Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Tobbana kirjoitti:Entäs KUN mueller saa kolme miljardiaan geeämmältä? Ostaako hän saabin takaisin?!?

-Sami
Voi olla vähän heikkoa, sillä Mullerin väite siitä että Youngman vetäytyi GM:n takia on aavistuksen mielenkiintoinen. Muller nimittäin väittää haastehakemuksessaan, että Youngmanin oli tarkoitus sijoittaa Saabiin 200M€ ja tällä summalla tehdas oli saanut tuotantonsa käyntiin ja konkurssi vältetty. Kun konkka kuitenkin tuli, niin yllätys yllätys Youngmanilla ei kuitenkaan ollut varaa ostaa saabin konkurssipesää, vaan se myytiin alle 150M€:llä NEVSille. Lisäksi kun muistetaan Youngmanin väitetyt vaikeudet sijoittaa syksyllä edes muutamia miljoonia, niin mistä ihmeestä he sen 200M€ olisivat muutamassa päivässä löytäneet? Ja vielä ilman paikallisviranomaisten hyväksyntää.

Nykytilannekin on aika haastava, kun NEVS tarvitsee lisää aikaa tehdäkseen lopullisen sopimuksen Saabin pesän ostosta. Ja kun kyseessä vielä on huhujen mukaan se, että rahoitus vaatii lisäaikaa.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

kysehän ei ollut varallisuudesta vaan siitä että GM ei suostunut siihen että lisenssit siirtyy kellekkään. siksi piti keksiä NEVS joka ei kilpaile millään tasolla GM:n kanssa vaan valmistaa "pelkästään sähköautoja".

Toivottavasti ei mokanneet hommaa kun tihkui jo tietoja että mahindran kautta saattaisivat kuitenkin tehdä myös muuta. GM vetää pian taas luukut kiinni jos tuollaista riskiä on.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

KL.fi tänään:
Toyota on päättänyt ottaa etumatkaa useimpiin muihin vetyautojen kehittäjiin ja tuoda oman polttokennoautonsa normaaliin vähittäismyyntiin vuonna 2015.

Ensimmäisessä vaiheessa Toyotan sanotaan tähtäävän vetyautollaan Kaliforniaan. Syy on se, että Kalifornia on luvannut rakentaa osavaltion alueelle 68 vetyautojen tankkausasemaa vuoden 2015 loppuun mennessä.

Toyota ei ole suinkaan ainoa vetyautojen valmistaja. Yksi edistyksellisimmistä on Honda, joka on saanut liikenteeseen jo muutamia satoja, FCX Clarity -nimellä kulkevia vetyautoja. Jonkinasteisia vetyautoja löytyy myös Nissanilta, GM:ltä, Fordilta, Mercedes-Benziltä, BMW:ltä ja Fiatilta.

Vetyauto on käytännössä sähköauto. Sen sydän on polttokenno, joka tuottaa vedystä ja hapesta sähköä. Kennon tuottama sähkö johdetaan moottoriin, joka liikuttaa autoa normaalin sähkömoottorin tyyliin.

Honda Motor Europen Suomen-sivuliikkeen toimitusjohtaja Jyrki Mäkinen sanoo, että suurin este vetyautojen yleistymiselle on ollut vetyä myyvien jakeluasemien puute. Mäkinen vertaa sitä muna vai kana -ilmiöön: jakeluasemien puute hidastaa autojen kehitystä, ja kun ei ole autoja, energiayhtiöt eivät innostu infran rakentamisesta. Nykyään merkittäviä jakeluasemaverkostoja löytyy Kalifornian lisäksi vain Japanista, Saksasta ja Norjasta.

Toinen hidastava tekijä on polttokennojen iso koko. Tosin se ongelma voi kohta helpottaa. Hondan Mäkinen sanoo seitsemän merkittävän autonvalmistajan solmineen vuosi sitten sopimuksen, jossa ne sitoutuvat kehittämään nykyistä parempaa polttokennotekniikkaa.
Tämä siis omasta mielestäni yksi akkuauton potentiaalisimmista kilpailijoista. Eronahan on vain energian säilömistapa. NEVS on kai aika vahvasti vannonut nimen omaan akkuteknologian nimeen, eikös heillä ollut joku japanilainen yhteistyökumppani akkualalta.

