Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

jarkar kirjoitti:Täytyy kiinalaisten tehdä aika ison tarjouksen että varmasti saa koko paketin.Kun on melkein vuoden neuvoteltu ja lennetty Kiinan ja Ruotsin väliä ja lykätty kymmeniä miljoonia euroja Saabiin. Ja sitten se myydäänkin aivan muualle..(jos myydään). No busines maailma on kovaa ja kylmää siellä ei sovi paljon tunteilla.
Ainoa ongelma on siinä, että pesä ei vain ole kovinkaan arvokas enää. Arvoa ovat laskeneet huomattavasti se, että yritys on konkursissa, 2/3 mallistosta on menetetty, tehdaskiinteistö on puoliksi myyty ulos ja toisella osapuolella on vielä optio ostaa koko kiinteistö. Lisäksi on menetetty tärkeimmät maahantuojat, eli saab na ja uk. Jälleenmyyntiverkosto on muutenkin rapautunut pahasti. Kaiken huipuksi itse merkki ei ole enää konkurssipesän hallussa.

Kun Spyker maksoi Saabista aikanaan suoraan 52M€ ja antoi GM:lle 230M€ arvosta vuoteen 2006 mennessä takaisin lunastettavia osakkeita, niin yhtiön nykyarvo on ihan jotain muuta. Julkisuudessa ollut arvio siitä, että tarjous olisi 500M€:n arvoinen ei ole mitenkään realistinen. Kolmasosan suuruinen tarjouskin olisi erinomainen ehdotus.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Muuten hyvä oletus, mutta yrityksen arvoa ei lasketa noin.

Se joka tarvitsee tuotantokapasiteettia laskee asian erilailla ja se joka on ostamassa kilpailijan pois markkinoilta erilailla. Yleensä jälkimmäinen maksaa enemmän.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Mikä olisikaan se GM:n häpeän määrä, jos(toivottavasti) joku ostaa Saabin kokonaisena, ja aloitaa Saabin valmistuksen, ja menestyy siinä hommassa. Ja muuten, miksi GM ei voisi myydä ng 9-5:n korirakenteen+ alustan valmistusoikeuksia ; eihän niissä ole mitään ihmetekniikkaa, jota Kiinalainen ei voisi ottaa käyttöön hieman modifioituna? Mielestäni olisi tärkeää, että tuo ng 9-5 saataisiin uuden omistajan toimesta markkinoille, vaikka eri tekniikalla, imagosyistä, kun on niin komea! :idea:
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

essal kirjoitti:Muuten hyvä oletus, mutta yrityksen arvoa ei lasketa noin.

Se joka tarvitsee tuotantokapasiteettia laskee asian erilailla ja se joka on ostamassa kilpailijan pois markkinoilta erilailla. Yleensä jälkimmäinen maksaa enemmän.
Jälkimmäinen vaihtoehto ei ole tässä tapauksessa kyseessä, koska kilpailija on jo poistunut markkinoilta. Toimivien yritysten kohdalla asia todellakin on toinen, mutta tässä tilanteessa ei kyse ole siitä.

Tuotantokapasiteettia haluava ottaisi taas yhteyttä tehdaskiinteistön puoliksi omistavaan Hemfosaan, joka pystyy kontrolloimaan kiinteistöjen tulevaa käyttöä. Ei siis tarvitsisi ostaa koko yritystä, vain pienen osan siitä.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Nya uppgifter: "BAIC är i Sverige"
Saab - 13:35 TROLLHÄTTAN BAIC ska nu ha anlänt till Sverige och den kinesiska fordonsjätten uppges vara redo för förhandlingar.

Målet: ett köp av Saabs konkursbo.
__________________________________________________________

Uutta tietoa: "BAIC on Ruotsi'ssa"
Saab - 13:35 Trollhättan BAIC on saapunut ruotsiin ja tämän kiinalaisen
ajoneuvojättiläisen kerrotaan olevan valmis neuvottelemaan.

Kohde: Saabin konkurssipesän osto.

Luultavasti heidän tarkoituksenaan on kuten TTELA'kin jo aiemmin kirjoitti, että BAIC yhdessä Panasonic'in kanssa ostaa vain saabin sähköauto ja akun valmistus puolen?

Ei ole kuitenkaan mitään tarkkaa tietoa missään mikä on heidän lopullinen aikomuksensa.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1522081- ... i-sverige-
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jos lisättäisiin taas spekulaatioita?

Tyskt intresse för Saab?
TROLLHÄTTAN

BMW eller kanske Volkswagen?

Uppgifterna kring möjliga intressenter till Saabs konkursbo leder också till Tyskland.
___________________________________________________________

Saksalainen kiinnostus saabiin?
Trollhättan

BMW tai ehkä Volkswagen?

Tiedot mahdollisista kiinnostuneista saabin konkurssipesästä
johtavat myös saksaan.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1523197- ... -for-saab-
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos oikein ymmärrän, nyt tarvittaisiin todellinen myyjä ja todellinen ostaja.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jarkar »

core2 kirjoitti:Jos lisättäisiin taas spekulaatioita?

