Saabin tulevaisuus II
Re: Saabin tulevaisuus II
^pakko kysyä tässä kohtaa, mistä tiedät että yhtiöllä (NEVS) on vähän rahaa?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Saabin tulevaisuus II
Ruotsi ei ole Pohjois-Korea. Näin ollen työntekijät voivat karata Trollhättanista esim. Tukholmaan, Göteborgiin, Malmöhön tai vaikka Turkuun. Vastasit siis itse itsellesi, kun Trollhättan ei tarjoa töitä ja ansiosidonnaisen päivät alkaa olla käytetty, alkaa motivaatio muuttaa toiselle paikkakunnalle olla kohdillaanTeme100 kirjoitti: Kokoonpanotyöntekijät ovat autotehtaan muurahaisia, heitä saa aina koulutettua lisää tarpeen mukaan. Toiseksi, minne he muka karkaisivat Trollista? Eivät minnekään, kun paikkakunta ei tarjoa teollisuudenalan töitä edes murto-osalle irtisanotuista.
Jokaisen meistä voi yksilönä korvata työpaikalla kohtuu helposti. Sen sijaan jos yhden firman kaikki työntekijät pitäisi korvata kerralla, on firma lirissä. Tämhän vastaa enemmän NEVSin tilannetta, eli on helpompi aloittaa tilanteesta, jossa esim. 25 % työvoimasta on vanhoja Saabilaisia, kuin että 100 % on entisiä kampaajia, kiinteistöhuoltajia tai sairaanhoitajia.Teme100 kirjoitti: Heidät voi korvata lähes tuosta vaan toisilla henkilöillä. Ihan samalla tavalla kuin meidät muutkin, aika harva meistä voi käsi sydämellä sanoa, että on oikeasti korvaamaton työntekijä työnantajalleen.
Pointtia on sen sijaan kyllä huomioissa autojen saamisessa tuotantoon. Uusi mottori hyväksyntineen kaikkineen on iso homma. Lisäksi olisin huolissani laadusta, jos autoja aletaan pitkän tauon jälkeen tekemään uusiksi, ja suuri osa työntekijöistä on uusia. Täytyy myös muistaa että yhtiön johto on käsittääkseni täynnä uusia henkilöitä, joilla ei ole kaikilla edes taiustaa henkilöautoteollisuudessa. Siinä on monella edessä pyörän keksiminen uusiksi.
Alihankkijoiden tai moottoritoimittajien saaminen mukaan ei liene ongelma, jos maksu hoituu etukäteen ja/tai NEVS pystyy tarjoamaan riittävät takuumaksut velvoitteiden täyttämisestä. Itse en tiedä onko NEVSillä rahaa paljon vai vähän suhteessa tavoitteisiin. Toivon että paljon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Esimerkiksi siitä, että heidän taustallaan ei ole suuryritystä tai sijoitusyhtiötä eikä heillä ole ollut varaa käynnistää takuu- ja virhevastuuohjelmaa.Mawerick kirjoitti:^pakko kysyä tässä kohtaa, mistä tiedät että yhtiöllä (NEVS) on vähän rahaa?
Re: Saabin tulevaisuus II
Nevs ei tule tarvitsemaan kuin murto-osan Saabin tuotantohenkilöstöstä. Saabin aikana henkilöstö oli mitoitettu 150k auton vuosituotantoa varten ja jos he saavat nyt alussa 9-3:sta ja tulevaisuudessa sen sähköversiota 15k vuodessa myytyä, ovat he ylittäneet odotukset. Sen takia Trolliin jäävät työntekijät riittävät heille oikein hyvin, vaikka osa lähtisikin(tai on jo lähtenyt). Kaikki eivät lähde, aivan kuten suomessa paperityöläiset, joilta meni tehdas alta.AZP kirjoitti:
Ruotsi ei ole Pohjois-Korea. Näin ollen työntekijät voivat karata Trollhättanista esim. Tukholmaan, Göteborgiin, Malmöhön tai vaikka Turkuun. Vastasit siis itse itsellesi, kun Trollhättan ei tarjoa töitä ja ansiosidonnaisen päivät alkaa olla käytetty, alkaa motivaatio muuttaa toiselle paikkakunnalle olla kohdillaan
Jokaisen meistä voi yksilönä korvata työpaikalla kohtuu helposti. Sen sijaan jos yhden firman kaikki työntekijät pitäisi korvata kerralla, on firma lirissä. Tämhän vastaa enemmän NEVSin tilannetta, eli on helpompi aloittaa tilanteesta, jossa esim. 25 % työvoimasta on vanhoja Saabilaisia, kuin että 100 % on entisiä kampaajia, kiinteistöhuoltajia tai sairaanhoitajia.
Pointtia on sen sijaan kyllä huomioissa autojen saamisessa tuotantoon. Uusi mottori hyväksyntineen kaikkineen on iso homma. Lisäksi olisin huolissani laadusta, jos autoja aletaan pitkän tauon jälkeen tekemään uusiksi, ja suuri osa työntekijöistä on uusia. Täytyy myös muistaa että yhtiön johto on käsittääkseni täynnä uusia henkilöitä, joilla ei ole kaikilla edes taiustaa henkilöautoteollisuudessa. Siinä on monella edessä pyörän keksiminen uusiksi.
Alihankkijoiden tai moottoritoimittajien saaminen mukaan ei liene ongelma, jos maksu hoituu etukäteen ja/tai NEVS pystyy tarjoamaan riittävät takuumaksut velvoitteiden täyttämisestä. Itse en tiedä onko NEVSillä rahaa paljon vai vähän suhteessa tavoitteisiin. Toivon että paljon.
Yksi tärkeä pointti on se, että Saabin aikana kannattavuuden rajaksi kerrottiin 120k vuosituotannon saavuttamista. Kun tästä rajasta jäätiin vuosi vuodelta, seurasi valtavat, satojen miljoonien eurojen tappiot. Siitä syystä(kään) nevs ei kykene käyttämään tehdasta täysimääräisesti ennen kuin sillä on tarpeeksi asiakkaita. Ja vanhalla 9-3:lla ja sen sähköautomuunnoksella ei sitä tasoa saavuteta. Lisäksi pitää muistaa se, että nykyaikaisen autotehtaan tulee toimia yli 80%:n kapasiteetilla, jotta se kattaisi tehtaan pyörittämisestä syntyvät kustannukset. Sen takia tehtaisi pysäytetään ennemmin kuin ajetaan alemmilla tuotantonopeuksilla. Samalla tavalla on edullisempaa leipoa yhtenä päivä 10 pizzaa kuin 10 päivänä yksi, koska uunia ei tarvitse lämmittää kuin kerran.
Re: Saabin tulevaisuus II
Yleensä taitaa olla niin, että ne parhaat työntekijät ensiksi karkaavat muualle eivätkä helpolla palaa. Ympärille hengaamaan jäävät vanhemmat, eläkettä odottavat,, vähemmän aloitekykyiset, muutoksia vieroksuvat jne.
Trollhättanin tilanne on vaikea ja vaikeammaksi muuttuu kun alan teollisuus koko ajan kehittyy ja ajaa ohi kummaltakin puolelta. Pitäisi ylläpitää ja parantaa tietotekniikkaa, robotointia, laadun- ja materiaalien hallintoa ym sekä siinä ohessa alkaa toteuttaa uusia hybridi- ja sähkökonsepteja.
Tilanne on toinen kuin esim. kauan sitten kun itse olin vaihetyötä ruotsalaisessa tehtaassa tekemässä. Tuotantoteknikot tekivät meille tarkat kirjalliset ohjeet. Irvailimme että puolikesy (lukutaitoinen)apinakin tässä pärjäilisi. Nyt tilalla on robotteja, joille pitää tehdä ohjelmat ja valvoa toimintaa, eikä siihen kovin monet portin takana olevista pysty.
Toisaalta voisi uskoa, että omistajat ja rahoittajat ovat konsulttien lauman avulla arvioineet uhat ja mahdollisuudet, vahvuudet ja heikkoudet.
Trollhättanin tilanne on vaikea ja vaikeammaksi muuttuu kun alan teollisuus koko ajan kehittyy ja ajaa ohi kummaltakin puolelta. Pitäisi ylläpitää ja parantaa tietotekniikkaa, robotointia, laadun- ja materiaalien hallintoa ym sekä siinä ohessa alkaa toteuttaa uusia hybridi- ja sähkökonsepteja.
Tilanne on toinen kuin esim. kauan sitten kun itse olin vaihetyötä ruotsalaisessa tehtaassa tekemässä. Tuotantoteknikot tekivät meille tarkat kirjalliset ohjeet. Irvailimme että puolikesy (lukutaitoinen)apinakin tässä pärjäilisi. Nyt tilalla on robotteja, joille pitää tehdä ohjelmat ja valvoa toimintaa, eikä siihen kovin monet portin takana olevista pysty.
Toisaalta voisi uskoa, että omistajat ja rahoittajat ovat konsulttien lauman avulla arvioineet uhat ja mahdollisuudet, vahvuudet ja heikkoudet.
Re: Saabin tulevaisuus II
NEVS on National Modern Energy Holdings Ltd:n omistuksessa. Se taas on osa China Dragon Base Holdings -yhtiötä. Tuskin siellä rahasta on kummemmin pulaa, jotain voimalaitoksia pykäävät Aasiassa yms.Teme100 kirjoitti:Esimerkiksi siitä, että heidän taustallaan ei ole suuryritystä tai sijoitusyhtiötä eikä heillä ole ollut varaa käynnistää takuu- ja virhevastuuohjelmaa.
Mistä tiedät, ettei firmalla ole ollut varaa käynnistää takuu- ja virhevastuuohjelmaa? Eikö tuolle voisi olla muitakin syitä kuin raha? Kuten vaikkapa se, ettei asia oikeastaan kuulu heille?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Saabin tulevaisuus II
Koko autoala lienee suurimman murroksen kourissa sitten teollisen sarjatuotannon yleistymisen:
1. globaalisti ylikapasiteettia ->joidenkin on vain pakko kuolla
2. vanhoilla päämarkkinoilla talous kuralla -> perinteisen lypsylehmän myynti sakkaa
3. kehittyvät maat autoistuvat -> pitää lähteä uusille markkinoille korvatakseen vanhojen markkinoiden sakkauksen
4. kehittyvät maat panostavat omaan teknologiaan hurjalla vauhdilla -> vastassa uusia kilpailijoita, jotka tulevat ajallaan myös vanhoille markkinoille
5. uudet energiamuodot -> kukaan ei tiedä, millä polttomoottori korvataan, jos/kun korvataan
Tässä markkinatilanteessa olisi toivotonta lähteä käynnistämään uutta Volkkaria, eli uutta perinteistä kansanautoa, joka nojaa myynnissä pääasiassa tutuille kotimarkkinoille. Volyymia ei voi kasvattaa, kun sitä on jo yhteensä liikaa. Perinteisellä polttomoottoriautolla ei erotu tämän päivän markkinoilla. Yhä pienempi osuus uusista autoista myydään Euroopassa ja USA:ssa.
Saabin tilanne on esimerkki kohdista 3-5. Rahat tulee Kiinasta, osa teknologia samoin ja lähtökohtana on uuden tekniikan käyttäminen.
Tässä NEVSin yrityksessä on paljon enemmän visiota, rohkeutta ja riskejä kuin Mullerin koitoksessa muinoin. Pieni voi menestyä vain erottumalla joukosta, ja siihen ei enää riitä pelkät perinteiset Saabismit.
1. globaalisti ylikapasiteettia ->joidenkin on vain pakko kuolla
2. vanhoilla päämarkkinoilla talous kuralla -> perinteisen lypsylehmän myynti sakkaa
3. kehittyvät maat autoistuvat -> pitää lähteä uusille markkinoille korvatakseen vanhojen markkinoiden sakkauksen
4. kehittyvät maat panostavat omaan teknologiaan hurjalla vauhdilla -> vastassa uusia kilpailijoita, jotka tulevat ajallaan myös vanhoille markkinoille
5. uudet energiamuodot -> kukaan ei tiedä, millä polttomoottori korvataan, jos/kun korvataan
Tässä markkinatilanteessa olisi toivotonta lähteä käynnistämään uutta Volkkaria, eli uutta perinteistä kansanautoa, joka nojaa myynnissä pääasiassa tutuille kotimarkkinoille. Volyymia ei voi kasvattaa, kun sitä on jo yhteensä liikaa. Perinteisellä polttomoottoriautolla ei erotu tämän päivän markkinoilla. Yhä pienempi osuus uusista autoista myydään Euroopassa ja USA:ssa.
Saabin tilanne on esimerkki kohdista 3-5. Rahat tulee Kiinasta, osa teknologia samoin ja lähtökohtana on uuden tekniikan käyttäminen.
Tässä NEVSin yrityksessä on paljon enemmän visiota, rohkeutta ja riskejä kuin Mullerin koitoksessa muinoin. Pieni voi menestyä vain erottumalla joukosta, ja siihen ei enää riitä pelkät perinteiset Saabismit.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
No niin.Nevs. Yrittää valmistamaa cabbeja jo keväällä 2013 jos
alihankkijat ovat valmiit ja kiinostuneita.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1829165- ... -cabriolet
Eikä siinä vielä kaikki.. Saab Parts perustaa tytär yhtiöitä Saksaan,Ranskaan
Tanskaan,Sveitsiin. ..niin että sillälailla
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1827288- ... r-i-europa
alihankkijat ovat valmiit ja kiinostuneita.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1829165- ... -cabriolet
Eikä siinä vielä kaikki.. Saab Parts perustaa tytär yhtiöitä Saksaan,Ranskaan
Tanskaan,Sveitsiin. ..niin että sillälailla
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1827288- ... r-i-europa
Re: Saabin tulevaisuus II
:Ei liity uusiin Saabeihin mitenkään.;
Uusiin tai vanhoihin,Mutta Saabeihin kumminkin.
Uusiin tai vanhoihin,Mutta Saabeihin kumminkin.
Re: Saabin tulevaisuus II
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Toivottavasti alkavat tekemään noita vehkeitä.
http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/ ... 242387/304
http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/ ... 242387/304
9-3 og Aero Toyota Hilux -08 Sr Ac
Iso kasa Husqvarnoja
Iso kasa Husqvarnoja
Re: Saabin tulevaisuus II
Kauppalehti kirjoittaa positiivisessa mielessä Saabin varaosatilanteesta ja mainitsee lopussa myös mahdollisesta 9-3:n paluusta:
(http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1211306983)
(http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1211306983)
Vaikka Saabin henkilöautotuotanto pysähtyi konkurssiin vuosi sitten, merkin huolto- ja varaosapalvelut toimivat niin kuin ennenkin.
Näin vakuuttaa Saabin varaosayhtiön Saab Automobile Parts Ab:n Suomen-maajohtaja Sauli Naski.
”Heti konkurssin jälkeen meillä oli varaosapalvelussa melkoisia haasteita. Nyt ne on kuitenkin voitettu, ja homma pelaa niin kuin ennenkin. Se toimii jopa paremmin kuin pari vuotta sitten, jolloin autotehtaan orastavat maksuvaikeudet pelästyttivät tietyt alihankkijat ja sotkivat heidän toimituksiaan”, Naski sanoo.
Saabin varaosat siirrettiin erilliseen yhtiöön jo vuoden 2010 alussa. Näin haluttiin varmistaa varaosien saatavuus siinäkin tapauksessa, että GM:n omistuksessa ollut autotuotanto syystä tai toisesta loppuisi. Riskit toteutuivatkin viime vuoden joulukuussa, jolloin maineikas autotehdas haettiin konkurssiin.
Ongelmia varaosatoimituksille aiheutti alkuvuodesta se, ettei Ruotsin valtion hallintaan siirtyneellä Saab Automobile Partsilla ollut omaa kansainvälistä myyntiorganisaatiota. Nyt on. Naski sanoo, että tämän vuoden aikana yhtiö on pystyttänyt oman tytäryhtiön seitsemään Euroopan maahan ja lisäksi Yhdysvaltoihin. Suomessa tytäryhtiötä ei ole: Naski ja kumppanit toimivat Ruotsin-emon alaisuudessa.
”Pohdimme parasta aikaa, pitäisikö meidän ryhtyä kasvattamaan omaa organisaatiotamme Suomessa. Siitä voi seurata, että tännekin perustetaan tytäryhtiö”, Naski sanoo.
Suurempaa organisaatiota tarvitaan viimeistään sitten, kun Saabin nykyinen omistaja, hongkongilaisperäinen National Electric Vehicle Sweden eli Nevs käynnistää taas autotuotannon Ruotsin Trollhättanissa.
Alunperin Nevs ilmoitti, että se aloittaa sähköautojen tuotannon vuonna 2014. Viime aikoina ovat kuitenkin voimistuneet huhut, joiden mukaan Nevs herättäisi ensi töikseen henkiin Saab 9-3 -mallin ja alkaisi valmistaa sitä normaaleilla bensiinimoottoreilla varustettuna jo ensi vuonna.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saabin tulevaisuus II
Olipas mukavan hyviä uutisia. Vaihteeksi
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05