Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Hel*etin sompaaminen... :roll:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Melkein kolmen kuukauden tauko tästä rimanalituskeskustelusta ei näköjään ole aiheuttanut mitään menetyksiä. Samanlainen intto jatkuu...

Mutta toivottavasti jollain muotoa jatkuu myös Saabin taru. Omasta mielestä kaikkein suurimmat mahdollisuudet jotakuinkin nykymuotoiseen jatkamiseen on jos ostaja on Mahindra tai Youngman. Mahindran tapauksessa myös 9-5 ja 9-4 voisivat olla vielä jollain ihmeellä mukana kuvioissa 9-3:n rinnalla. Mutta uuden 9-3:n tuleminen viivästyy kyllä pahasti.

Tämä sähköautofirma herättää eniten kysymysmerkkejä ja todennäköisesti tuotanto ruotsissa tulisi olemaan hyvin vähäistä ja voimavaroja uuden mallin kehittämiseen olisi melko vähän. Samoin se uusi malli tulisi olemaan ainakin lähitulevaisuudessa hyvin pienen asiakasryhmän auto ja siten melko tuhoon tuomittu yritys.


Ja mitä tuohon viimeisen 9-3:n vanhentuneisuuteen tulee niin eikös se tekniikkapuoleltaan ollut kuitenkin hyvinkin kilpailukykyinen? Yksi puute oli tietenkin se, että pienemmällä iskutilavuudella varustettua moottoria siihen ei ollut tarjolla. Mutta moderni moottorihan se viimeisin versio 2-litraisesta oli ja dieselitkin kestivät hyvin vertailun muihin merkkeihin. Ehkä olisi kannattanut ponnistella 1.6 litrainen turbo myös 9-3:n keulalle.

Kojelaudan, verhoilun ja ovipaneleiden uusimisella olisi minusta ainakin poistettu tuota vanhentuneisuutta.

Eiköhän tämä kuitenkin ennen juhannusta selviä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, niin ne tilanteet vaihtuvat nopeammin, kuin meikäläinen vaihtaa sukkia

"Youngman med i Saab-matchen"

tosin en itse uskonut alkuunkaan, että kiinalaiset olisivat luovuttaneet. Nythän se itse Mullerkin on Ruotisissa ja se vähän enteilee, että jotain tosiaan tapahtuisi lähipäivinä. Jännitettävää siis riittää, mutta kyllä me vielä suosta noustaan !
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Hienoa tekstiä Sonett73! Itsekin jaksaa tehdä paremmin töitä, kun on toiveita Saabin jatkumiselle! :D
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

juhokare kirjoitti:Hienoa tekstiä Sonett73! Itsekin jaksaa tehdä paremmin töitä, kun on toiveita Saabin jatkumiselle! :D

10+ :D
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

mike kirjoitti: Ja mitä tuohon viimeisen 9-3:n vanhentuneisuuteen tulee niin eikös se tekniikkapuoleltaan ollut kuitenkin hyvinkin kilpailukykyinen? Yksi puute oli tietenkin se, että pienemmällä iskutilavuudella varustettua moottoria siihen ei ollut tarjolla. Mutta moderni moottorihan se viimeisin versio 2-litraisesta oli ja dieselitkin kestivät hyvin vertailun muihin merkkeihin. Ehkä olisi kannattanut ponnistella 1.6 litrainen turbo myös 9-3:n keulalle.
Kyllä kai, kilpailukyky riippuu toki hinnastakin. Ja NG9-5:ssa ollut 1,6T 180 hv voisi kokonsa ja tehonsa puolesta olla hyvinkin sopiva kone ysikolmosen keulille. Mutta mielenkiintoisena vertailukohtana:
2001 esitelty (eli 9-3:akin vanhempi) saman kokoluokan auto Audi A4 B6/B7 käy edelleenkin ilmeisesti ihan kohtalaisen hyvin kaupaksi Seat Exeon nimellä. Merkki on vaihtunut, hintaa laskettu, moottorivalikoima pidetty tuoreena ja ulkokuorta feisliftattu pariin kertaan. Esim. kojelauta on edelleen isolta osin sama kuin 2001.
En keksi yhtään syytä miksei 9-3 voisi samantyyppisellä reseptillä käydä edelleen kaupaksi. Toki eri asia on, olisiko se kannattavaa, kun ei se aiemmillakaan hinnoilla aina ollut.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja mike »

Niin eikä kovin uusi ole Octaviakaan (8v) joka käy hyvin kaupaksi ja on pidetty modernina muuten kuin turvallisuuden osalta.

