Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

TuuSaR kirjoitti:250-350 miljoonaa euroa tulossa Saabin tilille, ehkä 1-2 viikon sisällä, EAG:n tiedottajan mukaan.
just-auto kirjoitti:"I believe we could expect to have something in the next week or two, some kind of announcement. It could be EUR250m to EUR350m.
Tarkempi käännös olisi: "Uskon että me voimme odottaa jotakin 1-2 viikon aikana, jonkun tyyppistä ilmoitusta. Se voisi olla 250-350 mEUR".

Aika monta konditionaalia vielä tuossakin lauseessa. Ja kyse on siis riskirahastoista, jotka yleensä odottavat kohtuullista korkoa sijoitetulle pääomalle. Itse en pitäisi tätä kovinkaan positiivisena ilmoituksena vaan ennemmin epätoivoisena yrityksenä löytää rahaa edes jostakin.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

TuuSaR kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:Aivan, ei siis tee kuten Victor Muller joka 15.8 myi 3.348.039 osakettaan pörssissä. Hän ei siis taida uskoa, että nousu on tulossa?
Swade SU:n kommenteissa:
From my enquiries about it, it’s related to the GEM funding, part of the mechanism that enables it to proceed. The shares are transferred to GEM (hence the options retain by VM’s holding company) for the pricing period under the share issue agreement. Once that period ends, they should be transferred back. My info is that we’ve already had enquiries about this from news services and have answered accordingly.
Kommenttia, apinankuva?
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Tri-Lo kirjoitti:
TuuSaR kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:Aivan, ei siis tee kuten Victor Muller joka 15.8 myi 3.348.039 osakettaan pörssissä. Hän ei siis taida uskoa, että nousu on tulossa?
Swade SU:n kommenteissa:
From my enquiries about it, it’s related to the GEM funding, part of the mechanism that enables it to proceed. The shares are transferred to GEM (hence the options retain by VM’s holding company) for the pricing period under the share issue agreement. Once that period ends, they should be transferred back. My info is that we’ve already had enquiries about this from news services and have answered accordingly.
Kommenttia, apinankuva?
Vastaava sopimus GEM Funding kanssa tehtiin aiemminkin tässä kuussa, mutta silloin vastaavaa osakekauppaa kuitenkaan ei rekisteritietojen mukaan käyty. Miksi ei?
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mawerick kirjoitti:Jos Saab kaatuu niin ng-femman saanee parin vuoden päästä käytettynä aika edullisesti. Meikäkin voisi moiseen päästä kiinni. Tosin valinnanvara on melko pieni.
Olisi saanut / tai saisi jo nyt.... mutta ei uskalla ostaa kun edes og 9-5 :seen ei meinaa enää saada varaosia :( saati uuteen malliin jota valmistettu vain vähän.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Kyllähän nuo näyttää ainakin nettiautossa olevan hinnoissaan.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

pasijalmari kirjoitti:Kyllähän nuo näyttää ainakin nettiautossa olevan hinnoissaan.
Ei kait Suomesta kukaan käytettyjä autoja osta? 8O :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja valtteri »

V.J.S kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Kyllähän nuo näyttää ainakin nettiautossa olevan hinnoissaan.
Ei kait Suomesta kukaan käytettyjä autoja osta? 8O :mrgreen:
Niin.....veit jalat eikun sanat suustani.
Vuonna 2000 ostin 9-5:sen Suomesta ja sen jälkeen on haettu muualta käyttikset, eikä ole tarvinnut katua.

No asiaan : eli Saabin tulevaisuus II : han oli ketjun topic.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jmarin »

gekados kirjoitti:Saabistit täällä jo pohtii vaihtaako suparuun vai audiin.
No ei kai nyt sentäs, bemariin kai se on vaihdettava.. mietin kyllä äsken ajaessa että tuleekohan k*sipää bemareissa vakiovarusteena vai ruksataanko se lisävarustelistalta.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

jmarin kirjoitti: tuleekohan k*sipää bemareissa vakiovarusteena vai ruksataanko se lisävarustelistalta.
Vakiovarusteena, niin kuin eräässä ruotsalaismerkissäkin.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Vähän uutta tulkintaa tuotannon käynnistyksestä:
Gunilla Gustavs@Saab kirjoitti:Saabs tidigare besked att starta fabriken tidigast vecka 35, det vill säga nästa vecka, gäller officiellt fortfarande.

