Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään.f1dtmgp2 kirjoitti: Ei Nokia ole enään Suomalainen firma, sen enempää kuin ruotsalainen.
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Investor AB on kuitenkin jo myynyt sekä Saab Automobilen että Scanian, joten ei Saab AB:n myyminenkään mikään mahdottomuus ole.core2 kirjoitti: Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään.
Re: Saabin tulevaisuus II
Pörssiyhtiö Investor AB:kin on, vaikka Wallenbergin perheen valtakuntaan kuuluukin. Ei tuo yrityksen kotipaikkka mitään "suomenlipputuotetta" nykyisin merkitse.Teme100 kirjoitti:Investor AB on kuitenkin jo myynyt sekä Saab Automobilen että Scanian, joten ei Saab AB:n myyminenkään mikään mahdottomuus ole.core2 kirjoitti: Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään.
Investor is a Swedish limited liability corporation that is publicly traded on the NASDAQ OMX Stockholm.
Saab jo 50 vuotta!
Re: Saabin tulevaisuus II
Kunhan olisit lukenut mitä kirjoitin, saab lentokone- ja puolustusvälineteollisuusyhtiöä ei pystytä myymään piste.Teme100 kirjoitti:Investor AB on kuitenkin jo myynyt sekä Saab Automobilen että Scanian, joten ei Saab AB:n myyminenkään mikään mahdottomuus ole.core2 kirjoitti: Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään.
Vaikka ne ovat kulkeneet käsikädessä autoteollisuuden kanssa ne ovat olleet eri puljua ja se on tämä aseteollisuus kun omistaa
esimerkiksi merkin saab ja siihen he ovat sanoneet etteivät myy edes sitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos taas olisit lukenut mitä minä kirjoitin, niin tajuaisit että Saab AB ei ole enää ruotsalainen. Se ei ole ollut ruotsalainen kokonaan ollut pitkään aikaan, mm. British Aerospace on omistanut ja omistaa siitä ison siivun.core2 kirjoitti:Kunhan olisit lukenut mitä kirjoitin, saab lentokone- ja puolustusvälineteollisuusyhtiöä ei pystytä myymään piste.Teme100 kirjoitti:Investor AB on kuitenkin jo myynyt sekä Saab Automobilen että Scanian, joten ei Saab AB:n myyminenkään mikään mahdottomuus ole.core2 kirjoitti: Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään.
Vaikka ne ovat kulkeneet käsikädessä autoteollisuuden kanssa ne ovat olleet eri puljua ja se on tämä aseteollisuus kun omistaa
esimerkiksi merkin saab ja siihen he ovat sanoneet etteivät myy edes sitä.
Ajattele vaikkapa periruotsalaista aseyhtiötä Boforsia. Saab AB(eli Wallenbergien Investor Ab) on myynyt senkin amerikkalaisille ja brittiläisille yhtiöille. Ohjuspuolella Saabilla on enää osaomistusta, mutta tykkipuoli on kokonaan muiden hallinnassa. 350 vuotta ruotsalaisomistuksessa ollut yritys on pilkottu maailmalle. Jonain kauniina päivänä(kun talous ei näytä kauniilta) Investor haluaa lisää tuottoa pääomalleen ja hups, Saab Ab:n on aika lähteä uusiin käsiin. Kyllä se pystytään myymään vaikka Kiinaan, jos sikseen tulee.
Re: Saabin tulevaisuus II
Kuten jo aiemmin kysyin, niin tieto lähteenäsi oli sitten kuitenkin se esson vessan seinä. Mitään faktaahan sun "peli vihelletty poikki" ei sitten tullutkaan. Pelkkää mielipide jauhantaa, ilman asia sisältöä tai asiaan liittyviä faktoja. Nokia tai sen kohtalo on mulle ihan se ja sama. Eikä mulla ole saabia sen takia, että se on ruotsalainen. Kyllä syyt on ihan muut.f1dtmgp2 kirjoitti:rimpula kirjoitti:No niin! Tämä "tieto" tuli Esson vessan seinästä?f1dtmgp2 kirjoitti:Tehdas ja on nyt vihelletty lopullisesti poikki.
Ajakaa nyt vaan autot loppuun, ja vannoutuneimmat hankkikoon
vielä uusi tehdaskone yms., jos on vielä sopivaa markkinoilla.
Keväällä ei motikoita enään ole.
Kohta tulee iso paha meteoriitti ja keväällä ei ole saatavilla yhtään mitään muutakaan..
Jos seuraa tilannetta esim. vaikka 100 eri lähteestä eri kanteilta
ottaen mukaan maailmankaupan tulevaa kehitystä, yleistä 2 miljardin
ihmisen auton janoa, Kiinan, Intian, yms. maiden kykyä polkea monta muutakin
automerkkiä suohon ei kukaan järkevä sijoittaja lähde tukemaan.
Kiinalaiset haluavat vain tietotaidon oman maan autojensa valmistukseen.
Nokialle käy vähän vastaavasti. Pääkonttori ja tutkimus pois suomesta parin vuoden kuluessa.
Nokia valmistaa kohta sinulle vaikka nimistä puhelinta kunhan tilaat määriä.
Nokian tulevaisuus on sopimusvalmistaja jälleenmyyjille parhaan tuotantologistiikan ansiosta.
Ei Nokia ole enään Suomalainen firma, sen enempää kuin ruotsalainen.
Saab 9-5 Aero
Re: Saabin tulevaisuus II
Olet vieläkin keskustelemassa väärästä Saabista äläkä sekota tähän Boforsia. Saab sai sen omistukseensa ostaessaan Celsius yhtymän ja myi boforstykki valmistuksen jenkeille (United Defenselle josta myöhemmin tuli BAE Systems Land and Armamentsia). Yhtiönä Saab AB on ruotsalainen lentokone- ja puolustusvälineteollisuusyhtiö. Se että BAE omistaa joistakin osista yhtiötä 20,5% ei tee siitä ulkolaista. Kun on kyse esim. ohjuksista ja niiden järjestelmistä niin se jäi kokonaan saabin huostaan sen hoitaa tänään saabin sisaryhtiö nimeltään Saab Bofors Dynamics josta BAE omistaa sen 20,5%.Teme100 kirjoitti: Jos taas olisit lukenut mitä minä kirjoitin, niin tajuaisit että Saab AB ei ole enää ruotsalainen. Se ei ole ollut ruotsalainen kokonaan ollut pitkään aikaan, mm. British Aerospace on omistanut ja omistaa siitä ison siivun.
Ajattele vaikkapa periruotsalaista aseyhtiötä Boforsia. Saab AB(eli Wallenbergien Investor Ab) on myynyt senkin amerikkalaisille ja brittiläisille yhtiöille. Ohjuspuolella Saabilla on enää osaomistusta, mutta tykkipuoli on kokonaan muiden hallinnassa. 350 vuotta ruotsalaisomistuksessa ollut yritys on pilkottu maailmalle. Jonain kauniina päivänä(kun talous ei näytä kauniilta) Investor haluaa lisää tuottoa pääomalleen ja hups, Saab Ab:n on aika lähteä uusiin käsiin. Kyllä se pystytään myymään vaikka Kiinaan, jos sikseen tulee.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Sorry nyt, mutta mun mielestä tämä teidän väittely ei liity millään lailla Saab autoon. Voisitteko ystävällisesti pysyä aiheessa, jota varten tämä ketju on avattu.core2 kirjoitti:Olet vieläkin keskustelemassa väärästä Saabista äläkä sekota tähän Boforsia. Saab sai sen omistukseensa ostaessaan Celsius yhtymän ja myi boforstykki valmistuksen jenkeille (United Defenselle josta myöhemmin tuli BAE Systems Land and Armamentsia). Yhtiönä Saab AB on ruotsalainen lentokone- ja puolustusvälineteollisuusyhtiö. Se että BAE omistaa joistakin osista yhtiötä 20,5% ei tee siitä ulkolaista. Kun on kyse esim. ohjuksista ja niiden järjestelmistä niin se jäi kokonaan saabin huostaan sen hoitaa tänään saabin sisaryhtiö nimeltään Saab Bofors Dynamics josta BAE omistaa sen 20,5%.Teme100 kirjoitti: Jos taas olisit lukenut mitä minä kirjoitin, niin tajuaisit että Saab AB ei ole enää ruotsalainen. Se ei ole ollut ruotsalainen kokonaan ollut pitkään aikaan, mm. British Aerospace on omistanut ja omistaa siitä ison siivun.
Ajattele vaikkapa periruotsalaista aseyhtiötä Boforsia. Saab AB(eli Wallenbergien Investor Ab) on myynyt senkin amerikkalaisille ja brittiläisille yhtiöille. Ohjuspuolella Saabilla on enää osaomistusta, mutta tykkipuoli on kokonaan muiden hallinnassa. 350 vuotta ruotsalaisomistuksessa ollut yritys on pilkottu maailmalle. Jonain kauniina päivänä(kun talous ei näytä kauniilta) Investor haluaa lisää tuottoa pääomalleen ja hups, Saab Ab:n on aika lähteä uusiin käsiin. Kyllä se pystytään myymään vaikka Kiinaan, jos sikseen tulee.
Varsinkin kun teiltä kahdelta on tullut hyviä postauksia tähän ketjuun, kiitos siitä.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Re: Saabin tulevaisuus II
@ "Barney74"Barney74 kirjoitti: Sorry nyt, mutta mun mielestä tämä teidän väittely ei liity millään lailla Saab autoon. Voisitteko ystävällisesti pysyä aiheessa, jota varten tämä ketju on avattu.
Varsinkin kun teiltä kahdelta on tullut hyviä postauksia tähän ketjuun, kiitos siitä.
Olet oikeassa tämähän ei oikeastaan liity Saab Automobil'een ja henkilöautoon juuri mitenkään, mutta jos konkurssi tulee niin myös näitä omistussuhteita tullaan vatvomaan vielä pitkään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei tosiaan liity mitenkään alkuperäiseen topiciin, mutta en minäkään näe, miksei ase- ja lentokoneyhtiö Saab AB voisi ajautua ei-ruotsalaisiin käsiin. Yhtiö kun on pörssiyhtiö, joten se on myynnissä joka päivä. Pörssissä noteeratut B-osakkeet vastaavat 50 % osakepääomasta. Listaamattomat A-osakkeet omistaa kokonaan Investor AB. B-osakkeistakin enemmistö on Investorin ja Wallenbergin säätiöiden omistuksessa. Vapaassa markkinataloudessa Investorilla/Wallenbergeillä on mahdollisuus myydä omistuksensa Saab AB:ssä ihan minne huvittaa.
Ellei sitten ole olemassa esim. Ruotsin valtion ja Investorin välillä erillistä sopimusta, jossa määritellään, että Investor ei saa myydä osakkeitaan ulkomaille. Pörssivälityksessä olevat osakkeet on joka tapauksessa vapaata riistaa.
Ja tosiaan Saab autoteollisuudella ja Saab AB:llä on käyttöoikeussopimus Saab-nimen käytöstä. Sopimuksessa saatetaan mainita vaikka, että konkurssin koittaessa autoyhtiön oikeus nimen käyttöön päättyy. Eli kiinalaisten olisi tällaisessa tapauksessa turha kärkkyä konkurssipesästä brändiä itselleen. Mutta en minä sopimuksen sisältöä niin tarkkaan tiedä, kunhan arvailen.
Ellei sitten ole olemassa esim. Ruotsin valtion ja Investorin välillä erillistä sopimusta, jossa määritellään, että Investor ei saa myydä osakkeitaan ulkomaille. Pörssivälityksessä olevat osakkeet on joka tapauksessa vapaata riistaa.
Ja tosiaan Saab autoteollisuudella ja Saab AB:llä on käyttöoikeussopimus Saab-nimen käytöstä. Sopimuksessa saatetaan mainita vaikka, että konkurssin koittaessa autoyhtiön oikeus nimen käyttöön päättyy. Eli kiinalaisten olisi tällaisessa tapauksessa turha kärkkyä konkurssipesästä brändiä itselleen. Mutta en minä sopimuksen sisältöä niin tarkkaan tiedä, kunhan arvailen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei toki myynnissä ole mitään muuta haittaa kuin ruotsin hallitus joka estää kaupat, joskus toisenmaailman jälkeen silloinen hallitus lausui ne pykälät näihin ase ja niiden valmistajien myyntisääntöihin, eikä niissä ole tehty muutoksia niissä on hirveä määrä ehtoja jotka on täytettävä ennenkuin edes Jas Gripeniä voidaan myydä, se onnistuu siviili, mutta ei sotakoneena joihinkin maihin. (näin kierretään pykäliä.)
