Saab 9-3 ePower

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.saabsunited.com/2010/09/auto ... b-9-3.html (erään kommentoijan mukaan vuoden vanha juttu mutta enivei)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuon AMS:n koeajon perusteella kuulostaa erittäin lupaavalta. Kerrankin sähköautokoeajo joka ei koostu enimmäkseen toimittajan perusteluista erilaisten huonouksien merkityksettömyydestä. Ja sähköauto joka kuulostaa kiinnostavalta ja oikeasti toimivalta jopa sähköstä mitenkään innostumattoman korvissa :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Jospa tuosta totta tulisi, toimintasäde vähän arveluttaa, mutta työmatka yms. peliksi varmaa järkevä (ainakin jos työpaikan lämpötolpasta lataisi)

Ari

http://www.automerkit.fi/uutiset-trendi ... eauto.html
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Idea kuulostaa hyvältä. :) Taisi Hondan vastaavassa olla yli 400km toimintasäde, mtta se olikin hybridi ja taisi olla vähemmän tehojakin. Paljonkohan tuossa lienee vääntöä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

juhokare kirjoitti:Taisi Hondan vastaavassa olla yli 400km toimintasäde, mtta se olikin hybridi ja taisi olla vähemmän tehojakin.
Mitenkäs se on vastaava jos kerran on hybridi? :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Idea on aivan pirun loistava mutta:

-Sitä suurta läpimurtoa akkutekniikassa on odoteltu jo 70-luvulta lähtien.

-Sitä ei ole vielä tullut.

-Siitä ei ole olemassa näillä fysiikan laeilla edes lupaustakaan, lupaavista huhuista huolimatta. Vrt. Huoneenlämpöfuusio.

-Näillä eväillä ja nykytekniikalla Auto jonka täytyy seistä ladattavana suurimman osan ajasta verrattuna ajoaikaan ja joka on riippuvainen soveltuvista latauspisteistä (nykyinen sähköverkosto EI sovellu tähän tarkoitukseen suurissa mittakaavoissa), ja jolla voi ajaa siihen suhteutettuna naurettavan pienen matkan, ei kertakaikkiaan vastaa sitä mihin yksityisauto on suunniteltu: Vastaamaan juuri siihen tarpeeseen jossa milloin tahansa, mistä tahansa on päästävä mihin tahansa kellonajoista ja tankkaus(lataus)tarpeista huolimatta.

-Polttomoottorin tarvitsemia polttoaineita voi varastoida ylläpitäen huoltovarmuus koko kansakuntaa ajatellen, sähköä ei esim. kriisitilanteen vaatimissa mittasuhteissa voi. Kysykää vaikkapa Kajanderilta neuvoa.

Koko valtakunnan verkostoon sisäänrakennettu riippuvuus esim. sähkönjakelusta, juurikin kun se on jo melkein kokonaisuudessaan myyty ulkomaiseen omistukseen mahdollistaa koko valtakunnan julkisen, yksityisen, sekä jos tähän hölmöilyyn on tarpeeksi pitkälle lähdetty, myös puolustusvoimien lamauttamisen yhdellä napinpainalluksella ulkoakäsin.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja juhokare »

t.t.j kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Taisi Hondan vastaavassa olla yli 400km toimintasäde, mtta se olikin hybridi ja taisi olla vähemmän tehojakin.
Mitenkäs se on vastaava jos kerran on hybridi? :)
Noh, onhan siinä ainakin sähkömoottori ja sitten se polttomoottori.

