Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juha96 kirjoitti:Eiköhän tuo terroristiyhtiö ole jo vähän liikaa sanottu. GM pelasti Saabin ahdingosta ja on toki parhaansa mukaan yrittänyt yhtiötä kehittää, vaikkei lopputulos varmasti ole GM:nkään toiveiden mukainen. Ja tottakai GM:n on ajettava omaa intressiään esim. tekniikkalisenssien suhteen, kukapa muukaan sitä tekisi ellei GM itse?
Jos kaikki GM:n toiveet siitä mihin suuntaan Saab kulkee vuodesta 1990 lähtien olisivat toteutuneet meillä olisi todennäköisesti nyt lakkautusuhan alla (tai jo lakkautettuna) vastine sille mitä USA:ssa ovat olleet esim. Pontiac ja Buick, eli Opel-kopioita erilaisilla valoumpioilla ja griffin-logoilla.

Huonosti kyllä riittää myötätuntoa sellaista yritystä kohtaan joka ei vuosikymmenien ongelmienkaan jälkeen ole huomannut mitään vikaa toimintatavoissaan joilla on karkotettu paljon asiakkaita ainakin Yhdysvalloissa ja Euroopassa, saatu lakkautettua tehtaita eri puolilta Pohjois-Amerikkaa ja päädytty osittain Yhdysvaltain liittovaltion omistukseen, ja joka on samaan aikaan vielä kehdannut harrastaa tuollaista veronkiertoa millaiseksi konsernin sisäiset maksut ja vastaavat minä ainakin lasken.

Mutta tämän keskustelun aiheen kannaltahan merkityksellistä on vain se, suostuuko GM myymään (Saabin ja Opelin kehittämää) tekniikkaansa kenellekään ja jos ei, onnistuuko Saabin nousu tästä huolimatta jonkun toimesta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Se on hyvää verosuunnittelua ei veronkiertoa. Veronkierto on laitonta, siinä se ero.

Kiinalaisethan voi laittaa Saabin merkin jokun toisen keulaan siksi aikaa kun saa jotain omaa kehitettyä.. Toivottavasti tällainen ei ole mielessä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Rafu kirjoitti:Se on hyvää verosuunnittelua ei veronkiertoa. Veronkierto on laitonta, siinä se ero.

Kiinalaisethan voi laittaa Saabin merkin jokun toisen keulaan siksi aikaa kun saa jotain omaa kehitettyä.. Toivottavasti tällainen ei ole mielessä.
Juuri nämä kaksi asiaa olivat mielessä, kirjoitit ne ytimekkäämmin kuin mitä itse olisin pystynyt.

