Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti: Tuossa lehtijutussa mainitaan vain Saab-bolagen, eikä kerrota sen tarkemmin ketä sillä tarkoitetaan.
Siis Nevsiä kiellettiin käyttämästä Saabin logoa, mutta Nevs käytti sitä kuitenkin, ja tästä hyvästä Nevsiä kiellettiin käyttämästä Saab-logoa?
Etkö lue näitä viestejä tässä vitjassa lainkaan? minä ja moni muukin on kertonut täällä ja aikoja sitten. Mitä tarkoittaa saab AB johon kuului aikanaan myös henkilöauto sekä kuorma-auto konsernit. Itse SAAB AB on puolustus ja turvallisuus laitteita valmistava yhtiö, sotilasLentokoneet, sukellusveneet tykit sunmuut releet.

Ja tuosta sopimuksien rikkomisesta josta mainitsin senkin olen muunkin kanssa kertonut täällä.
No kerran vielä Saab AB ja Nevs'in logon käytön sopimuksessa oli useita eri klausuuleja "(klausuuli = sopimuksen pykälä, joka ehtona lisää tai rajoittaa jotain.)
Yksi näistä klausuuleista oli ettei Saab AB hyväksy uusia omistajia mukaan Nevsin sopimukseen ja varsinkin kun mainittiin Mahindra niin Saab AB:llä alkoi varoituskellot soimaan syy tähän on, että mahindra valmistaa itsekin puolustus laitteita.
Ehkä nyt helpotti hiukan?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti:Etkö lue näitä viestejä tässä vitjassa lainkaan?
Kyllä minä näitä olen joskus lukenut. Joskus on vain vähän vaikeuksia ymmärtää. En tiedä onko vika sinun suomenkielen kirjoituksessasi vai omassa lukutaidossani.
core2 kirjoitti:minä ja moni muukin on kertonut täällä ja aikoja sitten. Mitä tarkoittaa saab AB johon kuului aikanaan myös henkilöauto sekä kuorma-auto konsernit. Itse SAAB AB on puolustus ja turvallisuus laitteita valmistava yhtiö, sotilasLentokoneet, sukellusveneet tykit sunmuut releet.
Tiedän jopa melko tarkkaan mikä firma on SAAB AB, mitä se tekee, ja mikä sen yhteys on Saab Automobileen ja Saabin autotuotannon historiaan. Sen vain totesin jo kahteen kertaan, että tuossa lehtijutussa ei ole eritelty, mitä tarkoitetaan Saab-bolagenilla, eikä se erittelyksi muutu että sinä ja minä tiedämme mikä yhtiö on SAAB AB.
core2 kirjoitti:Ja tuosta sopimuksien rikkomisesta josta mainitsin senkin olen muunkin kanssa kertonut täällä.
No kerran vielä Saab AB ja Nevs'in logon käytön sopimuksessa oli useita eri klausuuleja "(klausuuli = sopimuksen pykälä, joka ehtona lisää tai rajoittaa jotain.)
Yksi näistä klausuuleista oli ettei Saab AB hyväksy uusia omistajia mukaan Nevsin sopimukseen ja varsinkin kun mainittiin Mahindra niin Saab AB:llä alkoi varoituskellot soimaan syy tähän on, että mahindra valmistaa itsekin puolustus laitteita.
Ehkä nyt helpotti hiukan?
No helpotti. Nyt se tuli kirjoitettua niin että siitä sai jotain selvääkin. Edellisessä selvityksessä kun ei ollut päätä eikä häntää.

Aiemmin on kyllä kirjoitettu siitä, että se Saabin nimen (ja siinä samassa logon) käyttöoikeus meni sopimuksen perusteella NEVSin ajauduttua yrityssaneeraukseen. Mutta tiedä nyt näistä hevosmiesten tietotoimistoista, mihin luottaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti: Kyllä minä näitä olen joskus lukenut. Joskus on vain vähän vaikeuksia ymmärtää. En tiedä onko vika sinun suomenkielen kirjoituksessasi vai omassa lukutaidossani.
Tiedän jopa melko tarkkaan mikä firma on SAAB AB, mitä se tekee, ja mikä sen yhteys on Saab Automobileen ja Saabin autotuotannon historiaan. Sen vain totesin jo kahteen kertaan, että tuossa lehtijutussa ei ole eritelty, mitä tarkoitetaan Saab-bolagenilla, eikä se erittelyksi muutu että sinä ja minä tiedämme mikä yhtiö on SAAB AB.
No helpotti. Nyt se tuli kirjoitettua niin että siitä sai jotain selvääkin. Edellisessä selvityksessä kun ei ollut päätä eikä häntää.
Aiemmin on kyllä kirjoitettu siitä, että se Saabin nimen (ja siinä samassa logon) käyttöoikeus meni sopimuksen perusteella NEVSin ajauduttua yrityssaneeraukseen. Mutta tiedä nyt näistä hevosmiesten tietotoimistoista, mihin luottaa.
Ovelalta tuntuu tuo mainitsemasi kysymys josko vika olisi minun suomenkielessäni tai kertomustavassani, yritän ymmärtää sitä, mutta vaikealta se tuntuu koska olen saanut kiitosta täällä näistä käännöksistäni, suomennan sen mitä on kirjoitettu sweduksi, vaikka olenkin niin kuin sanot hevosmiesten tietotoimistosta.