Muuten, mitä muita sähköautoja on markkinoilla? Tämä Saab taisi olla vielä tuotekehittelyssä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Kimm-o
"Viggen"
Viestit: 602
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 08:39
Paikkakunta: Pori

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja Kimm-o »

Akkutoimiset sähköautot eivät tule toimimaan missään vaiheessa. Keskittyisivät vetypolttokennotekniikkaan.
Trollhatten
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja Trollhatten »

Kimm-o kirjoitti:Akkutoimiset sähköautot eivät tule toimimaan missään vaiheessa. Keskittyisivät vetypolttokennotekniikkaan.
Itse olen vahvasti ns. plug-in -hybridien kannalla. Se noin 60 km:n matka, jonka auton akuilla voi yhdellä latauksella ajaa, riittää valtaosalle suomalaisista kattamaan arkipäivän ajot. Ja jos halutaan taittaa pidempää matkaa, niin pieni polttomoottori takaisi myös suuremman käyttösäteen. Akuista ja niiden lataamisesta ei tulisi niin suurta ongelmaa kuin puhtaissa sähköautoissa.

Saabille sopisi mielestäni hyvin tällainen plug-in -hybridi, pienellä Biopower-moottorilla varustettuna. Sähköllä voisi ajaa arkiajot ja matka taittuisi etanolin voimalla.
Eli ihan kiva, että sähköautojakin testataan, mutta mielestäni Saabin kannattaisi panostaa nimenomaan em. tekniikkaan.

Puhtaat sähköautot eivät ole (tavallisen kansan autoina) todellisuutta moneen vuosikymmeneen, mutta juurikin plug-in&biopower hybridille näkisin tilausta jo tällä vuosikymmenellä.
9-3SS 1.8t -05
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Trollhatten kirjoitti:Saabille sopisi mielestäni hyvin tällainen plug-in -hybridi, pienellä Biopower-moottorilla varustettuna. Sähköllä voisi ajaa arkiajot ja matka taittuisi etanolin voimalla.
Miksei saman tien etanolilla kaikkia matkoja? Jos/kun saadaan normiautoon toimimaan sataprosenttinen (jäte)bioetanoli niin siinä on mun puolestani ratkaisu autojen energianlähde- ja päästöongelmiin 8)
Jos kaikki ne insinöörit ja muut asiantuntijat jotka nyt käyttävät aikansa akkujen ja muun sähköautotekniikan kehittämiseen keskittyisivät bensiinin täysin korvaavan uusiutuvan, nestemäisen polttoaineen korvaamiseen (unohtamatta dieseliä) niin sellainen olisi valmiina alta aikayksikön.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Rattivaihde kirjoitti:
Trollhatten kirjoitti:Saabille sopisi mielestäni hyvin tällainen plug-in -hybridi, pienellä Biopower-moottorilla varustettuna. Sähköllä voisi ajaa arkiajot ja matka taittuisi etanolin voimalla.
Miksei saman tien etanolilla kaikkia matkoja? Jos/kun saadaan normiautoon toimimaan sataprosenttinen (jäte)bioetanoli niin siinä on mun puolestani ratkaisu autojen energianlähde- ja päästöongelmiin 8)
Jos kaikki ne insinöörit ja muut asiantuntijat jotka nyt käyttävät aikansa akkujen ja muun sähköautotekniikan kehittämiseen keskittyisivät bensiinin täysin korvaavan uusiutuvan, nestemäisen polttoaineen korvaamiseen (unohtamatta dieseliä) niin sellainen olisi valmiina alta aikayksikön.
Ja vastahan joku taho ilmoitti kehittäneensä/löytäneensä mikro-organismin, joka tekee häästä (häkä) etanolia. Tulevaisuudessa ei siis tarvitse uhrata kaikkia ruokapeltoja etanolin kasvatukseen.