Toisaalta ei kai akuista polttokennoon siirtyminen tulevaisuudessa ole sen kummempi juttu kuin nykyisin siirtyminen bensakoneesta diiseliin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Teme100 kirjoitti: Terminä oli "kaupallisesti menestyvä" ja näistä ei mikään täytä sitä kriteeriä. Tesla ja Fisker elävät erilaisilla tukirahastoilla ja pääomasijoittajilla. Nissan ottaa tappiota omasta hankkeestaan, mutta koska se on markkinoinnin kannalta edullinen, sitä kannattaa jatkaa.

Peugeot ja Citikka ovat sama auto, eli Mitsubishiltä ostettu I MieV. Projektin kaupallisesta menestyksestä voi vetää oman johtopäätöksensä, kun huomioidaan että viimeisen kolmen vuoden aikana kaikkia kolmea merkkiä on myyty yhteensä 20000 kappaletta.
Palatakseni vielä muutaman sivun takaiseen keskusteluun sähköautojen "kaupallisesta menestyksestä".

Peugeotin ja Citroënin sähköautojen tuotanto keskeytetty

Tuotannon keskeytys koskee Mitsubishin Japanissa valmistamia Citroën C-Zeroa ja Peugeot iOnia.

PSA Peugeot Citroën ja Mitsubishi Motors ovat ilmoittaneet, että Mitsubishi i-MiEVistä kehitettyjen Citroën C-Zeron ja Peugeot iOnin tuotanto on keskeytetty. Kumpikaan osapuoli ei kerro, milloin tuotanto mahdollisesti jatkuu, mutta syyksi ilmoitetaan autojen huono menekki.

JATO Dynamicsin mukaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla myytiin Euroopassa 935 Citroën C-Zeroa ja 852 Peugeot iOnia. Kun yhtiöt solmivat vuonna 2010 sopimuksen, Mitsubishi takasi 100 000 kappaleen erän autoja. Mitsubishin tiedottajan mukaan PSA Peugeot Citroën sopeuttaa tilauksensa kysyntään.

Tuotannon alusta lähtien Mitsubishi on valmistanut 28 000 sähköautoa, mikä on yhtiön mukaan paljon vähemmän kuin alun perin oletettiin. PSA:n versioiden tuotannon keskeytys ei vaikuta Mitsubishi iMiEVin valmistukseen. Lisäksi yhtiöt jatkavat Citroën Berlingon ja Peugeot Partnerin täyssähköversion kehitystyötä.



http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/peug ... eskeytetty
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Nyt kun sitten suomessa Häkä the man saa nuijittua läpi sähköautojen verovapauden ,löytyy kitsaalta suomen kansalta joka parkkipaikalta sähkö harpäke vähintäänkin kakkos auton roolissa seuraavan kolmenvuoden aikana.

Tämän jälkeen tapahtuu se minkä tiedämme jo nyt:
Sähkön hinta nostetaan muiden logistisiin toimintoihin tarvittavien energiamuotojen tasolle, 1,73€ / kWh.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Onpas hijaista Saabin kohdalla. Joko koko homma ja merkki on haudattu ????
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Jorma »

NEVS:n kauppa on vielä viimeistelemättä. Muistaakseni kuun loppuun mennessä pitäisi olla valmista.
Ainakaan vielä eivät ole myöskään saaneet SAAB nimen käyttöoikeutta.
Mahindra -yhteistyöstäkin on huhuja edelleen.
NEVS ei varmaankaan tiedottele sen kummemmin ennen kuin kauppa on saatu viimeisteltyä.
9-3 SC 1.8t -06
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Aihetta sivuten: Scania ei anna NEVS:lle lupaa käyttää Griffin logoa.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5232599
9-3 SC 1.8t -06
ristoj
"Turbo"
Viestit: 299
Liittynyt: Pe Helmi 23, 2007 21:08
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ristoj »