"Det är ingen ändring. Vi har inte sagt att produktionen skulle starta exakt den veckan utan att det tidigast kan ske då", säger Gunilla Gustavs.
Eli nyt siis ei koskaan ole luvattukaan, että tuotanto alkaisi viikolla 35. On ainoastaan luvattu, että se on aikaisin ajankohta milloin se voisi käynnistyä.

Lähde: http://di.se/Artiklar/2011/8/22/243063/ ... anstallda/

Lisäksi toinen uutinen jälleenmyyjistä, jotka luopuvat Saabin edustuksesta:
http://di.se/Artiklar/2011/8/22/243062/ ... 1994&rlt=0

Tosin tuosta en olisi niin huolissani, jämyjä kyllä löytyy kunhan tuotanto ensin käynnistyisi.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Amperaan jos vaihtais, eiku ei mihinkään vaihtais vaan ostais. Katotaan nyt riittääkö rahat....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
A_Telkkä
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2011 08:40

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja A_Telkkä »

Perstuntumalta voisi ajatella, että itse tuotannon käynnistyminen ottaa vähintään 4 viikkoa tästä hetkestä. Realistisesti ajateltuna tuo mahdollinen short-term lisärahoitus voisi olla käytettävissä aikaisintaan noin kahden viikon päästä ja siitä menee helposti toinen pariviikkoinen, jotta kaikki tarvittavat osat ovat paikallaan tehtaalla, ja että toimittajat pystyvät sitoutumaan niiden jatkuvaan just-in-time toimittamiseen. Tavarantoimittajillakin menee hetki käynnistellessään taas omia koneitaan, koska eivät ne kuitenkaan liene enää jatkuvasti lähtötelineissä valmiina sinkoamaan erittäin lyhyellä varoitusajalla Saabin suuntaan.

Sinänsä vaan jotenkin uskomatonta, että Saab vuotaa edelleen palkkarahaa tuotantoväelle, joka ei ole ollut hommissa sitten kevään. En tiedä onko lomautuskäytäntö täysin suomalainen keksintö, mutta Saabilla olisi sille todellakin ollut käyttöä viime kuukausina.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mek »

Ruotsissa ei ole Suomen tapaista lomautuskäytäntöä. Jos tarve on, siellä irtisanotaan porukkaa, jota on sitten tietyn aikarajan puitteissa velvollisuus ottaa takaisin, jos tarvetta uudelle henkilökunnalle tulee.

Tuo ei ole oikein hyvä merkki: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... ottamuksen
Kun kiinalaiselta Pang Da:ltä saapuu sen lupaama 245 miljoonan euron maksusuoritus, yhtiön tuotanto voidaan käynnistää. Sen svulla toiminnan rahoitus on varmistettu lokakuun puoliväliin saakka.
Veikkaukseni on, että Saab ei pysty lokakuun puoliväliin mennessä saamaan yhtään uutta autoa toimitettua jälleenmyyjille. Jälleenmyyjä ei elä pelkillä huolloilla, kyllä uusiakin autoja pitäisi myydä.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

mek kirjoitti:
Tuo ei ole oikein hyvä merkki: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... ottamuksen
Alla olevassa jutussa suuren ruotsalaisen autoliikkeen omistaja/johtaja kertoo syistä, miksi yritys irtisanoi Saabin edustuksen viime perjantaina (19.8.2011). Perusteluna yritysjohtaja esittää yhtiönsä nettisivustolla Saabin hallituksen tekemän päätöksen jäsenten palkkioitten korottamisesta.

Uutisen perusteella sain tiedon, jonka Saabin tiedotusyksikkö on lähettänyt Ruotsissa 22. elokuuta 2011 kello 11.32 tiedotusvälineille:

Saab Automobilen hallituksen jäsenet eivät ole saaneet lainkaan palkkioita tammikuun 1. päivästä 2010 alkaen. Päätös, joka yhtiön hallituksen jäsenten palkkioista tehtiin sisältää myös maksuajankohtaa koskevan ehdon. - Mitään palkkioita ei makseta ennenkuin yhtiön toiminta on normaalia: "The new fee will not paid until Saab Automobile has entire business up and running again", kerrotaan tiedotusyksikön antamassa asiaa selventävässä tiedotteessa.

Tuo on harhaanjohtava tieto, sillä sopimuksen purkanut jällenmyyjä viittaa päätöksen perusteluissaan Swedish Automobilen, eli Spykerin hallituksen satojen prosenttien palkkioiden korotukseen. Ei siis Saab Automobilen.

