Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

f1dtmgp2 kirjoitti: Ei Nokia ole enään Suomalainen firma, sen enempää kuin :saab: ruotsalainen. :mrgreen:
Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään. :)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään. :)
Investor AB on kuitenkin jo myynyt sekä Saab Automobilen että Scanian, joten ei Saab AB:n myyminenkään mikään mahdottomuus ole.
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Teme100 kirjoitti:
core2 kirjoitti: Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään. :)
Investor AB on kuitenkin jo myynyt sekä Saab Automobilen että Scanian, joten ei Saab AB:n myyminenkään mikään mahdottomuus ole.
Pörssiyhtiö Investor AB:kin on, vaikka Wallenbergin perheen valtakuntaan kuuluukin. Ei tuo yrityksen kotipaikkka mitään "suomenlipputuotetta" nykyisin merkitse.

Investor is a Swedish limited liability corporation that is publicly traded on the NASDAQ OMX Stockholm.
Saab jo 50 vuotta!
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti:
core2 kirjoitti: Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään. :)
Investor AB on kuitenkin jo myynyt sekä Saab Automobilen että Scanian, joten ei Saab AB:n myyminenkään mikään mahdottomuus ole.
Kunhan olisit lukenut mitä kirjoitin, saab lentokone- ja puolustusvälineteollisuusyhtiöä ei pystytä myymään piste.
Vaikka ne ovat kulkeneet käsikädessä autoteollisuuden kanssa ne ovat olleet eri puljua ja se on tämä aseteollisuus kun omistaa
esimerkiksi merkin saab ja siihen he ovat sanoneet etteivät myy edes sitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:
Teme100 kirjoitti:
core2 kirjoitti: Saab nimi tulee aina niinkauan kuin aseteollisuutta ruotsissa esiintyy olemaan ruotsalainen. Olet nyt varmaan sekoittanut henkilöauto puolen ja sen oikean saabin keskenään. :)
Investor AB on kuitenkin jo myynyt sekä Saab Automobilen että Scanian, joten ei Saab AB:n myyminenkään mikään mahdottomuus ole.
Kunhan olisit lukenut mitä kirjoitin, saab lentokone- ja puolustusvälineteollisuusyhtiöä ei pystytä myymään piste.
Vaikka ne ovat kulkeneet käsikädessä autoteollisuuden kanssa ne ovat olleet eri puljua ja se on tämä aseteollisuus kun omistaa
esimerkiksi merkin saab ja siihen he ovat sanoneet etteivät myy edes sitä.
Jos taas olisit lukenut mitä minä kirjoitin, niin tajuaisit että Saab AB ei ole enää ruotsalainen. Se ei ole ollut ruotsalainen kokonaan ollut pitkään aikaan, mm. British Aerospace on omistanut ja omistaa siitä ison siivun.

Ajattele vaikkapa periruotsalaista aseyhtiötä Boforsia. Saab AB(eli Wallenbergien Investor Ab) on myynyt senkin amerikkalaisille ja brittiläisille yhtiöille. Ohjuspuolella Saabilla on enää osaomistusta, mutta tykkipuoli on kokonaan muiden hallinnassa. 350 vuotta ruotsalaisomistuksessa ollut yritys on pilkottu maailmalle. Jonain kauniina päivänä(kun talous ei näytä kauniilta) Investor haluaa lisää tuottoa pääomalleen ja hups, Saab Ab:n on aika lähteä uusiin käsiin. Kyllä se pystytään myymään vaikka Kiinaan, jos sikseen tulee.
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja rimpula »

f1dtmgp2 kirjoitti:
rimpula kirjoitti:
f1dtmgp2 kirjoitti:Tehdas ja :saab: on nyt vihelletty lopullisesti poikki.
Ajakaa nyt vaan autot loppuun, ja vannoutuneimmat hankkikoon
vielä uusi tehdaskone yms., jos on vielä sopivaa markkinoilla.
Keväällä ei motikoita enään ole.
No niin! Tämä "tieto" tuli Esson vessan seinästä?
Kohta tulee iso paha meteoriitti ja keväällä ei ole saatavilla yhtään mitään muutakaan.. :lol:

Jos seuraa tilannetta esim. vaikka 100 eri lähteestä eri kanteilta
ottaen mukaan maailmankaupan tulevaa kehitystä, yleistä 2 miljardin
ihmisen auton janoa, Kiinan, Intian, yms. maiden kykyä polkea monta muutakin
automerkkiä suohon ei kukaan järkevä sijoittaja lähde :saab: tukemaan.
Kiinalaiset haluavat vain tietotaidon oman maan autojensa valmistukseen.
Nokialle käy vähän vastaavasti. Pääkonttori ja tutkimus pois suomesta parin vuoden kuluessa.
Nokia valmistaa kohta sinulle vaikka :saab: nimistä puhelinta kunhan tilaat määriä.
Nokian tulevaisuus on sopimusvalmistaja jälleenmyyjille parhaan tuotantologistiikan ansiosta.
Ei Nokia ole enään Suomalainen firma, sen enempää kuin :saab: ruotsalainen. :mrgreen:
Kuten jo aiemmin kysyin, niin tieto lähteenäsi oli sitten kuitenkin se esson vessan seinä. Mitään faktaahan sun "peli vihelletty poikki" ei sitten tullutkaan. Pelkkää mielipide jauhantaa, ilman asia sisältöä tai asiaan liittyviä faktoja. Nokia tai sen kohtalo on mulle ihan se ja sama. Eikä mulla ole saabia sen takia, että se on ruotsalainen. Kyllä syyt on ihan muut.
Saab 9-5 Aero
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Jos taas olisit lukenut mitä minä kirjoitin, niin tajuaisit että Saab AB ei ole enää ruotsalainen. Se ei ole ollut ruotsalainen kokonaan ollut pitkään aikaan, mm. British Aerospace on omistanut ja omistaa siitä ison siivun.

Ajattele vaikkapa periruotsalaista aseyhtiötä Boforsia. Saab AB(eli Wallenbergien Investor Ab) on myynyt senkin amerikkalaisille ja brittiläisille yhtiöille. Ohjuspuolella Saabilla on enää osaomistusta, mutta tykkipuoli on kokonaan muiden hallinnassa. 350 vuotta ruotsalaisomistuksessa ollut yritys on pilkottu maailmalle. Jonain kauniina päivänä(kun talous ei näytä kauniilta) Investor haluaa lisää tuottoa pääomalleen ja hups, Saab Ab:n on aika lähteä uusiin käsiin. Kyllä se pystytään myymään vaikka Kiinaan, jos sikseen tulee.
Olet vieläkin keskustelemassa väärästä Saabista äläkä sekota tähän Boforsia. Saab sai sen omistukseensa ostaessaan Celsius yhtymän ja myi boforstykki valmistuksen jenkeille (United Defenselle josta myöhemmin tuli BAE Systems Land and Armamentsia). Yhtiönä Saab AB on ruotsalainen lentokone- ja puolustusvälineteollisuusyhtiö. Se että BAE omistaa joistakin osista yhtiötä 20,5% ei tee siitä ulkolaista. Kun on kyse esim. ohjuksista ja niiden järjestelmistä niin se jäi kokonaan saabin huostaan sen hoitaa tänään saabin sisaryhtiö nimeltään Saab Bofors Dynamics josta BAE omistaa sen 20,5%.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

core2 kirjoitti:
Teme100 kirjoitti: Jos taas olisit lukenut mitä minä kirjoitin, niin tajuaisit että Saab AB ei ole enää ruotsalainen. Se ei ole ollut ruotsalainen kokonaan ollut pitkään aikaan, mm. British Aerospace on omistanut ja omistaa siitä ison siivun.

Ajattele vaikkapa periruotsalaista aseyhtiötä Boforsia. Saab AB(eli Wallenbergien Investor Ab) on myynyt senkin amerikkalaisille ja brittiläisille yhtiöille. Ohjuspuolella Saabilla on enää osaomistusta, mutta tykkipuoli on kokonaan muiden hallinnassa. 350 vuotta ruotsalaisomistuksessa ollut yritys on pilkottu maailmalle. Jonain kauniina päivänä(kun talous ei näytä kauniilta) Investor haluaa lisää tuottoa pääomalleen ja hups, Saab Ab:n on aika lähteä uusiin käsiin. Kyllä se pystytään myymään vaikka Kiinaan, jos sikseen tulee.
Olet vieläkin keskustelemassa väärästä Saabista äläkä sekota tähän Boforsia. Saab sai sen omistukseensa ostaessaan Celsius yhtymän ja myi boforstykki valmistuksen jenkeille (United Defenselle josta myöhemmin tuli BAE Systems Land and Armamentsia). Yhtiönä Saab AB on ruotsalainen lentokone- ja puolustusvälineteollisuusyhtiö. Se että BAE omistaa joistakin osista yhtiötä 20,5% ei tee siitä ulkolaista. Kun on kyse esim. ohjuksista ja niiden järjestelmistä niin se jäi kokonaan saabin huostaan sen hoitaa tänään saabin sisaryhtiö nimeltään Saab Bofors Dynamics josta BAE omistaa sen 20,5%.
Sorry nyt, mutta mun mielestä tämä teidän väittely ei liity millään lailla Saab autoon. Voisitteko ystävällisesti pysyä aiheessa, jota varten tämä ketju on avattu.
Varsinkin kun teiltä kahdelta on tullut hyviä postauksia tähän ketjuun, kiitos siitä.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Barney74 kirjoitti: Sorry nyt, mutta mun mielestä tämä teidän väittely ei liity millään lailla Saab autoon. Voisitteko ystävällisesti pysyä aiheessa, jota varten tämä ketju on avattu.
Varsinkin kun teiltä kahdelta on tullut hyviä postauksia tähän ketjuun, kiitos siitä.
@ "Barney74"
Olet oikeassa tämähän ei oikeastaan liity Saab Automobil'een ja henkilöautoon juuri mitenkään, mutta jos konkurssi tulee niin myös näitä omistussuhteita tullaan vatvomaan vielä pitkään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tosiaan liity mitenkään alkuperäiseen topiciin, mutta en minäkään näe, miksei ase- ja lentokoneyhtiö Saab AB voisi ajautua ei-ruotsalaisiin käsiin. Yhtiö kun on pörssiyhtiö, joten se on myynnissä joka päivä. Pörssissä noteeratut B-osakkeet vastaavat 50 % osakepääomasta. Listaamattomat A-osakkeet omistaa kokonaan Investor AB. B-osakkeistakin enemmistö on Investorin ja Wallenbergin säätiöiden omistuksessa. Vapaassa markkinataloudessa Investorilla/Wallenbergeillä on mahdollisuus myydä omistuksensa Saab AB:ssä ihan minne huvittaa.

Ellei sitten ole olemassa esim. Ruotsin valtion ja Investorin välillä erillistä sopimusta, jossa määritellään, että Investor ei saa myydä osakkeitaan ulkomaille. Pörssivälityksessä olevat osakkeet on joka tapauksessa vapaata riistaa.

Ja tosiaan Saab autoteollisuudella ja Saab AB:llä on käyttöoikeussopimus Saab-nimen käytöstä. Sopimuksessa saatetaan mainita vaikka, että konkurssin koittaessa autoyhtiön oikeus nimen käyttöön päättyy. Eli kiinalaisten olisi tällaisessa tapauksessa turha kärkkyä konkurssipesästä brändiä itselleen. Mutta en minä sopimuksen sisältöä niin tarkkaan tiedä, kunhan arvailen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ei toki myynnissä ole mitään muuta haittaa kuin ruotsin hallitus joka estää kaupat, joskus toisenmaailman jälkeen silloinen hallitus lausui ne pykälät näihin ase ja niiden valmistajien myyntisääntöihin, eikä niissä ole tehty muutoksia niissä on hirveä määrä ehtoja jotka on täytettävä ennenkuin edes Jas Gripeniä voidaan myydä, se onnistuu siviili, mutta ei sotakoneena joihinkin maihin. (näin kierretään pykäliä.)

