Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Eikös tuossa aikaisemmin V.J.S väittänyt että Saab tarvitsee 2miljardia euroa, että saataisiin pyörimään!? No, tämä 1 miljardia olisi hyvä ostohinta jo nyt, hyvä alku siis sille kahdelle.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

juhokare kirjoitti:Eikös tuossa aikaisemmin V.J.S väittänyt että Saab tarvitsee 2miljardia euroa, että saataisiin pyörimään!? No, tämä 1 miljardia olisi hyvä ostohinta jo nyt, hyvä alku siis sille kahdelle.
En tiedä mistä tuon 1 miljardin löysit ainakin Youngmanin tarjoushuhu on kertonut 2 miljardista, vaikka tosiaan näitä ei ole vielä julkistettu ainoatakaan tarjousta. Siis se on huhua.
Youngman on myös kuulemma maininnut tarvitsevansa noin 5 miljardia käynnistääkseen Phoenix projektin eteenpäin viennin seuraavaan 9-3:een. Joten tuskin se pyörimään lähtee ainoastaan kahdella tukulla isoja rahoja.
Mutta eiköhän asiat jo melkopian selkene?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

core2 kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Eikös tuossa aikaisemmin V.J.S väittänyt että Saab tarvitsee 2miljardia euroa, että saataisiin pyörimään!? No, tämä 1 miljardia olisi hyvä ostohinta jo nyt, hyvä alku siis sille kahdelle.
En tiedä mistä tuon 1 miljardin löysit ainakin Youngmanin tarjoushuhu on kertonut 2 miljardista, vaikka tosiaan näitä ei ole vielä julkistettu ainoatakaan tarjousta. Siis se on huhua.
Youngman on myös kuulemma maininnut tarvitsevansa noin 5 miljardia käynnistääkseen Phoenix projektin eteenpäin viennin seuraavaan 9-3:een. Joten tuskin se pyörimään lähtee ainoastaan kahdella tukulla isoja rahoja.
Mutta eiköhän asiat jo melkopian selkene?
Kiinalainen Youngman on jättänyt uuden tarjouksen saabista ja haluaa jatkossa satsata 12 miljaardia kruunua uusien mallien kehitykseen - Trollhättanissa.
Mutta joo, eihän tämä kaikkea kerro koko summasta, joten voit mahdollisesti olla oikeassakin. Eikös 12miljardiakruunua ole noin 1miljardi euroa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Eikös nuo miljardi tai kaksi ole kauppahintaa, joka menee myyjälle. Sen jälkeen tarvitaan lisää miljardeja liikepääomaa (working capital) tehtaan käyntiinajoon, rahaa siihen asti kun kassaan alkaa kilistä kulut kattavia kruunuja riittävästi.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

kostape kirjoitti:Eikös nuo miljardi tai kaksi ole kauppahintaa, joka menee myyjälle. Sen jälkeen tarvitaan lisää miljardeja liikepääomaa (working capital) tehtaan käyntiinajoon, rahaa siihen asti kun kassaan alkaa kilistä kulut kattavia kruunuja riittävästi.
Aivan, miljardi kruunua eli n.110 miljoonaa euroa. Se olisi mahdollinen kauppasumma. Miljardi euroa ei.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja jmarin »

Rattivaihde kirjoitti:Itse veikkasin (ja toivoin) BMW:n sekaantuvan asiaan ennemmin tai myöhemmin jo kauan sitten... BMW:lle Saabin osto olisi loogisempaa kuin millekään muulle konsernille koska he ovat jo Rollsin ja Minin nostaneet suosta (tosin ei ihan yhtä syvästä välttämättä) ja koska Saab ei ehkä ole niin suora kilpailija BMW:lle kuin se on esim. Audille. Lisäksi BMW:llä on vielä varsin suppea merkkivalikoima verrattuna Volkswageniin johon varmasti verrataan, Mini-BMW-Rolls vs Skoda-Seat-VW-Audi-Lamborghini-Bentley-Bugatti...
Olisihan tuo varmaan hienoa, mutta miksi ihmeessä voittoa tuottava, arvostettu firma ostaisi toisen, iät ajat tappiollisen firman, jolla ei ole yhtään tuoretta tuotetta ja jolle nauravat jo muulitkin?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

jmarin kirjoitti:iät ajat tappiollisen firman
Jos on mennyt ohi niin tappiollisuus on ollut pääasiassa kiinni ensin veronkierrosta GM:n taholta ja sittemmin saman firman järjestämistä pikku yllätyksistä itsenäistymisen jälkeen.
jolla ei ole yhtään tuoretta tuotetta ja jolle nauravat jo muulitkin?
Jos minulla on Saab-lasit päässä niin miksiköhän tuota sitten pitäisi kutsua...ei ainakaan realismiksi tai objektiiviseksi ajatteluksi. :roll:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rattivaihde kirjoitti:
jmarin kirjoitti:iät ajat tappiollisen firman
Jos on mennyt ohi niin tappiollisuus on ollut pääasiassa kiinni ensin veronkierrosta GM:n taholta ja sittemmin saman firman järjestämistä pikku yllätyksistä itsenäistymisen jälkeen.
Valitettavasti ei, Saab oli tappiollinen jo 80-luvulla ja jatkoi trendiään läpi koko 90- ja 2000-luvun muutamaan poikkeusta lukuun ottamatta. Ja mitä tulee Spykerin aikaan, niin kyseessä oli kuin olisi kaatanut siivilään vettä, kaikki valui läpi sormien. GM ei olisi edes kyennyt niin loistavasti polttamaan rahaa kuin Victorin ajalla tapahtui. Myynti oli aivan liian pientä tuotekehitys-, tuotanto- ja markkinointikustannuksiin nähden vaikka yrityksellä ei ollut lähtötilanteessa lainkaan velkaa vaan satojen miljoonien eurojen tuet.

Väitteet vuosikausien voitollisuudesta nousivat julkisuuteen vasta vuonna 2009, kun Ruotsissa etsittiin argumentteja sille, miksi vuosikausia tappiota tuottanutta yhtiötä piti tukea taloudellisesti valtion toimesta. Asiasta tehtiin pikainen tutkimus kolmannen osapuolen toimesta, jota Saab käytti tukeakseen hakemustaan. Kuitenkaan he eivät esittäneet minkäänlaisia taloudellisia lukuja väitteensä tueksi ja aiempia tulostietoja vääriksi.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

jmarin kirjoitti:
Olisihan tuo varmaan hienoa, mutta miksi ihmeessä voittoa tuottava, arvostettu firma ostaisi toisen, iät ajat tappiollisen firman, jolla ei ole yhtään tuoretta tuotetta ja jolle nauravat jo muulitkin?
Josko hyvin pitkälle valmiiksi kehitetty usean mallin mahdollistava PhoeniX ja ruotsin kenties alemmat tuotantokustannukset kiinnostavat? Ja jos kasvua hakee niin uusi merkki nykyisten joukossa olisi hyvä lisä.

Mielenkiintoinen ja varsin varteenotettava huhu tämä kuitenkin on.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Jotain korvauksia gm:lle saabista lienee maksetun koko ajan käytetyistä patenteista sun muista jutuista. Onko nämä korvaukset oikeasti olleet sellaisia, että hinnoittelu olisi mahdollistanut kannattavan toiminnan. Onko se ollut edes tavoitteena.

Tiedän monta tapausta joissa konsernin sisäisillä maksuilla ja siirroilla aiemmin kannattavaa toimintaa harjoittanut yksikkö onkin fuusion jälkeen kannattamaton ja lopetetaan sitten pois.