Täytyy toivoa, että Saab-tuotemerkki saa kunniallisen lopun eli ANAn kokoamat Cabbet jäisivät viimeisiksi Saabeiksi. En halua nähdä Saabin logoa minkään Youngman Lotus-kyhäelmän keulalla. BMW ei tarvitse Saabin tuotemerkkiä eikä kalliin kustannustason Ruotsissa sijaitsevaa autotehdasta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Rafu kirjoitti:Se on hyvää verosuunnittelua ei veronkiertoa. Veronkierto on laitonta, siinä se ero.
Mitä tulee yrityksiä koskevaan lainsäädäntöön nykymaailmassa, olisi tarvetta soveltaa tuomarinohjeiden kohtaa "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei voi olla lakikaan.", mutta tämä ei ilmeisesti ihan kohta tapahdu ellei ensin tapahdu jotain paljon radikaalimpaa...
Juha96 kirjoitti: Täytyy toivoa, että Saab-tuotemerkki saa kunniallisen lopun eli ANAn kokoamat Cabbet jäisivät viimeisiksi Saabeiksi. En halua nähdä Saabin logoa minkään Youngman Lotus-kyhäelmän keulalla. BMW ei tarvitse Saabin tuotemerkkiä eikä kalliin kustannustason Ruotsissa sijaitsevaa autotehdasta.
Tämä on kyllä hankala asia, toisaalta tekee pahaa saabistina toivoa Saabien loppua mutta toisaalta tuo toinen vaihtoehto ei ole mikään mairitteleva sekään. Saa nyt sitten nähdä mitä ovat ne Youngmania hiljaisemmat tahot jotka koko merkkiä havittelevat...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Rattivaihde kirjoitti:
Rafu kirjoitti:Se on hyvää verosuunnittelua ei veronkiertoa. Veronkierto on laitonta, siinä se ero.
Mitä tulee yrityksiä koskevaan lainsäädäntöön nykymaailmassa, olisi tarvetta soveltaa tuomarinohjeiden kohtaa "Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei voi olla lakikaan."
Voisi ajatella niinkin, että on nimenomaan oikeus ja kohtuus, että ahneimmat valtiot, jotka kurittavat alueellaan toimivia yrityksiä kaikkein korkeimmilla verokannoilla (ja lisäksi yritystoiminnan kannalta hankalimmilla irtisanomis- ja lomautuskäytännöillä yms), jäävät vähimmille yritysverotuotoille koska kyseisissä maissa yritykset eivät voi erityisen hyvin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti: Huonosti kyllä riittää myötätuntoa sellaista yritystä kohtaan joka ei vuosikymmenien ongelmienkaan jälkeen ole huomannut mitään vikaa toimintatavoissaan joilla on karkotettu paljon asiakkaita ainakin Yhdysvalloissa ja Euroopassa, saatu lakkautettua tehtaita eri puolilta Pohjois-Amerikkaa ja päädytty osittain Yhdysvaltain liittovaltion omistukseen, ja joka on samaan aikaan vielä kehdannut harrastaa tuollaista veronkiertoa millaiseksi konsernin sisäiset maksut ja vastaavat minä ainakin lasken.
Nyt puhutaan yhtiöstä jo kuin ihmisestä. Paha ihminen on tämä GM, joka toimii näin julmasti, eikä myönnä virheitään.

Yritykset koostuvat ihmisistä, ja on siellä GM:llä joku joutunut virheensä myöntämään, esim pääjohtaja Rick Wagoner, joka erosi GM:n chapter 11:iin (konkurssiin) kaatumisen seurauksena. Eroaminen voitaneen katsoa toimintatapojen virheellisyyden huomaamiseksi.

Tehtaiden säilyttäminen taas ei ole liikeyrityksen tarkoitus. Lakkauttamisen syinä on ollut sekä GM:n virheet (mallisto, laatu, brändien sekamelska) että yksinkertaisesti kilpailutilanne. Jenkeissä on niin tsekkoslovakialainen meininki autoteollisuudessa, että siinä jää suomalaiset valtionyhtiöt kakkoseksi. Kun tehdään "kotimaisia" autoja (GM, Ford ja Chrysler), maksetaan tehtaan työntekijöille huomattavasti korkeampaa palkkaa kuin viereisessä tehtaassa, jossa amerikkalaiset duunarit kasaavat "tuontiautoja" (mm. Toyota, Honda, BMW). Koita siinä sitten pitää kaikki tehtaat pyörimässä kannattavasti.

Ja mitä tulee asiakkaiden karkottamiseen, eikös GM tehnyt viime vuonna ennätysmyynnin? Joku kaheli niitä autoja edelleen ostaa.

En puolustele GM:ää tässä Saab-asiassa. Touhu on jossain määrin outoa ja saabistin tai ruotsalaisten näkökannalta jopa törkeää. Mutta ymmärrän sen, että takana on liiketaloudelliset syyt, enkä tunne näiden syiden taustoja niin paljon, että voisin ruveta niitä lyttäämään tai toimintaa moralisoimaan. Omistajalla (myös aineettomien oikeuksien omistajalla) on oikeus päättää, miten omaisuutta käytetään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

AAM Acquires Full Ownership of e-AAM Driveline Systems AB

http://www.marketwatch.com/story/aam-ac ... 2012-02-29

Eli American Axle & Manufacturing (AAM) on hankkinut kokonaan omistukseensa heidän ja Saabin yhdessä aiemmin omistamansa e-AAM Driveline Systems AB:n, jonka tarkoituksena oli kehittää ja valmistaa sähköinen voimansiirto. Konkurssipesä on myynyt vähemmistöosuuden, eli aiemmin Saabin hallitseman osuuden AAM:lle.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Pitäiskö jo avata uusi keskustelu Saab-lasit päässä kirjoitteleville, jotka haaveilevat vielä Saabin tulevaisuudesta? 8O

Jostain syystä jotkut sijoittajatkin vielä ilmeisesti uskovat että yritys saataisiin kannattavaksi oikealla johtamisella ja riittävällä panostuksella suunnitteluun/markkinointiin.