-Sami

EDIT: Kaivoin myös artikkelin aiheesta -> http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article501627.ece
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Trollhatten
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja Trollhatten »

Rattivaihde kirjoitti:Miksei saman tien etanolilla kaikkia matkoja? Jos/kun saadaan normiautoon toimimaan sataprosenttinen (jäte)bioetanoli niin siinä on mun puolestani ratkaisu autojen energianlähde- ja päästöongelmiin 8)
Jos kaikki ne insinöörit ja muut asiantuntijat jotka nyt käyttävät aikansa akkujen ja muun sähköautotekniikan kehittämiseen keskittyisivät bensiinin täysin korvaavan uusiutuvan, nestemäisen polttoaineen korvaamiseen (unohtamatta dieseliä) niin sellainen olisi valmiina alta aikayksikön.
Jätebioetanolia ei yksinkertaisesti riitä autojen pääenergianlähteeksi, mikä johtaisi "polttoaineenviljelyyn" pelloilla, mikä on jokseenkin kyseenalaista puuhaa ruuan hintaa nostavine vaikutuksineen, eettinen ongelma. Päästötöntä ydinsähköä (okei, tämäkin on joidenkin mielestä eettinen ongelma :D) meillä on tulevaisuudessa riittävästi myös autojen tarpeisiin, joten näen sen parempana vaihtoehtona viljellylle polttoaineelle.
Tobbana kirjoitti:Ja vastahan joku taho ilmoitti kehittäneensä/löytäneensä mikro-organismin, joka tekee häästä (häkä) etanolia. Tulevaisuudessa ei siis tarvitse uhrata kaikkia ruokapeltoja etanolin kasvatukseen.
Näitä ihmefirmoja ilmestyy joka puolelta, ja itse suhtaudun niihin skeptisesti. Osalla noista lienee ihan puhtaat jauhot pussissa, mutta kyllä valitettavan usein kyse on omistajalleen sievoiset rahasummat tuottavista huijauksista. Tai sitten ilmenee jokin seikka, joka estää keksinnön laajemman hyödyntämisen.

Tuota linkin juttua lainaten:
"LanzaTech ei paljasta, mistä mikro-organismista tarkalleen ottaen on kysymys, mutta kertoo sen olevan versio luonnollisesta organismista, joka tuottaa etanolia hiilimonoksidista -- Adenin mukaan yhtiöllä on edessään vielä useita haasteita, ennen kuin tekniikka saadaan toimimaan pienten koelaitosten lisäksi myös suurissa tuotantolaitoksissa"

Toteutuessaan erittäin merkittävä keksintö, johon kuitenkin uskon vasta kun se on saatu kaupalliseksi tuotteeksi asti.

EDIT: taisi mennä vähän off-topicin puolelle :oops:
9-3SS 1.8t -05
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Trollhatten kirjoitti:

Näitä ihmefirmoja ilmestyy joka puolelta, ja itse suhtaudun niihin skeptisesti. Osalla noista lienee ihan puhtaat jauhot pussissa, mutta kyllä valitettavan usein kyse on omistajalleen sievoiset rahasummat tuottavista huijauksista. Tai sitten ilmenee jokin seikka, joka estää keksinnön laajemman hyödyntämisen.

Tuota linkin juttua lainaten:
"LanzaTech ei paljasta, mistä mikro-organismista tarkalleen ottaen on kysymys, mutta kertoo sen olevan versio luonnollisesta organismista, joka tuottaa etanolia hiilimonoksidista -- Adenin mukaan yhtiöllä on edessään vielä useita haasteita, ennen kuin tekniikka saadaan toimimaan pienten koelaitosten lisäksi myös suurissa tuotantolaitoksissa"

Toteutuessaan erittäin merkittävä keksintö, johon kuitenkin uskon vasta kun se on saatu kaupalliseksi tuotteeksi asti.
Eiköhän se ole kaupallisesti toimiva tuote suurin piirtein samaan aikaan kuin levä , joka tekee jätteistä öljyä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7554
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Saab 9-3 ePower

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kimm-o kirjoitti:Akkutoimiset sähköautot eivät tule toimimaan missään vaiheessa. Keskittyisivät vetypolttokennotekniikkaan.
Perheauto 1,2 miljoonalla eurolla
( pikkasen on hinnakas... :o )

Kuva

http://www.ksml.fi/teemat/autot/koeajot ... lla/574335
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin