Minä vuonna og9-5:n kaapelit lyhenivät lyhimmilleen, tietää vaan minkä vuosimallien femmoja osaisi välttää. Ainakin -97 loppukesällä valmistetussa 9-5 2.0t:ssä oli kaapelit TOSI lyhyitä, vaikea uskoa että niitä olisi mitenkään pystytty enää lyhentämään??core2 kirjoitti: Hyvä esimerkki saabin säästöyrityksestä ilman, että laatua huononnettaisiin oli esimerkiksi kaapelinipun johtojen lyhennys vaikka näitä oli melkein mahdotonta lyhennellä asennuksien kannalta, mutta kun käsky kävi niin kaikki saabin kaapelit lyhenivät kahdella millimetrillä ja säästöä tuli jo sillä konstilla muutama miljoona kruunua vuodessa.
Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saabin tulevaisuus II
Tämä lyhennys vaatimus tulivoimaan jo aivan 90 luvun alussa joten femmoissa on varmaan jo sentakia lyhyet kaapelit. Muistan kun sanottiin jotta kaapeleiden lyhennykset aiheuttivat muuttuneita osien asennusmetodejakin.ng900aero kirjoitti:Minä vuonna og9-5:n kaapelit lyhenivät lyhimmilleen, tietää vaan minkä vuosimallien femmoja osaisi välttää. Ainakin -97 loppukesällä valmistetussa 9-5 2.0t:ssä oli kaapelit TOSI lyhyitä, vaikea uskoa että niitä olisi mitenkään pystytty enää lyhentämään??core2 kirjoitti: Hyvä esimerkki saabin säästöyrityksestä ilman, että laatua huononnettaisiin oli esimerkiksi kaapelinipun johtojen lyhennys vaikka näitä oli melkein mahdotonta lyhennellä asennuksien kannalta, mutta kun käsky kävi niin kaikki saabin kaapelit lyhenivät kahdella millimetrillä ja säästöä tuli jo sillä konstilla muutama miljoona kruunua vuodessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Saabin tulevaisuus II
EU:ta edeltäneessä Suomessa taisi "kotimainen" Saab saada hassuksi luokiteltavasta autoverotuksesta etua hintapolitiikkaansa ja ainakin osittain myydä sillä valtilla. Joku asioita paremmin tietävä/muistava voi vahvistaa tai kumota mielikuvani, jos siltä tuntuu.AZP kirjoitti:Eikös tämä OG900 ollutkaan se maailman paras auto? Eiköhän ne satkun ostajat suurimmaksi osaksi tehneet päätöksensä ihan kapitalistisin omaa hyötyä maksimoivin perusteluin, eli totesivat että tässä on rahalle parasta autoa, mitä omiin vaatimuksiin tänä päivänä saa. Saab vain sopi suomalaiseen hanskaan niin hyvin, ikävä kyllä ei yhtä hyvin muiden hanskoihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saabin tulevaisuus II
Esimerkkinä alkuvuonna 1987 neliovinen 900i maksoi 122 000 markkaa, kun vastaava neliovinen 240 injection maksoi 133 800 markkaa. Vastaavassa hintaluokassa Volvon ohi vetivät vain uusi Audi 80 (jota tuolloin Tuulilasissa kehuttiin yhdeksi parhaista myynnissä olevista autoista, jotain tuttua?) sekä loisteliaasti varusteltu 16-valve Honda Accord. Vastaavasti Saabia halvempi oli lähinnä Ford Sierra. Tällä hintaedullakaan ysisatanen ei varsinaisesti loistanut ainakaan TL:n vertailussa, moitittiin ajo-ominaisuuksia vanhentuneiksi, varustusta surkeaksi eikä moottorikaan turbottomissa nostanut sijoituksia... Tuolloinhan myös työsuhdeautojen luokitus oli ainakin autolehtien näkökulmasta muodostettu lähinnä 96:n ja 99:n pönkittämistä silmälläpitäen.aero kirjoitti:EU:ta edeltäneessä Suomessa taisi "kotimainen" Saab saada hassuksi luokiteltavasta autoverotuksesta etua hintapolitiikkaansa ja ainakin osittain myydä sillä valtilla. Joku asioita paremmin tietävä/muistava voi vahvistaa tai kumota mielikuvani, jos siltä tuntuu.
