Saab PhoeniX

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Vastaa Viestiin
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Pekko_Å kirjoitti:Eihän konseptiautosta pitäisi sellaisenaan vääntää uutta autoa? Eikös se niin ole, että konseptissa on ratkaisut, muotoilukysymykset ja materiaalit ym. viety äärimmilleen. Tässä tapauksessa varmaan avainsanat on uudet teknologiat ja muotoilukieli. Ei yksityiskohdat, vaan kokonaisuus painottuen tietyille asioille.

Edelleen mun mielestä komea. Ja se uusi UI kosketusnäyttöineen tänne ja heti. Loistavaa kekseliäisyyttä!
+1!
J.Parantainen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Helmi 24, 2011 20:14

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja J.Parantainen »

Hieno auto, mutta sekava. Missä scandinavian simplicity? Kyllä Aero X oli kaunis.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja core2 »

J.Parantainen kirjoitti:Hieno auto, mutta sekava. Missä scandinavian simplicity? Kyllä Aero X oli kaunis.
Jep näin se vaan on. Tämä Castriotan design on vähä samanlaista sotkua ku Pablon maalaukset. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

core2 kirjoitti:
J.Parantainen kirjoitti:Hieno auto, mutta sekava. Missä scandinavian simplicity? Kyllä Aero X oli kaunis.
Jep näin se vaan on. Tämä Castriotan design on vähä samanlaista sotkua ku Pablon maalaukset. :wink:
Picasso on täysin syyntakeeton tuon muotohirviön syntymiseen, Mr. Castrato ei varmasti ole koskaan kuullutkaan Pablosta.
Picasson monetkin maalaukset aiheuttavat shokeeraavan hajanaisen ja kaaoksenomaisen mielikuvan ensikatsomalta, mutta ainakin itselleni on tullut mestarin maalauksia hetken aikaa katsottuani hyvinkin levollinen tunnelma ymmärrettyäni taideteoksen idean ja sanoman, ja teoksen koherenttisuuden.

Siis varmaankin viittasit Picasson kubistisiin töihin kuitenkin tuon hirviön muotomaailman suhteen... kubistisuutta tuossa "törkeleessä" ei mielestäni ole oikeastaan lainkaan poislukien ehkä siihen viittaavia vinoja neliöitä, kolmioita, epämääräisiä kulmikkaita muotoja ja linjoja... tuosta vaan puuttuu täydellisesti "se jokin" eli suunnittelun kantava idea, minulle tuo sekamelska ei vaan aukea, ehkä jollekin toiselle sitten saattaisi auetakin?

Jos tuo auto on tekijänsä mielestä taideteos, niin sen sanomaa en ymmärrä, se ei aukea, vaikka kuinka koetan tuon ideaa pohtia niin mieleen ei tule kuin sanat: "on se vaan ihan törkeän ruma"

Kyllä omasta mielestäni nyt on laitettu väärä kaveri Saabille suunnitteluhommiin, toivottavasti ei pääsisi möhlimään tuon enempää, johan tuonkin rumelluksen myötä Saabin julkikuvakin tulee kärsimään ja pahasti, etenkin kun yleensä noilta muotoilukonsepteilta ollaan haettu toimivia juttuja faktista autotuotantoa varten.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Maalis 03, 2011 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja ella »

