Vilho123 kirjoitti:Pidetään peukkuja Youngmanille! Sentään pitäisi tuotannon Trollhättanissa.
Eikö se jo Spyker-Saabin aikana nähty, ettei Youngmanin lupaukset koskaan pidä. Aina vaan uusia selityksiä sille, miksi sovittu summa ei olekaan sovittuna päivänä tilillä.
Miksi uskot, että meno muuttuisi jos Youngman pääsisi omistajaksi? (toivottavasti ei pääse)
Komppaaja kirjoitti:Jos kyse on puhtaasti sähköautoista, niin perseelleen menee omasta mielestäni. Mutta sitten taas tuollainen ampera/volt-tyyppinen ratkaisu olisi ihan mielenkiintoinen....
Mutta katotaanhan nyt että mitä tämä taas pitää sisällään.....
Bensiiniauto on lähes saman hintainen käyttökuluiltaan ja uudet bensa/diesel
värkit kohta lähes päästöttömiä.
Kukaan ei koskaa puhu, että sähköntuotanto on ihan samanlaista saastetta,
kun kun muukin energian tuotanto.
Sähköautot ihan huuhaata ja kuolee ajanmyötä siinä missä :kin.
Erona on toki se, että sähkömoottorin hyötyshde on n. kolme kertaa parempi kuin ottomoottorin. Lisäksi keskitetyssä energiatuotannossa saadaan parempi hyötysuhde, jolloin kokonaisenergiankulutus sähköautolla on kyllä merkittävästi pienempi kuin polttomoottoriautossa.
Sähköauton ongelmat kiteytyvät käytännössä latausverkostoon ja akkuteknologiaan. Jos/kun akkujen kapasiteetti/koko -suhde saadaan huomattavasti paremmaksi, akkujen lataaminen täyteen saadaan onnistumaan minuutissa, ja jos meillä olisi vielä riittävän kapasiteetin omaava sähköntuottamis- ja siirtoverkosto, olisi sähköauto ylivertainen polttomoottoriautoon nähden.
Pohjoisissa oloissa erikoisvaatimuksena vielä tekniikan kylmänkesto.
Nämä ongelmat on kuitenkin edelleenkin ratkaisematta, joten polttomoottoriautolla on vahva asema. Totuus on kuitenkin myös se, että suuri osa autoilijoista pärjäisi jo nykyisten sähköautojen toimintasäteellä 364 päivänä vuodessa. Mutta kun se yksi päivä jää vajaaksi, niin valinta kohdistuu polttomoottriautoon. Vähän sama kuin se, että monilla autoilijoilla ei istu takapenkillä ketään 364 päivänä vuodessa (esim. minä), mutta aika harva hankkii silti kaksipaikkaista autoa (Minulla oli 2 vuotta käyttöautona kaksipaikkainen auto. Ei ollut ongelma, vaikka kaikki sitä aina päivittelivät).
AZP kirjoitti:Sähköauton ongelmat kiteytyvät käytännössä latausverkostoon ja akkuteknologiaan.
Sähköautoja varten tulisi kehittää moduuliakkujärjestelmä. Sama akusto kävisi autoon kuin autoon, jolloin voitaisi ottaa käyttöön vaihtopisteverkosto. Se millaisia nuo vaihtopisteet olisivat ja millaista automaatiota niihin tarvitsisi onkin sitten tyystin toinen juttu. Tällöin kuitenkin auton seisottaminen latauksen ajan jäisi pois.
Ei muuta, kun Olkiluotoa tankkiin ja menoksi.
'Muualla kivihiiltä.
Maailma on vain niin sokea kaikelle viherjutuille, ettei me ajatella täällä
nenäämme pitemmälle, kun kaikki p aska on onneksi muiden murheena.
Ps: Tiesittekö, että ns. energialampun valmistus vie enemmän energiaa, kun
se tulee koskaan säästämään vanhaan hehkulamppuun verrattuna.
f1dtmgp2 kirjoitti:Ps: Tiesittekö, että ns. energialampun valmistus vie enemmän energiaa, kun
se tulee koskaan säästämään vanhaan hehkulamppuun verrattuna.
f1dtmgp2 kirjoitti:Ps: Tiesittekö, että ns. energialampun valmistus vie enemmän energiaa, kun
se tulee koskaan säästämään vanhaan hehkulamppuun verrattuna.
Samaa on sanottu myös Toyota Priuksesta.
Mitä vie energiaa uuden ydinvoimalaitoksen kaikkien kilkeiden valmistus
työmiehen (10000 kpl) rukkasista uraanin rikastamiseen.
Saa pyöriä varmaan sata vuotta, että tulee sama energia takaisin.
f1dtmgp2 kirjoitti:
Mitä vie energiaa uuden ydinvoimalaitoksen kaikkien kilkeiden valmistus
työmiehen (10000 kpl) rukkasista uraanin rikastamiseen.
Saa pyöriä varmaan sata vuotta, että tulee sama energia takaisin.
Ihanko olet laskenut vai puhutko vain silkasta tietämättömyydestä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
f1dtmgp2 kirjoitti:
Mitä vie energiaa uuden ydinvoimalaitoksen kaikkien kilkeiden valmistus
työmiehen (10000 kpl) rukkasista uraanin rikastamiseen.