Vieläkö joku uskoo :lol: että NEVSin hommasta tulisi joskus vielä jotain ja että " :saab: " autoja valmistettaisiin Trollhättanissa. Ja huhut että Mahindra olisi vielä jollain tavalla mukana on varmasti iihan kunnon huhu. 8)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tässä yksi vapaaehtoinen arvuuttelija.
Musta Tuntuu että Saab-henkilöautobusiness on vain savuava raunio eikä siitä tuhkasta voi nousta kuin joku futurologinen uusi keksintö.
Opiskelin ja opetinkin 60-luvulla teollisuustaloutta, jonka periaatteet pätevät nytkin. Teollisen liiketoiminnan aloittamiseen tarvitaan muistaakseni ainakin luonnonvaroja, työvoimaa, organisaatio, teknillinen idea jne. Nykyään pidetään kai tärkeimpänä kysyntää ja markkinoita.
Eli Saabin kohdalla on kysymys siitä missä ovat markkinat ja mikä on teknillinen idea. Tavallisia autoja kun pukkaa myyntiin jo maailman ylisuuri kokonaistuotantokapasiteetti.
Siis sähköauto on mielestäni kelvollinen ajatus, viisaat tutkijat varmaankin ovat mahdollisuudet selvittäneet, ei tarvitse hötkyillä sitä asiaa essonbaarissa. Aika näyttää mihin energiasysteemit muuttuvat.
Häkäpönttökäyttö olisi tosin ekologisempi ja ehkä käytössä halvempikin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei enää liity Saabiin kovinkaan paljon, mutta sivuaa aihetta. KL.fi tänään:
Talouslehti Forbes ennustaa autonvalmistaja General Motorsin ajautuvan uudelleen Yhdysvaltojen liittovaltion tuen varaan.

Forbes toteaa artikkelissaan, että valittaessaan toiselle virkakaudelle presidentti Barack Obama saattaa hyvinkin joutua pelastamaan autovalmistajan toistamiseen.

Forbesin mukaan yhtiön markkinaosuus ja osake laskevat kuin lehmän häntä, kun yhtiö epäonnistuu jatkuvasti kehittämään tuotteita, jotka olisivat aidosti kilpailukykyisiä USA:n kotimarkkinoilla. Sen vuoksi GM:n taloustilanne on yhä heikko.

Vuonna 2009 Obama myönsi autoyhtiölle runsaan 25 miljardin euron tukipaketin. Parhaillaan liittovaltion omistussiivu yhtiöstä on neljänneksen luokkaa. Yhtiön arvo on pudonnut lähes 40 prosenttia vajaan kahden vuoden aikana.

Saadakseen pelastuspakettiin käytetyt rahat takaisin, osakkeen arvon pitäisi nousta noin 43 euroon, kun se on tällä hetkellä runsaat 16 euroa.

Forbes spekuloi, ettei Obama ole valmis irrottautumaan yhtiöstä näillä kursseilla. Poliittinen nöyryytys olisi liian suuri, sillä hän on laittanut paljon arvovaltaansa peliin GM:n pelastamiseksi. Tämän vuoksi hän voi päätyä auttamaan vararikkoon ajautuvaa yhtiötä myös jatkossa.
Huonosti käy Mullerille, jos se voittaa oikeusjutun, mutta GM on taas konkassa ja jää jaardit saamatta :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja J8 »

matula
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja matula »

Huonosti käy Mullerille, jos se voittaa oikeusjutun, mutta GM on taas konkassa ja jää jaardit saamatta :lol:
Tuo tukee vain sitä mielipidettäni, että Mullerin (ja ilmeisesti myös Youngmanin) voittaessa tuomioistuimessa ne kuuluisat Saabin lisenssit saattavat putkahtaa GM:n kassakaapeista takaisin Mullerin käsiin ja tämähän tekee niillä rahaa tavalla tai toisella. Sitä ei uskalla arvailla, alkaako bensa-Saabien teko enää. Nyt vielä nimi olisi muistissa ja markkinat olemassa ja miksei jossakin rinnakkaistuotteena voisi hyvinkin tulla hihnalta Saabia?

Kyllä se GM voidaan nyt lopulta kotimaassaan jättää oman onnensa nojaan ja ilman uusia tukiaisia, senhän on jo esim. juuri Saab joutunut toteamaan osaltaan.
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja

Snabb, Snabbare, Saab
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin, mielipiteitä ja kantoja on monenlaisia ja monelta kantilta! :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jorma kirjoitti:Aihetta sivuten: Scania ei anna NEVS:lle lupaa käyttää Griffin logoa.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5232599
¨Sitä ei ollut vielä kirkossa kuulutettu¨
Scanialla ei taida olla mitään sanomista Griffin logoon, muuta kuin värikysymykseen.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1738718- ... nda-gripen
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Lukittu