Minusta ainakin olisi mukava spekuloida eri vaihtoehdoilla ilman että niitä heti tyrmättäisiin "Saabin jäänteissä ei ole mitään ostamisen arvoista ja Saab ei ole ollut kannattava vuosikymmeniin" tyylisillä kommenteilla.

Vähitellen on alkanu tuntumaan siltä, että Saabilla ei ole oikeastaan koskaan tehty mitään asioita oikein ja on ihan oikein että tuotanto lakkasi ja tuhannet jäivät työttömiksi. Varmastihan se liiketaloudellisesti näin onkin kun kerran konkurssiin meni. Nurin menon olisi pitänyt tapahtua jo vain paljon paljon aiemmin niin maailma olisi monen mielestä parempi paikka...

Mutta eihän tässä markkinataloudessa homma toimikkaan järjen / tunteen mukaan vaan pelkästään rahan mukaan. Pelkkä voiton tuottaminenkaan ei riittäisi, vaan sitä voittoa pitäisi saada mahdollismman paljon ja aina vain enemmän. Lopulta taidamme olla tilanteessa, missä keskitymme pelkästään hoiva- ja palveluammatteihin kun kaikki teollinen tuotanto ja suunnittelu valuu halvempiin maihin.

Halvemmista maista vielä sen verran, että jostain syystä olen siinä uskossa että tuotantokustannukset ruotsissa olisi havemmat kuin saksassa? Mutta tokihan niitä BMW:n autoja tehdään halvemmissakin maissa kuten kiina ja venäjä, eikä kukaan koe itätuotantoa laadullisesti / imagollisesti ongelmallisena. Mutta kun keskusteltiin Saabin mahdollisesta tuotannosta samoissa maissa oltiin heti sitä mieltä, että laatu romahtaa lopullisesti ja kaikki on menetetty.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

mike kirjoitti: Mutta kun keskusteltiin Saabin mahdollisesta tuotannosta samoissa maissa oltiin heti sitä mieltä, että laatu romahtaa lopullisesti ja kaikki on menetetty.
Jep ei se mihinkään romahda jos valvonta pidetään samalla tasolla kuin ennenkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Muistakin yhteyksistä tiedetään, että amerikkalaiset mammuttikonsernit ovat sopimattomia pikkubisnesten, kuten Saab-autot, omistajia. GM:llä vedetään isoja ja monessa suhteessa yhdenmukaisia linjoja kaikilla toiminnan aloilla. Suuruuden ekonomia sitten tuo tulosta, jos se iso byrokratia on onnistunut tulevaisuuden arvauksissaan ja käytännön toiminnan valvonnassa.
Miksi ostivat Saabin aikoinaan siitä en ole nähnyt edes valistunutta arvausta. Tavallisia oston syitähän ovat olleet: 1) tarvitaan lisää valmistuskapasiteettia, 2) ostetaan markkinaosuutta eli häirikkökilpailija pois markkinoilta, 3) ostetaan jotain tietotaitoa mitä kohteella on, 4) hankitaan jalansijaa kiinnostavalla markkina-alueella jne.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Miken viesti summasi omat ajatukseni taas paremmin kuin itse osaan.
konstape kirjoitti:4) hankitaan jalansijaa kiinnostavalla markkina-alueella jne.
Veikkaisin että aikanaan oli kyse nimenomaan Euroopan premium-markkinoille pääsemisestä (toisaalta Saabillahan oli tuolloin ilmeisesti markkinajohtajuus USA:n avoautomyynnissä), mutta GM ei ilmeisesti ottanut kovin hyvin selvää siitä miten itsepäisestä autotehtaasta on kyse jos alunperin suunnitelmana oli vain hieman muunneltujen Opelien tuominen markkinoille.