Edit:Vilkuilin hieman ja sen verran selvis, että se missä valtio on jollainlailla omistussuhteissa ei saa myydä ilman valtiopäivien lupaa.
Mutta mitään näistä säännöistä en ole havainnut, sen verran tiedän, että kun me aikanaan valmistimme autoja (saabeja ja Dodgeja) sotavarusteilla oli paljon hässäkkää, että mihin sai niitä myydä ja mihin ei, kaikkiin tarvittiin se lupa.
Edit:Vilkuilin hieman ja sen verran selvis, että se missä valtio on jollainlailla omistussuhteissa ei saa myydä ilman valtiopäivien lupaa.
Mutta mitään näistä säännöistä en ole havainnut, sen verran tiedän, että kun me aikanaan valmistimme autoja (saabeja ja Dodgeja) sotavarusteilla oli paljon hässäkkää, että mihin sai niitä myydä ja mihin ei, kaikkiin tarvittiin se lupa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Sinulla on taas puurot ja vellit sekaisin,sota-asemyyntiä rajoittavat täysin eri tekijät kuin ase- ja asejärjestelmiä valmistavan yrityksen osakkeiden myyntiä.core2 kirjoitti:Ei toki myynnissä ole mitään muuta haittaa kuin ruotsin hallitus joka estää kaupat, joskus toisenmaailman jälkeen silloinen hallitus lausui ne pykälät näihin ase ja niiden valmistajien myyntisääntöihin, eikä niissä ole tehty muutoksia niissä on hirveä määrä ehtoja jotka on täytettävä ennenkuin edes Jas Gripeniä voidaan myydä, se onnistuu siviili, mutta ei sotakoneena joihinkin maihin. (näin kierretään pykäliä.)
Re: Saabin tulevaisuus II
Katsohan omat vellisi, ruotsi ei saa myydä mitään ilman valtiopäivien hyväksyntää jos on kyseessä asetarvikkeita tai, yhtiöitä jos valtio on osakkaana yhtiössä.Teme100 kirjoitti: Sinulla on taas puurot ja vellit sekaisin,sota-asemyyntiä rajoittavat täysin eri tekijät kuin ase- ja asejärjestelmiä valmistavan yrityksen osakkeiden myyntiä.
Tästä propositionistakin se selviää tämä oli silloin kun valtio myi osakkeensa Saabille: Proposition 1999/2000:29 Statens ägande i Celsius AB.
EDIT: Linkki jäi veks. nyt lisätty mukaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
Näköjään hiljaista saab-rintamalla, kun on aikaa vääntää kättä tykkien myynnistä
Enivei, tänään taitaa olla joku merkkipaalu. Umpeutuuko se kinuksien kanssa tehty aiesoppari tänään, vai mikä se oli?
Enivei, tänään taitaa olla joku merkkipaalu. Umpeutuuko se kinuksien kanssa tehty aiesoppari tänään, vai mikä se oli?
Re: Saabin tulevaisuus II
Mielestäni tämä on selvää, valtio ei tietenkään voi myydä omistuksiaan ilman valtiopäivien hyväksyntää. Samoinhan Suomessakin eduskunta antaa valtuutukset myydä tiettyjen valtionyhtiöiden osakkeita tiettyyn rajaan saakka. Jos joku virkamies menee myymään enemmän, on se sama kuin myisi naapurin talon ilman naapurin lupaa.core2 kirjoitti:...ruotsi ei saa myydä mitään ilman valtiopäivien hyväksyntää jos on kyseessä asetarvikkeita tai, yhtiöitä jos valtio on osakkaana yhtiössä.
Mutta Saab AB:sta suurimmat 15 omistajaa omistavat 62,4 % osakkeista osakepääomalla mitattuna ja 63,1 % äänivallasta. Näiden 15 suurimman osakkeenomistajan joukossa ei ole Ruotsin valtiota. Edelleenkään en tiedä mikä estäisi näitä yksityisiä osakkeenomistajia myymästä osakkeitaan ulkomaalaisille, ellei asiasta ole erillistä sopimusta Ruotsin valtion ja osakkeenomistajien kesken. Tämä on pörssinoteerattujen B-osakkeiden osalta käytännössä mahdotonta, koska ne ovat julisessa ja kansainvälisessä pörssissä listattuna, jolloin kuka tahansa (vaikka minä, Suomen kansalainen) voisin niitä osakkeita ostaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K