Mutta ne tahot joiden kokonaisuuteen saab sopii, on varmaan kiinnostuneita.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Vielä riittää jännitettävää, mutta usko ei horju !

http://www.autobild.fi/artikkeli/18270/ ... an-saabin/
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

essal kirjoitti:Jotain korvauksia gm:lle saabista lienee maksetun koko ajan käytetyistä patenteista sun muista jutuista. Onko nämä korvaukset oikeasti olleet sellaisia, että hinnoittelu olisi mahdollistanut kannattavan toiminnan. Onko se ollut edes tavoitteena.
konsernit pyrkii yleensä tilanteeseen jossa korkean verotuksen maissa ei näytetä tulosta vaan nolla tai miinusta. Myyntiyhtiöt on sitten eri maissa joille tavara valmistetaan myytäväksi ja ne käärii voitot matalamman veron maissa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

essal kirjoitti:Jotain korvauksia gm:lle saabista lienee maksetun koko ajan käytetyistä patenteista sun muista jutuista. Onko nämä korvaukset oikeasti olleet sellaisia, että hinnoittelu olisi mahdollistanut kannattavan toiminnan. Onko se ollut edes tavoitteena.
Saab teki vuonna 2010 yli 300M€ tappiota ja vuoden 2011 ensimmäisen puoliskon aikana yli 200M€ vielä lisää huolimatta siitä, että tuotanto oli ajoittain pysähdyksissä. 10k takkiin jokaisesta valmistetusta ajoneuvosta tuskin on syntynyt GM:n lisenssimaksujen takia.

Tuloskehitys on loogista jatkumoa viime vuosille, sillä 2008 tappiota kertyi 470M€ ja 2009 voittoa tuli 530M€. Valitettavasti voitto saavutettiin sillä, että GM antoi yhtiölle miljardin euron pääomaruiskeen. Ilman GM:n sijoitusta ja BAICille tapahtunutta kertaluonteista malliston ja tuotantolinjan myyntiä tappiota olisi tullut 620M€. Näistä luvuista selviää helposti se, että Saab on oikeasti ollut taloudellisesti heikoilla jo pidemmän aikaan. Spykerin mahalasku ei siis oikeastaan ole mikään yllätys, pikemminkin looginen jatkumo, koska he ei eivät tehneet radikaaleja muutoksia yritykseen.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Miksei tuo takkiin tulo voisi johtia konsernimaksuista? Mikä siinä olisi typerää? Miksei maksujen periminen olisi voinut jatkua myynnin jälkeenkin jos sopimus laadittiin ostajan kannalta hölmösti? Perustellakin voisi miksi näin ei voisi olla, voi toki olla toisinkin että Saab ei ole siirtänyt mitään varoja koskaan GM:lle päin, harvemmin näin on konsernissa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja pmj »

Teme100 kirjoitti:
essal kirjoitti:Jotain korvauksia gm:lle saabista lienee maksetun koko ajan käytetyistä patenteista sun muista jutuista. Onko nämä korvaukset oikeasti olleet sellaisia, että hinnoittelu olisi mahdollistanut kannattavan toiminnan. Onko se ollut edes tavoitteena.
Saab teki vuonna 2010 yli 300M€ tappiota ja vuoden 2011 ensimmäisen puoliskon aikana yli 200M€ vielä lisää huolimatta siitä, että tuotanto oli ajoittain pysähdyksissä. 10k takkiin jokaisesta valmistetusta ajoneuvosta tuskin on syntynyt GM:n lisenssimaksujen takia.

Tuloskehitys on loogista jatkumoa viime vuosille, sillä 2008 tappiota kertyi 470M€ ja 2009 voittoa tuli 530M€. Valitettavasti voitto saavutettiin sillä, että GM antoi yhtiölle miljardin euron pääomaruiskeen. Ilman GM:n sijoitusta ja BAICille tapahtunutta kertaluonteista malliston ja tuotantolinjan myyntiä tappiota olisi tullut 620M€. Näistä luvuista selviää helposti se, että Saab on oikeasti ollut taloudellisesti heikoilla jo pidemmän aikaan. Spykerin mahalasku ei siis oikeastaan ole mikään yllätys, pikemminkin looginen jatkumo, koska he ei eivät tehneet radikaaleja muutoksia yritykseen.
Lähde?
Lukittu