Ja lopuksi tarkoitettu yksistään sulle, että jos se edellinen selitys oli sinulle ylipääsemätön este se saattoi olla sitä ainoastaan sen takia kun et tiennyt taustoja sille. Vaikka minä ja jotkut muutkin ovat asian tänne aiemminkin kertoneet.

Tällä yritys saneerauksella ei ole mitään logon kanssa tekemistä vaan ainoastaan sopimuksen rikkomisella.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

No nyt peli poikki tässä kohtaan. Jatketaan tätä asialinjalla.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Enpä uskalla laskea, paljonko tuo tekee valmistettua autoyksilöä kohden.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Eikö se ole 1,4 milj. kr/auto jos valmistaa ne 1000 luvallista autoa? Kaikkia 1000 kpl ei ole vielä edes valmistettu.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja benicio »

Asettaisi tietysti koko autobisneksen aika erikoiseen valoon, jos Nevsin tulos olisi viime vuona ollut jotain muuta kuin valtavat tappio.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja core2 »

JUST NU: Nevs ansöker om förlängd rekonstruktion.
*******************************************************
Juuri nyt: Nevs hakee lisäaikaa saneeraukselle.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.3799812- ... nstruktion
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Pantti-hommistako se jäi kiinni?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sillä aikaa kun Saab-saippua jatkuu, voi vilkuilla välillä vähän naapuriinkin:
Kauppalehti.fi kirjoitti: Volvo tehtaili kovia ennätyksiä

Volvolla on vauhti päällä. Yhtiö myi viime vuonna ennätysmäärän autoja ja paransi roimasti tulostaan.

Volvo Car Groupin tiukka taloudenpito ja vahva imu ennen muuta Kiinassa ja Euroopassa tuottivat tulosta. Yhtiön operatiivinen tulos parani vuoden takaisesta 17,4 prosenttia 233 miljoonaan euroon. Liikevaihto kasvoi kuutisen prosenttia 13,8 miljardiin euroon.

Volvoja myytiin maailmalla viime vuonna ennätysmäärä 465 866 kappaletta. Se merkitsi 8,9 prosentin kasvua vuodesta 2013. Tasaisen varmasta nousuvauhdista kertoo se, että vuoden 2013 heinäkuusta lähtien myyntimäärät ovat kasvaneet joka kuukausi.

Merkin päämarkkina Kiina veti yli 81 000 autoa, 33 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuotena. Euroopassa Volvo eteni kokonaismarkkinoita selvästi paremmin 11 prosentin kasvulla.

Volvon tämä vuosi on lähtenyt laiskasti liikkeelle. Kiinassakin se pääsi tammikuussa vain 1,7 prosentin kasvuun. Pääjohtaja Håkan Samuelsson odottaa kuitenkin loppupeleissä vahvaa vuotta.

”Varsinkin vuoden toisella puoliskolla tulemme lujaa”, hän vakuuttaa Dagens Industri-lehdessä.

”Olemme tehneet lujasti töitä vakaan talouden sekä uusien mallien, moottoreiden ja tekniikoiden eteen. Esimerkiksi muunneltava alusta nostaa tuottomarginaalejamme huomattavasti”, hän sanoo.

Samulessonin mukaan Volvon tavoitteena on lähestyä pahimpien kilpailijoidensa markkinaosuuksia maailmalla. Tähtäimessä ovat siis ainakin Audi, BMW ja Mercedes.
Ei sillä muuten väliä, mutta aina välillä sitä miettii missä oltaisiin jos GM olisi hoitanut Saab-hommansa yhtä huonosti kuin Ford Volvo-hommansa. Eli huomattavasti paremmin kuin miten tuli hoidettua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja juhokare »

AZP kirjoitti:Sillä aikaa kun Saab-saippua jatkuu, voi vilkuilla välillä vähän naapuriinkin:
Kauppalehti.fi kirjoitti: Volvo tehtaili kovia ennätyksiä

Volvolla on vauhti päällä. Yhtiö myi viime vuonna ennätysmäärän autoja ja paransi roimasti tulostaan.

Volvo Car Groupin tiukka taloudenpito ja vahva imu ennen muuta Kiinassa ja Euroopassa tuottivat tulosta. Yhtiön operatiivinen tulos parani vuoden takaisesta 17,4 prosenttia 233 miljoonaan euroon. Liikevaihto kasvoi kuutisen prosenttia 13,8 miljardiin euroon.