Tyskt intresse för Saab?
TROLLHÄTTAN

BMW eller kanske Volkswagen?

Uppgifterna kring möjliga intressenter till Saabs konkursbo leder också till Tyskland.
___________________________________________________________

Saksalainen kiinnostus saabiin?
Trollhättan

BMW tai ehkä Volkswagen?

Tiedot mahdollisista kiinnostuneista saabin konkurssipesästä
johtavat myös saksaan.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1523197- ... -for-saab-


Taitaa olla toimittajan oma haave?? Vai jos BMW haluaa halpis mallia.Tai VW kaikki auto merkit.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

jarkar kirjoitti: Taitaa olla toimittajan oma haave?? Vai jos BMW haluaa halpis mallia.Tai VW kaikki auto merkit.
Tai molemmat ovat vain kiinnostuneesta tietystä erikoisosaamisesta tai tekniikan murusista, ei laisinkaan Saabista merkkinä, valmistetuista malleista autoina tai tehtaasta tuotantolaitoksena.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Laitetaan nyt tääkin tänne ihmeteltäväksi.

Återstart på Saab tidigast i sommar
- Leverantörer om en möjlig helhetslösning för Saab

TROLLHÄTTAN

Budgivare låter positiva om en återstart i Saabs anläggning, samtidigt som kompetens försvinner iväg och leverantörer ställt om.

– Den tidigaste återstarten som kan ske är till sommaren – ifall det löser sig snabbt med en ägare, säger Fredrik Sidahl, vd på Fordonskomponentgruppen.
___________________________________________________________

Uudelleen käynnistys saabilla aikaisintaan kesällä
-alihankkijoiden näkemys kokonaisuusratkaisusta.

Trollhättan

Tarjouksien jättäjät positiivisia saab tehtaan uudelleenkäynnistyksestä
samanaikaisesti kun osaaminen katoaa ja alihankkijat ovat muuttaneet tuotantoaan.

-Tämä uudelleen käynnistys joka voisi tapahtua on mahdollista aikaisintaan kesäksi - jos kaikki ratkeaa nopeasti uuden omistajan kanssa, sanoo ajoneuvokomponenttiryhmän toimitusjohtaja Fredrik Sidahl.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1522738- ... t-i-sommar
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Toivotaan, että asiat tapahtuvat kuten kuuluu ja nopeasti.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
jarkar
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Ensin Muller oli Lobbaamassa kiinalaisia Saabille, ei ei auttanut. Nyt lobataan
Turkkilaisia. Aika veijari tuo Muller :lol:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1523864- ... tningarna-
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Otetaan tämä:
Kuva

tehtäväksi täällä:
Kuva

ja brändätään se

näin:
Kuva

ja näin:
Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Myyntihommissa on suotavaa pystyä esittämään myönteisiä viittauksia aikaisempaan toimintaan.
Saabin osalta GM ei ole mikään positiivinen referenssi, vaan ennemminkin päinvastoin. Avainkysymys olisi, että voisiko jotain tehdä paremmin ja olla taloudellisesti kannattava.
Todennäköisempää on, että ostajaehdokkaat havittelevat heille sopivia palasia, materiaalisia tai immateriaalisia, Saabin pesästä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

core2 kirjoitti:...Tämä uudelleen käynnistys joka voisi tapahtua on mahdollista aikaisintaan kesäksi - jos kaikki ratkeaa nopeasti uuden omistajan kanssa, sanoo ajoneuvokomponenttiryhmän toimitusjohtaja Fredrik Sidahl.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1522738- ... t-i-sommar
Fredrik Sidahlilla lienee ainakin lääkitys kohdillaan, sen verran vankkaa yltiöoptimismia on ilmoilla :D
Kyllä se alkaa omaan puusilmään näyttämään siltä, että Saabin taru autonvalmistajana on taputeltu. Sellaista sijoittajaa ei tule löytymään, joka pystyisi Saabin valmistusta entisellä formaatilla jatkamaan. Kaikki nuo otsikoissa vilahtelevat ostajaehdokkaat kärkkyvät vaan jotain itselleen passelia palaa. Saabin toimintojen käynnistyminen kokonaisuutena eli Ruotsissa autoja valmistavana itsenäisenä yhtiönä jolla myös aktiivinen ja toimiva myyntiverkosto on nykytilanteessa silkkaa utopiaa.
Trollin tehtaalla voi tuurilla olla tulevaisuutta esim. samankaltaisella konseptilla mitä Uudenkaupungin autotehdas pyörittää, mikäli Ruåtsalaisten jääräpäinen diskuteeraaminen joskus loppuu ja tarttuvat tosissaan uudistamiseen. Tosin sehän olisi vaan huono homma Ukille jos tulee lisää kilpailijoita noinkin (maantieteellisesti) lähelle.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Lukittu