Kun tuon Jason Castriota videon katsoo jossa PhoeniX-konseptiauto esitellään, niin selviää se josta jotkut aikaisemmin kommentoi, eli tarkoitus oli herättää huomiota ja keskustelua. Tämä taisi onnistua, eikä mielenkiintoa vähennä IQon-systeemi. http://www.autoexpress.co.uk/motorshows ... ta_qa.html tuossa haastattelun pätkää, jossa maininta että Saab:ien tulee jakaa mielipiteitä, eikä tarkoitus ole tehdä samalta näyttäviä automalleja, venäläistä (maatuska) nukkea.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ng900aero kirjoitti: Kyllä omasta mielestäni nyt on laitettu ihan_pelle_ kaveri Saabille suunnitteluhommiin, toivottavasti ei pääsisi möhlimään tuon enempää, johan tuonkin rumelluksen myötä Saabin julkikuvakin tulee kärsimään ja pahasti, etenkin kun yleensä noilta muotoilukonsepteilta ollaan haettu toimivia juttuja faktista autotuotantoa varten.
Aika rajua tekstiä. Sama kaveri on kuitenkin jo ehtinyt kerätä kiitosta monelta taholta. Jos tuosta konseptista ei tykkää niin ei kannata yöuniaan menettää. Mitä esimerkiksi 9x:stä tuli tuotantoon? Se ei ollut minun makuuni muotoilullisesti, mutta silti tykkään siitä todella paljon nimenomaan Saabin konseptina. Se oli tuolloin aika rohkea veto. Phoenix on vielä paljon rohkeampi. Ja voi hyvinkin olla, että JC:n design jopa pahimmillaan ajaa tulevaisuudessa muutamia pois Saabin luota. Mutta uskon sen tuovan silti enemmän kuin vievän pois. Saabin on aika muuttua jos meinaa olla olemassa. Aika on nyt.
Enkä tarkoita tässä ulkonäköä vaan lähinnä kokonaisuutta. Pienen valmistajan täytyy tarjota jotain mitä muut ei tarjoa ja olla erilainen omaksi edukseen. Eilen kuultu ja nähty on hieno alku tällä tiellä.

Edelleen korostan, jos Phoenix ottaa liiaksi silmiin niin älkää katsoko kuvaa vaan lukekaa esittelyteksti.
Saabin modifioima uusi pohjaratkaisu jolle voidaan rakentaa monen kokoisia autoja. Alusta on suunniteltu heti neliveto huomioiden. Uusi 1.6 litrainen turbo jonka kaverina on sähköinen taka/neliveto jarrutusenergian takaisin latauksella. Molemmat tekniikat edellytti uudet yhteistyö sopimukset jotka vuonna 2009 ois ollut täysin pois suljettuja Ja piste I:n päälle IQon! noin niinkuin aluksi. Kaikki tämä on kyhätty kokoon hyvin lyhyessä ajassa.

Kyllä mun nähdäkseni tämä kaikki on oikeutetusti kuorrutettu sellaiseen pakettiin, ettei kukaan jäisi sanattomaksi. Oli se sana sitten hyvä tai huono. Ei tuo varmasti mitään design avardseja voita, mutta huomioiden olosuhteet (aika, raha jne) ois voinut mennä paljon paljon huonomminkin.

Ja lopuksi vielä: korostan, ettei tuo auto ole minullekaan "juuri mun makuun" ulkonäöllisesti. Monen asian olisin mieluusti nähnyt toisin. Siitä huolimatta tykkään tuosta Phoenixista ja arvostan todella sitä rohkeutta jota Saabin leaderit nyt osoittivat.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja core2 »

ng900aero kirjoitti:
Jos tuo auto on tekijänsä mielestä taideteos, niin sen sanomaa en ymmärrä, se ei aukea, vaikka kuinka koetan tuon ideaa pohtia niin mieleen ei tule kuin sanat: "on se vaan ihan saatanan ruma epäsikiö"

Kyllä omasta mielestäni nyt on laitettu ihan_pelle_ kaveri Saabille suunnitteluhommiin, toivottavasti ei pääsisi möhlimään tuon enempää, johan tuonkin rumelluksen myötä Saabin julkikuvakin tulee kärsimään ja pahasti, etenkin kun yleensä noilta muotoilukonsepteilta ollaan haettu toimivia juttuja faktista autotuotantoa varten.
Hei otetaan tämä sinä mitä se on eli provosointina Genevessä, Saab merkkinä oli saatava maailman markkinoiden parrasvaloon, nyt se on siellä, nyt on vain tehtävä loput duunit sen pysymiseksi siellä.
Tuo on konsepti josta kaikki puhuvat ja näin oli tarkoituskin, nyt se on tavallaan loppuun käsitelty. Sitä ei tulla valmistamaan myyntiin. Mutta paljon, tai oikeastaan kaikki muut, muttei ulkokuorta käytetään tulevissa 9-3:sissa ja myös 9-5:sissa.
On ollut näkyvissä "Pellen" skissejä hieman siellä sun täällä ja kyllä hän osaa muotoilla kunnollakin autoja ilman ufoja ja feature'a. :D
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Marko A kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Aika rajua tekstiä. Sama kaveri on kuitenkin jo ehtinyt kerätä kiitosta monelta taholta. Jos tuosta konseptista ei tykkää niin ei kannata yöuniaan menettää. .
...
..

