9-3 MY 2013

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Paikkakunta: Haukipudas (Oulu)

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

benicio kirjoitti:Pitäiskö tuo otsikko muuttaa MY 2014? Vai mitä vuosimallia nää nyt valmistuneet on, ja onko MY 2013 Saabia edes olemassa?
Yleensähän se taitaa mennä niin, että tehtaan kesälomakauden jälkeen alkaa linjoilta tulla jo tulevaa vuosimallia eli 2014.
9-5 Aero BioPoweroitu -04 Klik
Ex: 9-3 2.0T Turbo Sport 200hv -99 (RIR-884)

Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1205
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Mitähän mahtaa varustelistalla "Säkerhet&Stöldskydd" osiossa tarkoittaa
kohta "ComSense-system"?

Ei uskalla tilata, ennen kuin tietää mitä on tilaamassa :wink:
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?

Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

benicio kirjoitti:Pitäiskö tuo otsikko muuttaa MY 2014? Vai mitä vuosimallia nää nyt valmistuneet on, ja onko MY 2013 Saabia edes olemassa?
MY 2013 lienee hypätty yli, kyllä kai näitä nyt tuotannossa olevia kutsutaan jo vuoden 2014 malliksi.

Aloituksessa oli ilmeisesti tarkoitettu seuraavan sukupolven 9-3:a, jonka piti tuleman markkinoille syksyllä 2012 vuoden 2013 mallina. Nämä nyt tuotannossa olevat ovat vielä vanhaa sukupolvea.
9-5, 9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Merimasku

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja tosu »

Sonett73 kirjoitti:Mitähän mahtaa varustelistalla "Säkerhet&Stöldskydd" osiossa tarkoittaa
kohta "ComSense-system"?
Tämä on vanha keksintö. Saabsunited sivulta lainattuna englanniksi:
1997: Comsense - Saab introduced a system that reduces the risk of distraction by briefly delaying incoming phone calls and lower priority alerts when the brakes or turn indicators are activated. This helps the driver to stay focused, for example when turning, overtaking or approaching a crossing

Sen puolesta uskaltaa siis tilata....
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt tallissa 2010 NG 9-5 Vector Hirsch A sekä taas myös 2002 9-5 Arc A "kesäauto"

Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1205
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Google kääntäjällä suomennettuna tuo edellinen vastaus:

1997: ComSense - Saab esitteli järjestelmän, joka vähentää riskiä häiriötekijä lyhyesti viivyttämällä saapuviin puheluihin ja alemman prioriteetin hälytyksiä, kun jarrut tai suuntavilkut aktivoituvat. Tämä auttaa kuljettajaa pysyä keskittyneenä, esimerkiksi käännyttäessä, ohittaminen tai lähestyy ylittämistä

Juu kiitos, nyt eikun tilaamaan Ponsse takamehtää kaatamaan :lol:
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2000
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Nyt huutamaan itselle Suomenoloihin harvinainen vm. 2014 9-3 aero. 4 kpl huutokaupassa ja mitättömillä kilometreillä.
Takuut ja ilmaiset huollot pitäisi hoitua ainakin Ruotsissa Saab parts:in merkkikorjaamojen kautta.
Nybils-, rostskydds-, lackgaranti samt fri service hanteras av Saab Parts auktoriserade verkstäder.
https://www.kvd.se/auktion/personbil?brandSaab=Saab
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1286
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja anv »

Hienoja ovat. Taitaa vain olla suuria vaikeuksia saada suomen kilpiin, jos ei muuttoautona saa tuotua :evil:
Antti
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2298
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja viggen »

Myyjä asuu samalla omakotialueella, ostaneet NEVS:n autoja ja myyvät ne KVD:n kautta. Autot on ollut ajossa täällä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Merimasku

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja tosu »

anv kirjoitti:Hienoja ovat. Taitaa vain olla suuria vaikeuksia saada suomen kilpiin, jos ei muuttoautona saa tuotua
Ei kai näiden Suomeen kilpiin saamisessa mitään ongelmaa ole? Autothan on jo rekisteröity Ruotsissa. Autovero tosin tuodessa täytyy tietysti maksaa....se on ainoa murhe käsittääkseni.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt tallissa 2010 NG 9-5 Vector Hirsch A sekä taas myös 2002 9-5 Arc A "kesäauto"

Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Merimasku

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja tosu »

viggen kirjoitti:Myyjä asuu samalla omakotialueella, ostaneet NEVS:n autoja ja myyvät ne
Onko tämä tuttu myyjä:
http://www.blocket.se/alvsborg/Ny_Saab_ ... ?ca=16&w=3
Olen katsellut tuota jonkin aikaa ja harkinnut pitäisikö tuollainen 2014 mallin Saabi vielä käydä hakemassa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt tallissa 2010 NG 9-5 Vector Hirsch A sekä taas myös 2002 9-5 Arc A "kesäauto"

aero
-
Viestit: 6339
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja aero »

tosu kirjoitti:Ei kai näiden Suomeen kilpiin saamisessa mitään ongelmaa ole? Autothan on jo rekisteröity Ruotsissa. Autovero tosin tuodessa täytyy tietysti maksaa....se on ainoa murhe käsittääkseni.
Ne on tehty ja rekisteröity piensarjahyväksynnällä (tästä johtui se 1000kpl raja) eikä EY-tyyppihyväksynnällä, joten Suomessa ne pitää rekisteröidä yksittäishyväksynnällä. Ei se välttämättä mahdotonta ole, mutta varmasti raskaampi ja haastavampi suorite kuin EY-tyypitetyn tai tarpeeksi vanhan auton kilvittäminen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2298
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja viggen »

tosu kirjoitti:
viggen kirjoitti:Myyjä asuu samalla omakotialueella, ostaneet NEVS:n autoja ja myyvät ne
Onko tämä tuttu myyjä:
http://www.blocket.se/alvsborg/Ny_Saab_ ... ?ca=16&w=3
Olen katsellut tuota jonkin aikaa ja harkinnut pitäisikö tuollainen 2014 mallin Saabi vielä käydä hakemassa.
Hän asuun noin 15 km päästä Trollasta, kallis hinta autoliikkeet myyneet halvemmalla. Hinnassa täytyy olla paljon tinkausvaraa. En pysty katsomaan Typgodkännandenummer koska ei näe auton rekisteri no. Joissakin NEVSin 14 mallin autoissa on e4 tyyppihyväksyntä no joka on saman tapainen kuin vanhemmissa autoissa, en tiedä kelpaako se Suomessa?
Ongelma on ainakin jos tyyppihyväksyntä no puuttuu, niin kuin minun Aerossa, mutta silloin saa laittaa ja viritellä muitakin osia kuin alkuperäisiä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4729
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Risto »

https://www.kvd.se/auktion/personbil/Sa ... 0hk/636689
Transportstyrelsen kirjoitti:Typgodkännandenummer: e4*KS07/46*0020*00
Typgodkännandedatum: 2014-03-28
Olisikohan tuo mennyt niin, että tarvittiin piensarjahyväksyntä, jotta saatiin tyyppihyväksyntä, vaikka uudet normit eivät joltakin osin täyty?

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jotenkin herää henkiin tämä vanhan saab ajan sanonta, esisarja-autoista joita ei saatu missään nimessä myydä, mutta myytiin silti.

Eiköhän tää ole juuri tätä kun Risto tarkoittaa tällä piensarjahyväksynnällä?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

aero
-
Viestit: 6339
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja aero »

Risto kirjoitti:Olisikohan tuo mennyt niin, että tarvittiin piensarjahyväksyntä, jotta saatiin tyyppihyväksyntä, vaikka uudet normit eivät joltakin osin täyty?
Voi olla noinkin, tai sitten ovat saaneet tyypitettyä auton sen jälkeen, kun piensarjatuotanto alkoi. Piensarjahyväksynnän takia Euroopan alueelle oli kuitenkin se kohuttu 1000 kappaleen tuotanto-/myyntiraja vuotta kohden.

Piensarjahyväksyntiä ei ole pakko hyväksyä edes EU:n alueella kansainvälisesti, niin ei lie vaikea arvata, kelpaako Suomessa muiden EU-maiden piensarjahyväksynnät. Jos osittain puutteellinen tyyppihyväksyntä on paikattu piensarjahyväksynnällä, niin sekin voi olla (ja todennäköisesti on) haaste täällä autoa rekisteröidessä.

core2, ei, esisarja ja piensarjahyväksyntä ovat kaksi eri asiaa. Esisarja tarkoittaa tehtaan testiautoja, joilla uutta mallisarjaa testataan ja/tai promotaan ennen varsinaisen tuotannon alkamista. Piensarjatuotanto (ja -hyväksyntä) puolestaan tarkoittaa jo ihan oikeata tuotantoa asiakkaita varten ilman raskasta ja kallista tyyppihyväksyntäprosessia. Tätä harrastetaan enemmän mm. Briteissä, jossa näitä pieniä autonvalmistajia on useampia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Vastaa Viestiin