Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: 9-5SC:n kohdalla syy on yksinkertaisempi, autolla ei ole tarvittavaa hyväksyntää, joten sitä ei voida myydä ajoneuvoksi.
Mitähän hyväksyntää etsit, kaikki 9-5 kombit jotka löytyivät liikenteestä olivat esisarja-autoja ja niillä kaikilla oli niihin tarvittavat luvat ja hyväksynnät, ketkä niillä ajoivat ennen kk:a olivat suurimmaksi osaksi saabin työläisiä ja joitakin saabin uskollisia ostajia jo vuosien takaa, ja heidän oli oikeastaan pidettävä päiväkirjaa ajamistaan esisarja-autoista sekä raportoitava se saabille.
Näin tää on futannut jo 50 luvulta asti.

EDIT: Olen itse ollut valittuna esisarja-auton ajajaksi joitakin kertoja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: Mitähän hyväksyntää etsit, kaikki 9-5 kombit jotka löytyivät liikenteestä olivat esisarja-autoja ja niillä kaikilla oli niihin tarvittavat luvat ja hyväksynnät, ketkä niillä ajoivat ennen kk:a olivat suurimmaksi osaksi saabin työläisiä ja joitakin saabin uskollisia ostajia jo vuosien takaa, ja heidän oli oikeastaan pidettävä päiväkirjaa ajamistaan esisarja-autoista sekä raportoitava se saabille.
Näin tää on futannut jo 50 luvulta asti.

EDIT: Olen itse ollut valittuna esisarja-auton ajajaksi joitakin kertoja.
EU-tyyppihyväksyntää, jotta auton voisi myydä kuluttajille. Protoilla on omat määräyksensä ja niiden pitää ne täyttää, mutta esimerkiksi kulutus- , päästö- tai törmäystestihyväksyntää niiltä ei ymmärrettävästi vaadita. Kuluttajamalleilta ne luonnollisesti vaaditaan.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti: EU-tyyppihyväksyntää, jotta auton voisi myydä kuluttajille. Protoilla on omat määräyksensä ja niiden pitää ne täyttää, mutta esimerkiksi kulutus- , päästö- tai törmäystestihyväksyntää niiltä ei ymmärrettävästi vaadita. Kuluttajamalleilta ne luonnollisesti vaaditaan.
Okey, niitä ei saisi tulla myyntiin missään nimessä, mutta olen itse ostanut parikin niistä joita olen ajanut koekaniinina.

Näissä autoissa on tehtynä saabin oma kolaritesti, sehän ei nykyoloissa kelpaa juuri mihinkään, mutta vaaditaan ruotsissa esisarjan autoihinkin.
Miksi se ei kelpaa muualla on juuri se, että esim. puskurin palkki saattaa olla käsivalmisteinen eikä sellainen kuin tuotanto-autoon tulee.
Päästöjen on oltava rajojen sisällä, mutta ei tarvitse senkään olla täysin kuten tuotanto-auton on.

Tähän vielä sen verran, että monet osat joista autot kasataan ovat jo saaneet EU:n tyyppihyväksynnän ehkä tämä on noin 70 prosenttia kaikista osista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eikö Saab mennyt kaikesta huolimatta kaupaksi? Mikä on sen tilanne? Ostajaehdokkaitahan oli aika tavalla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

juhokare kirjoitti:Eikö Saab mennyt kaikesta huolimatta kaupaksi? Mikä on sen tilanne? Ostajaehdokkaitahan oli aika tavalla.
Ei ole myyty, selvitysprosessi yrityksen tilasta etenee ja valmistunee noin 2kk:n kuluttua. Yhtään virallista ostajaehdokasta, jonka kanssa olisi aloitettu neuvottelut ei ole julkistettu.

Saab Museum on myynnissä 20. tammikuuta asti ja sitten selviää kuka sen ostaa vai myydäänkö se kenties osissa. Tämä sen takia, että pesässä ei ole varoja, jotta konkurssiprosessia voitaisiin jatkaa. Pesän omaisuutta on realisoitava prosessin jatkon turvaamiseksi ja Saab Museum on yksi niistä harvoista yksiköistä, joka ei ole ollut jonkinlaisen lainan tai sitoumuksen takuuna.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ok, kiitän tyhjentävästä vastauksesta. Vielä on jonkinlainen oljenkorsi tulevaisuutta ajatellen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13215
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Teme100 kirjoitti: Syy on todennäköisemmin se, että Saab ei ole tilittänyt nyt valmistuneista autoista lisenssimaksuja, ja ilman niitä heillä ei ole oikeutta myydä ajoneuvoja.