Ja lopuksi vielä: korostan, ettei tuo auto ole minullekaan "juuri mun makuun" ulkonäöllisesti. Monen asian olisin mieluusti nähnyt toisin. Siitä huolimatta tykkään tuosta Phoenixista ja arvostan todella sitä rohkeutta jota Saabin leaderit nyt osoittivat.
Sori lyhentelin "hiukan" vastaustasi kun en nyt jaksanut laittaa noita quote:ita kohdalleen.

No tuosta Castratosta sanottakoon että eikö hänen tulisi ensin suorittaa lopututkintonsa valmiiksi ennenkuin hänet voidaan vakavissaan edes harkita valittavaksi niinkin tärkeään tehtävään kuin Saabin muotoilupuolen johtajaksi?
Tai ehkä jokin määräaikainen soppari siellä on tehtykin, ja kaveri tekee lopputyönsä samalla kun suorittaa työharjoittelujaksonsa Saabilla? :D

Siis ei hitto vie, juu varmasti olikin tarkoitus aiheuttaa kohinaa yleisössä, mutta samalla tuotiin julkisesti esiin että uusi pääsuunnittelija ei taida olla tehtäviensä tasolla.
Siis kertakaikkiaan en itse saa mitään ideaa tuosta konseptiautostaan, jos sen jostain yksityiskohdasta erehtyykin hieman pitämään, niin heti seuraava kohta onkin ristiriitainen.... Oma henkilökohtainen tuomioni: Ei hyvä.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Maalis 03, 2011 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
rodmylon
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 01:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja rodmylon »

Kannattanee katsoa, kuten varmaan aijemmin on sanottu, seuraavaa kahta videota:

http://www.youtube.com/watch?v=eeJ_QMcI ... r_embedded
Castriota puhuu toimittajien kanssa seuraavasta 9-3:sta. Aero-X ja PhoeniX on kaksi ääripäätä, jonka väliltä tulevaisuuden Saabit suunnitellaan. 9-3 hiukan enemmän urheilumainen PhoeniX suuntaan ja seuraava 9-5 pikkasen rauhallisempi ja arvokkaampi kuten Aero-X. 9-3 ottaa piirteitä keulasta ja ehkä pikkasen konepellistä. Sivut tulevat olemaan paljon sileämmät, ja takaosa klassisemmin Saab. Alustavasti 3 versiota josta tiedetään varmuudella että on hatchback ja farmari sekä että sedania EI tule!

Toinen video on Castriotan analysointi PhoeniX:sta:
http://www.youtube.com/watch?v=sAJyHLll ... r_embedded

Tulevaisuus kuullostaa lupaavalta! =)
Saab 9-3 Aero, -05
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Marko A kirjoitti: Edelleen korostan, jos Phoenix ottaa liiaksi silmiin niin älkää katsoko kuvaa vaan lukekaa esittelyteksti.
Saabin modifioima uusi pohjaratkaisu jolle voidaan rakentaa monen kokoisia autoja. Alusta on suunniteltu heti neliveto huomioiden. Uusi 1.6 litrainen turbo jonka kaverina on sähköinen taka/neliveto jarrutusenergian takaisin latauksella. Molemmat tekniikat edellytti uudet yhteistyö sopimukset jotka vuonna 2009 ois ollut täysin pois suljettuja Ja piste I:n päälle IQon! noin niinkuin aluksi. Kaikki tämä on kyhätty kokoon hyvin lyhyessä ajassa.
Olen kahta, eurooppalaisen autotehtaan muotoilututkielmaa päässyt kerran katsomaan lähempää, ja niiden perusteella voin rehellisesti sanoa, että niissä ei ole mitään yhteistä tuotantoauton tai tuotantoon tulevien osien kanssa. Toisessa ei esimerkiksi ollut moottoria tai voimansiirtoa, kojelauta oli posliinia ja tyhjä takaa, yksikään kytkimistä ei toiminut ja jousituksen ja ohjauksen puutteen takia sekä korinhaurauden autoa kuljettiin pienellä nosturilla.

