Saab PhoeniX

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, lauantain Startissa näyttivät tätä uuttuutta Geneven autonäyttelystä, varmaan näkyy viikolla uusintana

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja core2 »

turkkaki kirjoitti: Mitä tuohon Ikoniin tulee, niin ei helvetti!! Minä en ainakaan halua selata autossani valikoita, että saan ilmastoinnin puhalluksen voimakkuutta säädettyä, Tai navigaattorin päälle. Samalla kun navigoi, ei voi vaihtaa radiokanavaa... Näyttöhän on hieno, mutta mitä VIT.. Valikot kuuluu tietokoneeseen, ei autoon. ajatus hyvä, toteutus lähinnä mahdoton.
Mitä minä olen kuullut niin pitäis pystyä vaihtamaan kanavaa silti, ja eihän ilmastointia koko ajan tarvii plärätä ku valitsee automatiikan. IQon pitäisi ilmestyä 2012 9-3:seen ensimmäisen kerran, mutta sitä testaillaan jo tämän vuoden puolella.
Ja ajattele jos pirssisi pysähtyy jossain metsässä niin voit ottaa yhteyden saab verstaalle ja pyytää heiltä diagnoosia siitä mikä autoasi vaivaa, ja he pystyvät ehkä saamaan autosi kulkukepoiseksi näin etähuollon kautta, ilman muita työkaluja. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mites se vitsi meni ku bemarin toimitusjohtaja ja bill gates kiisteli kumpi on älykkäämpi auto vai tietokone..... hitto kun en muista miten se meni mut lopputulos oli kuitenkin se että bemari kysyisi kolaritilanteessa laukaistaanko turvatyyny kyllä vai ei :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

nalleolut kirjoitti:mites se vitsi meni ku bemarin toimitusjohtaja ja bill gates kiisteli kumpi on älykkäämpi auto vai tietokone..... hitto kun en muista miten se meni mut lopputulos oli kuitenkin se että bemari kysyisi kolaritilanteessa laukaistaanko turvatyyny kyllä vai ei :mrgreen:
Bill Gates oli hiljattain eräässä esitelmässään verrannut tietokone- ja autoteollisuutta keskenään ja todennut, että jos esim. BMW olisi kehittänyt autoteollisuuden teknologiaa samalla vauhdilla kuin Microsoft tietokoneteollisuuden, ajaisimme kaikki 25 taalan autoja jotka kulkisivat 1000 mailia litralla bensaa. Bemarin toimitusjohtajan Kuenheimin kommentit tähän (lehdistötiedote):
"Jos BMW olisi todella kehittänyt teknologiaa Microsoftin tapaan, käytössämme olisi seuraavanlaisia autoja":

*Ilman mitään järkevää syytä auto leviäisi vähintään 2 kertaa päivässä.
*Joka kerta kun tieviivat maalataan uudestaan jouduttaisiin ostamaan uusi auto
*Autot pysähtyisivät motarilla ilman mitään syytä, mutta ajaja hyväksyisi tilanteen, käynnistäisi uudelleen ja jatkaisi eteenpäin.
*Silloin tällöin vaikeaa toimenpidettä, kuten vasemmalle kääntymistä, suoritettaessa auto sammuisi eikä käynnistyisi uudelleen, jolloin siihen tulisi asentaa uusi moottori.
*Autoa voisi käyttää vain yksi henkilö kerrallaan, ellei ajaja hankkisi "Car95":tä tai "CarNT":tä. Niissä tapauksissa hän tosin joutuisi ostamaan lisäpaikkoja autoonsa.
*Kilpailija voisi tehdä aurinkovoimalla kulkevan auton, joka olisi luotettava, vähintään tuplasti niin tehokas ja triplasti niin mukava ajaa kuin Bemari, mutta sillä voisi ajaa vain 5 prosentilla teistä.
*Öljy- ja bensamäärän, moottorinlämmittimen ym. varoitusvalot korvattaisiin yksinkertaisella "general car default" -varoitusvalolla.
*Uudet istuinmallit vaatisivat kaikilta matkustajilta samankokoista persettä.
*Ilmatyyny ei laukeaisi heti kolarin tapahtuessa, vaan vasta kun kuljettaja vastaisi myöntävästi "Are you sure?" -kysymykseen.
*Silloin tällöin ajaja ilman mitään järkevää syytä ei pääsisi sisään autoonsa; ei ennen kuin hän yhtäaikaa nostaisi oven kahvaa, potkaisisi rengasta, purisi radioantennin päätä ja tietenkin vääntäisi avainta ovilukossa.
*Joka kerta kun BMW esittelisi uuden mallin, kaikki kuljettajat joutuisivat uudelleen autokouluun, sillä tärkeimmät toiminnot eivät ainakaan toimisi niin kuin vanhassa mallissa.
*Moottorin sammuttaminen tapahtuisi "start" -nappulaa painamalla.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tuosta vitsistä tuli mieleen myös tämä:
Kuva
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja essal »

Moottorin sammuttaminen tapahtuisi "start" -nappulaa painamalla.