Nimim. enon 80-luvun Tuulilasit hyllyssä tarkkaan luettuna
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saabin tulevaisuus II
Tätä en kyllä ihan hevin usko että pääsisi helpommalla kun loisi tyhjästä täysin uuden merkin. Tai toisaalta olisihan se varmaan helppoa mutta ei taatusti ainakaan halvempaa kuin Saabin herättäminen henkiin. Olkoon muutama viime vuosi kuinka huono tahansa, niin takuulla pienemmillä markkinointikuluilla Saabia pystyttäisiin myymään sama määrä kuin aivan uutta ja tuntematonta automerkkiä.Teme100 kirjoitti:Minulla on sama ajatuskuvitelma. Ei pesässä ole mitään muuta tarjottavaa kuin tehdaskompleksi ja tuotantolaitteet. Kuten todella heikoista Saksan ja muun manner euroopan myyntiluvuista huomaa, Saab on puhdas marginaalimerkki, josta on todella vaikeaa tehdä massamarkkinoilla hyväksyttyä. Etenkään viimeisen kahden vuoden jälkeen. Helpommalla pääsisi kuin loisi uuden merkin tyhjästä tai toimisi kuten minin kohdalla, eli nostaisi vanhan toimintansa ja rasitteista vapaan merkin uusien mallien keulalle.
Ei se Saabin maine nyt ihan niin kuralla ole ja päämarkkina-alueenahan olisi kuitenkin vielä pohjoisamerikka.
Saksan markkinoilla Saab on kait aina ollut heikko merkki, joten siinä ei mitään uutta ja ihmeellistä. Markkinoinnin panostusta se kyllä vaatisi, jotta Saab saataisiin jaloilleen, mutta uskon että reilun 100 000 auton markkinarako maailmalta löytyisi. Kiinassa ja venäjällä ainakin on paljon uutta markkinaa missä BMW:n mukana olo voisi antaa hyvän startin Saabille.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saabin tulevaisuus II
Jos BMW hankkisi Saabin ja kohdentaisi sen keskiluokan malliksi kilpailijoinaan VW, Opel, Ford, Hyundai ym., niin sen kohdemarkkinat olisivat muualla kuin pelkästään USA:ssa. Kuulostaisi oudolle, jos BMW loisi merkin, joka ei kelpaisi sille niin tärkeille kotimarkkinoille tai muualla manner euroopassa. Lisäksi kyseistä merkkiä pitäisi myydä vähintään 500k/v, ei 100k. Em. myyntimäärät takaisivat sen, että toiminta olisi taloudellisesti järkevää ja tuotekehitysinvestoinnit mahdollisia. Minejäkin myytiin viime vuonna 285k ja se on kuitenkin suunnattu mallistoltaan valikoidummalle kohderyhmälle kuin Saab.mike kirjoitti: Tätä en kyllä ihan hevin usko että pääsisi helpommalla kun loisi tyhjästä täysin uuden merkin. Tai toisaalta olisihan se varmaan helppoa mutta ei taatusti ainakaan halvempaa kuin Saabin herättäminen henkiin. Olkoon muutama viime vuosi kuinka huono tahansa, niin takuulla pienemmillä markkinointikuluilla Saabia pystyttäisiin myymään sama määrä kuin aivan uutta ja tuntematonta automerkkiä.
Ei se Saabin maine nyt ihan niin kuralla ole ja päämarkkina-alueenahan olisi kuitenkin vielä pohjoisamerikka.
Saksan markkinoilla Saab on kait aina ollut heikko merkki, joten siinä ei mitään uutta ja ihmeellistä. Markkinoinnin panostusta se kyllä vaatisi, jotta Saab saataisiin jaloilleen, mutta uskon että reilun 100 000 auton markkinarako maailmalta löytyisi. Kiinassa ja venäjällä ainakin on paljon uutta markkinaa missä BMW:n mukana olo voisi antaa hyvän startin Saabille.
