Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

V.J.S kirjoitti:
core2 kirjoitti:...Tämä uudelleen käynnistys joka voisi tapahtua on mahdollista aikaisintaan kesäksi - jos kaikki ratkeaa nopeasti uuden omistajan kanssa, sanoo ajoneuvokomponenttiryhmän toimitusjohtaja Fredrik Sidahl.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1522738- ... t-i-sommar
Fredrik Sidahlilla lienee ainakin lääkitys kohdillaan, sen verran vankkaa yltiöoptimismia on ilmoilla :D
Saabin toimintojen käynnistyminen kokonaisuutena eli Ruotsissa autoja valmistavana itsenäisenä yhtiönä jolla myös aktiivinen ja toimiva myyntiverkosto on nykytilanteessa silkkaa utopiaa.
Luitko koko kirjoituksen siitä linkistä?
Tämä Fredun kirjoitus oli vain toteamus näille saabista tarjoaville jotka hakevat kokonais ostoa ja mahdollista uudelleen starttia.
Eihän alihankkijoilla mitään sitä vastaan ole jos saabin valmistus käynnistyy uudestaan päinvastoin ainoa pulma joka heillä on, on se, että saadaan ne koneet toimimaan joita saabin osien valmistuksessa käytettiin.

Tuohon toimintojen käynnistyniseen vielä niin jopa pessimisti tajuaa sen olevan mahdollista sehän on vain rahasta kiinni koko homma. Myyntiverkostoa koskien sen verran, että täällä ruotsissa ei ole tapahtunut suurissa määrin vielä mitään uusien saabien myyntihän on aivan alamaissa, mutta vanhat tekevät kauppansa ja mikä parasta huoltopuoli toimii kuten ennenkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kannattaisiko jakaa tämä ketju kahteen osaan koska asiat näyttävät sekoavan:

- Saabin tulevaisuus auto"merkkinä" (tai mallisarjana)
- Trollhättanin tehtaan ja Ruotsin autoteollisuuden tulevaisuus yleensä
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Turkkilainen Brightwells väittää taas olevan tosissaan kiinnostunut Saabista.

TTela lehden toimittaja tapasi Göteborgissa firman johtoportaan edustajan Zamier Ahmedin, joka kertoili mm seuraavaa vähän tiivistettynä ja karkeasti käännettynä:


Tulemme jättämään tarjouksen, mutta teemme sen oikein. Se vaatii monia analyyseja ja Saab on suuri yritys.

Kuten olen aiemminkin kertonut, haluamme aloittaa tuotannon mahdollisimman pian. Alihankintaketju ei ole nyt ehjä, mutta tulemme luonnollisesti varmistamaan, että kaikki osa-alueet osat toimivat. Kaikkien sijoitustemme päämääränä on lopulta menestyä. Tähän päästäkseen tulee kaikkien olla tyytyväisiä ja siksi Brightell on kiinnostunut myös tytäryhtiö Saab Partsista.

Saab ei muistuta mitään aiemppaa Brightwellin sijoituskohdetta. Saab on kuin ainutlaatuinen "eläin", eikä sitä voi verrata mihinkään muuhun automerkkiin. Mutta Brightellin aiemmat investoinnit - kuten myös neuvottelut vielä nimeltä mainitsemattoman yrityksen kanssa - voivat sopia todella hyvin yhteen.

Ylipäätään Saab sopii portfolioomme ja käyttämällä tuotteita joihin olemme aiemmin investoineet yhdessä Saabin teknisen osaamisen kanssa pystymme tekemään yhden maailman ympäristöystävällisimmistä autoista.

Olen vakuuttunut että tulevaisuudessa kaikki tulevat haluamaan Saabin. Kaikki!

Saabin johtoon tulemme asettamaan ainoastaan autoteollisuuden henkilöitä.

Vuoden kuluttua näin Saabin valmistavan autoja. Vielä on liian aikaista sanoa minkä verran, mutta uskon että valmistamme ja toimitamme.

Autojen tuotannosta Turkissa on luonnollisesti keskusteltu, mutta toistaiseksi se ei kuulu liikesuunnitelmaamme. Mutta tulevaisuudessa, jos hanke menestyy niin ehdottomasti. Markkinat joihin haluamme keskittyä ovat nykyiset, eli USA ja Eurooppa.