Eikö tämä ole jo karmeaa todellisuutta nappulakäynnisteisissä autonkorvikkeissa?
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Niin kuin uusi Saab 9-5.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Aika pieneltä tuo Peeniks-auto näyttää livenä. 9-3 menee ainakin omalta kannalta ei-tovoittuun suuntaan, jos pienenee.

Koitin kuikuilla vetoakseleita takapyörille, koska olen vähän epäuskoinen sähköisen takavedon suhteen. Pakettii oli verhoiltu sen verran, ettei voi oikein sanoa mitään.

Konseptiksi ulkonäkö ihan ok. Ehkä vähän vähemmän viimeistelty, kuin monen muun.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja ristos »

essal kirjoitti:Eikö tämä ole jo karmeaa todellisuutta nappulakäynnisteisissä autonkorvikkeissa?
No, oletkos jo ajanut tälläisellä "autonkorvikkeella"? Jos et, niin käy kokeilemassa, miltä tälläinen "korvike" oikeasti tuntuu? :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Muistan, kun joskus kolmisen vuotta sitten ajelin Honda Civiciä (sitä avaruusbanaania) sijaisautona, ja siihen oli tällainen hieno starttinappula laitettu. Hommahan eteni niin, että avasit ensin kaukosäätimellä auton ovet, istuit autoon, työnsit avaimen virtalukkoon ja sitten hapuilit jostain toiselta puolelta autoa sitä käynnistysnappia. Olisihan toki ollut todella hurjan haastavaa, jos olisi vaikka joutunut vielä kääntämäänkin sitä avainta, jossa käsi nyt kuitenkin oli jo kiinni. Mutta ei, oli niin hightechiä kuin olla ja saattoi! Toki muistaakseni virrat sammuivat avainta käyttämällä, varmaksi en väitä.

Tähän kivikautiseen rakennelmaan verrattuna tämä esim. Saabissa oleva järjestelmä on yllättävän kätevä; avaat ovet kaukosäätimellä, istut autoon sisään ja painat napista auton käyntiin. Ainakin automaatissa taisi kyllä olla, että jarrupoljinta piti painaa samalla. Kai.
Mutta aika pitkälle on päästy tuossakin. Eihän se edelleenkään niin täydellinen järjestelmä ole, että sellainen olisi pakko jokaiseen autoon saada, mutta oikein mukava lisä.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Ja vielä kun valitset sen keyless-entryn niin ei tarvitse edes mokkulaa näppäillä. Auto tunnistaa sen takin taskusta ja avaa ovet. Sitten vain virtaa ja sen jälkeen hanaa. Avain voi olla povarissa koko päivän.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jep ja se toimii tai ainakin se toimi kokeilemassani pirssissä ja sen avainvapaan systeemin hinta 3500 sek. mielestäni melko halvan tuntuinen jutska.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja essal »

ristos kirjoitti:
essal kirjoitti:Eikö tämä ole jo karmeaa todellisuutta nappulakäynnisteisissä autonkorvikkeissa?
No, oletkos jo ajanut tälläisellä "autonkorvikkeella"? Jos et, niin käy kokeilemassa, miltä tälläinen "korvike" oikeasti tuntuu? :D
Juu kyllä tällaisia on tullut ajettua, eri merkkisinä versioina. Osa parempia ja osa huonompia virityksiä. Mutta en ole oikein keksinyt miksi minun autossa pitäisi olla moinen nappula. Virta-avaimesta on ihan hyvä vääntää auto käymään.

Mutta tämän on taas kerran sellainen asia, että eihän sitä minulta kysytä vaan sellainen mulle pakkomyydään seuraavan autonvaihdon yhteydessä. Sama koskee kosketusnäyttöä.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Olen joskus kirjoittanut Tänne, noi sivun puoliväliin kokemuksia nappistarteista.

Nappistartti on kätevä silloin kun se poistaa avaimen/mokkulan/kortin käyttötarpeen kokonaan. Mutta jos kortti täytyy johonkin slottiin syöttää ja sitten painaa nappulaa, on kehitys mennyt väärään suuntaan ja on sellaisenaan täysin turha. Mutta keyless-entryt ym. sellaiset on todella hyviä. Jopa parempia kuin arvostetut vanhanaikaiset "avainsysteemit".
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Vastaa Viestiin