SWANin(Spykerin) vuoden 2010 katsauksesta lisäksi löytyy maininta maksetuista hallituksen palkkioista.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja J8 »

MRe kirjoitti:
pmj kirjoitti:Jos tuotteet ovat tällaisia, niin en vaan usko lopulliseen loppuun.
Siis millaisia ja mitkä tuotteet? Tarkoitit varmaan tuote. Saabilla on yksi(!) edes hieman kilpailukykyinen malli, josta muutama variaatio. Kuitenkin alle kymmenen vaihtoehtoa. Millä tahansa kilpailijalla löytyy pelkkiä malleja enemmän kuin 9-5:ssä on moottori- ja vaihdevaihtoehtoja. Vaikka laskettaisiin kaikki mahdolliset kombinaatiot väreineen ja nahkapenkkeineen, niin valinnan määrä ei vielä päätä huimaa.

saab.fi -sivustolla on 5 "mallia": 9-3SS, 9-3SC, 9-3CC, 9-3X ja 9-5. Jos katsoo vaikka audi.fi -sivustoa, niin siellä on 12 ihan aikuisten oikeasti eri automallia. Joista sitten vielä osasta löytyy farkku- ja avoversiot sekä vajaavetoiset ja nelivetoiset. Edes S ja RS-malleja ei ole nostettu omikseen, vaikka esimerkiksi RS5 on "hieman" eri auto kuin A5. Saabin Aerotkin ovat näpertelyä Audin RS-malleihin verrattuna. R8:sta nyt puhumattakaan.

Saabin iso ongelma, vaikka raha-asiat saataisiin kuntoon, on mallisarjan olemattomuus: vain yksi malli eikä sekään myydyimmässä segmentissä. Vaikka saab olisi kuinka hyvä, ei tuossa koko- ja hintaluokassa myyntimäärät missään vaiheessa nouse kovin suuriksi. Nyt tarvitaan 9-3:lle korvaaja, mutta se pitäisi olla myynnissä tänään, eikä vasta joskus vuosikymmenen loppupuoliskolla. Myöskin 9-4X on niche-segmentissä, siitä ei saabin pelastajaksi ole.
Ei Saabin asiakkaat osta Saabia sen takia että niillä olisi jokin tusina mallisto, vaan sen takia että se on Saab ja siinä on asioita jotka puhuttelee asiakasta ja että arvostaa niitä. Tässä niitä on turha eritellä, makunsa kullakin. On muitakin tunnettuja merkkejä pienellä mallistolla liikenteessä, joten se ei ole mikään menestymisen edellytys. Alfa, Porsche, Jaquar jne. Toki 1-2 mallia tarvittaisiin lisää eri variaatioineen.

Mielestäsi nykyinen 9-3 ei ole millään tavalla kilpailukykyinen tuote? Audilla a4(b8)-malliin on tarjolla käytännössä 5 eri dieseliä ja Saabilla käytännössä yksi. Audin tehokkain 3.0V6tdi 240hp/500nm ja Saabilla tehokkain 1.9ttid 200hp/430nm joka on varsin kilpailukykyinen voimanlähde. Bensoja audilla 5, joista tehokkain 3.2V6fsi 265hp/330nm ja Saabilla 1, joista tehokkain 2.0T 240hp/350nm jossa on n.1000kierrosta laajempi maksimi vääntöalue, ei huono vaihtoehto. Molemmat nelivetona. Ja Saabiin voi tankata bensaa ja E85 missä suhteessa tahansa. Onko tämä sitä teknistä etumatkaa? Niin ja johan tuo 2007 esitelty audi pääsi vuonna 2002 esitellyn saabin kanssa samalle tasolle turvallisuudessa. Onhan nykyinen 9-3 mallikaarensa lopussa, mutta täysin kilpailukykyinen vaikka moottorivalikoima onkin suppea. V6 saisi olla vielä tarjolla.

Aika turha verrata RS malleja joihinki Aeroihin, molemmat tehty ihan eri intresseillä. Ja eipä nuo aina mitään kovin onnistuneita ole, esim rs4(b7) varsin hidas radalla, jossa autojen oikeita ajo-ominaisuuksia mitataan. Esimerkiksi 120hp pienempi tehoisempi caymanS pesee tuon, samoin 335i. No R8 onkin sitten audin ainoa oikea urheiluauto, varsin nopea sellainen, mutta eipä ne sitäkään ole pystyneet turbottamaan ilman että auto ei olisi palanut radan varteen.

Kyllä Saab vielä nousee. Nyt se audi/bmw.fi kiinni, jäitä hattuun ja griffin up!
Lukittu