Tämän ketjun talousasiantuntijoille, mm. Teme100:lle, olisi kaksi kysymystä (ei vastauspakkoa tietenkään enkä vaadi ketään poistumaan tältä foorumilta):
A) mikä on motivaatio näin laajaan osallistumiseen tähän ketjuun kun ymmärtääkseni ainakaan osalla ei itsellä ole Saabia (toisin sanoen henkilökohtaisia taloudellisia menetyksiä ei ole odotettavissa)?
B) millä ajat? (loputon uteliaisuus on paheeni :mrgreen: )
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Rattivaihde kirjoitti:
Tämän ketjun talousasiantuntijoille, mm. Teme100:lle, olisi kaksi kysymystä (ei vastauspakkoa tietenkään enkä vaadi ketään poistumaan tältä foorumilta):
A) mikä on motivaatio näin laajaan osallistumiseen tähän ketjuun kun ymmärtääkseni ainakaan osalla ei itsellä ole Saabia (toisin sanoen henkilökohtaisia taloudellisia menetyksiä ei ole odotettavissa)?
B) millä ajat? (loputon uteliaisuus on paheeni :mrgreen: )
Jos haluat vilpittömin mielin tietää vastauksen kysymyksiisi, niin omalta kohdaltani niihin löytyy vastaus aiemmista postauksistani. Olen vastannut vastaaviin kysymyksiin jo pariinkin kertaan.

En tosin muista kertaakaan, että keskustelu olisi varsinaisesti parantunut siinä vaiheessa, kun on alettu tivaamaan keskustelijoiden henkilökohtaisia motiiveja, jotka eivät itse aiheeseen sillä hetkellä mitenkään liity.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuota olen samaa itsekin miettinyt, millä autoilla nämä erityisesti tämän topickin tietäjät ajavat? Komppaajalla ainakin on Skoda ja ainaostaan Skoda, vaikka sitä ei varmaan saisi edes sanoakaan.

Omat autoni näkyvät allekirjoituksessa, joten siitä ei varmaan tule kysymyksiä, siinä ovat kaikki omat autoni, ja vielä yritysautoja ovat Landrover Defender Td5 ja vanhemmillani Saab 9-3SS 1.8t.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

juhokare kirjoitti:Tuota olen samaa itsekin miettinyt, millä autoilla nämä erityisesti tämän topickin tietäjät ajavat? Komppaajalla ainakin on Skoda ja ainaostaan Skoda, vaikka sitä ei varmaan saisi edes sanoakaan.

Omat autoni näkyvät allekirjoituksessa, joten siitä ei varmaan tule kysymyksiä, siinä ovat kaikki omat autoni, ja vielä yritysautoja ovat Landrover Defender Td5 ja vanhemmillani Saab 9-3SS 1.8t.
Miksi ihmeessä ei saisi sanoa että on skoda, tosin onhan siinä autona sentään se ero että se elää ja voi hyvin saabiin verrattuna.... :wink:

Merkkejä on ollut monenlaisia, niin saabeja kuin muitakin, ja minua kiinnostaa kaikki merkit, ei pelkästään se jolla ajan. Mutta realiteetti nyt vaan valitettavasti on se, että vanhentumaan päässyt mallisto ja pieni myynti ei autotehdasta elätä. Ei saabia eikä mitään muutakaan. Ymmärrän toki että tässä vaiheessa tartutaan ihan mihin valonpilkahduksiin tahansa ns. oman merkin puolesta... :?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Teme100 kirjoitti: Jos haluat vilpittömin mielin tietää vastauksen kysymyksiisi, niin omalta kohdaltani niihin löytyy vastaus aiemmista postauksistani. Olen vastannut vastaaviin kysymyksiin jo pariinkin kertaan.
Kappas, on mennyt ohi. Tutkinpas hieman...
Edit: tässäkin tulee näemmä vastaan tuo indeksoinnin hajoaminen, tuolta etsi:n viestilistalta ei pääsekään samaan viestiin vaan saman topicin jollekin sivulle...
Edit2: ei, ei tule yhtään mitään kun on 42 sivua viestejä joista suurin osa topikeissa joiden indeksointi on sekaisin ja kaiken kukkuraksi haku ei suostu käyttämään kaikkia hakusanoja joita haluaisin...luovutan. Kaikenmoista mielenkiintoista kyllä löytyi matkalta, kuka muistaa vielä tämän "keskustelun"? :? Yhtään positiivista kommenttia Saabia kohtaan en myöskään löytänyt, tosin en kyllä kaikkia sivuja käynyt läpi :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Lukittu