Volvoja myytiin maailmalla viime vuonna ennätysmäärä 465 866 kappaletta. Se merkitsi 8,9 prosentin kasvua vuodesta 2013. Tasaisen varmasta nousuvauhdista kertoo se, että vuoden 2013 heinäkuusta lähtien myyntimäärät ovat kasvaneet joka kuukausi.

Merkin päämarkkina Kiina veti yli 81 000 autoa, 33 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuotena. Euroopassa Volvo eteni kokonaismarkkinoita selvästi paremmin 11 prosentin kasvulla.

Volvon tämä vuosi on lähtenyt laiskasti liikkeelle. Kiinassakin se pääsi tammikuussa vain 1,7 prosentin kasvuun. Pääjohtaja Håkan Samuelsson odottaa kuitenkin loppupeleissä vahvaa vuotta.

”Varsinkin vuoden toisella puoliskolla tulemme lujaa”, hän vakuuttaa Dagens Industri-lehdessä.

”Olemme tehneet lujasti töitä vakaan talouden sekä uusien mallien, moottoreiden ja tekniikoiden eteen. Esimerkiksi muunneltava alusta nostaa tuottomarginaalejamme huomattavasti”, hän sanoo.

Samulessonin mukaan Volvon tavoitteena on lähestyä pahimpien kilpailijoidensa markkinaosuuksia maailmalla. Tähtäimessä ovat siis ainakin Audi, BMW ja Mercedes.
Ei sillä muuten väliä, mutta aina välillä sitä miettii missä oltaisiin jos GM olisi hoitanut Saab-hommansa yhtä huonosti kuin Ford Volvo-hommansa. Eli huomattavasti paremmin kuin miten tuli hoidettua.
AZP puhuu asiaa!!!!!!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja sama laatujulkaisu hieroo taas soraa SAAB AB:n naamaan otsikoinnillaan:
Kauppalehti kirjoitti: Saab anoo taas armonaikaa

Saabin nykyinen omistaja pyytää oikeudelta jälleen armonaikaa velkojensa hoitoon.

Saabin nykyinen kiinalainen omistaja National Electric Vehicle Sweden (Nevs) pyristelee velkojia vastaan oikeudessa. Yhtymä sai jo viime joulukuussa velkojensa maksuun oikeuden päätöksellä lisäaikaa. Aika umpeutuu maaliskuun 2.päivänä, ja kun rahaa ei kassassa ole, niin yhtymä lähetti jatkoanomuksen.

Nevs on ollut viime elokuusta lähtien lukuisille alihankkijoille velkaa yhteensä noin 53 miljoonaa euroa. Saab on tuottanut yhtymälle tähän mennessä yli 200 miljoonaa euroa tappiota.

Saabin Trollhättanin tuotantolinjat pysähtyivät kokonaan viime toukokuussa. Hiljaisuus jatkuu edelleen.

Nevs on yrittänyt herättää lengendaarisen ruotsalaismerkin henkiin neuvottelemalla uusien sijoittajien ja yhteistyökumppanien kanssa. Kierroksessa on ollut pitkään kaksi aasialaista yhtiötä, joista toinen on muun muassa maastureista tunnettu intialainen jättikonserni Mahindra.
Taas kerran otsikointi ja juttu, joka ei varmaankaan lisää SAAB AB:n halua antaa nimeään yhdellekään ulkopuoliselle käyttöön.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

AZP kirjoitti: Ei sillä muuten väliä, mutta aina välillä sitä miettii missä oltaisiin jos GM olisi hoitanut Saab-hommansa yhtä huonosti kuin Ford Volvo-hommansa. Eli huomattavasti paremmin kuin miten tuli hoidettua.
Pitää tietty vertailussa muistaa, että Volvo on aina ollut vähän vakaammalla pohjalla kuin Saab, siis myös ruotsalaisomistuksen aikana. Enemmän mallisarjoja, enemmän myyntiä, lyhyemmät malli-iät yms.

Volvo on osannut myös uudistua: kun takavetokonsepti alkoi vanheta käsiin, siihen ei takerruttu kynsin hampain kiinni, vaan palkattiin Saabin pääsuunnittelija ja tehtiin 850 (eli Saab 9000 pakattuna Volvon näköisiin kuoriin ja varustettuna 5-sylinterisellä moottorilla) :)

Saab ehti vajota tosi vakavaan kriisiin ennen GM:lle päätymistään, Volvon tilanne ei kai ole koskaan ollut ihan yhtä veitsenterällä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus III: NEVS aikakausi

Viesti Kirjoittaja viggen »

Volvolla on ollut monta kriisitilannetta vuosien varrella esim. 2008 lopulla irtisanotiin 3300 työntekijää.
Jo -70 luvulla oli ongelmia kun öljykriisi oli ajankohtainen. Suurin osa auton valmistajista on saanut kokea kovia aikoja, markkinoiden muuttuessa alamäkeen.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin