Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

oju kirjoitti:Kannattaa katsoa Top Gearin testi Honda FCX Claritystä. Polttokennoautossa on niin monta etua perinteiseen sähköautoon verrattuna. Sillä tekee sen mitä nykyautollakin mutta kokonaishyötysuhde on parempi.
Nähty on, ja tuo Honda onkin käytännössä näistä "päästöttömistä" ainoa joka herättää minkäänlaista kiinnostusta/arvostusta. Ainoa vain että NEVS tämän hetkisten julkisuudessa olevien tietojen mukaan aikoo tehdä aluksi akkuautoja ja sittemmin ehkä hybridejä. Ei sanaakaan mistään mikä antaisi aihetta olla optimistinen.

Ja toki jos uudet mallit sopivat urbaaneille ihmisille ja jotain myyntiä syntyy tuoden työpaikkoja Trollhättaniin, niin hyvähän se on, mutta kun on paljon ihmisiä joilta on vedetty matto alta polttomoottori-Saabien loppumisen myötä. Tätä on täällä kyllä vähintäänkin riittävästi käsitelty mutta silti haluan tuoda esille että 2008-> 9-3 ja NG9-5 ovat viimeisimmät uudet automallit joihin itsellä on ollut aitoa kiinnostusta autoina eikä pelkästään jossain vaiheessa kuvaan astuvina Saabin pakollisina korvikkeina.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

oju kirjoitti:pelko 95E10n haitallisuudesta ei perustunut oktaanilukuun. Käytetyt argumentit pyörivät syövyttävyyden, venttiilien liimaamisen, konerikkojen yms. ympärillä. Kulutuskin oli aivan kauhea, talvella litroja enemmän kuin vanhalla bensalla syksyllä.

Se että E85 antaa ylimääräistä iloa korkeamman oktaaniluvun myötä ei liity traumaattiseen siirtymiseen 95 -> 95E10 mitenkään.
Puhut ilmeisesti yleisellä tasolla. Mitä nyt pikaseen lukasin mm. tuota E10-bensiini-ketjua, niin suurin huoli saabisteilla oli juuri tuosta oktaaniluvusta. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja oju »

Yleisellä tasolla, toisaalta tuossakin ketjussa puhuttiin paljon kulutuksesta.

Kiinalaiset OG9-5n jatkokehitelmät taitavat jäädä sikäläisille markkinoille, eipä sillä että niitä varsinaisesti kaipaisinkaan.
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Hieman vaikuttaa kuitenkin siltä että tartutaan oljenkorsiin. En nimittäin usko alkuunkaan että edes vannoutuneimmat saabistit ostaisivat saab-merkkisiä sähköautoja jos niiden toimintasäteessä ja näin ollen käytännöllisyydessä ei tapahdu massiivista parannusta. Ja se on aika epätodennäköistä kun katsoo mitä on saatu sadassa vuodessa aikaiseksi.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Pessimisti ei pety, joten sulla pyyhkin varsin hyvin.

Ostaisin esaabin tälläkin tekniikalla. Kuten luulavasti moni muukin varsinkin kakkosautoksi. Harva tuskin tarvitsee monen sadan km toimintasädettä ilman energian lisäystä.

Ongelman tuottaa se ettei autoja edes valmisteta eikä kyllä ole rahaa moista ostaa. Muuten kyllä.
Ahdonvoimaa
Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Komppaaja »

Saabin kokoluokan sähkäreiden hinnat liikkuu helposti päälle 50 tonnin luokassa eli kiva jos on vara maksaa merkistä ja ostaa sellainen perheen kakkosautoksi. 8)
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Ei kai se niin huono ole jos Saab tulee jatkssa olemaan harvojen auto ja tekniikassa edelläkävijä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

On se, jos suurin tavoite elämässä on tismalleen samanlainen auto naapureiden ja kollegoiden kanssa.
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja essal »

Ei helv... kävin tankilla ja taas sähköauto alkoi tuntua 15 snt/l fiksummalta ajatukselta.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Subbullet
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Syys 06, 2012 19:49

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Subbullet »

Ei se sähköautoteknologia välttämättä ole kovin kaukaista tulevaisuutta, kun katsoo millaisia läpimurtoja tekniikoissa on tapahtunut lähiaikoina:

Uusi akkutekniikka saa sähköautot jaksamaan kuten polttoaineella kulkevat
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/u ... at/a823824

Uudessa akussa maailman suurin energiatiheys – sähköautojen kantama uuteen luokkaan
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/uud ... -03032012&

Litium-akku täyteen minuutissa - seuraavaksi keksintö käyttöön sähköautoissa
http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/l ... -21082012&
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tällä hetkellä sähköautoilun suurimpana haasteena lienee tehokkaan jakeluverkoston puute, jolla saataisiin akut nopeasti täyteen. Periaatteessa akuista löytyy sellaisia jo joita voidaan ladata isoilla virroilla, mutta jokapojalla ei ole sellaista töpseliä, josta saisi niin paljon virtaa.

Etenkin noissa "pikkupoikien" RC-autoissa näkee, miten sähköt ja akut on menneet valovuoden eteenpäin kehityksessä viimeisen 20 vuoden aikana. Hinnatkin ovat näissä vehkeissä hyvin laskeneet.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja karitammi »

^ Jep ja jep. Yleisestikin siirtyminen öljystä sähköön tuo paljon rasitusta jakeluverkolle. Jatkojohtoja myöten kaikki menee uusiksi. Eikä sitä määrää sähköäkään pystytä tekemään tässä (energiapoliittisessa) tilanteessa. Minusta pitäisi rakentaa pää märkänä sekä ydinvoimaa, että uusiutuvaa.

Radio-ohjattavissa laitteissa kehitys on ollut hurjaa. Ajelin aikanaan kilpaa NiCd akuilla sähkökrossia, vähän rataa ja mattoautoa. Autot kulki juuri ja juuri 4 .. 8 min. Nykyään ajellaan 20 min helposti. Sähkölennokkeja ei paljoa ollut, koska teho ja lentoaika ei tahtonut olla oikein järkevä. Nyt taas näkee polttomoottoriautoja ja -lennokkejakin melko harvoin.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja et »

Ei taida Karitammi olla sähkäri? Virtaa tulee todella nopeaan jos vain on kysyntää!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jollain ne japanilaisetkin teki vuoden ajan sähkönstä kun tsunamin jälkeen kaikki saarien ydinvoimalat laitettiin kiinni. Eli varavoimaa lienee olemassa aika reilusti, se onkin sitten eri asia, millä sitä tuotetaan.

Toisaalta öljyä polttava lämpövoimala tuottaa sähköä ihan eri hyötysuhteella kuin auton moottori liikuttaa autoa, eli vaikka se hölmöltä voi tuntuakin, energiataloudellisuuden kannalta öljy kannattaa polttaa voimalassa, jonka tuottamalla sähköllä liikutetaan autoja.

Ehkä tulevaisuudessa jokaisen isomman muuntamon kyljessä on autojen latausasema, jossa saa autoonsa 300 km:n edestä sähköä kahden minuutin latauksella? Ei tulisi ihan heti siirtokapasiteetin rajakaan vastaan. Suomessakin siirtokapasiteettia vapautuu, kun valaistuksessa, lämmityksessä ja teollisuuden prosesseissa siirrytään vähemmän energiaa syöviin ja paikallisiin energiaratkaisuihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2622
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Kyllä ne sähköautot sais laittaa paaliin kaikki. Parempaakin on tulossa. http://www.iltalehti.fi/autot/2012091316071771_au.shtml
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Lukittu