Viimeiset 30 on koetettu pärjätä "lähes premiumilla" ja se ei vain ole toiminut. Joko tuote ei ole kelvannut markkinoille tai sitten sitä ei ole ollut varaa tuottaa hinnalla, jonka markkinat ovat olleet valmiit siitä maksamaan. Eikä pelkkä BMW:n mukana olo muuta sitä seikkaa. Pitäisi luoda jotain uutta ja mullistavaa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Pitää paikkaansa. Suomen autoveron yksi määräytymisperuste oli auton valmistusmaa, joka tarkoitti sitä että suomessa valmistetussa autossa oli pienempi autovero kuin muualla valmistetuissa.aero kirjoitti: EU:ta edeltäneessä Suomessa taisi "kotimainen" Saab saada hassuksi luokiteltavasta autoverotuksesta etua hintapolitiikkaansa ja ainakin osittain myydä sillä valtilla. Joku asioita paremmin tietävä/muistava voi vahvistaa tai kumota mielikuvani, jos siltä tuntuu.
Re: Saabin tulevaisuus II
Taitaa olla hyväkin, ettei turkkilaisilta tullut tarjousta. Brightwell Holdings kuulostaa yhtä uskottavalta kuin J-P Mattilan firma Notareal taannoin. Kuinka kukaan pankinjohtaja voi olla niin tyhmä, että lainaa rahaa firmalle, jonka nimi on "ei todellinen". Vuonnna 2004 kävin Lohjalla yhden talokauppiaan toimistossa. Hänellä oli ollut oma toimisto tuon Notarealin naapurissa silloin -90-luvun alussa, kun Suomi meni konkurssiin. Talokauppias oli hankkinut Notarealin konkurssipesästä seinälleen Notarealin pronssiin valetun, 5 metriä pitkän, kiillotetun logon, hieno oli...
Kyllä Saabin ainut toivo taitaa olla kiinalaisissa. Kiinalaisille Saabilla voi olla jotain todellista annettavaakin teknologian ja tietotaidon muodossa, valmistus tuskin silloinkaan pysyy Ruotsissa kovin pitkään. Vaikea nähdä mitään syytä, minkä takia esim. BMW olisi kiinnostunut Saabista. Saabilla ei ole enää millään osa-alueella tarjota mitään, mitä BMW ei jo osaisi. TM:n talvitesteissäkin ovat jo vuosikaudet menestyneet hyvin.
Kyllä Saabin ainut toivo taitaa olla kiinalaisissa. Kiinalaisille Saabilla voi olla jotain todellista annettavaakin teknologian ja tietotaidon muodossa, valmistus tuskin silloinkaan pysyy Ruotsissa kovin pitkään. Vaikea nähdä mitään syytä, minkä takia esim. BMW olisi kiinnostunut Saabista. Saabilla ei ole enää millään osa-alueella tarjota mitään, mitä BMW ei jo osaisi. TM:n talvitesteissäkin ovat jo vuosikaudet menestyneet hyvin.
Re: Saabin tulevaisuus II
BMW voisi olla kiinnostunut Saabista täyttämään oman mallistonsa aukkoja. BMW:t ovat takavetoisia, pitkittäiskoneella ja urheilullisen tyylisiä. Seuraus: tilat ulkomittoihin verrattuna pienet. Nykyisin pienten lasten kanssa bemarin malleista pitää valita 5-sarja, ennenkuin tilat on kunnossa. Kaventaa asiakaspohjaa aika hurjasti.
Saabin perinteinen kone poikittain, etuveto, korimalli combi coupe ja tilarakaisut ovat tehokkaita: Uusi 9-3 CC jossain VW:n hintaluokassa ei olisi yhtään BMW:n nykymalliston päällä. Kun farkusta tehtäisiin pystyllä perällä kontiltaan iso ja rinnalle kokonaan BMW:ltä puuttuvat 9-3X korotettu farkku ja vielä samalle alustalle tila-auto, jota sitäkään ei BMW:llä ole....
