9-3 MY 2013

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2296
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja viggen »

Juuri niin, esisarjan autot rekisterikatsastetaan vain katsastuskontorilla ja ovat liikennekelpoisia ja ne autot eivät saa tyyppihyväksyntä numeroa. Sarjatuotantoautot tarvisevat taas tyyppikatsastuksen ja hyväksynnän. Esim. oma Aeroni on esisarjaa ja ilman tyyppihyväksyntä numeroa, joten vuosikatsastus on vain läpihuuto juttu.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4724
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Risto »

Ja googlettamalla selvisi, että KS07/46 tarkoittaa:
The following directive numbers are acceptable to prove compliance with all standards except frontal impact. The exhaust emission standard will be a minimum or Euro 4.
Suomen virkaloisten suhtautuminen aiheeseen "selviää" tuolta:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... hyvaksynta
viggen kirjoitti:Juuri niin, esisarjan autot rekisterikatsastetaan vain katsastuskontorilla ja ovat liikennekelpoisia ja ne autot eivät saa tyyppihyväksyntä numeroa. Sarjatuotantoautot tarvisevat taas tyyppikatsastuksen ja hyväksynnän. Esim. oma Aeroni on esisarjaa ja ilman tyyppihyväksyntä numeroa, joten vuosikatsastus on vain läpihuuto juttu.
Satuin taannoin maahantuontikatsastamaan uudehkon E-mersu farmarin, joka oli esisarjan auto ja ei ollut ihan läpihuutojuttu, vaikka oli ollut Saksassa jo vuoden kilvissä ja Saksan otteessa oli tyyppihyväksyntänumero, jota auton tyyppikilvestä ei löytynyt. Veholla sanoivat tehtaan ilmoittaneen, että auto olisi pitänyt romuttaa. Kyllähän se lopulta kilpien väliin saatiin,mutta prosessi kesti useita kuukausia.


Edit: Laitetaan tähän vielä lähde tuohon ensimmäiseen tietoon ja sehän ei löytynyt mistään EU:n tai Trafin sivuilta vaan vähän kauempaa piti hakea: https://vehicleinspection.nzta.govt.nz/ ... -plate.pdf

Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Merimasku

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja tosu »

viggen kirjoitti:Hän asuun noin 15 km päästä Trollasta, kallis hinta autoliikkeet myyneet halvemmalla. Hinnassa täytyy olla paljon tinkausvaraa.
Tinkivaraa tuossa toisaan varmaan on vaikka liikkeet pyytää noista yli 220.000 SEK säännöllisesti.
Risto kirjoitti:Ja googlettamalla selvisi, että KS07/46 tarkoittaa:
Lainaa:
The following directive numbers are acceptable to prove compliance with all standards except frontal impact. The exhaust emission standard will be a minimum or Euro 4.
Vaikka tuo e4* numero onkin, ja autot olleet rekisterissä/käytössä, kuten tämä: https://www.kvd.se/auktion/personbil/Sa ... 0hk/636695 niin ilmeisen vaikeaa siis tulee olemaan sen Suomen kilpiin saaminen.
Pitänee katsoa jos joku vähän ajettu "vanhanmallinen" vielä tulisi Blocketiin. Vaatimuksena on bensa/automaatti, ja vähät kilometrit.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt tallissa 2010 NG 9-5 Vector Hirsch A sekä taas myös 2002 9-5 Arc A "kesäauto"

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4724
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mene tuon tyyppihyväksyntänumeron kanssa katsastuskonttorille ja kysy, että onnistuuko helposti. Ainakin itse käyttämälläni konttorilla neuvovat mielellään. Viggenhän voi varmaan käydä Paratiisitiellä kurkistamassa ovenpielen tyyppikilpeä ja kertoa sitten, että onko siinä nuo hyväksyntä ja painotiedot.

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2296
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ks. auto on nyt KVD:llä lähellä Göteborgia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4724
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Risto »

Näyttäisi noissa tyyppikilpi olevan ok.
Kuva

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2000
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kyllähän tuollaisella eu-tyyppikilvellä täytyy saada Suomenkin kilpiin
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4724
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kävin tänään rekkatsastamassa vääränmerkkistä ja näytin tuota tyyppikilven kuvaa ja kysyin, että tuleeko ongelmia. Periaatteessa ei pitäisi tulla, mikäli auto on ensirekisteröity jossakin ennen marraskuuta (tuolloin on tullut voimaan uusia vaatimuksia) ja mikäli päästöjä ei ole hyväksytty poikkeusluvalla eli pitäisi tietää päästöluokitus voidakseen sanoa varmasti.

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2296
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja viggen »

Automaatissa: Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 200,0 g/km
Manuaalissa: Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 170,0 g/km
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4724
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Risto »

Ei ollut noista apua, vaan pitää tietää euro 5+ (lisäksi joku kirjain) tai euro 6.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Euro-p%C3% ... .2C_g.2Fkm

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2296
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja viggen »

Euro miljöklassning: 5
Utsläppsklass: EURO 5
Typgodkännandenummer: e4*KS07/46*0020*00
Typgodkännandedatum: 2014-03-28
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4724
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tuossa euro 5:ssä on alaluokkia ja pitäisi tietää tuon viitosen jälkeen tuleva kirjain.

viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2296
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: 9-3 MY 2013

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tässä on kaikki mitä saa Trafin sivulta pakokaasupäästöistä:
Avgasdirektiv/reglemente: 715/2007*136/2014J
Avgasutsläpp, provning typ 1 (euro 5 eller 6):
Kolmonoxid, CO: 271,0 MG/KM
Kväveoxider, NOX: 37,0 MG/KM
Ickemetankolväten, NMHC: 40,5 MG/KM
Totala kolväten, THC: 48,1 MG/KM
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

Vastaa Viestiin