Luin eilen netistä juttua että SAAB alkaisi tekemään yhteistyötä BMWn kanssa!!
Aluksi uuden pikku-SAABin 9-2 muodossa. Pohja tulisi Ministä. Spykerin Myllärin mukaan on kiire saada ulos pikku-SAAPPI! Se on totta se! Toivottavasti hintakin pysyy pikkuisena!!
Toinen yhteistyö projekti olisi 9-4x jossa moottori olisi Bayerilaista alkuperää!
Lähde: ruotsalainen Dagens Industri(DI.se) ja saksalainen Auto. Motor und Sport
Tulevaisuus näyttänee mitä tapahtuu. Itse olen jo noin puolitoista vuotta sitten sanonut että jospa SAAB alottaisi yhteistyön BMWn kanssa, mutta pidin sitä kuitenkin liian suurena toiveena!
Alustan ja muiden vastaavien osien puolesta varmaan hyvä juttu tuo yhteistyö, moottoreiltaan taas kaksi niin erillaista auton valmistajaa. BMW panostaa vapareihin ja Saab turboihin.
Ei tuo panostushomma ihan noinkaan ole, esim. uusi 335i on kahdella turbolla, lisäksi uusissa V8-malleissa on 2 ahdinta ja pienempi litratilavuus. Ns. suomi-hinnat-alkaen-bensamoottoreihin ei ole BMW ahtimia ainakaan toistaiseksi laittanut. Esim. jenkkilässä nuo myllyt ovat BMW-kannan peruskauraa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Bmw N54 on kahdella turbolla ja uusi kehitysversio N55 on yhdellä turboahtimella. Yhdellä ahtimella siis nämä uusimmat 2979cc 6-sylinteriset bensiinimoottorit.
On kumminkin bemari filosofia lähempänä Saabbia kun Opelin. Bemarihan aikoinaan lähtenyt käyntiin lentokonemoottoritehtaana.
Ja mitä turboihin tulee, niin käykääpä koeajamassa 335 tublaturbo. Osataan sitä muuallakin. Mahtava laite ja pienellä kulutuksella matka- ajossa.
Ja mitä tulee diesel- koneisiin, niin kyllähän bemari kulkee tällähetkellä kehityksen kärkikastissa. Miltäpä kuulostais uuden 9-5:sen keulalla bemarin lähes 300 heppanen dieselpata jonka kulutus naurettavan pieni.
Kyllä toi bemari yhteistyö olisi enemmän kuin hyvä asia. Toinen hyvä kumppani, Audi, ei taida olla relevantti tällä kertaa.
Mitä support-porukka ym. olisi mieltä ? Kelpaako mikä vain kunhan Saabin merkkisenä myydään ? Tuleeko missään vastaan rajaa jossa olisi parempi lopettaa ?
Kelpaisi ainakin minulle, siis Saab jossa olisi suora kutonen pitkittäin ja takaveto (jos on pakko olla neliveto niin sitten sellainen joka laittaa maks 30% vedosta etupyörille, ja joka normitilanteessa toimii takavetoisena, ja tämä ihan ajonhallintaan liittyvistä turvallisuussyistä johtuen)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
wesku kirjoitti:Tuleeko missään vastaan rajaa jossa olisi parempi lopettaa ?
Sitten kun sillä ajettaessa ei tunnu hyvältä. Sinä päivänä on menty liian pitkälle. Mutta vielä en ole sellaista Saabia ajanut. Oletko sinä?
Enpä jos ei teknisiä vikoja, huonoja renkaita tmv. lasketa. Tosin ihan hyvältä on tuntunut jokainen muukin merkki, jokaisessa on ollut toki hyvät ja huonot puolensa.
Ehkä oma suhtautuminen merkkiasiaan on vähän eri tavalla ajateltua. Aloitin 99:stä, siitä siirryin 900 ja edelleen 9000. Kaikissa oli jonkinlainen tekninen jatkumo seuraavaan. Seuraava askel saattaisi olla nelisylinterinen 9-5.
Silloin kun kyse on aidosta merkistä ja merkin kehityksestä on tekniset yhtäläisyydet mallisarjojen välilä kokoluokassa ja ajan mittaan.
ng900aero kirjoitti:Kelpaisi ainakin minulle, siis Saab jossa olisi suora kutonen pitkittäin ja takaveto ...
Miten se olisi parempi kuin vastaava Bemari, jos vielä moottorikin olisi sama
Siksi ettei tarvitsisi vaihtaa foorumi.saabclub.fi:stä btcf.fi/forum:iin
Siis jos Saabilta ollaan jossain vaiheessa tosissaan suunnittelemassa urheilullista retromallia johon ollaan kaavailemassa BMW:n moottoria, niin itse pitäisin aika luontevana sitä että se olisi myöskin takavetoinen, eli koko tekniikkapaketti kerralla lainaan.
Itse oikeasti toivoisin että lainaisivat retrokajakkiin tekniikan Subarulta, nelipyttyinen bokseri kun kuulostaakin ihan kajakin V4:ltä, ja Subarun nelivetotekniikka lienee parhaimpia markkinoilla olevista
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Se nyt vielä puuttuskin jos saabi saa vielä opelin lisäksi toisen autoKORJAAMOJEN kärkimerkin BMW:n. ottas ennemmin jonku japsin sähköjä suunittelemaan niin sais senkin puolen parempaan suuntaan. Ei paljon kannata eurooppalaisista mallia ottaa mihinkään. Saabissa on kaikki muu aika hyvin kohillaan ja toimii, mutta se sähöhomma on välillä oikukasta riippuen mallista. Tarvitte kenenkään viisastella että saabi on eurooppalainen se taitaa olla tiedossa jo, kun niitä usemman jo haalinut.