Saabin perinteinen kone poikittain, etuveto, korimalli combi coupe ja tilarakaisut ovat tehokkaita: Uusi 9-3 CC jossain VW:n hintaluokassa ei olisi yhtään BMW:n nykymalliston päällä. Kun farkusta tehtäisiin pystyllä perällä kontiltaan iso ja rinnalle kokonaan BMW:ltä puuttuvat 9-3X korotettu farkku ja vielä samalle alustalle tila-auto, jota sitäkään ei BMW:llä ole....
Re: Saabin tulevaisuus II
No ei tuo Saabin tilankäyttö kyllä kovin tehokasta ole. NG 9-3 on ahtaampi kuin Octavia, vaikka akseliväli on 7 senttiä pidempi. Toki Bemariin verrattuna se voi olla parempaa.
Bemarilla on jo etuvetoinen ykkössarja suunniteltuna, tulee markkinoille 2014. Siihen BMW ei Saabin apua tarvitse.
Bemarilla on jo etuvetoinen ykkössarja suunniteltuna, tulee markkinoille 2014. Siihen BMW ei Saabin apua tarvitse.
Re: Saabin tulevaisuus II
Tämä ei lienekään se ongelma, vaan se, että jos kilpaillaan VW:n kanssa, pitäisi volyymien olla VW:n luokkaa, tai tulee taloudellisesti turpaan jokaisesta myydystä autosta.tmr97 kirjoitti: Uusi 9-3 CC jossain VW:n hintaluokassa ei olisi yhtään BMW:n nykymalliston päällä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Ei kai pelkkä voluumin kasvatus tuo kassaan rahaa. jos jokainen auto tuottaisi tappiota niin useampi auto tuottaa enemmän tappiota. Taidat olettaa että kustannusten hallinnassa ainoa tekijä on voluumi?
Uutta tietoa taitaa olla turha odotella muutamaan viikkoon. Eikös pesänhoitajat nyt parin viikon aikana käy jotain lisäneuvotteluita eli kuukausi varmaan menee hiljaisissa merkeissä median suuntaan.
Uutta tietoa taitaa olla turha odotella muutamaan viikkoon. Eikös pesänhoitajat nyt parin viikon aikana käy jotain lisäneuvotteluita eli kuukausi varmaan menee hiljaisissa merkeissä median suuntaan.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Saabin tulevaisuus II
Yrityksen kustannukset jakautuvat kiinteisiin ja muuttuviin kustannuksiin. Muuttuvat kustannukset ovat niitä, jotka kasvavat kun volyymi kasvaa. Kiinteät eivät. Kiinteitä kustannuksia ovat autovalmistajalla mm. tuotekehityskustannukset. Jos automallin suunnittelu alusta loppuun maksaa 50 miljoonaa euroa, ja odotuksissa on tehdä niitä autoja 6 vuotta tahdilla 30.000 autoa/vuosi, tulee jokaiselle autolle 277 euroa tuotekehityskustannuksia. Jos niitä tehdään 200.000 kpl/vuosi, on tämä summa 42 euroa/kappale.Rafu kirjoitti:Ei kai pelkkä voluumin kasvatus tuo kassaan rahaa. jos jokainen auto tuottaisi tappiota niin useampi auto tuottaa enemmän tappiota. Taidat olettaa että kustannusten hallinnassa ainoa tekijä on voluumi?
Uutta tietoa taitaa olla turha odotella muutamaan viikkoon. Eikös pesänhoitajat nyt parin viikon aikana käy jotain lisäneuvotteluita eli kuukausi varmaan menee hiljaisissa merkeissä median suuntaan.
Kuulostavat pieniltä summilta per auto, mutta kun tähän otetaan mukaan markkinointi-, hallinto-, myynti jne jne kustannukset, niin alkaa valjeta, miksi autoja tulee tehdä paljon, jos aikoo pitää tuotekehityksen ja muut toiminnot kannattavina.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Saabin tulevaisuus II
BMW:llä ei ole premiumluokan isompia etuvetoautoja, joten Saab täydentäisi mallistoa.
Re: Saabin tulevaisuus II
Nyt helmikuun loppuun mennessähän piti Saabin myyntiasia olla selvä, pitääköhän paikkansa vai jatkavatko yhä asian vatulointia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98