Toista pystyi sentään ajamaan, joka siinä tapauksessa tarkoitti sähkömoottorilla tapahtuvaa 3km/h tapahtuvaa liikettä, mutta siinäkään ei ollut jousitusta ja sisusta oli niin hauras, että vain yksi henkilö sai istua sisään ja vastata sen liikuttelusta.

Kummankin spekseissä kerrottiin kaikenlaista, mutta se ei vastaa todellisuutta. Autojen tehtävä on vain näyttää ja herättää huomiota.

Sama juttu näkyy Phoenixin videoissa, autoa siirretään "pumppukärryillä", koska ohjaus ei toimi ja takana ei pyörien takana ole kuin tyhjää. Edessä ei ole moottoria eikä jäähdytintä jne. Vaikka esittelytekstissä kerrotaan autossa olevan tekniikka A ja speksit B, ei muotoilututkielmassa oikeasti niin ole kuin hyvin harvoin koska se rajoittaa niiden muotoilua, rakentamista ja maksaa vielä enemmän.

Esittelytekstin perusteella ei siis kannata hehkuttaa mitä siinä on, koska mainostettuja osia siinä loppupeleissä ei kuitenkaan ole.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Teme100 kirjoitti:
Esittelytekstin perusteella ei siis kannata hehkuttaa mitä siinä on, koska mainostettuja osia siinä loppupeleissä ei kuitenkaan ole.
Noilla osilla nyt ainakaan oman mielipteeni hetkauttajiksi niin olisikaan, vaan jos kaverin ensimmäinen oma näkemys Saabin tulevaisuudesta on tuota luokkaa niin heh heh, toteavat kilpailijat, ei allekirjoittanut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja Poy »

Voihan se olla että tällä konseptilla saadaan vähän näkyvyyttä (kuten joku jo mainitsi) ja sitä myöten uutta rahoitusta. Sittempä on enemmän aikaa keskittyä oikeitten saabien tekemiseen. Eikä se nyt paha jos yksi uusi malli joskus olisi normi saabin muotoilusta poikkeava, mutta itse en sitä ostaisi.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja core2 »

ttela kirjoitti:Saab - 2 mar GENÈVE Jason Castriota hoppas med designen av den nya konceptbilen bredda det som Saab står för.
- Jag vill provocera lite och få folk att antingen tycka om den eller ogilla den, men inte vara neutrala, säger han.
Näin Jason Castriota kertoo itse mitä hän tällä design'illa tahtoo sanoa.

Hän toivoo, että tämän uuden konseptiauton muotoilu levittää tietoa saabista.

-"Haluan hiukan provosoida ja saada kansan joko pitämään autosta tai vihaamaan sitä, mutta en sitä, että he olisivat neutraaleja".

Siis aivan kuten jo aiemmin mainitsin, tällä haluttiin nostaa Saab merkkinä uudelleen parrasvaloihin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minä tykkään.

Tuosta konseptista ainakin itse huomaan aika montakin viittausta 92/93/96:een. Katsokaapa vaikka takaikkunaa yläviistosta. Lokareiden pokkauksissa on myös kovasti kumarrettu Kuupan suuntaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: Saab PhoeniX

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Sama juttu näkyy Phoenixin videoissa
Videoissa näkyy, että konehuone on täynnä tavaraa, joten luultavasti siellä on aito bimmerin kone sisällä kun kerran konsepti-auto on tavallisuudesta poiketen rakennettu oikealle pohjalevylle.
Vastaa Viestiin