9-5SC:n kohdalla syy on yksinkertaisempi, autolla ei ole tarvittavaa hyväksyntää, joten sitä ei voida myydä ajoneuvoksi. Samoin 9-4X:n kohdalla, sillekään ei ole haettu EU-tyyppihyväksyntää. Lisäksi GM ei varmastikaan ole halukas ottamaan vastuuta näistä autoista, koska Saab ei siihen enää kykene ja jonkun niistä lain mukaan pitää vastata. Vaikka takuuta ei olisikaan, on virhevastuu edelleen voimassa.
En edelleenkään ymmärrä, miksi nämä autot pitäisi paalata, kun pesänselvitys on vielä kesken. Ymmärrän toki sen, että jos pillit menevät lopullisesti pussiin, ja pesässä on ajokkeja, joita ei vastuukysymysten vuoksi voi/haluta myydä, niin lopulta autot paalattaisiin. Jos taas asettuisin nyt velkojan asemaan, en hyväksyisi sitä, että pesän omaisuutta ehdoin tahdoin tuhotaan, varsinkin kun tuhoamisesta aiheutuu pesälle kuluja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti: En edelleenkään ymmärrä, miksi nämä autot pitäisi paalata, kun pesänselvitys on vielä kesken. Ymmärrän toki sen, että jos pillit menevät lopullisesti pussiin, ja pesässä on ajokkeja, joita ei vastuukysymysten vuoksi voi/haluta myydä, niin lopulta autot paalattaisiin. Jos taas asettuisin nyt velkojan asemaan, en hyväksyisi sitä, että pesän omaisuutta ehdoin tahdoin tuhotaan, varsinkin kun tuhoamisesta aiheutuu pesälle kuluja.
Ei tässä pitäisi olla mitään sekaannusta aivan kuten "Teme100" kin sanoi täytyy auton täyttää kriteerit jotka ovat myyntiin tarkoitetuille pirsseille, yksikään näistä esisarjan autoista ei tätä kriteeriä täytä.
Siis näitä ei saanut myydä edes silloin kun saab oli toimivatehdas, minkä takia juuri nyt olisi myynti oikeutettua????
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Marko A »

core2 kirjoitti:Se mitä olen kuullut on, että Phoenix chassi löytyisi, siis alusta, mutta ei muuta.
Radiohaastattelussa joku suunnittelija kertoi, että Phoenix (alustaratkaisu) oli n.80% valmis. Mene ja tiedä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Marko A kirjoitti:
core2 kirjoitti:Se mitä olen kuullut on, että Phoenix chassi löytyisi, siis alusta, mutta ei muuta.
Radiohaastattelussa joku suunnittelija kertoi, että Phoenix (alustaratkaisu) oli n.80% valmis. Mene ja tiedä.
Jos gm:lla ei ole tuon kanssa tekemistä niin voidaan myydä vaikka kiinaan, mitä ne oli phoenixille tekemässä?

Nimim. ei niin perehtynyt.
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Sinne myydään missä rahhoo LÖYTYY :mrgreen:

HÄH ei vai :?:
Saab 9-5 2.0t 1998
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Rautalankamallina voin kertoa, että 25 vuotta sitten tein itselleni traktorin keräilemällä muutamien sarjavalmistemallien osia ja sovittamalla ne yhteen. Katsastuksen ja rekisteröinnin ehtona oli erivapausanomus ja siinä lupaus, että en tee toista. Silloin oli vielä sellainen mahdollisuus protoyksilöille. EU-harmonisoidut määräykset tuskin sellaista enää sallisi, vaan poikkeavat protot pitää purkaa eikä myydä enimmän tarjoavalle kuten joskus ennen tehtiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13215
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

core2 kirjoitti: Ei tässä pitäisi olla mitään sekaannusta aivan kuten "Teme100" kin sanoi täytyy auton täyttää kriteerit jotka ovat myyntiin tarkoitetuille pirsseille, yksikään näistä esisarjan autoista ei tätä kriteeriä täytä.
Siis näitä ei saanut myydä edes silloin kun saab oli toimivatehdas, minkä takia juuri nyt olisi myynti oikeutettua????
Tässä vahvistamattomassa lehtiuutisessa sanottiin, että kaikki valmistetut autot paalataan, ei puhuttu pelkästään esisarjan autoista tai protoista.

Ja vaikka puhuttaisiinkin, niin edelleenkään valmistuneiden autojen, protojen ja esisarjan autojen, tai yleensäkään minkään Saabin omaisuuden paalaamisessa ei ole pesälle eli Saabin velkojille mitään hyötyä niin kauan kuin pesällä voisi olla vielä teollinen ostaja. Päin vastoin, tuhoamisesta on pelkkiä kuluja, joka on suoraan pois tulevista suorituksista velkoojille. Muutenkin koko viesti lemusi urbaanilta legendalta.

Saatan tosin olla väärässäkin, jolloin Trollhättanissa olisi tällä hetkellä pinossa sata Saab-kuutiota.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

AZP kirjoitti:
Tässä vahvistamattomassa lehtiuutisessa sanottiin, että kaikki valmistetut autot paalataan, ei puhuttu pelkästään esisarjan autoista tai protoista.

Ja vaikka puhuttaisiinkin, niin edelleenkään valmistuneiden autojen, protojen ja esisarjan autojen, tai yleensäkään minkään Saabin omaisuuden paalaamisessa ei ole pesälle eli Saabin velkojille mitään hyötyä niin kauan kuin pesällä voisi olla vielä teollinen ostaja. Päin vastoin, tuhoamisesta on pelkkiä kuluja, joka on suoraan pois tulevista suorituksista velkoojille. Muutenkin koko viesti lemusi urbaanilta legendalta.

Saatan tosin olla väärässäkin, jolloin Trollhättanissa olisi tällä hetkellä pinossa sata Saab-kuutiota.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/saab ... -uudelleen
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

15.1.2012 15:52
Saabin tuotanto käynnistyi uudelleen

"Ainakin tavallaan, sillä tuotantolinjalla seisseet satakunta autoa on tarkoitus tehdä valmiiksi ennen tuotantolinjan purkamista.

Ikävä seikka tilanteessa on se, että viimeiset sata autoa yhtä lukuun ottamatta romutetaan saman tien. Saabin alasajoa johtavan ryhmän hallitus on tehnyt tällaisen, vaikeasti ymmärrettävän, päätöksen. "


Siis oikeasti, minkä takia tehdään n.100 autoa valmiiksi romutettavaksi? Kyllä tosiaan hieman vaikeasti ymmärrettävä päätös.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Lukittu