Edit:Vilkuilin hieman ja sen verran selvis, että se missä valtio on jollainlailla omistussuhteissa ei saa myydä ilman valtiopäivien lupaa.
Mutta mitään näistä säännöistä en ole havainnut, sen verran tiedän, että kun me aikanaan valmistimme autoja (saabeja ja Dodgeja) sotavarusteilla oli paljon hässäkkää, että mihin sai niitä myydä ja mihin ei, kaikkiin tarvittiin se lupa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti:Ei toki myynnissä ole mitään muuta haittaa kuin ruotsin hallitus joka estää kaupat, joskus toisenmaailman jälkeen silloinen hallitus lausui ne pykälät näihin ase ja niiden valmistajien myyntisääntöihin, eikä niissä ole tehty muutoksia niissä on hirveä määrä ehtoja jotka on täytettävä ennenkuin edes Jas Gripeniä voidaan myydä, se onnistuu siviili, mutta ei sotakoneena joihinkin maihin. (näin kierretään pykäliä.)
Sinulla on taas puurot ja vellit sekaisin,sota-asemyyntiä rajoittavat täysin eri tekijät kuin ase- ja asejärjestelmiä valmistavan yrityksen osakkeiden myyntiä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: Sinulla on taas puurot ja vellit sekaisin,sota-asemyyntiä rajoittavat täysin eri tekijät kuin ase- ja asejärjestelmiä valmistavan yrityksen osakkeiden myyntiä.
Katsohan omat vellisi, ruotsi ei saa myydä mitään ilman valtiopäivien hyväksyntää jos on kyseessä asetarvikkeita tai, yhtiöitä jos valtio on osakkaana yhtiössä.
Tästä propositionistakin se selviää tämä oli silloin kun valtio myi osakkeensa Saabille: Proposition 1999/2000:29 Statens ägande i Celsius AB.

EDIT: Linkki jäi veks. nyt lisätty mukaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja MRe »

Näköjään hiljaista saab-rintamalla, kun on aikaa vääntää kättä tykkien myynnistä ;)

Enivei, tänään taitaa olla joku merkkipaalu. Umpeutuuko se kinuksien kanssa tehty aiesoppari tänään, vai mikä se oli?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti:...ruotsi ei saa myydä mitään ilman valtiopäivien hyväksyntää jos on kyseessä asetarvikkeita tai, yhtiöitä jos valtio on osakkaana yhtiössä.
Mielestäni tämä on selvää, valtio ei tietenkään voi myydä omistuksiaan ilman valtiopäivien hyväksyntää. Samoinhan Suomessakin eduskunta antaa valtuutukset myydä tiettyjen valtionyhtiöiden osakkeita tiettyyn rajaan saakka. Jos joku virkamies menee myymään enemmän, on se sama kuin myisi naapurin talon ilman naapurin lupaa.

Mutta Saab AB:sta suurimmat 15 omistajaa omistavat 62,4 % osakkeista osakepääomalla mitattuna ja 63,1 % äänivallasta. Näiden 15 suurimman osakkeenomistajan joukossa ei ole Ruotsin valtiota. Edelleenkään en tiedä mikä estäisi näitä yksityisiä osakkeenomistajia myymästä osakkeitaan ulkomaalaisille, ellei asiasta ole erillistä sopimusta Ruotsin valtion ja osakkeenomistajien kesken. Tämä on pörssinoteerattujen B-osakkeiden osalta käytännössä mahdotonta, koska ne ovat julisessa ja kansainvälisessä pörssissä listattuna, jolloin kuka tahansa (vaikka minä, Suomen kansalainen) voisin niitä osakkeita ostaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lukittu