Saa pyöriä varmaan sata vuotta, että tulee sama energia takaisin.
Ihanko olet laskenut vai puhutko vain silkasta tietämättömyydestä?
Juha96 kirjoitti:
Eikö se jo Spyker-Saabin aikana nähty, ettei Youngmanin lupaukset koskaan pidä. Aina vaan uusia selityksiä sille, miksi sovittu summa ei olekaan sovittuna päivänä tilillä.
Miksi uskot, että meno muuttuisi jos Youngman pääsisi omistajaksi? (toivottavasti ei pääse)
Tarkennuksena sen verran, että Youngman ei uutisoinut asioista, vaan Saab Mullerin kautta. Eli Youngman ei ollut vastuussa siitä, että heidän yhteistyökumppaninsa antoi toistuvasti vääristeltyjä tiedotteita. Kannattaa muistaa, että vastaavia "rahanlainaajia" oli Mullerin mukaan useita muitakin, mutta heiltä ei saatu ikinä penniäkään ja osa(mm. North Street Capital) oli pelkkä Mullerin keino koittaa hämätä velkojia.
Tämä on tavallaan OT, mutta vertailuna yksi onnistunut automerkkien elvytys kannattavaksi à la intialaiset (KL.fi):
--------------------------
"Intialainen autokonserni Tata Motors on iskenyt kultasuoneen Jaguarilla ja Land Roverilla. Brittimerkkien voitto tuplaantui, ja kova kyyti näyttää jatkuvan.
Kun Tata osti vuonna 2008 Jaguarin ja Land Roverin, näytti tulevaisuus samealta. Brittimerkit uivat niin syvällä tappiolla ja raskaasti velkaisina, ettei uuden omistajan pelastusoperaatioon oikein uskottu.
Pahan ilman ennusteet menivät kuitenkin pieleen. Nyt Tatalla on syytä juhlia komeasti.
Tämän vuoden tammi-maaliskuussa Jaguarin ja Land Roverin nettovoitto viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna yli kaksinkertaistui 900 miljoonaan euroon. Brittimerkkien kaikkien aikojen ennätys yllätti analyytikotkin, jotka odottivat vain alle 500 miljoonan euron tulosta.
Premium-ja luksusautoja myydään niin hyvin ennen muuta Kiinassa ja Venäjällä, etteivät Euroopan heikentyneet markkinat juuri vaivaa.
Jaguar-Land Roverin kokonaismyynti kasvoi huhtikuussa vuoden takaisesta 29 prosenttia yli 25 100 kappaleeseen. Land Rover niittasi peräti 32 prosentin kasvun ja Jaguarkin 17 prosenttia lisää.
Viime syyskuussa markkinoille tulleesta trendipeli Range Rover Evoquesta näyttää kehittyvän menestystarina. Kompaktia katumaasturia on myyty jo yli 60 000 kappaletta ja sen jonotusajat ovat venyneet kuukausiksi. Jaguar XF vetää myös erityisen hyvin. Huhtikuussa sen myynti parani 47 prosenttia.
Tata investoi vauhdin hurmassa seuraavan viiden vuoden aikana brittimerkkien kehittelyyn 9,4 miljardia euroa. Vuoden kuluessa niiden tuotantomäärää nostetaan 50 prosenttia. Omistajan tavoiteena on nousta premium-valmistajien kärkikastiin.
Luvassa on myös runsaasti uusia malleja. Alkajaisiksi syksyllä ilmestyy Jaguar XF Sportbrake-farmari ja ensi vuonna Jaguarin pieni roadster. "
-----------------------------
Yhtymäkohtia on enemmän kuin arvaakaan. Jaguarhan on kuin brittien Saab: se oli aikanaan paikalliseen makuun tehty auto, jonka mallisto oli kapea sisältäen lähinnä isoja autoja. Brittien ulkopuolella Jagge oli eksoottisen erilainen, ja persoonallinen auto vrt. saksalaismerkkeihin. Ajan saatossa merkki päätyi ison kansainvälisen konsernin preium-merkiksi, ja divestoitiin, kun ei siitä saatu millään kannattavaa. Intialaiset osti kioskin halvalla, ja myyvät nyt autoja kuin siimaa Kiinaan ja Venäjälle.
Pesänhoitajat ovat vahvistaneet, että sopimus on allekirjoitettu, mutta eivät kertoneet vielä kuka on ostaja.
Lehdistötilaisuus tänään klo 14 Suomen aikaa.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
pjv kirjoitti:Pesänhoitajat ovat vahvistaneet, että sopimus on allekirjoitettu, mutta eivät kertoneet vielä kuka on ostaja.
Lehdistötilaisuus tänään klo 14 Suomen aikaa.
Nyt sitten odotellaan mielenkiinnolla mikä on NEVSin strategia tulevaisuudelle. Minkälaisia autoja meinaavat alkaa tekemään: mitä kokoluokkaa ja montako mallisarjaa, täyssäköä vai hybiridiä jne.
Tuotantomäärät jäänevät kuitenkin aika pieniksi ainakin näin alkuaikoina jossei mitään ihmeitä tapahdu ja autojen hintaluokka nousee varmaan liian korkeaksi tavan tallaajalle ainakin suomessa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334