Vieläkään ei kuulu Detroitista mitään... asia jota voisi tulkita hyvänä enteenä...ehkä
Mutta kun GM:stä tiedetään 100% varmasti vain sen olevan arvaamaton niin jos tässä sanoisi ääneen yhden ajatusleikkini ettei se vain toteutuisi
Alkuun jotain faktojen tapaisia...
-GM on saanut ilmaiseksi kuulla miten muut ostajaehdokkaat toimisivat saadakseen Saabin jälleen kannattavaksi. Nämä "konsultit" ovat sikälikin hyviä, että normaalit konsultit suunnittelevat toimintatavat GM:n laskuun ja heidän rahoilla mutta nämä ostajaehdokas konsultit luottavat suunnitelmiinsa pistääkseen omat rahansa likoon.
-GM on nähnyt, että Saabilla on vankka kannattajakunta ja myynti voisi lisääntyä mikäli heidän mielipiteitä ja toiveita kuultaisiin enemmmän.
-GM on luvannut US-veronmaksajille lopettaa tai myydä kannattamattomat automerkkinsä josta Saabin osuus on tehdas + 3500 työntekijää.
-GM on pistänyt suuria summia rahaa kiinni NG 9-5 sekä 9-4x Saabien kehittämiseen, joista 9-5 on täysin valmis rahastettavaksi.
-GM tietää ettei Saabin lakkauttaminen tuo Opelille lisää asiakkaita Euroopassa. (joku hyvin harva ex.Saabisti voi ostaa Opelin, mut vastapainoksi joku ei Saabisti jättää Opelin ostamatta ja hankkii VW:n vain koska pitää GM:n toimintatapoja moraalisesti heikkoina).
Se ajatusleikki...
GM sulkee nyt Opelin Belgian tehtaan = 1kpl autotehdas kuluineen poissa kuten luvattu.
GM potkii kilometritehtaalle Belgian Opelin 2000työntekijän lisäksi Trollhättanin Saab tehtaalta 1500henkeä = 3500työntekijää irtisanottu kuten olisi seurannut Saabin sulkemisesta.
Jäljelle jääville 2000työntekijälle on Saabien kysyntää vastaava täystyöllisyys kokolailla takuuvarmaa
Huolto- ja myyntiketjut Opelin kanssa niin paljon samoja ettei Saabin mukaan jäämisestä synny mitään kaksinkertaisia lisäkuluja.
Saabin markkinointiin ei alkuun tarvitse panostaa juurikaan aiempaa enemmän koska eri mediat ovat ilmaiseksi tarjonneet viime kuukausina ilmaista mainosta enemmän kuin perinteisellä markkinoinnilla GM olisi ikinä saanut aikaan.
-Kun vielä GM:llä hoitavat NG femmat ajoissa kauppoihin
sekä tekevät hiukan konsernin sisäisiä voitonsiirtoja Saabin eduksi, niin saavat Saabin näyttämään voittoa jo tänäkin, eikä kritiikkiä ratkaisulle enää pahemmin kuulu