Ei sitä kummosia muutoksia tarvisi tietenkään sisällä tehdä niin auto vaikuttaisi uudelta. Nyt vain monella yritysauton haltijalla on tietenkin ollut edessä sekin tosiasia että haluaa ostaa erilaisen auton mitä esim aiemmat kaksi on ollut. Siinä tilanteessa 9-3 on väkisinkin ollut vähän heikoilla.

Pienitehoisimman dieselin hinta oli hyvin sopiva kun varustelun otti huomioon. Harmi vain, ettei ainakaan suomessa riittänyt juuri rahkeita auton markkinointiin jolla ihmiset olisi saatu huomaamaan ettei Saab ole välttämättä kallis.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Itseasiassa Exeon myynti on jäänyt kauaksi odotuksista ja ennakoiduista tuotantoluvuista. Vuosittain autoa on myyty vain noin 20 000 kappaletta, kun esimerkiksi Audina vastaavaa autoa myytiin parhaina vuosina lähes 400 000 kappaletta, eli liki 20 kertaa enemmän. Toki rangekin oli laajempi, mutta silti todellisuus on ollut karu Seatille.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Paljonkohan Exeo myisi jos sen merkkinä olisi edelleen Audi ja hinta jotain samansuuntaista kuin nyt? Veikkaan että melko paljon enemmän...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Itse pidän exeota kyllä vanhan oloisena, eli en ihmettele että se ei käy kaupaksi.

Ehkä siinä voisi ajatella olevan vähän sama kuin saabilla oli edellisessä ysifemmassa, että uutta mallia kaivataan kuitenkin, ei niinkään tekohengitettyä vanhaa.

Mutta kyllä tuo veivaaminen saisi pikkuhiljaa jonkun päätöksen saada.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Hyvin tämä näkyy etenevän, nyt jo toisaalla ihmetellään mistä Saabin ostajakandidaatin rahat on tulleet. Ja mikäli vanhat merkit pitävät kutinsa, kohta ihmetellään mihin ne rahat hävis.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Enligt uppgift till TTELA ska elbilskonsortiets bud på Saabs konkursbo vara värt 1,5 miljarder kronor – väsentligt lägre än det bud Youngman uppges vara aktuellt att lägga.
__________________________________________________________

TTELA:n saamien tietojen mukaan on sähköautokonsortion tarjous 1,5 miljardin sek arvoinen, toisin sanoen paljon alhaisempi kuin mitä Youngman on aikeissa jättää.
Lue uutinen niin siellä mainitaan Youngman'in tarjouksen arvon olevan noin 4miljardia.
Lue uutinen tästä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Aivan, mutta Youngmanin tarjous sisältää Parts AB:n, sähköautoilijoiden ei.

Spekuloitujen tarjouksien(1.5MSEK/166M€ vs. 4MSEK/445M€) erotus on n. 280M€, eli kun siitä vähennetään 325M€ joka on Saabin EIB:ltä nostaman lainan kustannus Ruotsin valtiolle, saadaan 120M€. Toisin sanoen Youngmanin tarjous on alempi kuin sähköautoyrityksen.

Isoa roolia neuvotteluissa tuleekin näyttelemään se, että kuinka innokas ruotsin valtio on saamaan rahansa takaisin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Teme100 kirjoitti:Aivan, mutta Youngmanin tarjous sisältää Parts AB:n, sähköautoilijoiden ei.
Isoa roolia neuvotteluissa tuleekin näyttelemään se, että kuinka innokas ruotsin valtio on saamaan rahansa takaisin.
Ottaisitko nyt "Teme" huomioon sen, että mitkään näistä summista joita mainitaan täällä ja mediassa eivät ole läheskään vedenpitäviä vielä, olen linkittänyt ja kirjoittanut tietoa siitäkin mitä Youngman on luvannut sijoittaa Saabiin ja se summa pyöri 9miljardin sek arvoissa.
Ja nekään eivät ole vedenpitäviä, veden pitävää on kuitenkin se jotta tiedän, että Youngman vieraili Saab Parts'illa Nyköpingissä ja myös sen mitä he sanoivat vierailun aikana, mutta siitä en saa puhua.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Otin, sen takia käytinkin ilmaisua "spekuloitujen tarjouksien".
Lukittu