Brightwell päätti keskittyä Saabiin jo keskikesällä, mutta konkurssi luonnollisesti vaikutti projektiin. Minulla on todellakin tunteita Saabin työntekijöitä kohtaan. Kävin syksyllä eurooppalaisessa kaupungissa ja sain "viestin", "pelasta Saab Saab pelasti minut".

Saabin turvallisuus tekee yrityksestä kiinnostavan. Turvallissuus, teknologia, muotoilu ja kaikki ne ihmiset yrityksessä.

Ja minusta Saab on seksikäs auto.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olisihan se mukavaa, jos Saab saattaisiin tuotantoon. Vanhemmillani autonvaihto olisi ajankohtainen vuoden sisällä ehkä myöhemmin. Minulle kelpaisi mahdollisesti turkkilaisetkin omistajiksi ja myös kiinalaiset - no problemo, kunhan vain ostaisivat vain pois. Toivottavasti 2-3kk sisään, mutta se ei taida olla mahdollista kuten aikaisemmin on tullut ilmi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuli mieleeni konkurssista vuosia sitten, joka liittyi tavallaan Saabiin. Se oli Nordic Tuning, joka meni konkkaan joku vuosi sitten ja oli siinä tilassa jonkun kuukauden. Nordic sai järjesteltyä asiansa - en tiedä miten, mutta tuotanto on nyt käynnissä ilmeisesti. Ainakin nettisivut ovat toiminnassa. Ehkä konkka oli se paras vaihtoehto siinä tilassa Saabille, jossa se oli viime vuoden lopulla. Ja GMllä ei ole oikein kunnon haluja Saabbia myydä kenellekään, näin olen käsittänyt. Mutta eiköhän se myy vielä, kun laitetaan aikaa peliin ja sitä rahaa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

mike kirjoitti:Turkkilainen Brightwells väittää taas olevan tosissaan kiinnostunut Saabista.

TTela lehden toimittaja tapasi Göteborgissa firman johtoportaan edustajan Zamier Ahmedin, joka kertoili mm seuraavaa vähän tiivistettynä ja karkeasti käännettynä:

....
Näitä raportteja on nähty jo melkosen monta joista loppputulemana on ollut ei yhtään mitään. Lämpimikseen johtoportaan miehet puhuvat yhtä mutta kulissien takana tapahtuu jotain aivan toista.
Muutenkin rivien välistä oli tulkittavissa, että ukko olis loppupeleissä kiinnostunut ainoastaan tuosta voitollisesta Saab Partsista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Niin mikä lienee totuus, mutta onhan tuon kokoluokan yrityskauppa varmaan melkoisen haastava projekti ostajallekkin. Varsinkin jos tarkoituksena on saada tuotanto käyntiin ja siinähän on melko monta geeämmää kaskessa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: Tuohon toimintojen käynnistyniseen vielä niin jopa pessimisti tajuaa sen olevan mahdollista sehän on vain rahasta kiinni koko homma. Myyntiverkostoa koskien sen verran, että täällä ruotsissa ei ole tapahtunut suurissa määrin vielä mitään uusien saabien myyntihän on aivan alamaissa, mutta vanhat tekevät kauppansa ja mikä parasta huoltopuoli toimii kuten ennenkin.
Aivan, mutta kun kyse on rahasta jota a) ei ole ja b) ei ole näköpiirissäkään.

Saab NA:n ja UK:n konkat käytännössä tuhosivat 2/3 Saabin päämarkkinoista. Se ei voi olla näkymättä radikaalisti siihen, kuinka nykyiset "jälleenmyyjät" ja huoltoliikkeet toimivat tai kuinka heidän määränsä kehittyy. Ilman maahantuojien niin taloudellista kuin tiedollistakin tukea on vain yksi suunta: alaspäin.
kaihola
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2011 16:00

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kaihola »

Ajatus siitä, että Saabille kävisi Suomessa kuten aikoinaan esim. Skoda Octavialle (siis tälle uudemmalle viritykselle) ei ole mielestäni kovinkaan houkutteleva. Tällä tarkoitan siis sellaista visiota, jossa autoja myytäisiin sellaiset 9000 kpl per kuukausi.

