiinnostunut.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Youngmanin kanssa on tosiaan ongelmia. DI kirjoitteli eilen, ettei Youngman ole saanut toimitettua kaikkia tietoja, joita tarvitaan omistajuuden vaihdon valmisteluun.

Mikä muuten on "Riksgälden" suomeksi?

Enivei, en oikein usko tuohon Geely-uutiseen, vaikka DI:kin siitä uutisoi. Aiemmin uutisoitiin, että Geely olisi kiinnostunut ostamaan osia Saabista, jos se menee konkkaan. Esimerkiksi huolto- ja varaosapalvelut. Tämä kuulostaa enemmän todelta kuin se, että Geely ostaisi taas uuden tuotantolaitoksen Ruotsista, kun se on sulkemassa yhtä Volvonkin tehdasta. Lisäksi Saab ei aikuisten oikeasti tarjoa mitään kilpailuetua Volvoon, ei Ruotsissa, ei Kiinassa eikä muualla maailmassa. Miksi siis kilpailla talon sisällä?

Geely on muuten saanut Vollen kannattavaksi puolessatoista vuodessa. Näin kirjoitti TM.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

MRe kirjoitti: Geely on muuten saanut Vollen kannattavaksi puolessatoista vuodessa. Näin kirjoitti TM.
Ei ole vaan vielä konsernin sisäiset varainsiirrot kehittyneet tarpeeksi. Kyllä se vielä tappiollisen näköiseksi saadan väännettyä ja voitto siirrettyä pienemmän verotuksen maihin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

MRe kirjoitti: Mikä muuten on "Riksgälden" suomeksi?
Ei sille taida oikein olla suoraa suomennosta, mutta se on virasto joka toimii suoraan valtionvarainministeriön alaisena.
Virastolla on kolme toiminta aluetta: valtion velka toiminta, valtion sisäinen pankki toiminta ja valtiollisten lainojen ja takuiden hoito.

En tiedä mikä virasto suomessa toimii samalla tavalla?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1354
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja koistha »

Suomessa varmaan puhuttaisiin Valtiokonttorista.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Optimus kirjoitti:Olen seurannu tätä viestiketjua ja tähän asti suhtaudunut :saab: in tilaanteseen hyvin rauhallisesti. MUTTA tänään koin sen tilanteen vakavuuden. Kävin Motonetissa kysymässä uuta Bypass ventiilia ja arvatkaa mikä oli vastaus - EI OLE! jo kesä kuusta saakka koko Motonet ketjussa, eikä pystyy mistään tilamaan... 8O
ajattelin huomenna metsästää vielä marmortiskilta.
Oulussa hain Aineelta eilen yhden hintaan 38,15. Ja muutama jäi vielä hyllyyn.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

koistha kirjoitti:Suomessa varmaan puhuttaisiin Valtiokonttorista.
Sehän se.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Laitetaan nyt varalta ihan suomeksi, yes eller no

http://www.satakunnankansa.fi/Talous/11 ... bista.html

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Sama oli myös Hesarin sivuilla. Edelleen ihmettelen, että mitä synergiaa tuosta olisi Geelylle? Kaksi täydellistä autotehdasta (kokoonpanolinjastoineen, maalaamoineen, toimitusjohtajan huoneineen ja törmäystestilabroineen) yhdessä maailman kalleimmista maista ei oikein kuulosta järkevältä liikkeeltä.

Muutenkin synergian hakeminen voi olla vaikeaa. Käyttäisivätkö osia ristiin? Molemmilla on niin omaleimainen muotoilukieli, että sitä on vaikea toiseen autoon sovittaa. Volvo / Geely on juuri päättänyt rakentaa uuden modulaarisen alustaratkaisun Volvoihin, siihen voi nykyisten ja tulevien Saabien vaikea sovittautua.

Mutta tapahtuuhan maailmassa kummallisempaakin.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jos oikein lennokkaasti spekuloidaan, niin Saabin ja Volvon yhteistyöhän (g se järkevää ois. Mutta ei varmaan tule tapahtumaan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Joo, niin kuin Stora Enson ja UPM:n kannattaisi yhdistyä ja vallata maailman paperimarkkinat.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13490
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitten äänestys pystyyn, tulisiko siitä Voob vaiko Salvo? :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Optimus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Syys 03, 2011 16:30

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Optimus »

:) Salvo kuulostaa paremmin, mutta jo registr. tavaramerkki maailmalla :D
Saab is a lifestyle!
Saab 9-5 Estate 2002
225kw 306hV Hirsch Performance
Lukittu