Saab on mielestäni vähän kuin hieman normaalia harvinaisempi ja kalliimpi viini, josta tulee nauttia pienissä erissä ja joka piristää sopivalla tavalla tätä Corollojen, Qashqaiden ja - kuten tuli mainittua - Octavioiden luvattua maata. Eli vähän samaan tapaan kuin nuo Alfat, jotka ovat tulleet aika isolla rintamalla takaisin maanteillemme.

Jos ja kun merkki saadaan taas jaloilleen, en panisi yhtään pahakseni, jos myyntiluvut Suomessa olisivat 1000-2000 auton paikkeilla.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti:
core2 kirjoitti: Tuohon toimintojen käynnistyniseen vielä niin jopa pessimisti tajuaa sen olevan mahdollista sehän on vain rahasta kiinni koko homma. Myyntiverkostoa koskien sen verran, että täällä ruotsissa ei ole tapahtunut suurissa määrin vielä mitään uusien saabien myyntihän on aivan alamaissa, mutta vanhat tekevät kauppansa ja mikä parasta huoltopuoli toimii kuten ennenkin.
Aivan, mutta kun kyse on rahasta jota a) ei ole ja b) ei ole näköpiirissäkään.
Mistä helvetistä me sen tiedämme onko rahaa vai ei sitä et tiedä sinä enkä minäkään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja vfr »

Ajatus siitä, että Saabille kävisi Suomessa kuten aikoinaan esim. Skoda Octavialle (siis tälle uudemmalle viritykselle) ei ole mielestäni kovinkaan houkutteleva. Tällä tarkoitan siis sellaista visiota, jossa autoja myytäisiin sellaiset 9000 kpl per kuukausi.

Mut Skodan tehdas tekee autoja ja voi hyvin. Oiskohan sillä asian kanssa mitään tekemistä että Skodat menee kaupaksi. No ei näytä olevan sellasta pelkoa et Saabille kävisi samoin, taitaa olla 8 kuukautta kun viimeeksi on Saabeja kasattu.
Alkaa vaikuttaa siltä jotta viimeinen sivu on käänetty Saabin historiassa. :( :(
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

core2 kirjoitti: Mistä helvetistä me sen tiedämme onko rahaa vai ei sitä et tiedä sinä enkä minäkään.
Mutta valistuneita arvauksia voi esittää siihen suuntaan, että kun Vihtori Myllärin reilun vuoden kestänyt ja kaikki maapallon mantereet käsittänyt rahanetsintä on toistaiseksi tuottanut vain murto-osan tarvittavista rahoista, voi olla aihetta olettaa, että entisenlaiseen toiminnan mahdollistavaa rahaläjää ei ole ihan nurkan takana tarjolla. Nyt puhutaan varmaan vähintään parin miljardin (euroa, ei niitä onnettomia ruåtsintaalereita :) ) sijoituksesta, jolla saataisiin hommaa ehkä jo vähän lähemmäksi käynnistymistä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

core2 kirjoitti: Mistä helvetistä me sen tiedämme onko rahaa vai ei sitä et tiedä sinä enkä minäkään.
Sitä rahaa on etsitty kissojen ja koirien kanssa jo syksystä 2010 lähtien ja vailla tuloksia. Jos sitä olisi ollut saatavilla, niin Mullerin ei olisi tarvinnut pantata Saabia wc-istuimia myöten pikavippejä varten.

Jos joku taho haluaisi rahoittaa saabin täysimääräistä toimintaa ja tuotantoa, olisi se tapahtunut jo silloin. Nyt jäljellä ovat vain ne, jotka kokevat että konkurssipesässä on vielä jotain rahan arvoista jonka hankkia halvalla ja hyötyä hankinnastaan myöhemmin taloudellisesti. Se selittää myös sen, miksi tällä hetkellä julkisesti kiinnostuksestaan kertoneet eivät ole automerkkien raskassarjalaisia. Itseasiassa toinenhan ei edes toimiautoalalla ja toinen kokoaa kiinassa lisenssillä protonkopioita sikäläisille markkinoille.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Olisihan ostajia ollut, isompia varmasti myös mutta GM asenne on ollut selvä. Nyt toivotaan etä heidän vaikutusmahdollisuus on pienempi konkurssipesän myynnissä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos vertaa GMää ja Fordia, niin mitä eroa on ollut näillä kahdella? Ford näytti myyvän aika mielellään kiinalaisille Volvon, mutta GM ei Saabbia kiinalaisille (ja liekkö kenellekään).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Lukittu